Konijn castreren welke optie zouden jullie doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

dancertje

Konijn castreren welke optie zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-09 17:11

hoi
ik heb deze zomer een hangoor konijn van 2 jaar oud over gekocht van een vriendin van mij hij moest hier met spoed weg.
Het is een schat van een konijn en loopt de hele dag hier los.
Echter vindt ik hem zielig zo alleen maar hij is wel vrolijk rent rond springt enzo
nou kwam mijn vriend met een kerst kadootje (ja veelste vroeg maarja)
Ik mag een vriendinnetje voor mijn konijn uitzoeken.
De voorwaarde wat hier aan vast zat was dat ik mijn konijn moest laten castreren.
De 2 opties die ik heb zijn:
1.Gewoon met narcose(en das het lastige bij een konijn met veel risico's) en daarna nog veel medicijnen. Dit kost 80 euro
2. Of onder hypnose en plaatselijke verdoving dit kost 45 euro

ik zelf doe een opleiding voor dierenarts assistente en heb dus gekozen voor het 2de vanwege de risico's van een narcose.
Ik laat dit komende woensdag doen bij een dierenarts waar ik zelf al jaren kom.
Nu is mijn vraag wat jullie hadden gedaan?

Captain

Re: Konijn castreren welke optie zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 17:13

Hypnose bij een konijn? Wat moet ik me daarbij voorstellen?
Ik heb allebei mijn konijnen (mannetje en vrouwtje) laten castereren. Het mannetje omdat ik er een vrouwtje bij kreeg en het vrouwtje omdat bijna alle vrouwtjes konijnen dood gaan door baarmoederkanker.. Ze zijn allebei geholpen volgens methode 1 en hebben nergens last van gehad..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 17:16

Bij de konijnenopvang hier in de buurt laten ze het altijd onder hypnose doen, en dat schijnt veel beter te gaan dan onder narcose, de konijntjes hebben er schijnbaar veel minder lang last van, en zijn na de operatie ook veel minder gestressed of bang..
Ik heb het zelf wel onder narcose laten doen, en daarvoor heb ik mijn jonge konijntje meer dan 3 maanden alleen moeten zetten in een kooi omdat hij nog te jong was voor zo'n zware narcose, maar dat is ook niet ideaal..

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 17:18

de tweede optie is dierrenmishandeling. beest wordt op de rug gelegd en raakt daardoor in trance.
gasnarcose is prima te regelen bij een konijn en heel veilig. hoeveelheid medicijnen daarna valt reuze mee. alleen een injectie met pijnstilling is vaak al genoeg.

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-09 17:18

de hypnose is voor mij ook nieuw maar ze worden hier door in slaap gebracht en vervolgens dan met een plaatselijke verdoving geopereerd de rest is het zelfde.
mijn dierenarts waarbij ik het laat doen heeft dit al jaren gedaan en zegt zelf dat het beter is dan met narcose vanwege dus de risico's
het voordeel aan de hypnose is dat je ze niet hoeft bij te spuiten en ze inderdaad minder bang zijn omdat ze wel gewoon echt wakker zijn erna en niet nog versuft door de narcose dit is wat ze mij verteld hebben
het is voor mij het eerste konijntje vandaar dat ik eens wou weten wat jullie gedaan zouden hebben

@ benangelique onder narcose worden ze ook op de rug gelegd dus daar zie ik het verschil niet zo in?
en de narcose is niet die wat jij omschrijft maar de gewone prik de 2 dierenartsen die ik miijn dieren toe vertrouw hebben dit beide niet

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 17:21

het is niet gevaarlijk dat ze op de rug liggen, maar wanneer ze 'bij' zijn raken ze in trance en reageren daardoor niet meer. wanneer ze onder gasnarcose gaan worden ze eerst onder zeil gebracht voordat ze op hun rug worden gelegd.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 17:23

Naomi_Azzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 17:32

Ik heb mijn konijn wel onder plaatselijke verdoving laten castreren in Ermelo. Ze zeiden niets over hypnose hoor! Ze wikkelen het konijn in een handdoek, verdoven hem plaatselijk en binnen 10 minuten had ik hem weer terug, dus het gaat echt heel snel. Het is even stress voor het konijn, maar hij had er daarna meteen al helemaal geen last meer van, terwijl ik vaak konijnen onder algehele narcose heb gehad die dan nog dagen van slag waren. Dus bij een volgend konijn doe ik het net zo!

