Groente en fruit voor de hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Liene

Groente en fruit voor de hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-09 13:24

Hoihoi,

Mijn border collietje eet alles. Dus ook groenten en fruit. Hij is dol op paprika's, wortels en appels.
Maar een stukje komkommer of zo zegt hij geen nee tegen.
Ik vroeg mij af over er groenten/fruit waren die je niet mag geven of toch niet zo veel van ?

Wilawander

Re: Groente en fruit voor de hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 13:53

Druiven en uien, die zijn giftig.

Wibo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 13:57

Mijn hon dis dus niet de enige die een moord doet voor wortels xD. Mensen kijken je raar aan als je vertelt dat je je hond wortels voert xD.

Wat giftig is weet ik eigenlijk niet.

atilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 13:59

knoflook mogen ze ook niet veel hebben

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 14:04

een beetje kan waarschijnlijk geen kwaad. Alleen zijn honden van nature carnivoren en zijn dus niet gewend om planten te eten. Het darmstelsel van een hond is korer dan dat van een omnivoor of een herbivoor en is er niet op gebouwd om plantaardig voedsel te verteren. Als je ze continu groente voert kan het zijn dat je hond buikpijn krijgt, maar als je hem af en toe wat geeft kan het echt geen kwaad hoor! Zeker als je hond het lekker vindt.

Drrrassic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 14:07

Mijn hond vreet niks wat geen eerste klas brok of wat geen vlees is. :')

Maflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 14:19

Mijn hond eet zelfs mandarijnen en bananen :Z

Lena01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 15:05

Mijn dame is er ook gek op! Ze doet alles voor een stukje paprika! En mandarijn, ze vind het heerlijk, haha

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 15:22

Ik denk niet dat het veel kwaad kan. Alhoewel ik persoonlijk geen kilo´s zou gaan voeren!
Onze vorige hond at ook graag wortel, maar die kwam er in stukjes maar nog steeds oranje aan de andere kant weer uit :P

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-09 16:07

Mandarijn vind de mijne te glibberig en slap denk ik :D Dat laat hij liggen. Een wortel eet hij echt zo op als een bot, ik heb nog nooit opvallende stukjes in zijn stoelgang gezien.
Maar idd ik zou hem nooit een heel pak of zo geven, maar ik vroeg het mezelf toch af.
Druiven en uien, daar zal ik al op letten en knoflook ook.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 16:12

Die van ons doet ook echt alles voor een stuk wortel of appel.
Ook af en toe een stukje mandarijn of sinaasappel vind ze heerlijk in de zomer.

En in het najaar als wij peren hebben in de tuin haalt ze er elke dag minimaal 1 uit en peuzelt die lekker op. Het liefst hoe dikker en sappiger hoe beter.

Grappig dat dus niet alleen onze hond dit heeft.
Druiven lust ze niet, en knoflook en uien zou ik niet eens proberen. Ze krijgt echt af en toe een stukje als de paarden ook krijgen en anders niet.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 16:15

Hier zijn beide Duitse herders ook gek op wortel. en 1 daarvan is ook gek op mandarijn en allerlei groentes. Dat vindt hij lekkerder als zijn brok.

majijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 16:19

www.kynotrain.nl

De hond stamt af van de wolf. Hoewel deze dieren door hun gebit ingedeeld zijn bij de carnivoren (vleeseters) is hun eetgedrag meer dat van een omnivoor (alleseter). In de natuur eten ze namelijk geen puur vlees, maar verorberen ze hun hele prooi met huid en haar, dus ook ingewanden en botten (bron van vitaminen en mineralen).

Het is zelfs zo dat een hond, als het moet, alle benodigde voedingsstoffen zou kunnen halen uit plantaardige materialen. Dit zou natuurlijk niet het juiste menu voor de hond zijn, want het is veel moeilijker verteerbaar en ook minder smakelijk. Het illustreert echter wel dat een maaltijd van puur vlees zeker niet voldoende is voor de hond.

