Help! Zieke hamster!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Escada

Help! Zieke hamster!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 17:44

Ik heb een vraagje,

Ik heb sinds maandag een jonge russische dwerghamster bij onze dierenwinkel vandaan.
De leverancier waar wij knaagdieren en dergelijke van krijgen heeft ons 4 hamsters bij elkaar gegeven in een doos. Ze hebben staan vechten, 1tje is al overleden nadat we ze hebben binnen gekregen en een andere die gewond was heb ik nu dus hier zitten.

Het ging beter met hem, hij had wat meer rust en ik heb echt ontzettend veel plezier van het beestje,
alleen, nu het probleem.
Ik kom dus net thuis, wil hem nieuw voer geven en zie in zijn voerbakje allemaal vlokken haar liggen.
Ik schrok en pakte hem dus snel uit zijn hokje, hij word helemaal kaal, bij zijn ogen en oren, en kale plekken op zijn rug, echt kaal!
Hij is wat lusteloos en reageert niet zo snel op alles maar is toch nog actief(door het hok lopen enz.)

Ik heb veel meegemaakt wat (knaag)dieren betreft maar dit heb ik dus nog nooit gezien.
Weet iemand wat het is? Ik heb al op internet rondgekeken en er zijn meerdere redenen waarom hij haaruitval heeft?

Alvast bedankt!

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 17:46

Luizen of mijt zou goed kunnen. Uiteraard kan het ook stress of een acute allergie zijn.
Hoe ziet de huid eruit, droog? vlekkerig?

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 17:59

De huid ziet er vrij normaal uit, beetje droog. Zijn oogjes zaten eerst ook wat dicht maar heb het wat schoongemaakt en ziet er nu beter uit. Maak me alleen wel zorgen want het haar valt echt met vlokken uit zijn lijf. Jammer dat ik geen foto's kan maken maar het ziet er iig raar uit. Ik dacht ook aan iets van parasieten? Maar krabben doet hij niet ;)

Thats_Me

Re: Help! Zieke hamster!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 18:08

Je zegt dat hij gevochten heeft? Grote kans dat de vlokken haar die nu uitvallen te maken heeft met het gevecht van toen. Als ze flink te keer zijn gegaan kan het ook later pas uitvallen omdat de wonden/blauwe plekken zegmaar het haar dan pas afstoten. Dat in combinatie met stress en genezing lijkt mij dat zeer voor de hand liggend. Natuurlijk wel uitsluiten of het geen parasiet/schimmel is.

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 22:19

En kan het misschien zijn dat hij nog in een soort shock is?
Doordat hij steeds aangevallen is door die andere hamster begint hij ontzettend te krijsen als je hem optilt, dit word gelukkig steeds minder, maar hij is nog steeds zo lusteloos? :(:)