Gewonde duif

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xkimmx

Gewonde duif

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 12:37

Wij hebben thuis een kippenren waar kippen & eendjes lopen. Ook hebben we een duiventil met van die witte sierduiven.
Toen ik vrijdag ging kijken of er eieren lagen vond ik een van onze duiven gewond op de grond. Hij lag er echt slecht bij
en heb hem metteen mee naar binnen genomen. Dacht dat die echt in mijn handen zat dood te gaan want zijn ogen gingen
dicht en hij begon een beetje met zijn hoofd te gaan hangen. Ik heb toen zijn snavel onder de kraan gedaan, dacht misschien
word die zo weer beetje bij bewustzijn. En dat hielp! :D Hij begon namelijk te drinken! :) Ik heb hem daarna schoongemaakt
en een mandje met handoeken enzo voor hem gepakt. Daar zit hij nu in. Het gaat wel iets beter maar hij ligt nog steeds heel
de dag te slapen met ze ogen dicht. Al pak je hem is hij heel tam maar hij heeft heel erg moeite om ze open te houden en vooral
1 oog. 1 oog lijkt ook wel blauw erom heen. Ik weet niet of dit hoort? Bij de ander is het ook wel een beetje onder ze oog alleen
zit grotendeels roze erom heen!

Wat kan ik nu doen? Als ik hem op de grond zet gaat hij ook niet lopen.. Wel springt hij al in de wasbak dus dat is positief. Maar
voor de rest zit die maar een beetje stil. :(:)

Zo was hij voor dat ik hem vond. Heb hem nu schoongemaakt! ;)

Afbeelding
Afbeelding

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 12:43

Ik denk dat hij ergens tegenaan is gevlogen.
Kan hij nog wel eten?Sneu hoor.

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 12:45

Mijn vader denkt dat hij is gepikt door de rest. Hij heeft ook een beetje bloed zitten op zijn tja hoe heet dat? Schouder ofzo? waar de vleugel vast zit aan het rompje zeg maar. En die vleugel hangt ook een klein beetje. Eten doet hij ook nog niet echt dat ik weet. Het ligt wel in zijn mandje maar heb hem nog niet zien eten.

Jolliegirl

Re: Gewonde duif

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 12:47

he wat vervelend zeg!
Heb je duivenvoer?
wat je eventueel kunt weken? ik wete neit wat duiven nogmeer eten, alles geloof ik zowat :P

beetje bruin brood nat maken, en proberen te voeren?

Ik denk dat deze gepikt is...
mocht ie nog beter worden, mischien kan die niet meer in de groep.

Wat een prachtig dier trouwens!! en wat fijn dat je daar energie in steekt! :)

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 12:51

pb Nickeltje even, zij en haar moeder hebben een vogelopvang en weten echt heel erg veel over vogels.

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 12:54

Die kans acht ik klein.Helemaal als hij ook gewond is aan een vleugel..Hij is vast of ergens tegenaan gevlogen,of het slachtoffer van een roofvogel die zijn werk niet afgemaakt heeft.Als hij niet gaat eten gaat hij dood.heb je het al geprobeerd om hem te voeren?
Inderdaad handig om iemand van een vogelopvang eens te vragen.

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 12:57

Ja ik heb hem nu op een handoek in het zonnetje gezet en daar wat duivenvoer op gedaan. Maar heti is best hard dat duivenvoer dat kan je toch niet weken net als brood? Zal brood even proberen maar denk niet dat die vrijwillig gaat eten!
En ik denk ook niet dat hij ooit nog terug zou kunnen.. Maarja als hij straks weer gaat vliegen kunnen we hem niet in huis houden.. Als hij zo blijft vind ik het niet erg. Mag hij van mij best binnen blijven. Maar we weten natuurlijk niet hoe dit gaat aflopen!

En Storm76, bedankt voor de link! Ik ga ze een pbtje sturen! :D

Traber, ik weet dat dieren ongeveer 2 weken zonder eten kunnen. Dus opzich, als hij nu nog niet eet is het denk niet gelijk al klaar. Hij is nu misschien nog zwak en moet bijkomen. Als hij iets sterker is gaat hij misschien wel weer eten. Hij eet geen voer uit mijn hand dus heb het maar voor z'n neus gelegd. Drinken doet hij wel. Niet altijd vrijwillig maar als ik z'n snavel in het stromende water doet gaat die automatisch slikken. Dus dat komt wel goed. :)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 12:59

kijk uit dat ie niet teveel drinkt!
Dat dier gaat slikken omdat ie adem nodig heeft.
Dus beter geen stromend water, maar gewoon water op je vinger,en op zn snavel laten druppen.

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 13:16

Het is niet zo dat al het stromende water in zijn snavel stroomt hoor. :) Het stroomt er als het ware overheen er weer af. Maar als hij zijn snavel open doet komt er toch een beetje in. (Het is trouwens wel een kleine straal hoor)

Heb trouwens recente foto's. :) Nu net gemaakt.
Hier kan je trouwens ook de wond zien op zijn vleugel en zijn blauwe oog. Het is niet echt open er zit alleen beetje bloed.

