Poes plast niet

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Aeris

Poes plast niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 21:30

Hoi mede-bokkers,

Wij hebben sinds gisteren een poes. Het betreft een kattin van 1,5 jaar oud en gesteriliseerd. We hebben haar opgehaald bij een kattenopvang.
Ze was reeds gewend van op een appartement te wonen, en werd beschreven als een extreem rustige en aanhankelijke kat.

Nu is ze hier, sinds 17u gisterenavond, en heeft nog steeds niet geplast.
Ze weet waar de kattenbak is, ik heb ze er al eens ingezet en is goed bereikbaar. Deze staat ook niet te dicht bij haar voedsel en water (+/- 3 meter ervandaan).

Ik begin me ondertussen wel zorgen te maken, want niet plassen is gewoonweg niet goed. Misschien is het stress, maar dat laat ze absoluut niet blijken.
Na nog geen half uur zat ze bij ons op de schoot, aan onze voeten, mee in de sofa en volgt ons doorheen het appartement. Ze laat echt geen ongenoegen blijken.
Drinken en eten doet ze niet superveel, maar ze doet het zeker wel. Qua droogvoer hebben we een zak korrels gekocht bij de kattenopvang, zodat ze hier hetzelfde voer krijgt.

Een tip die ik van vrienden kreeg is om haar "op te sluiten" in de ruimte met de kattenbak. Daar staan ook haar eten en drinken, en haar mandje. Voor de rest heeft ze toegang tot de woonkamer en onze studiekamer. Enkel de badkamer en slaapkamers zijn "verboden terrein".

Nu ben ik alvast van plan om de DA te bellen, als ze morgenvroeg nog steeds niet geplast heeft.
Kent iemand dit probleem of heeft er iemand advies? Want ik begin me wel degelijk zorgen te maken, maar wil ook de DA niet op een zondagavond storen als het om een "probleem van niets" zou gaan.

Lynn_Nikita

Re: Poes plast niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 21:32

plaste ze bij d eopvang wel goed? Dan denk ik dat het nu door de stres komt
misschien vanavond, in alle rust dat ze wel gebruik van de bak maakt

Aeris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 21:34

Geen idee of ze bij de opvang goed plaste. Er zaten daar een 60tal katten (als het er al niet meer waren) in een afgesloten tuin en tuinhuis (erg grote oppervlakte). Algemene gezondheidsproblemen werden wel eerlijk gemeld (was bij deze kat niet het geval, wel bij een andere die er zat).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 22:37

Kan blaasgruis zijn en als dat het geval is....wil je niet bang maken maar dan is het een kwestie van leven of dood.

Mijn gecastreerde kater had dit ook, acuut blaasgraaspatient. Hij kreeg acuut nierfalen, en was bijna sterven na dood. Ik had ook te lang gewacht, als ik jou was zou ik zijn blaas leegdrukken anders een avond arts bellen dit is niet iets waar je risico's mee moet gaan nemen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 22:43

mijn kat heeft ook blaasgruis, maar dan proberen ze wel steeds te plassen, wat dan weer niet lukt, of hele kleine beetjes met evt bloed erbij
doordat de kat net verhuisd is denk ik toch stress, ik zou de kap van de bak laten, en morgen goed kijken of ze geplast heeft
voelt de blaas vol aan ?

corinec

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 22:46

Heeft ze ook niet ergens anders in huis een plasje gedaan dat je niet hebt gezien?
Mijn kat heeft toen ik hem net kreeg ook 2 dagen niets op de kattenbak gedaan. Toe bleek dus dat hij het achter de wasmachine had gedaan.

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 22:48

Heb je een bak met kap? Sommige katten willen daar niet in plassen. Haal anders de kap eraf. En check idd of ze het niet ergens anders gedaan heeft.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 22:53

dat verstopt raken gebeurt eigenlijk alleen bij katers hoor... dit komt door de anatomie van de plasbuis bij een kater en is niet zo bij de poes. Deze kan in theorie ook verstopt raken maar dat hoor je eigenlijk vrijwel nooit.

