Hond die af en toe wat sloopt hoe te handelen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hond die af en toe wat sloopt hoe te handelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 15:19

Mijn 15 maanden oude amerikaanse bulldog sloopt heel af en toe wel eens iets,
je kan er geen klok op gelijk zetten. Zo gaat het weken goed, en zo ineens is het weer raak.
Goed ik weet inmiddels dat ik geen kranten en papier moet laten slingeren, dat moet kapot.
Ach niets ernstigs aan moet ik maar opruimen.
Ze heeft gelukkig tot nu toe geen zaken gesloopt die mij aan het hart gingen, ook meubilair laat ze heel (Gelukkig)
Alleen vannacht heeft ze iets te pakken genomen waar ik echt minder blij mee ben, namelijk mijn CD verzameling -:(-

Iets wat ik nooit had verwacht, ze had aan de doosjes zitten knagen waar vlijmscherpe stukken uitgebeten zijn, ook een CD beschadigd met een tand.
Ik ben hier toch wel van geschrokken, en nu mijn vraag aan jullie hoe moet ik hier mee omgaan?

Ik heb het mss niet goed gedaan dan hoor ik het graag ik heb als volgt gehandeld.
Heb de doosjes in mijn handen genomen en voor dr gehouden en flink gemopperd, ze gilde moord en brand kortom ze wist dat dit foute boel was.
Heb dr aan dr halsband naar die kast getrokken en heel hard 'nee!' geroepen om dr vervolgens de gang in te sturen, heb toen de schade opgeruimd.

Ben met dr gaan wandelen, heb dr volledig genegeerd, thuis ging ze meteen dr bench in en heb dr kleden over gegooit.
Ik heb het in het verleden ook een keer zo aangepakt toen ze mijn huis had omgetoverd tot papiermache fabriek, ze heeft toen sindsdien geen papier meer gesloopt ook niet toen ik het een keer vergeten was op te ruimen.

Ik weet dus niet of ik nu goed heb gehandeld en ben er een beetje onzeker over vandaar dat ik graag advies wil hebben van mensen die hier wat meer ervaring mee hebben :)

Nikki__

Re: Hond die af en toe wat sloopt hoe te handelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 17:57

Nee, je hebt niet goed gehandeld, en had eigenlijk wel gedacht dat jij dit zelf ook wel zou weten.
Je hebt je hond te laat gestraft. Een honden straffen voor fout gedrag moet altijd op het moment dat het gebeurd. Had je haar betrapt met het cdhoesje in haar bek, had je haar prima kunnen straffen. Nu ben je niet eerlijk bezig geweest.
Je hond weet al lang niet meer dat zij dat gene gesloopt heeft en dat het niet mag. Wel merkt ze aan jou hele houding dat ze iets gedaan heeft waar jij boos om gaat worden. Blijkbaar ben je al eerder zo tekeer gegaan waardoor ze aan je houding herkend dat het niet leuk is wat er gaat gebeuren.
En over naar de kast slepen heb ik helemaal geen goed woord over.

Jij traint toch ook met haar? Neem aan dat ze daar ooit wel eens wat hebben gezegd over het straffen?
En haar dan tijdens de wandeling ook nog volledig negeren en haar daarna ook nog eens straffen door een deken over de bench heen te doen, nee ik vind dat je écht te ver en oneerlijk tegen over je hond bent geweest.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 18:04

ik sluit me aan bij nikki. je had ze niet moeten straffen, je was te laat en ze kan de link niet leggen nu.
Jouw hond weet nu helemaal niet meer wat haar is overkomen.
Je straft ook wel erg dubbelop.

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 18:33

Citaat:
Ik heb het mss niet goed gedaan dan hoor ik het graag ik heb als volgt gehandeld.
Heb de doosjes in mijn handen genomen en voor dr gehouden en flink gemopperd, ze gilde moord en brand kortom ze wist dat dit foute boel was.

Ze wist dat het foute boel was, om het simpele feit dat jij boos was. De link met de doosjes of het slopen heeft ze denk ik niet gelegd. Maar ze begrijpt prima dat jij kwaad op haar bent!!

