Wat te doen met konijnen en oud en nieuw

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tamadine

Wat te doen met konijnen en oud en nieuw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 16:44

Hallo allemaal,

Ik heb sinds 1 a 1,5 maand 2 konijnen. Zie onderschrift. Ik heb dus een heel mooi groot buitenhok voor ze, maar ze lopen ook los in de tuin van 100 m2.

Eerst mochten ze alleen in de tuin wanneer ik er bij was, aangezien ik ook 2 katten heb. Dit gaat echter erg goed en er gebeurd niets. Sinds deze week zijn de konijnen dag en nacht in de tuin en het hok staat open. In het hok zitten ze weinig, alleen om te eten. Ze hebben achterin de tuin zelf een holletje gegraven.

Nu wil ik graag advies wat ik het beste kan doen met oud en nieuw. Mijn vriend en zwager zijn fanatieke vuurwerk afschieters en wij zullen ook dit jaar thuis blijven. Ikzelf zat eraan te denken om ze dan tegen die tijd in het hok te doen die ook zeker groot genoeg is, maar is dit wel verstandig? Kan ik ze niet beter los laten aangezien ze dat nu al gewend zijn.

Graag jullie tips en adviezen.

Mvg Mara

Caira

Re: Wat te doen met konijnen en oud en nieuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 16:46

lekker in het hok doen met lekker veel hooi. Niet los laten lopen dan worden ze alleen nog gestresster

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 17:09

als ze altijd los lopen, nu ook doen. ze zoeken wel beschutting.
niet afwijken van wat je normaal doet. zitten ze altijd vast als het donker is? dan nu ook. zitten ze altijd los? dan nu ook.
dek je het hok nooit af? dan nu ook niet doen.

hoe meer dingen jij veranderd, hoe paniekeriger zij raken.
ik geef mijn nijnen altijd 2 voor 12 een flinke peen. zodra het geknal losbarst kijken ze even op om daarna onverstoorbaar door te eten. :+

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 17:38

Ze lopen nu sinds een paar dagen 24/7 buiten in de tuin en doe ze in de nacht ook niet meer in het hok... Ze kunnen ook nergens heen en ze kunnen schuilen als ze willen in het hok...

Ik ben inderdaad wel bang dat ze gestressed raken door het vuurwerk, maar toen ik begin van de week hun nog in het hok wilde doen na een hele dag los, toen begin er 1 juist te stressen en vandaar dat ik ze vanaf toen ook in de nacht buiten laat...

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 21:32

gewoon lekker los laten, dat zijn ze gewend! wanneer konijnen zich bedreigd voelen, zoeken ze zelf een veilige plek.
gooi wat eten tegen 12en in de tuin en in het hok, dan hebben ze wat afleiding.

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 22:31

ik heb altijd een deken voor het hok hangen (als het vriest zoals deze dagen trouwens ook)
en zoals al eerder is gezegd, even wat extra eten in het hok gooien.

liezzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 22:36

die heb je toch al opgegeten met kerst?
Nee heel erg flauw, sorry.
Ik denk dat een deken over de kooi een goede oplossing is. Dat dempt het geluid en verhinderd het zicht op gekke flitsen.

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 22:39

Aan de ene kant vind ik het logisch om niks te veranderen. Maar wij doen onze konijnen gewoon even in het hok(lopen ook 24/7 in de tuin, behalve met dit weer) en dan of het hok in de schuur zetten of het hok met de gaaskant tegen het raam van het huis. En natuurlijk iets lekkers geven voor de afleiding;)

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 22:48

Ik denk zelf dat konijnen er weinig last van hebben en dat je niets moet veranderen!
De vraag is alleen of er geen vuurwerk in jullie tuin kan komen???
En je zegd wel dat jullie katten niets doen, maar kunnen er ook geen andere katten of andere roofdieren in jullie komen?
En ze kunnen ook flink graven, hoop dat jullie tuinafscheiding flink diep in de grond zit???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 22:50

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-07-23 21:04, in het totaal 1 keer bewerkt

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 22:51

In het hok, alleen al om het vuurwerk wat er kan komen.
Hier hangt er een groot bouwzijl voor het hok tegen het vuurwerk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 23:25

Bij mij gaan ze in de buitenschuur. Niet vanwege het geluid van het vuurwerk, maar omdat er met regelmaat verdwaald vuurwerk in de tuin en ren beland. Ik wil niet dat ze zich verwonden aan brandend vuurwerk. Ook wordt hier gesleept en zo verder en ze schuwen de tuinen niet en dan wil ik liever mijn nijnen achter slot en grendel, voordat men zich iets in het hoofd gaat halen.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-09 09:08

hey

Er kan geen vuurwerk in de tuin komen. Het vuurwerk word allemaal voor afgeschoten en waarschijnlijk ook nog op het parkeerplein, dus ver genoeg. onze achtertuin grenst aan een steegje en een dijk...

En er komen geen andere dieren in mijn tuin. Mijn kat die is de dominanste van de buurt, dus er komen geen andere dieren in de tuin.

Mijn konijnen lopen zelfs nu nog buiten in de tuin. Het hok is open en ze kunnen dus zelf kiezen of ze in het hok willen of in de tuin. Tot nu toe zie ik ze weinig in het hok.

En ik heb inderdaad goede diepe tuin afscheidingen, zitten bakstenen onder de schutting. Ze hebben tegen de schutting al een eigen hol gegraven en aan mijn kant van de schutting zijn ze er ook weer uit gekomen, dus dat zit wel goed.

En mocht er vuurwerk in je tuin kunnen komen, lijkt het me dat je konijnen beter los kunnen lopen dan opgesloten buiten in een hok zitten, als er dan vuurwerk tegenaan of in komt zijn ze opgesloten.

Het gaat mij meer om de flitsen en de herrie die het geeft, hoe zullen ze daar op reageren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 11:05

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-07-23 21:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-09 11:33

Dat is wel weer waar inderdaad... De mijne zijn ook reuze nieuwschierig en daarom gaat het ook zo goed met de katten, die vinden het namelijk alleen leuk als ze wegrennen en dat doen ze niet haha...

Ik twijfel gewoon nog steeds. Misschien moet ik mijn vriend maar eens vragen een dezer dagen een pijltje af te schieten en dan buiten te gaan kijken wat er gebeurd ofzo...