Ik zou gewoon eventjes inderdaad de kap eraf halen als die erop zit je zou eventueel valeriaan druppeltjes erin kunnen doen om de bak aantrekkelijker te maken... Ik heb een paar jaar bij de DA gewerkt en ik hoorde soms van mensen die probeerde urine op te vangen bij de kat dat die het wel es een hele dag ophielden of langer.... als ze gwoon normaal gedraagt eet, drinkt, gewoon een goede en geen lustelose indruk maakt en niet constant aan het wassen is aan de achterkant zou ik me nu nog niet zo vreselijk druk maken..... zolang ze morgen maar plast...

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 22:54

Mjay schreef:
dat verstopt raken gebeurt eigenlijk alleen bij katers hoor... dit komt door de anatomie van de plasbuis bij een kater en is niet zo bij de poes. Deze kan in theorie ook verstopt raken maar dat hoor je eigenlijk vrijwel nooit.

Ik zou gewoon eventjes inderdaad de kap eraf halen als die erop zit je zou eventueel valeriaan druppeltjes erin kunnen doen om de bak aantrekkelijker te maken... Ik heb een paar jaar bij de DA gewerkt en ik hoorde soms van mensen die probeerde urine op te vangen bij de kat dat die het wel es een hele dag ophielden of langer.... als ze gwoon normaal gedraagt eet, drinkt, gewoon een goede en geen lustelose indruk maakt en niet constant aan het wassen is aan de achterkant zou ik me nu nog niet zo vreselijk druk maken..... zolang ze morgen maar plast...

ik heb een poes en die heeft ook blaasgruis haar broertje had het ook, alleen dan erger
kan dus ook bij poezen

Aeris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 23:33

Bedankt voor de tips allemaal.
Ik had de kap al van de bak gedaan, om het wat makkelijker en toegankelijker te maken.
Vannacht mag ze in de hal blijven, die is zo'n 5m op 3m en daar staan haar mand, voedsel en de bak.
Als ze morgenvroeg niet geplast heeft, dan bel ik de DA, op hoop van zegen dat het niets erstigs is, en alleen maar stress!

De blaas voelt niet bepaald vol aan, ik mag haar overal aanraken, ze laat zich zelfs heel graag overal aanraken. Als de blaas overvol zou zitten zou er toch reactie op moeten komen zou je denken?

AapjeAstrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 23:38

Misschien heeft ze nog niet door dat ze op de kattenbak moet plassen en houdt het daarom op.
Wij hebben sinds 3 weken ook een jonge kat.
Hadden haar een aantal keren in de kattenbak gezet (ze was wel zindelijk al) maar snapte toch niet dat ze daarin moest plassen.
We kregen haar vrijdag en ze heeft zondag voor het eerst geplast (in de mand).
Daarna ook in de kattenbak gezet maar ze snapte het gewoon niet op een of andere manier.
Maandag 's ochtends had ze voor het eerst gepoept (op de bank).
We hebben dat toen in de kattenbak gelegd, kat erin gezet en vanaf toen deed ze alles netjes op de kattenbak.
Dus misschien snapt ze het gewoon nog niet helemaal.
Maar de DA bellen voor advies kan geen kwaad natuurlijk :)

Aeris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 07:30

Probleem opgelost!
Toen ik gisteren de PC afzette, begon mevrouw eraan! Alles weer in orde, ze heeft geplast en gepoept!

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 08:15

Katten kunnen heel lang hun behoefte ophouden. Het is natuurlijk een hele verandering zo een verhuizing. Het is dus ook logisch dat ze niet gelijk plast of poept.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 08:32

Wat fijn dat ze alles heeft gedaan, anders gaat het misschien wel pijn doen.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 08:49

Voorlopig je PC uit laten dus :P