Citaat:
Heb dr aan dr halsband naar die kast getrokken en heel hard 'nee!' geroepen om dr vervolgens de gang in te sturen, heb toen de schade opgeruimd.

Dat had je niet hoeven doen; ze snapt niet wat je wil. Die kast zegt haar niets. Dus naar de kast trekken helpt niet. De gang op sturen om de schade op te ruimen is trouwens prima hoor, het laatste wat je wilt is dat ze alsnog even ''helpt'' met opruimen en ze mogelijk gevaarlijke stukken plastic binnen krijgt!

Citaat:
Ben met dr gaan wandelen, heb dr volledig genegeerd, thuis ging ze meteen dr bench in en heb dr kleden over gegooit.
Ik heb het in het verleden ook een keer zo aangepakt toen ze mijn huis had omgetoverd tot papiermache fabriek, ze heeft toen sindsdien geen papier meer gesloopt ook niet toen ik het een keer vergeten was op te ruimen.

Na het wandelen nog de bench in ook, met kleden erop? Achgos... zij is die ''misdaad'' na een wandeling allang weer kwijt hoor. ;) Kortom; ze heeft goed begrepen dat jij boos was, maar zeker tijdens en na de wandeling heeft ze werkelijk geen idee gehad waarom jij boos was en waarom ze de bench in moest.

Kortom; het straffen was wat onnodig.
Als hier gesloopt is (gebeurt eigenlijk nooit meer...), maak ik mijn boosheid ook wel even duidelijk (flink mopperen) en staar en wijs ik nadrukkelijk op wat ik zie.
Daar blijft het bij. Meer kan je niet meer doen. Ik haal de hond er niet meer bij en zal de hond verder niet meer straffen, dat is zinloos. Dat ik boos ben ga ik niet verbloemen, maar voor straffen ben ik gewoon te laat....
En vergeet niet; de volgende activiteit betekend nieuwe kansen. De wandeling, of zelfs maar een simpel oefeningetje, en we gaan verder met het dagelijks leven, dan moet het verder klaar zijn. Weg boosheid, weg irritatie en zéker geen straf. Daar kan jij natuurlijk nog last van hebben, maar dat hoef je niet meer aan de hond te laten blijken.

Wat nu... tja, of toch nog een tijdje in de bench als ze langer alleen is (dus alleen korte stukken alleen zijn los) zodat ze niet kán slopen, of alles hoog opbergen.

Ik deed beide, en bouwde gewoon de tijd van alleen zijn langzaam op. Ook begon ik met nachten los zijn, daarna pas overdag. Zeker toen de honden los in de kamer mochten, ruimde ik alles op. Nu nog steeds. Geen spullen laten slingeren en alles buiten bereik van de hond opbergen.

PS je- Heb je de stukken plastic weer een beetje bij elkaar gevonden? Geen kans dat ze het opgegeten heeft? Daar zou ik me nl. het meeste zorgen over maken....

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 18:40

Chiqa schreef:
Goed ik weet inmiddels dat ik geen kranten en papier moet laten slingeren, dat moet kapot.

Chiqa schreef:

Spreek je jezelf niet een beetje tegen?

Ik begrijp je frustratie hoor, maar ik denk niet dat je hond er iets van begrepen heeft. Ja, dat je boos was, dát begreep ze wel....maar de reden waarom, was ze allang weer vergeten.

Maar zoals ik al zei: ik begrijp je wel. Ik word ook furieus als ik thuis kom en één van mijn honden is weer bezig geweest. Mijn Dober sloopt ook alles wat ze tegenkomt. Zo maakt ze de deuren van de slaapkamers open en haalt daar weg wat ze pakken kan. Ook kastdeuren weet ze prima te openen en dan is het feest, want jemig, je kunt gewoon de hele kast leeghalen! :D

Erg lastig is dat......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 19:15

Ik was er even vergeten bij te vertellen dat ik haar wel degelijk met de CD hoesjes in haar bek op heterdaad betrapte......

