Konijnen vervoeren in auto - te warm?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ettesil

Konijnen vervoeren in auto - te warm?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-09 13:26

Hoi,

Ik ga met kerst een week naar mijn ouders en dan wil ik mijn konijnen graag meenemen. Ik wil namelijk niet hebben dat ze met oud en nieuw in mijn tuin zitten aangezien iedereen daar zo in zou kunnen lopen. En met deze kou wil ik ook geen buren opzadelen met elke dag een paar keer water vervangen etc.
Ze zitten nu buiten in een hok en ze komen daar ook buiten te staan. Probleem is alleen dat ik 3 kwartier met de auto moet. Wordt de overgang dan niet te groot van koud naar warm en weer terug?

Hoe kan ik dat het beste aanpakken?

chocobroodje

Re: Konijnen vervoeren in auto - te warm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 13:28

Verwarming niet aanzetten in de auto, zou het zo koud mogelijk laten. Anders zijn ze dalijk verkouden. 3 kwartier is opzich wel te doen hoor :j

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 15:13

Ik neem mijn konijn vaak mee in de auto. In de winter staat de verwarming aan en in de zomer soms de airco.
Met de airco let ik er wel op dat die zeker niet op hem gericht staat (open ramen geeft op de autostrade veel te veel wind en lawaai).

Hij heeft nooit echt problemen met autoritjes (denk nu ook niet dat hij het leuk vindt), is al weleens gebeurt dat we 2,5u in de file stonden. Bij thuiskomst mag nijn los en hij lijkt die hele rit onmiddelijk vergeten te zijn.

Mijn konijn is wel een binnenkonijn, dus die is verwarming welgewend.

Ik zou ook de verwarming niet op hen richten, konijnen bvb aan de voeten en de verwarming op jezelf richten, hebben jullie het beiden wss wel comfortabel.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 15:18

Zet ze van te voren ff binnen in de garage of bijkeuken, of misschien in een andere kamer in huis die relatief koud is. Dan heb je een tussenstadium qua temperatuur en is de overgang neit zo groot.

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 15:20

Ik denk dat het warm worden wel meevalt! Alleen waar staan ze bij je ouders??? Ik zou ze dan WEL weer buiten laten en niet een aantal dagen binnen en terug thuis weer naar buiten.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 15:58

warm worden valt reuze mee. in een reiskoffer geven ze met z'n tweetjes ook heel wat warmte af.
wij hebben toendertijd midden in de winter de nijnen uit een opvang hier 2,5 uur vandaan gehaald. ging ook prima.

Ettesil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-09 16:01

@ Jenny21 Bij mijn ouders zullen ze ook buiten staan.
Een overgang maken is inderdaad wel een idee, maar dat moet ik dan daar ook weer doen. Eerst maar eens zorgen dat er een hok bij mijn ouders komt te staan. Zal helaas wel kleiner worden als ze gewend zijn, maar liever dat dan stress van oud en nieuw.
Gelukkig dat het toch mee lijkt te vallen. Dat stelt mij toch wel gerust.