Tazzmanian Devil en Mickey da Mouse in de sneeuw..!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

djinnie

Tazzmanian Devil en Mickey da Mouse in de sneeuw..!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 12:51

Een tijdje terug zat ik te kijken naar een aantal topics met prachtige konijnenrennen in de picture :D en toen wilde ik die van mij al laten zien, maar daar kwam steeds maar niets van. Nu, met dit prachtige kerstweer, de camera gepakt en eens wat fotootjes geschoten.

In de ren wonen twee dwergkonijnen. Een vosbonte, Tazzmanian Devil, roepnaam Tazz en een zwartbonte, Mickey da Mouse, roepnaam Mickey... :+ Echte buitenkonijnen, ze komen nooit binnen. Maar goed, ik als mens, vond dat toch best zielig :+ dus hebben ze een poosje geleden een binnendeel gekregen. Nu kunnen ze via een kattenluik zelf het tuinhuisje uit en in (ze hebben daar een stuk ter grootte van 2 1/2 nachthok, zeg maar).

Vandaar ook dat ze niet zoveel op de foto staan als ik zelf wilde. Toen ik de camera pakte was Tazz buiten aan het spelen met de bal, toen ik in de aanslag stond, was ze al uitgespeeld en toen ik er een andere lens op had gezet voor 'dichtbij' foto's waren ze naar binnen gehuppeld... :o Gekke beesten.
Inmiddels Mickey toch nog op de foto gekregen... die zat nu weer even buiten in de sneeuw. (:)

Oh ja, de ondergrond is verschillend. Voorin de ren, bij het terras en de bloempotten is het gras met gaas erover heen, daar ligt ook 'de heuvel' die je nu door de sneeuw nauwelijks ziet. Dan onder de kooi liggen stenen. Voor de kooi ook nog gras met een buxus boompje (met de nadruk op ...je :+ ) en dan achterin, voordat ze het tuinhuis ingaan ligt zand, met ingegraven gaas. Daar hadden ze laatst een gangenstelsel gegraven, maar die heb ik, lomp als ik ben, gesloopt en dat heeft ze zoooo beledigd, dat ze maar niet aan een nieuwe zijn begonnen... :+

De ren
Afbeelding

De ren, met Tazz in beeld
Afbeelding

Op de achtergrond zie je het kattenluikje
Afbeelding

Close-up van het kattenluikje
Afbeelding

Tazz en Mickey
Afbeelding

Mickey in de sneeuw
Afbeelding

En net voordat ze naar 'binnen' huppelt
Afbeelding

Kerstgroetjes,
Tazzmanian Devil en Mickey da Mouse (:) (:) (:)

WinSel

Re: Tazzmanian Devil en Mickey da Mouse in de sneeuw..!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 12:53

Wat een leuke konijnen en super dat ze zoveel ruimte hebben :D
Heb je ook een foto van het binnenhok ? :D

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 12:54

wat een paradijsje zeg!

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 12:57

Wat een gave ren heb je zeg. Echt een super goed idee om via een kattenluik binnen in de schuur een hok te maken. Ik vind normale konijnenhokken altijd zo klein en onhandig.

Moest wel lachen om je konijnen. Ik heb namelijk twee katten met precies dezelfde kleurencombinaties. Sam en Ody in konijnenversie :=

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 13:05

WinSel schreef:
Wat een leuke konijnen en super dat ze zoveel ruimte hebben :D
Heb je ook een foto van het binnenhok ? :D

Nee, heb ik nog niet, maar die kan ik wel even gaan maken. Het stelt niet veel voor hoor. Gewoon een hok met houten planken in elkaar geflanst en flink wat zaagsel en stro erin. Daar staan ook de brokjes en het water... verder ligt er hooi.

Op de foto's is namelijk een heel mooie roze waterfles te zien (de fles is niet roze, maar het speciale 'ik bevries niet' hoesje wel.. :+ ) maar daar willen de dames niet uit drinken. Dat blieven ze niet.. Verwende mormels. Dus hebben ze binnen een waterbakje. :D

Orangiste schreef:
Wat een gave ren heb je zeg. Echt een super goed idee om via een kattenluik binnen in de schuur een hok te maken. Ik vind normale konijnenhokken altijd zo klein en onhandig.