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 19:24

onze hond sloopte elke schoen die ie tegenkwam, alle schoenen opruimen en hem genoeg speeltjes geven die hij kan en mag slopen: nu blijft alles heel ;) ik zeg niet dat je alles op moet gaan ruimen, maar ik zou er toch rekening mee houden dat het altijd KAN gebeuren met een pup in huis.. t'is nog maar een pubertje met 15 maanden, het gaat wel weer over (hopelijk :Y) )
"straffen" moet je echt binnen een paar seconden doen, anders snapt ie echt niet meer waarom.. (net als paarden, trouwens) en zo "uitgebreid" is ook zinloos...

Citaat:
nr. 1 Heb de doosjes in mijn handen genomen en voor dr gehouden en flink gemopperd, ze gilde moord en brand kortom ze wist dat dit foute boel was.
nr 2 Heb dr aan dr halsband naar die kast getrokken en heel hard 'nee!' geroepen om dr vervolgens nr 3 de gang in te sturen, heb toen de schade opgeruimd.

Ben met dr gaan wandelen, nr 4 heb dr volledig genegeerd, nr 5 thuis ging ze meteen dr bench in en heb nr 6 dr kleden over gegooit.

Honden tellen meestal maar tot 1 ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 19:39

Nakisha in jou stukje kan ik mij wel vinden dat advies zocht ik ook, excuses dat het niet duidelijk was dat ik haar op heterdaad betrapte dan was het een ander verhaal geweest.

Ik begrijp uit jou stuk dat een hond een primitief geheugen heeft, straffen op heterdaad alleen zin heeft en er niet op door blijven gaan, wordt op onze trainign ook wel gezegd hoor, namopperen heeft geen enkel nut had dit ook moeten weten.
Maar omdat ik dus even met de handen in het haar zat wist ik even niet hoe te handelen, ik baalde enorm dat mijn CD collectie zo beschadigd was!

Zal haar voorlopig in dr bench laten als ik dr niet bij ben.

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 19:48

Aangezien je haar op heterdaad hebt betrapt, was even flink boos worden en wijzen op de doosjes waarschijnlijk duidelijk voor haar. :) Een flinke brul bij heterdaad mag ook hoor; ik brul ook wel eens ''HE!'' als ik zie dat een hond iets van plan is wat me niet zint. :)

Honden hebben, an sich, een goed geheugen. Ze gebruiken het alleen anders dan mensen. :) Ik ben blij dat je iets aan de tips hebt, succes met de opvoeding van de ondeugende puber. ;)

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 19:56

Chiqa schreef:
Nakisha in jou stukje kan ik mij wel vinden dat advies zocht ik ook, excuses dat het niet duidelijk was dat ik haar op heterdaad betrapte dan was het een ander verhaal geweest.

Ik begrijp uit jou stuk dat een hond een primitief geheugen heeft, straffen op heterdaad alleen zin heeft en er niet op door blijven gaan, wordt op onze trainign ook wel gezegd hoor, namopperen heeft geen enkel nut had dit ook moeten weten.
Maar omdat ik dus even met de handen in het haar zat wist ik even niet hoe te handelen, ik baalde enorm dat mijn CD collectie zo beschadigd was!

Zal haar voorlopig in dr bench laten als ik dr niet bij ben.

Kijk, dat veranderd de hele zaak! Heterdaad is iets wat weinig gebeurd, maar wel perfect voor straffen is!
Probeer er alleen niet te lang in te blijven hangen. Je bent kwa straffen nu te ver gegaan, maar we weten allemaal dat jij best bereid bent nieuwe dingen te leren en aan te nemen, gelukkig!
En ik ken het gevoel hoor... hebben een X terriër die vroeger nogal de neiging had alles te slopen. Van films tot bibliotheekboeken... inmiddels (ze is nu 10 :+ ) zijn alleen jassen waar koekjes in hebben gezeten, en vuilniszakken niet veilig in haar buurt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 20:04

Hoi Nikki, ik doe wel degelijk iets met jullie tips daarom open ik ook een topic, sta er open voor.
Ik weet ook wel dat het foutste wat je kan doen bij dieren is handelen naar je emotie, zoals je een mens
mss zou straffen.
Ik was ook zo geschrokken, tellerugesteld en verdrietig (Mijn collectie |( ) dat ik daar ook naar wilde handelen. Gelukkig heb ik wel de wetenschap gehad haar in de gang te zetten met het opruimen.