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 19:15

Waarom niet gewoon gasnarcose?
Dan word je konijn gewoon onderhouden met gas, stel hij komt bij word het gas gewoon iets meer opengedraaid.
Dat is veel beter dan een injectie, wat ook lastig doseren is.
Ik zou dus echt voor een gasnarcose gaan, is wel zo diervriendelijk.
De DA in haarlem waar ik mijn nijn heb laten stereliseren heeft ook een heel laag sterfteaantal.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 19:51

Ik laat zelf alle rammen altijd castreren onder gewoon narcose, eergisteren nog 14 en allemaal huppelen ze alweer vrolijk rond. Onder plaatselijke verdoving heb ik ook al vaker gehoord, en dat gaat vaak gewoon goed en snel, heb alleen ook een verhaal gehoord waarbij het vreselijk mis ging. Gemengd gevoelens dus aan de ene kant zo er weer bovenop andere kant sommige konijnen raken niet in trance op de rug.
Overigens liet ik mijn rammen voorheen onder gehele narcose voor 45 euro castreren dit was het normale tarief. Nu met opvang heb ik meer korting, dus ik vind de prijs relatief hoog van 80 euro en dus ook nog van 45 euro zonder narcose.

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 21:10

gasnarcose is geen optie beide artsen hebben dit niet en voor mij is het geen optie om nog verder weg te gaan zoeken aangezien mijn ouders hem brengen en halen omdat ik op dat moment op stage ben echter als ze hem halen ben ik na een half uurtje thuis

ik zelf heb dit uit principe gekozen ondanks de opleiding dierenarts assistente en deze week nog 3 konijn castraties geassisteerd en ook alle 3 gezond weer afgeleverd dus

mijn konijn is wel eentje die zich gemakkelijk vanalles laat doen dus verwacht eigenlijk geen problemen

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 23:17

Dus als jij mag kiezen dus eerlijk zijn tegen over je konijn, of niet. Dan kies ze voor niet eerlijk zijn tegen over je konijn, omdat jullie niet verder er voor willen reizen. Als ik het goed begrijp....

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 22:54

nou ik durf mijn konijn met een gerust hart hier bij deze 2 dierenartsen achter te laten ga er ook met mijn hond en eerder ook met mijn paard maar daar is die mee gestopt
ik zelf ben best bereid verder te reizen maar ik ken voor de rest niet echt goeie dierenartsen dus dat wordt het lastige en aangezien ik zelf nog geen auto heb kan ik mijn ouders moeilijk dwingen

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 11:20

Ik ga met Benangelique mee, ik zou ook voor Gasnarcose gaan, zo laten wij de opvangkonijnen ook castreren door onze dierenarts

MaartjeEsra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 11:27

Mijn konijn is ook gewoon onder narcose geholpen. Beestje kwam wel erg versuft terug. Ik heb m op een rustige schemerige kamer in huis gezet in een grote kooi en lekker met rust gelaten. De volgende dag was hij alweer helemaal het heertje. Hij heeft verder nergens meer last van gehad voorzover ik heb kunnen merken.

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-09 18:34

konijn is net terug en hij is helemaal zich zelf verwacht dan ook geen problemen
ik wil iedereen bedanken voor zijn reactie en begrijp me goed ik vindt het fijn dat jullie gereageerd hebben

hier mag dus een slotje op