geiten en schapenregistratie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Caira

geiten en schapenregistratie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 18:47

Vanaf 1 januari 2010

Elektronische identificatie en registratie (eI&R)

Vanaf 1 januari 2010 zijn schapen- en geitenhouders verplicht om:

- alle lammeren die vanaf die datum worden geboren elektronisch te merken

- alle schapen en geiten individueel te registreren in het I&R-systeem

Wat zijn de regels vanaf 1 januari 2010?

Vanaf 2010 bestaat de identificatie en registratie van schapen en geiten uit vier onderdelen:

- de identificatie met één elektronisch merk en één visueel merk

- de registratie van houders, locaties, dieren en dierverplaatsingen in de centrale databank van het I&R-systeem

- een bedrijfsregister

- een vervoersdocument bij transport van dieren (tenzij vooraf gemeld)

Identificatie
Elk schaap en elke geit moet u merken met een door Dienst Regelingen goedgekeurde set merken. Naast een gewoon merk, moeten ze een chip in het tweede merk hebben. Na het merken moet u de dieren registreren.

Registratie
Alle op 1 januari 2010 aanwezige dieren moeten gemeld worden aan het I&R-systeem.

Dit systeem wordt per 1 januari 2010 ingevoerd en is nu nog niet actief.

Dit kunt u op verschillende manieren doen. Het registreren kunt u meteen op 1 januari doen of voordat u het dier afvoert van uw bedrijf. U hebt hiervoor de tijd tot uiterlijk 1 juli 2010. Verder moet u vanaf 1 januari 2010 de wijzigingen zoals geboorte, aanvoer, afvoer en sterfte melden in het I&R-systeem. Ook hobbyhouders moeten dit doen. Na registratie kunt u uw eigen gegevens via internet inzien en controleren.

www.minlnv.nl

Hebben jullie dit al gedaan? Vooral met de steeds verder oprukkende Q-koorts is het verstandig om je geiten geregistreerd te hebben staan, al is het alleen maar omdat het vaccin enkel te verkrijgen is voor geregistreerde dieren. Het ruimen van ongeregistreerde dieren zou nog wel eens sneller kunnen gebeuren dan we denken.

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 19:05

Je dieren niet registreren is vanaf 1 juli 2010 gewoon illegaal, dus je doet er wel verstandig aan om dat te doen :')

Overigens hoeven alleen de as lammeren een chip (bolus of oormerk), oudere schapen/geiten hoeven alleen geregistreerd te worden.

Die van ons zijn al een hele tijd terug geregistreerd, nieuwe oormerken zijn ook al besteld. Q-koorts maak ik me nog niet druk om, ben wel benieuwd wat dat in het noorden vh land gaat doen.

Mizora

Re: geiten en schapenregistratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 21:56

Wij moeten er eigenlijk ook aan. Chip hebben ze al, dus binnenkort maar eens op zoek naar een pootband. (onze dieren hebben geen oormerken meer i.v.m. ontstoken oren en gedraaide merken) We hebben 2 weren dus veel kans geeft het niet op Q-koorts. Zeker niet omdat ze niet in contact komen met dieren van buitenaf. Alleen met onze eigen kippen en van het voorjaar weer met 1/2 konijnen (ons oude konijn is helaas verdwenen een paar weken terug)

Maar we zullen wel zien, afhankelijk van hoe makkelijk alles gaat en alles kost. Voornamelijk tijd is bij ons een probleem.

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 22:26

Tijd een probleem? Je hebt tot juli.
Volgens mij is van I&R al een aantal jaar bekend dat het ingevoerd worden zal, het zou 2 jaar terug al.
Vraag me af of een pootband geaccepteerd word trouwens.

Dieren die niet besmet zijn worden ook geruimd, als je in het risico-gebied woont.

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 22:54

Hoe zit het als je maar 1 enkele bok en 1 schaap hebt???
De dieren gaan NIET het erf af, zijn niet dragend en zullen die ook niet worden....

sarosxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 22:57

Jenny21 schreef:
De dieren gaan NIET het erf af, zijn niet dragend en zullen die ook niet worden....

Volgens mij hoeft het voor hobby dieren niet, wij hebben ook paar schaapjes maar hebben ook (nog) niks laten registreren. Je mag ze zonder registratie niet vervoeren. Het vaccin is volgens mij ook alleen van toepassing als je hele kuddes hebt, voor degene die een paar schaapjes of geitjes aan huis hebben kunnen ze wel laten enten maar is op eigen rekening. Maar ik kan het ook mis hebben hoor.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 23:10

Ja per 1 januari moeten hobbydieren OOK geregistreerd zijn. Daarom plaats ik het hier juist. Mijn da mag het vaccin alleen bestellen indien ik een UBN nummer kan overleggen. Bij het niet registreren ben je dan ook strafbaar en bij AID controle heb je een groot probleem.

sarosxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 23:21

Maatregelen bij hobbydierhouders en houders met een publieke functie
Alle houders van schapen en geiten op kinderboerderijen, dierentuinen en zorgboerderijen en houders van schapen in rondtrekkende kuddes, natuurgebieden en op bedrijven die lammertjesaaidagen houden, zijn in 2010 verplicht hun dieren te vaccineren. Verder gelden er voor deze groep geen verplichtte maatregelen. Voor hobbydierhouders gelden geen verplichte maatregelen. Op de pagina hobbydierhouders en houders met een publieke functie staat meer informatie voor deze groep.

