Zijn er vogelkenners op bokt?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Romantico

Zijn er vogelkenners op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-09 15:03

Ik kon geen ander topic vinden over dit onderwerp vandaar dat ik maar even een nieuwe open. Bij mijn zusje in de tuin loopt al een tijdje een vogel rond, ze weet niet wat voor 1 het is, alleen is hij zwart en heeft hele grote poten. Het probleem is dat deze vogel niet meer vliegt. Hij loopt alleen wat rond, ze hebben hem al brood gegeten. Maar wat nu???? Moeten we de dieren ambulance bellen ofzo? Mee naar binnen lijkt ons niet handig omdat het tempratuur verschil veel te groot is en omdat ze 2 katten heeft. Ook dachten we dat je zon beestje het beste niet aan kunt raken.

Wie heeft er een idee wat we met dit beestje moeten doen?

pubelia

Re: Zijn er vogelkenners op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 15:07

Suiker water geven. En voor de rest eventjes af wachten wat de vogel doet. Kan goed zijn dat die door de koud veel energie heeft verloren. En dat zou met suikerwater goed kunnen komen. Is de vogel tegen zonsondergang nog niet gevlogen dan pakken en in een grotere doos in het donker in een schuur zetten. Kan goed zijn dat als ze morgen de doos open maakt dat die weg vliegt. Vliegt die dan nog niet weg, dan de dierenambulance bellen!

Succes!

Romantico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-09 15:09

Heel erg bedankt voor je reactie. Moeten we gewoon een kopje gekookt water met suiker erdoor geven? Komt niet zo nauw neem ik aan? (de hoeveelheid suiker/water)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 15:14

Kun je geen foto er van maken, of even opzoeken wat voor soort vogel het is? Dan kun je nl ook opzoeken waar hij vandaan komt, of hij naar het zuiden had moeten trekken, en ook wat hij eet.. Sommige inheemse vogels zijn beschermd en mag de dierenbescherming daarom niet aannemen.

Romantico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-09 15:14

Na veel zoeken denken we dat het een Waterhoen is...

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 15:22

Romantico schreef:
Na veel zoeken denken we dat het een Waterhoen is...

Waterhoenen zijn echte geen vliegers dacht ik, ze kunnen maar hele beperkte afstanden vliegen....Dus vandaar dattie niet vliegt... :+

Romantico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-09 15:29

Hmm haha, nou er zit nu inmiddels nog 1 in de tuin. Maar die loopt wel snel, en eet alle brood op. Die andere doet nog een beetje sloom aan.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 15:31

Waterhoentjes hebben als ik het goed heb blauwe pootjes, en niet zo'n grote zwemvliezen als andere eenden.
Waterhoentjes vliegen inderdaad niet echt, en kunnen ook prima tegen vorst. Nu het water bevroren is komen ze op het land om eten te zoeken, want normaal eten ze groenvoer van de bodem van vijvers en riviertjes.

Romantico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-09 15:33

Oke, bedankt voor de informatie. We moeten hem dus gewoon in de tuin laten lopen? Verder geen actie ondernemen? Ik heb echt 0 verstand van vogels... :o

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 16:37

Waterhoentjjes zijn inderdaad niet echt vliegers. Hoe is jullie tuin? Is die zo omheind dat hij er niet uit kan? Want dan is hij misschien per ongelijk terecht gekoen bij jullie, en dan moeten jullie hem misschien een handje helpen.
Zo moest ik een keer een aalscholver gaan vangen omdat hij in een té kleine tuin terecht was gekomen. Hij kon niet meer opstijgen, weet niet hoe dat bij jullie is?
Maar anders zou hij zich wel moeten kunnen redden, ervan uitgaande dat er niets mis met hem is.

vordur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 16:42

Is het deze?Afbeelding
laat maar ff gaan wat suikerwater is idd goed en brood wel bruine he.
ze hebben het nu gewoon erg koud overmorgen word het al weer warmer en dat is hij denk ik wel weer weg.

Romantico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-09 17:19

Tuin is niet echt omheind, over de gehele breedte kunnen ze er gewoon in en uit zeg maar. We laten het wel even gaan en als het inderdaad te lang duurd misschien even bij de vijver aan de overkant neerzetten? Misschien komt ie daar vandaan? Is nog geen 20 stappen lopen namelijk.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 17:47

Neu, ik zou hem niet gaan vangen. Als hij daar naartoe moet is hij ook daar vandaan gekomen ;) Ik zou hem gewoon lekker laten lopen, als hij in en uit kan is er niets aan de hand ;)