December, kip nu in de rui of toch ziek ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

freespirit

December, kip nu in de rui of toch ziek ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 00:20

Ik heb een kip waarmee ik een beetje met de handen in het haar zit;

Een maandje geleden wou ze niet meer eten, was mager en ging maar stil in een hoekje zitten.
Ben met kip naar de DA geweest en die heeft haar een wormeninjectie gegeven, ze zou een vergrote lever hebben wat duid op een infectie. Ik moest haar 2 x daags Baytrill (=AB) toedienen.
Dit keurig gedaan, kip knapte op, at weer maar ging na een paar dagen toch weer bergafwaarts. Wederom een aantal dagen Baytrill gegeven.
Kip knapte weer op.
Nu echter meen ik dat het toch weer wat slechter gaat, zondert zich af, ze eet echter wél prima.
Sinds een paar dagen zie ik nu allemaal veertjes liggen in het hok, maar ook daarbuiten.
Ik ben bijna zeker dat ze van de bewuste kip afkomen. Ik zie de kip zichzelf ook vaak in de veren pikken. (PS. DA heeft géén luis/mijt geconstateerd)

Kan een kip nu nog in de rui zijn ? Of moet ik dit verenverlies toch wijten aan een ziekte ?

zandvangers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 00:35

?
Laatst bijgewerkt door zandvangers op 24-06-22 10:46, in het totaal 1 keer bewerkt

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 00:43

het zijn allemaal kleine veertjes, dus geen 'uitgegroeide' grote veren.

Het is 'maar' een ordinaire legkip die ik 2 jaar geleden weggehaald heb bij een kippenboer, zelfs haar snaveltje is geknipt, erg zielig. Maar, ze is vreselijk tam en een echte kroelkip.

Het hok maak ik zeer regelmatig schoon, gooi vlas op de bodem, voor zover ik weet ongedierte vrij. Ik geef ze regelmatig een wormenkuur, ze krijgen regelmatig wat sla of ander groenvoer en ze lopen met z'n vijven op ruim 200 m2.

De andere 4 kippen en haan hebben nergens last van.

zandvangers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 00:54

.
Laatst bijgewerkt door zandvangers op 24-06-22 10:46, in het totaal 1 keer bewerkt

freespirit

Re: December, kip nu in de rui of toch ziek ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 01:10

@zandvangers: dank je wel voor je advies ! Ik waardeer het zeer. Ik heb enige tijd geleden wel gemeend dat de haan z'n veren liet vallen, maar de andere 4 dames....echt niet !!

Ik ga morgen morgen maar es kipje (en de andere dames) goed bekijken en de DA weer bellen. Ik vrees echter het ergste...

zandvangers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 13:48

t
Laatst bijgewerkt door zandvangers op 24-06-22 10:45, in het totaal 1 keer bewerkt

freespirit

Re: December, kip nu in de rui of toch ziek ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-09 19:28

@Zandvangers:

een trieste dag, Zandvangers, ik heb kipje vanmiddag op een snelle manier uit haar lijden laten verlossen.

Ze heeft zeker 2 dagen niet gegeten of gedronken, blijf doodstil in een hoekje zitten en toen ik vanmiddag zag dat ze gele diarree had en dat haar kammetje aan de rand zwart aan het worden was, was het voor mij duidelijk.

Zo verzwakt, ik laat dit dier niet nog eens een nacht met flinke vorst doormaken, dat is onnodig lijden.

Zodra het weer wat beter word ga ik het hok goed schoonmaken. Nu er sneeuw ligt weigert mijn gevogelte zich buiten het hok te vertonen.....krijg je koude pootjes, he...

zandvangers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 20:27

.