Het gaat dus om hobbymatig zoals op kinderboerderij, dierentuin of zorgboerderij. Rondtrekkende kuddes of lammetjes aaidagen.

Vaccinatie
In 2010 is vaccinatie voor schapen en geiten op kinderboerderijen, dierentuinen en zorgboerderijen verplicht.

Andere schapen- en geitenhouders kunnen hun dieren vrijwillig willen laten vaccineren. Aanmelden voor vaccinatie in 2010 kan via de Gezondheidsdienst voor Dieren.
Laatst bijgewerkt door sarosxx op 17-12-09 23:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 23:22

Ik doel op de registratie he, niet op de entingen!

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 23:26

Citaat:

OOK hobbyhouders zijn verplicht zich te registreren. Al heb je maar 1 sneu geitje, moet je 'm registreren en dus een UBN-nr aanvragen.

Overigens kun je helemaal niet beweren dat je dieren geen Q-koorts krijgen, zolang ze niet geënt zijn kunnen ze dat krijgen. En over enten heb je ook altijd kwesties lopen. Elk dier kan Q-koorts krijgen, ziekte verspreid zich immers via de lucht (of krijgen jouw schapen soms zuurstof via flessen? :+ ) Verplicht is het in ieder geval nog niet voor de meeste hobbyhouders.

sarosxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 23:28

http://www.minlnv.nl/portal/page?_pagei ... ode=BROWSE

Het onderste stukje van de hier boven vermelde link:

Identificatie & Registratie
Net als andere landbouwhuisdieren is registratie van hobbydieren een wettelijke (Europese) verplichting.

Ik heb me laten vertellen dat ze thuis zo mogen staan maar dat je ze alleen niet mag vervoeren :?

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 23:29

En waar moet je dat dan aanvragen? Gaat dat via de dierenarts?

Mijn ouders hebben namelijk ook 2 geitjes, maar die hebben niet eens een oormerk, laat staan dat ze geregistreerd zijn :=

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 23:31

en dat houdt dus op per 1-1 dan MOET je ze dus geregistreerd hebben staan. Ook als je ze niet vervoert.

sarosxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 23:50

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 23:56

Officieel is vervoeren al van de ene wei naar de andere wei brengen.

Het registreren doe je via het Ministerie van LNV. Dit kan vanaf 1 januari 2010 via hun site, via een nieuwe pagina (of een geheel nieuwe site) die dan pas geopend word. Dan heb je tot 1 juli 2010 om alle aanwezige dieren in te voeren. Wie slim is, heeft zijn zaakjes op orde en heeft zijn dieren in enkele klikken geregistreerd.
Let op; Om te registreren heb je dus een UBN-nr nodig. Per jaar kost dit lidmaatschap 17,95.
Overigens is dit al jaren verplicht, sinds de MKZ-crisis.

Vanaf januari is het verplicht lammeren te merken met een oormerk met chip, of een maagbolus met chip in te brengen. Dit is dus niet de standaard chip die honden/paarden krijgen, omdat hier geen bedrijfsgegevens op staan. Een pootband is niet voldoende, en is dit ook nooit geweest.

Het aanvragen van entingen doe je via de GD, dit is vooralsnog vrijwillig (en nietszeggend, omdat geënte dieren ook geruimd worden)

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 14:07

bromfiets schreef:
En waar moet je dat dan aanvragen? Gaat dat via de dierenarts?

Mijn ouders hebben namelijk ook 2 geitjes, maar die hebben niet eens een oormerk, laat staan dat ze geregistreerd zijn :=

Dit is ook mijn vraag.

We hebben hier een al volwassen geit die nooit geregistreerd is. Maar nergens wordt verteld hoe dit aan te pakken. Kun je een volwassen dier wel alsnog laten registreren? Ook als de herkomst niet bekend is?

We zoeken ook nog een geit erbij, maar dan moet die dus ook al geregistreerd zijn, want er zijn zat ongeregistreerde geiten te krijgen, maar nogmaals: hoe dit aan te pakken, staat nergens vermeld!
Is dit dan een non-optie of zo???

Dat geouweh..r ook allemaal!
Het zint me al helemaal niet, want als er ergens iets uibreekt, komen ze nog bij ons aankloppen om onze dieren te elimineren, en dit druist in tegen mijn overtuiging.

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 18:17

Daarvoor zou ik even een belletje naar het lnv loket doen.. Misschien is het wel mogelijk als je een UBN hebt en oormerken besteld om een dier in te voeren.
Aan overtuigingen heb je helaas niks met deze politiek :D Ik ben allang blij dat ik nog mag kiezen wat voor flappies erin komen (geen grote gele iig haha). Overigens is dit wel een heel oud topic ;)

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 18:40

Moslims en joden mogen in deze politiek uit overtuiging anders wel ritueel slachten.

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 19:07

Heeft weinig te maken met de registratie van schapen en geiten denk ik zo ;)
Als je trouwens verder niks van plan bent met je volwassen geit zou ik het erop wagen het gewoon zo te laten, maar voor alle nieuwkomers wel registratie te regelen.. Ben je alleen wel 'het bokje' als ze komen controleren. :P

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 19:35

Ik denk dat ik weinig keuze heb. Volgens mij is het helemaal niet mogelijk om de geit te laten registreren. Er moet nu echter wel een geit bij komen die wél geregistreerd is.