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-09 17:13

Goede site majijke!
Ik heb ook nog dit gevonden :
Citaat:
Buiten prei en uien kun je iedere groentesoort aan je hond geven, zolang je deze maar pureert. Het pureren van groente is noodzakelijk omdat de hond niet in staat is zelf de plantencellen af te breken. Wanneer de plantencellen heel blijven is de hond niet in staat om de voedingsstoffen uit de groente te halen. Je kunt groente pureren in blenders, keukenmachines en sapcentrifuges/persen. Sommige honden reageren niet goed op groente uit de nachtschade familie. Ze krijgen er jeuk van. Enkele voorbeelden van groente uit de nachtschade familie zijn: tomaat, aubergine, aardappel en paprika. Geef geen schillen en pitten van de avocado. Deze zijn giftig.

Groentes kunnen ongeveer 15% tot 20% van het totaal aan voeding uitmaken.

Niet iedereen acht gepureerde groentes noodzakelijk voor de hond. Er zijn grote groepen mensen die rauw aan de hond voeren zonder groentes. Zij zijn van mening dat de wolf geen maag en darminhoud van het prooidier eet en dat de hond ook geen plantaardige voeding nodig heeft. Wij zijn van mening dat honden gezonde voedingsstoffen (vitamines, mineralen en vetzuren) uit groentes kunnen halen.
Geef niet te vaak groentes die veel nitraat bevatten. Dit zijn: andijvie, paksoi, spinazie, veldsla. Biologische groentes bevatten overigens minder nitraat dan niet-biologische groentes.

Komt van deze website, er staat ook een recept voor groentepurree voor de hond : http://www.barfclub.nl/index.php?option ... t&Itemid=1

Ik vind dit wel een hele subjectieve site, heb nog nooit van iemand of iets gehoord dat een hond geen plantencellen kan afbreken. Nog wat googlen :D

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-09 17:20

Voor geinteresseerden
Lange waslijst met giftige planten, groenten en fruit, de redenen en hun symptomen = http://www.acreaturecomfort.com/toxic.htm
Kort artikel met de gezonde groentes en fruit en waarom deze goed zijn = http://www.248am.com/mark/food/fruits-a ... -your-dog/

Mijn conclusie, Er is duidelijk heel wat oneensheid over het feit of een hond groenten/fruit nodig heeft. De ene zegt dat je ze gewoon rauw uit de hand mag geven, voor de ander moet je ze purreeren en koken.
Prei, ui, druiven geef je dus beter niet ;)
Haha, ik los mijn eigen topic op 8)7
Veel plezier met deze informatie allemaal!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 17:25

Epona_ schreef:
Goede site majijke!
Ik heb ook nog dit gevonden :
Citaat:
Buiten prei en uien kun je iedere groentesoort aan je hond geven, zolang je deze maar pureert. Het pureren van groente is noodzakelijk omdat de hond niet in staat is zelf de plantencellen af te breken. Wanneer de plantencellen heel blijven is de hond niet in staat om de voedingsstoffen uit de groente te halen. Je kunt groente pureren in blenders, keukenmachines en sapcentrifuges/persen. Sommige honden reageren niet goed op groente uit de nachtschade familie. Ze krijgen er jeuk van. Enkele voorbeelden van groente uit de nachtschade familie zijn: tomaat, aubergine, aardappel en paprika. Geef geen schillen en pitten van de avocado. Deze zijn giftig.

Groentes kunnen ongeveer 15% tot 20% van het totaal aan voeding uitmaken.

Niet iedereen acht gepureerde groentes noodzakelijk voor de hond. Er zijn grote groepen mensen die rauw aan de hond voeren zonder groentes. Zij zijn van mening dat de wolf geen maag en darminhoud van het prooidier eet en dat de hond ook geen plantaardige voeding nodig heeft. Wij zijn van mening dat honden gezonde voedingsstoffen (vitamines, mineralen en vetzuren) uit groentes kunnen halen.
Geef niet te vaak groentes die veel nitraat bevatten. Dit zijn: andijvie, paksoi, spinazie, veldsla. Biologische groentes bevatten overigens minder nitraat dan niet-biologische groentes.

Komt van deze website, er staat ook een recept voor groentepurree voor de hond : http://www.barfclub.nl/index.php?option ... t&Itemid=1

Ik vind dit wel een hele subjectieve site, heb nog nooit van iemand of iets gehoord dat een hond geen plantencellen kan afbreken. Nog wat googlen :D

Ik wel want de groentes die hier gegeten worden komen er vaak ook grotendeels weer zo uit :D

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 17:56

Mijn hond is ook gek van groenten en fruit, tomaat, appel, banaan, mandarijn, komkommer.. eigenlijk gaat alles er wel in. Volgens mij is sinaasappel niet goed voor de hond, druiven ook niet..

