al jarenlang lopen er bij mij op de wei zwerfkatten rond. In samenwerking met stichting SOK zijn alle katten in de loop der jaren gevangen en gestereliseerd/gecastreerd.
Een van de poezen had daarvoor een nestje gekregen, waardoor ik haar enigszins tam heb kunnen maken. Na lang zeuren thuis, mocht deze 2 jaar geleden bij ons komen wonen. Resultaat is nu een ontzettende prinses die de hele dag lekker ligt te slapen, niet meer naar buiten wil en de hele dag als een hond achter je aanloopt. Heeft veel tijd gekost, maar het beest lijkt echt een gewone huiskat, in plaats van de wilde kat(en ECHT wild, je kon haar tot een paar jaar geleden niet aanraken of erbij in de buurt komen).
Missie geslaagd dus. Maar ik was nog niet helemaal tevreden. Er liep namelijk nog een poes bij me rond, die duidelijk last begin te krijgen van ouderdomsverschijnselen. HEt buitenleven begon zijn tol te eisen. Het beestje is minstens 8 jaar oud, zo lang voer ik haar iig al. Ik wilde haar erg graag ook in huis halen, maar moeders was hier op tegen. Nu heb ik haar na een jaar toch over kunnen halen, met als gevolg dat we afgelopen donderdag een geslaagde vangactie hebben uitgevoerd. Net op tijd, want het is nu echt bar koud buiten.
Dus in het kort: kat gevangen, meteen naar de dierenarts, waar ze is gecheckt, ontwormd, ontvlooid, gechipt, geent, een snap-test heeft gehad en aan haar gebit is geholpen. 's Avonds opgehaald en thuis gebracht. De eerste uren in de bench laten zitten zodat ze wat bij kon komen van de narcose. Daarna bench open gezet en poes dr eigen veilige plekje laten zoeken.
Poes heeft vanaf die tijd onder het bed gezeten en niet verplaatst. Toen ik gisterenavond laat ging kijken, was ze voor het eerst verplaatst en elke keer als ik nu ga kijken (zo om de 5 uur) zit ze weer ergens anders. Ze is dus bezig de boel te verkennen. Nu het probleem: al die tijd heeft ze niet gegeten en erger nog, volgens mij ook niet gedronken. Iemand tips om dr aan het eten/ drinken te krijgen? Ik weet dat het zijn tijd nodig heb, dat was toen bij mn andere kat ook. Ik vraag me alleen af of het niet schadelijk is dat ze geen vocht binnekrijgt, zeker omdat ze toch onder narcose is geweest.
Deze poes is trouwens nog echt wild. Ze kent me en kwam op de wei altijd naar me toe als ik riep en begon dan kopjes tegen de stal te geven of over de grond te rollen als ik tegen dr sprak. Ik kan haar echter niet aaien of aanraken. Dat hoeft nu ook niet, maar ik zeg het er even bij.
Verder zijn tips over het wat tammer maken van harte welkom. Dat hoeft niet binnen nu en een week, poes heeft alle tijd die ze nodig heeft, en ik hou er ook rekening mee dat ze misschien wel nooit helemaal tam wordt, vooral gezien dr leeftijd en de tijd die ze al in het 'wild' heeft doorgebracht. Ik wilde haar op dr oude leeftijd simpelweg een war huis bieden en medische zorg mocht dat op den duur nodig zijn.
Ook tips over hoe ik mijn beide poezen aan elkaar kan laten wennen zijn welkom. Overigens kennen de dames elkaar nog van 'vroegah', ze kwamen allebei bij mij eten.