Moest wel lachen om je konijnen. Ik heb namelijk twee katten met precies dezelfde kleurencombinaties. Sam en Ody in konijnenversie :=

Das grappig, dat je toevallig twee katten in precies dezelfde kleurcombi's hebt... :D Zijn dat ook van die deugnieten? Vooral Tazz is een boef eerste klas... (maar wel een heule leuke en schattige boef natuurlijk... :+: )

Moet wel eerlijk bekennen dat het binnenhok ook voor het baasje een heel fijn iets is... :o Vanwege het binnenhok hoef ik 's ochtends vroeg niet over het natte hek te stappen en kan ik hooi, water en brok gewoon droog geven. 's Avonds krijgen ze het 'oude' hooi van het binnenhok in het onderste deel van hun buitenkooi en krijgen ze vers hooi in het binnenhok. Snappie het nog? Dat ik 's avonds nat wordt vind ik niet zo erg, maar 's ochtends...brrrr... (:)

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 13:07

Ik moet zeggen dat ik wel mega jaloers ben op je ren+hok! *doet gauw haar handen voor het scherm zodat Aslan en Fable niets zien*
Schattige foto's!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 13:24

BB --> BB-ITP

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 13:30

Emytje schreef:
Ik moet zeggen dat ik wel mega jaloers ben op je ren+hok! *doet gauw haar handen voor het scherm zodat Aslan en Fable niets zien*
Schattige foto's!

:o thanx... We wonen nu sinds juni dit jaar in een eengezinswoning met tuin, dus ze hebben dit nog niet zo lang hoor. Ten tijde van de verhuizing en een stukje daarvoor en daarna logeerden de dames bij mijn ouders in de tuin (wel flinke ren), maar daarvoor hebben ze ruim een jaar op het balkon van mijn flat geleefd. Hadden ze wel het hele balkon tot hun beschikking, dus ruimte genoeg, maar ze konden geen gras eten (tenzij ik het ging plukken) en niet graven. Dat kunnen ze nu allemaal wel. Als het niet vriest, sneeuwt of erg regent gaan ze ook zo vaak mogelijk (probeer dan iedere dag, maar t is zo snel donker nu) op het gras, in een kleine ren, zodat ze kunnen grazen. Vind vooral Tazz helemaal geweldig.

Hier de foto's (in link) van het binnenhok, de enorme zooi, door alle konijnenspullen, in het tuinhuis :D en nog wat van de dames...

Het binnenhok
http://i86.photobucket.com/albums/k88/djinnie_photos/DSC_1164.jpg

Het binnenhok van 'bovenaf'
http://i86.photobucket.com/albums/k88/djinnie_photos/DSC_1165.jpg

De 'konijnen rommel' in het tuinhuis
http://i86.photobucket.com/albums/k88/djinnie_photos/DSC_1166.jpg

Mickey in het echte nachthok
http://i86.photobucket.com/albums/k88/djinnie_photos/DSC_1167.jpg

Tazz en Mickey in het nachthok/achter de flap
http://i86.photobucket.com/albums/k88/djinnie_photos/DSC_1168.jpg

Weer beneden :D
http://i86.photobucket.com/albums/k88/djinnie_photos/DSC_1169.jpg

en nogmaals
http://i86.photobucket.com/albums/k88/djinnie_photos/DSC_1170.jpg

@Amanda: oeps, sorry... :o

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 14:25

wat een luxevilla voor je nijnen zeg, die hebben het maar getroffen. :)

Catori

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 16:09

Mooi zeg, jouw Nijnen boffen maar!

Heb je nooit last van katten? Die jouw beessies proberen te pakken?

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 16:48

Nee, dat valt wel mee. Er was wel een keer een kat die interesse had in de konijnen, en dat vonden de konijnen niet zo tof, maar toen ik de deur naar de tuin open maakte, schrok die kat zich een bochel, en die hebben we dan ook nooit meer gezien... Niet zo'n dappere kat, das duidelijk.