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-09 18:06

Wilawander: Als een hond volledig geen plantencellen kan afbreken, dan zou hij alles terug overgeven. Als het er langs achter zeg maar weer uitkomt, is het wel verteerd. Ik zeg niet dat een hond dit evengoed afbreekt als het vlees of zo maar ze worden verteerd en opgenomen in het bloed. Ander zou men ze ook niet verwerken in allerlei hondenbrokken..
En wat ik bedoelde met mijn opmerking, is vooral op de uitleg van de site gericht :D Ze zeggen dat als je gewoon het eten even purreert, het dan geen probleem is ;)

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 19:35

van een ander forum, deze heb ik laatst ook zelf uitgeprint :)

Citaat:
Groenten;

Tomaat, paprika, bleekselderij, peultjes, bietjes, paksoi, avocado(let op: pit en schil zijn giftig voor honden), waterkers, tijm, andijvie, spinazie (niet TE veel), postelijn, broccoli, bloemkool, boerenkool, rooie kool, groene Kool, chinese Kool, sla ,4 verschillende soorten met donkergroen of rood blad (ijsberg sla heeft geen voedingswaardes), komkommer, sperziebonen, snijbonen, verse doperwtjes met schil, courgette, spruitjes, witlof (zonder dat bittere gedeelte onderaan), knoflook, gemberwortel, alfalfa, peterselie, pompoen, wortels + ook wat loof erbij, koolraap met blad, bietjes, selderie knol met blad.

Met uitzondering van de sperzieboontjes (die heel even de kook erover krijgen) worden alle groentes rauw gegeven en allemaal gepureerd.

Bijzonderheden:

Geef geen prei en ui: giftig voor honden.

Groente uit de nachtschadefamilie (tomaat, paprika etc.) krijgen sommige honden jeuk of diarree van.
Deze bevatten ook stoffen die ontstekingen kunnen verergeren.

Fruit;

Appel, peer, banaan, kiwi, sinaasappel, grapefruit, mandarijn, aardbei, bessen, frambozen, abrikozen, perziken, pruimen, mango, papaya, ananas, alle soorten meloen.

Bijzonderheden:

Krenten of rozijnen in grote hoeveelheden kan nier- en/of leverfalen veroorzaken.
Liever niet geven.

Om diezelfde reden wordt het geven van druiven afgeraden.

Sommige honden krijgen last van gasvorming in darmen wanneer fruit gecombineerd wordt met andere voedingsmiddelen.

Geef geen klokhuis van appels ivm blauwzuur en geef geen pitten van steenvruchten (zoals abrikoos, perzikpitten).

Zaden en noten;

Sesamzaad, pompoenzaad, zonnebloempitten, pijnboom, pepita's, walnoten, hazelnoten, amandel, paranoten, pecannoten.

Bijzonderheden:

Geef alle noten rauw, d.w.z. niet gebrand, gefrituurd, gerookt, etc. en ongezouten.
Gebruik geen macadamianoten, de hond wordt hier ziek van.

Flits__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 12:34

Onze hond is ook gek op fruit. Die vind appels, manderijnen, banaan, frambozen etc. heerlijk. Ze begint er dan ook enorm van te kwijlen haha :Y)

Ze krijgt het overigens niet vaak en meestal maar een klein stukje :)

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 12:21

Mijn hond eet ook alles, hij is vooral gek op komkommer. Maar hij krijg 't niet teveel. Vaak neem ik blokjes komkommer mee naar een wandeling of de hondentraining.
Het is altijd beter voor hem dan hondenkoekjes :D (hij is een gecastreerde Cavalier King Charles Spaniel reu, en nogal 'gevoelig' om te dik te worden)

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 13:28

haha wat grappig dit te lezen!
Onze honden Labradors eten ook echt werkelijk alles :P

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 13:39

Mijn Golden eet ook echt alles!
Van Mandarijn, tot banaan, appels, peren enz..
Ook groente.

Ze krijgt ook geen last van zijn maag.
Ook heeft ze een keer een heel ui gejat en ook daar heeft ze geen last van.

Maar goed, ze heeft ook een keer een muis gegeten die vol me gif zat, het bloed kwam er bij haar aan alle kanten uit, maar ook dat heeft ze overleefd.