Dat ik haar vervolgens na de wandeling in dr bench gedaan heb en volledige genegeerd, met die kelden :+ was dus volledig onzinnig. Ik begrijp nu van jullie dat dit niet nodig was geweest, stom van mij.
Ik leer dr wel van en daar gaat het mij om.

Ik heb op training dit nooit ter sprake gebracht omdat het slopen hanteerbaar was, alleen papier niets ernstigs.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 20:13

En iedereen hier weet ook dat jij t beste met Donna voor hebt, maar soms is het idd 'makkelijker' je even te handelen naar je emoties.
Je hebt er van geleerd en dat is uiteindelijk het belangrijkst!!

Appart dat je er op training niet veel over gehoord hebt omdat het vaak toch een algemeen probleem is.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 20:34

Ik kan me voorstellen dat je baalde van de collectie!
Zoals je inmiddels weet,het negeren,de bench in met de kleden eroverheen,had niet gehoeven.. maar Hey,zijn we niet allemaal menselijk? Iedereen doet weleens onterecht dingen,je hebt uit emotie gehandeld,het had niet gehoeven,maar je hebt haar niet geslagen ofzo toch?
Vergeef het jezelf toch, lastig,maar iedereen maakt fouten uit emotie..

Ik hoop voor je dat ze voortaan van je spullen af blijft,want dat lijkt me echt niet prettig!

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 20:52

Chiqa schreef:
Ik was er even vergeten bij te vertellen dat ik haar wel degelijk met de CD hoesjes in haar bek op heterdaad betrapte......

en dan kan je niet heel lang boos blijven, dat begrijpen ze niet....
wij hebben hier ook een pup van nu een maand of 5 die ook gek is op t vernielen van van alles...
bij hem help het enorm als ik hem 's morgens en 's middags goed uitlaat, de mazzel in mijn buurt is dat er veel meer jonge honden zijn dus kan hij daar heerlijk mee spelen en zijn energie kwijt.
Zaterdag zijn we niet met de andere honden op het veld geweest en is hij ook de hele dag lastiger en was ook mijn papierbak op kantoor weer vakkundig versnipperd...
ik moet met hem gewoon zorgen dat hij zijn energie kwijt kan en er liggen hier ook genoeg buffelhuidjes om op te knagen, een kong zou je ook aan kunnen schaffen, daar kunnen broodjes pindakaas of smeerworst in en daar zijn ze echt een hele tijd mee bezig en daarna moe...

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 21:20

Chiqa; het is pas stom als je niets wilt leren. :) En jij wilt leren, voor jezelf én je hond!!
Ik heb legio fouten gemaakt en daar leer je ook van. En ik was altijd blij dat er dan weer mensen (en ook boeken) waren die me konden helpen.

Het komt best in orde!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 21:47

Bedankt voor jullie antwoorden!

Nakisha schreef:
Ik heb legio fouten gemaakt en daar leer je ook van. En ik was altijd blij dat er dan weer mensen (en ook boeken) waren die me konden helpen.

Het komt best in orde!

Ze zeggen ook wel eens, je eerst ehond kan je verpesten,bij de volgende zal je het anders doen. En daar ben ik mij ook terdege van bewust. Zo heeft ze ooit een wegloop probleem gehad (Nu niet meer gelukkig) en dat strafte ik af door dr op dr lazer te geven nadat ze na verschillende (Wanhoop) roepen eindelijk bij mij kwam en ik dus in alle staten was.
Ik heb toen ook een topci geopend, dat ik dit verkeerd aan had gepakt en hoe ik dit op moest lossen,
heb daar onwijs veel aan gehad nu gaat dat ook goed. Dat slopen komt ook wel goed. Ik geef dr nu gewoon wat minder vrijheid, jammer maar wel beter.