Ach, en Tazz heet natuurlijk niet voor niets Tazzmanian DEVIL... }>

Overigens lopen er hier wel veel wilde konijnen en die wilde konijnen bezorgden ons de eerste avond dat onze Nijnebeestjes in de ren zaten een hartverzakking... }> We hadden Mickey en Tazz opgehaald bij mijn ouders, omdat de ren klaar was, en ze dus thuis in de ren gezet. Tijdje erbij gebleven en uiteindelijk toch naar binnen gegaan. Wil ik ze 's avonds bekijken, zie ik een zwart-wit konijn buiten de ren..!!! Damn, schrok me wezenloos. Vriendlief en ik naar buiten gesjeesd, zwart-witje was inmiddels weg gecrossed, ik denk, Mickey krijg ik NOOIT meer te pakken. Dus vriendlief en ik helemaal gestressed met zaklampjes zoeken, schijn ik over de ren met mijn lampie, zitten Tazz en Mickey me doodleuk aan te staren... Voelde me toen lichtelijk blond, beide nijnebeestjes gewoon in de ren. Maar dat was dus een (ver)wild(erd) konijn.... misschien wel een mannetje die kennis wilde komen maken met mijn knappe meiden???

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 17:01

nektosha schreef:

Dat vroeg ik me dus ook al af. Wij hebben ons hok hermetisch afgesloten met dat volieregaas. Niet dat slappe spul. Dak is een houtenschutting dus wel dicht.
Lopen ze dus ook 'zonder dak' snachts los?

Benazir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 17:07

Mooie ren zeg! En erg leuke kleurtjes hebben die 2 :j

Is buxus niet giftig voor konijnen? (Kan ook helemaal fout zitten hoor :+ )

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 17:17

mltex schreef:
nektosha schreef:

Dat vroeg ik me dus ook al af. Wij hebben ons hok hermetisch afgesloten met dat volieregaas. Niet dat slappe spul. Dak is een houtenschutting dus wel dicht.
Lopen ze dus ook 'zonder dak' snachts los?

Yep, ze lopen altijd in deze ren, tenzij ze even op het gras lopen, dan zitten ze in een kleinere ren, die lager is en dus een dak heeft, anders gaan de konijnen aan de wandel.
De ren is dus niet hermetisch afgesloten. Ze lopen er nu vanaf half juli (zo uit het hoofd gegokt), dus 5 maanden. In die tijd is er niets gebeurt, behalve dan een keer een konijn en een keer een kat op bezoek. Beide dieren zijn niet in de ren geweest. Het is te merken aan de konijnen als ze visite hebben gehad, ze zijn dan schrikkerig, maar gaan zich niet verstoppen, dus zijn ze ook weer niet heel angstig.

Mocht het in het voorjaar met katten de spuigaten uitlopen, dan wordt de ren absoluut dicht gemaakt. Mijn konijnen zijn me lief. Maar dit is vooralsnog een afdoende constructie en het staat wat mooier in mijn toch al niet zo grote tuin... :o

xJuce schreef:
Mooie ren zeg! En erg leuke kleurtjes hebben die 2 :j

Is buxus niet giftig voor konijnen? (Kan ook helemaal fout zitten hoor :+ )

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik dat niet weet. Toen de konijnen bij mijn ouders in de tuin los mochten lopen (die tuin is 'hermetisch' afgesloten en dus echt konijnproef, dus daar mochten ze als kleine bolletjes wol los), lagen ze graag onder de buxus en aten ze klimplanten uit de plantenbak. Ze hebben echter nog nooit aan een buxus gevreten. De buxus heeft tot doel schaduw te geven, mijn vriend dacht dat de plant groot genoeg was om onder te liggen, maar we kunnen blijkbaar niet zo goed schatten, daar is ie veel te klein voor. Hopenlijk groeit ie goed.
Wat ze wel veel doen bij de buxus is hun geur eraan afgeven en volgens mij springen ze er over heen :+ , want vind wel veel haren in de buxus (buikharen)... of ben ik nu te naief en doen ze andere dingen met mijn buxus.... :+

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 17:31

ik had ook geen flauw idee dus ben uit nieuwsgierigheid gaan googlen. Buxus is blijkbaar familie van taxus en behoorlijk giftig voor nijnen ! Dusseuh... plantje mss toch maar verplaatsten ? Normaal zouden ze er wel afblijven, maar ja, je weet nooit.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 17:44

jokari schreef:
ik had ook geen flauw idee dus ben uit nieuwsgierigheid gaan googlen. Buxus is blijkbaar familie van taxus en behoorlijk giftig voor nijnen ! Dusseuh... plantje mss toch maar verplaatsten ? Normaal zouden ze er wel afblijven, maar ja, je weet nooit.

