Aanschaf kat, kitten.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eight

Aanschaf kat, kitten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-09 01:01

Omdat ik me de laatste tijd steeds meer aangetrokken voel naar katten en kittens, vroeg ik me af wat er allemaal komt kijken bij de aanschaf etc.
En wat als we op vakantie gaan?
Mijn moeder zou ook graag een kat willen, papa echter minder, omdat hij bang is dat ons interieur kapot gaat.
Wie kan mij de voor en nadelen vertellen?

Alvast bedankt! :)

NessaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 03:29

een kat is een dier dat zichzelf verzorgt.
Dus kammen is alleen noodzakelijk bij een langharige. (je mag ook een kortharige kammen, maar misschien helpt het niet veel dan :D )

Hij krabt niet altijd aan het interieur hoor! :)
Koop een leuke klein krab paaltje en hij kan zich daar op uitleven!

Eten valt redelijk goed mee. Katten blikjes en kattenbrokjes en het komt in orde! :)
Binnen kat: Kattenbak

Vakantie gaat wel; zolang je iemand kent die het beestje eten komt geven.

Voor meer vragen mag je altijd pb-en! :)

Henkje

Re: Aanschaf kat, kitten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 10:30

Denk er in ieder geval goed over na waar je de kat vandaan gaat halen. Wil je en raskat? Dan bij een goede fokker. In het asiel of een opvang zitten hele leuke huis-tuin-en-keuken katten.
Een kat kan wel 20 jaar worden, wil je er altijd voor blijven zorgen?
Wil je een kitten of een oudere kat? Als je weinig tijd hebt voor een kitten is het verstandig om er 2 te nemen.
Katten zijn van nature zindelijk. Dat is erg handig.

Lees je een beetje in over voer. Een kat is een obligate carnivoor, dat wil zeggen dat ze alleen dierlijke producten eten. Kijk naar de ingredienten van het voer of er als eerste iets van vlees staat. Anders is het slecht voer en zul je het in de kattenbak terugruiken.
Katten zijn van nature slechte drinkers, een drinkfontein schijnt goed te helpen. Of veel natvoer geven. Dit voorkomt ook blaasgruis.
Een krabpaal is erg handig en leuk. Op marktplaats of ebay zijn ze vrij goedkoop.
Een kat kun je 2x per dag eten geven, of als je brokjes wil laten staan. Dat gewoon bijvullen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 11:56

JosineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 12:01

Wij hebben bewust geen kitten genomen, omdat we net allemaal nieuwe meubels hebben. Twee hele leuke van drie en een half (zie proefiel ;) ) er zit een groot verschil in verzorging of je een binnenkat wilt of een buitenkat. Die van ons zijn binnenkatten en daarom hebben we er twee, hebben ze gezelschap aan elkaar. ondanks dat katten solitaire dieren zijn, zijn dit twee echte maatjes. Binnenkatten hebben (vaak) wel meer verzorging nodig, denk maar aan de kattenbak etc.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 12:04

Wij hebben ook net een kitten gehaald. Van een opvang voor moederloze kittens, kan ik je echt aanraden ! Arie ( de kat :D ) is heel mensgericht :j . Is supergoed opgevoed ook, hangt niet in de gordijnen, krabt nergens aan ( behalve zn paal ) en is ontiegelijk lief. Je kan hem oppakken, knuffelen, tegen hem aan gaan liggen, vind alles best :) .

Hij blijft wel binnen, dus we hebben een kattenbak, een krabpaal en een paar mandjes. Maar hij ligt het liefst op een kussen of bij je :) .
Wij hebben grind liggen dat 1x per maand verschoont moet worden, met een geurtje. Natuurlijk wel dagelijks de drolletjes er uit vissen en de plasjes. ( Met handschoentjes :D ) . Verder voeren wij Babycat brokjes en Carnibest vlees :) .

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 00:27

Dankjewel voor alle leuke reacties.
Het eten geven gaat zeker geen probleem worden.
Wij hebben meerdere dieren, dus er moet met de vakantie zowiso iemand eten komen geven.

Ik zal nog eens goed rondspeuren en met mijn ouders overleggen! :)

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 09:16

Mijn moeders kat is al 18, en blijft gewoon thuis als ze op vakantie gaan. Ze hebben een hele lieve buurvrouw die vaak komt kijken en voeren, en knuffelen.

Je hebt altijd risico dat, onddanks een paal, je katten toch aan de meubels gaan krabben. Daar gaat veel tijd in zitten om het af te leren.

Verder moet je de kattebak goed schoonhouden, een of 2 keer per dag de drolletjes en natte plekken weghalen. Een keer per week maakte ik hem schoon met chloor. Dat vinden ze ook heel erg lekker ruiken! (dus ook omgekeerd, mocht er een keer een ongelukje gebeuren, niet schoonmaken met chloor!).

Tja, een kat is niet veel werk, afhankelijk van het ras dat je kiest. Oosterse katten zullen veel meer aanwezig zijn dan de gemiddelde htk-poes.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-09 22:39

En weet iemand een goed adres waar je een kat kan kopen?

JosineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 10:11

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 18:41

Ik heb er een gevonden in het asiel in Breda.
Enorm leuk diertje! :)