Garny; je heb daar wel een punt over dat ravotten, Donna heeft drie weken weinig gelopen (Ivm met werk en een herstel van haar operatie) en dat kon ik merken sinds een week loop ik weer, bos en duin.
Dus dat ze een terugval heeft is wel begrijpelijk, ik heb straks gelukkig meer tijd om te lopen.

Saskia9 schreef:
Zoals je inmiddels weet,het negeren,de bench in met de kleden eroverheen,had niet gehoeven.. maar Hey,zijn we niet allemaal menselijk? Iedereen doet weleens onterecht dingen,je hebt uit emotie gehandeld,het had niet gehoeven,maar je hebt haar niet geslagen ofzo toch?
Vergeef het jezelf toch, lastig,maar iedereen maakt fouten uit emotie..

Het is stom om vanuti je emotie op dat moment te handelen, slaan doe ik niet aan. Wel grijp ik dr bij dr
halsband en sleur en gaf dr op dr donder.
Meer het effect even bij de lurven grijpen...

Het algehele AARRGGHH wat ben je ook een stom beest gevoel :o
Voorlopig zit ze veilig in dr bench kleden sloopt ze gelukkig niet.

Wat is bij jullie het ergste wat ze ooit gesloopt hebben?

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 22:09

Jassen. Zodra dr snoepjes in de zakken hebben gezeten moet de jas eraan. Dan vergaten we de deur naar het halletje weer dicht te doen en lagen alle jassen over de grond waarbij de meeste het niet hadden overleefd. Zo ook bij tassen, brooddozen enz.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 01:34

Chiqa schreef:
Wat is bij jullie het ergste wat ze ooit gesloopt hebben?

Wij hebben een hond gehad (de zwarte dober mijn mijn profiel), die aan ons verkocht was als zijnde: makkelijke gezinshond, die goed alleen kan zijn.
Een makkelijke gezinshond was ze zeker, maar alleen zijn? Nee, dat kon ze niet....en daar kwamen we achter, de eerste keer dat ze alleen was. Toen we thuis kwamen had ze alle luxaflex (ja, die hadden we toen nog) van de ramen getrokken en in ons bankstel zat een gat van zeker een halve meter breed en die had ze dus helemaal uitgehold.....was ik niet blij mee.....

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 12:50

Ik vind het heel moedig dat je dit op bokt zet en om onze mening vraagt! Heel goed, zo kun je alleen maar leren!

Toen ik het las, werd ik eerst zelf een beetje boos. Aggos, arme hond wordt wel heel erg gestraft. Tevens begrijp ik het straffen en daarna gaan wandelen niet. Wandelen zal eerder een beloning zijn, want dat vinden ze harstikke leuk.
Volgende keer alleen heel hard foei roepen dat ie zich te pletter schrikt, hem bevelen los te laten en hem dan een aai over zijn bol geven. Hij heeft dan namelijk precies gedaan wat jij vroeg, en dat is goed!

Ik hoop dat je wat kunt met alle tips. Duidelijk is wel dat hondje lief nu een beetje overdreven gestraft is, en dat ie er niks van begreep.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 13:44

Majo schreef:
Ik vind het heel moedig dat je dit op bokt zet en om onze mening vraagt! Heel goed, zo kun je alleen maar leren!

Ik sta open voor kritiek, anders moet ik mn verhaal niet doen en om tips vragen. Kan ik wel in de verdediging schieten maar daar los je niets mee op.
Ik wist gewoon niet wat ik doen moest en heb het op die manier gedaan, fout dus. ben blij dat ik nu wel weet hoe ik moet handelen.

Majo schreef:
Tevens begrijp ik het straffen en daarna gaan wandelen niet. Wandelen zal eerder een beloning zijn, want dat vinden ze harstikke leuk.

Was smorgens, zeg maar rustig tegen de middag....Ze was nog niet uitgeweest dus moest er wel even uit om dr behoeftes te doen anders was ik natuurlijk niet uit gegaan met dr.