Ooit is mij een vuistregel vertelt mbt giftig/niet giftig.
Ik weet niet in hoeverre het juist is maar: alles wat in de winter groen blijft = giftig

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 17:50

mitex, dat zou wel eens heel goed kunnen kloppen

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 17:50

jokari schreef:

Inderdaad, je weet maar nooit. Bedankt. Dan gaat dit weekend, als ik de grond in kom, het plantje eruit. Moet alleen even een ander plantje halen, anders zit er een gat in mijn gaas. Dan is het bye bye nijntjes...

Nog ideeën voor een ander plantje (ga ook even googlen hoor, dat had ik natuurlijk al eerder moeten doen... :o )

mltex schreef:
jokari schreef:

Ooit is mij een vuistregel vertelt mbt giftig/niet giftig.
Ik weet niet in hoeverre het juist is maar: alles wat in de winter groen blijft = giftig

Die vuistregel ga ik dan ook maar aanhouden... Ik wil nu dus een kale plant.. :D Weet iemand of een hortensia giftig is? Die zijn nu kaal, toch?

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 17:52

*kijkt effe uit het venster*
hmmm dat ziet er redelijk kaal uit ja. :D

edit : hold it !
google zegt mij dat dat ook al niet goed is. :=
http://www.konijnen.nl/voer/kruiden_giftig.htm

tweede edit : het veiligste lijkt mij nog, dat je er een grote bloempot neerzet en daar een plant in steekt. Want konijnveilige planten worden wss met veel plezier kaalgevreten. :D

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 18:07

jokari schreef:
*kijkt effe uit het venster*
hmmm dat ziet er redelijk kaal uit ja. :D

edit : hold it !
google zegt mij dat dat ook al niet goed is. :=
http://www.konijnen.nl/voer/kruiden_giftig.htm

Mmm, konijnveilig is dan wel een relatief begrip. Bovenaan de site staat: plant enkel wat konijnen niet graag eten...waaronder giftige planten. En voila, buxus staat ertussen...

Via via op een site gekomen waar ze een lijst hebben van planten die je veilig in de konijnenren kan zetten:
Bruidssluier - Fallopia auberti
Druif - Vitis
Braam en dan de doornloze - Rubus
Heide - Erica
Skimmia
Geranium zowel de tuingeranium als de pot geranium (pelargonium)
Pachysandra terminalis
Gebroken hartje - Dicentra formosa
Rozen
Vrouwenmantel - Alchemilla mollis
Viooltjes - Viola
Hosta's
Alle zonnebloemsoorten - Helianthus
Appelboom
Perenboom
Rodebes - Ribes sylvestre
Zwarte bes - Ribes nigrum

Nu nog even denken welke ik dan wel wil. Vind een boom iets te groot, staat al een enorme boom in de tuin van de buren die een flink eind ons tuintje in steekt... Leuk ding trouwens.

edit: mmm, vind die Skimmia wel een leuke plant. En de braam (Rubus) ook... Daarnaast zag ik dat heide ook mag. Misschien leuk op de rand van gras naar zand... Volgens mij moet ik zaterdag even langs het tuincentrum :D
Laatst bijgewerkt door djinnie op 17-12-09 18:11, in het totaal 1 keer bewerkt

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 18:11

nee idd soms moet je echt wel goed kijken, konijnveilig slaat met z'n momenten op de tuin en niet op de nijnen zelf.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 18:14

jokari schreef:
hihi nee die link met konijnveilig was idd niet goed, daar ging het duidelijk om de tuin en niet om de nijnen. Maar die van http://www.konijnen.nl was toch wel goed ?

Zekers... Plant in pot is ook leuk, maar daar gaan ze ook aan zitten en dan springen ze misschien via de pot uit de ren... Ziet doemscenario's...

Ik ga gewoon een poging wagen met zo'n Skimmia of Rubus... En nog wat lavendel erbij. (Kan nu eigenlijk geen plantjes in de grond stoppen, of wel?)
Maar idd, nijnveilige plantjes worden vast opgegeten... Arme nijnen, krijgen ook nooit genoeg voer... :D