Afbeelding
Afbeelding
http://i46.tinypic.com/244wdig.jpg
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 14-12-09 11:15, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max 2 foto's ter illustratie, overige in link geplaatst.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 13:23

Hoe ademt een duif?
door zijn snavel toch?

als daar water op komt, en hij dus niet meer kan ademen, ja dan moet zn snavel wel open.

Correct me if I'm wrong

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 13:32

Oh daar had ik niet aan gedacht. :o
Het klinkt best wel logisch ja.
Denk dat je gelijk hebt! Bedankt !

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 13:39

Ik weet het niet zeker hoor, maar heb zelf wel eens duiven moeten voeren en drenken.
en die diertjes drinken niet heel veel hoor.
gewoon vinger onder de kraan, en op zn snavel druppen.
of een klein bakje voor hem zetten, kijken of ie het zelfstandig wilt.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 14:39

Hoe gaat het?

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 14:48

Goed! Hij slaapt wel nog heel de dag door maar hij springt al wel op de zijkant van het mandje en gaat daar op zitten slapen. :)
Drinken heb ik nu met een lepeltje gedaan, alleen dat raadde iemand ook af omdat hij dan zich kan verslikken en longontsteking kan krijgen oid. Ik ga nu zo met nat brood bolletjes maken en dan in het voer dopen en dan in zijn bekje doen, dan moet hij wel eten. Maar hij poept voor de rest goed. Dus ik denk dat hij wel paar zaadjes heeft gegeten anders poept die denk niet zo veel! Bedankt dat je het vraagt :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 02:11

Ik heb hier vaak aangevlogen duiven. Ik zet ze in een grote bench op een rustige plek en laat ze zoveel mogelijk met rust, wel met voer en water. Check wel op verwondingen, wanneer niet ernstig maak ik ze schoon.
Op een bepaald moment laat ik de bench open in de schuur en uiteindelijk de schuurdeur open. Meestal blijven ze nog een aantal dagen hangen en gaan dan verder.

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 19:47

Het lijkt net of hij bij een oog blind is. Het ziet er uit alsof het een holle bol is. Bij de ander zie je nog wel een rondje erin.

Hij begint al aardig op te knappen. Hij sprong net zelfs van de bureautafel op de grond! heb hem paar keer moeten tegen houden maar de laatste keer heb ik hem maar laten gaan hoor. Dan leert hij het wel. Hij loopt nu te ijsberen door de kamer heen. :+ Echt top! Hij begint te lopen! :D

Hij loopt nu zomaar de kamer uit en stoot elke keer als hij gaat kijken bij de muur of deur zijn kop. :+

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 20:07

Z'n kop stoten is niet echt handig... dit kan wijzen op beschadiging.

Zou maar eens goed nadenken wat je uiteindelijk met dit dier wilt :) als ie niet beter opknapt bijvoorbeeld.

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 20:24

Ja maar is dit niet gewoon nieuw voor hem? Dat hij daarom er tegen aan loopt? Buiten is alles vrij. Nu zit hij in een gang waarbij hij nergens heen kan. ( buiten de deur om maar die staat niet wagenwijd open dus daar loopt hij niet doorheen )

Maar hij knapt wel op. Dus zijn nek omdraaien vind ik ook zo zonde. En zou het eerlijk gezegd nu ook niet meer kunnen. Begin me echt aan het beestje te hechten. Elke keer als hij op een handoekje naast me op de computer zit komt die op je arm zitten klimt die op je schouder enzo. En tja wat ik er daarna mee moet. Het ligt er aan of hij kan vliegen enzo.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 20:32

xkimmx schreef:
Ja maar is dit niet gewoon nieuw voor hem? Dat hij daarom er tegen aan loopt? Buiten is alles vrij. Nu zit hij in een gang waarbij hij nergens heen kan.

In de "vrije" natuur komt hij ook van alles tegen hoor ;) . Huizen, bomen, verzin het maar.... Is hij niet gewoon blind aan dat ene oog?
xkimmx schreef:
Begin me echt aan het beestje te Elke keer als hij op een handoekje naast me op de computer zit komt die op je arm zitten klimt die op je schouder enzo.

Dan heb je dus een nieuw huisdier :D . Hopelijk knapt hij weer helemaal op.

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 20:49

Ja zoals ik hierboven al zei denk ik inderdaad dat hij blind is aan een oog. Hoe kan ik dat het beste testen? Als ik mijn vinger er op af doe oid doet hij niks. Ook bij zijn andere oog geeft hij geen kik omdat hij zo tam is.

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 21:25

Kijk eens in zijn bek. Zie je toevallig gele brokachtige of slijmachtige zooi in zijn keel?
Ben je naar de dierenarts geweest? Ws kun je met gentapol wel oid wel iets met het oog doen. Wondjes schoonmaken en insprayen met acederm.

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 23:30

In zijn bek kijken gaat heel moeilijk. Heb al geprobeerd om te kijken of ik iets geels zag maar hij begint onwijs te spartelen en zijn hoofd weg te draaien. Kon toen ik hem even open had niet ver kijken. En we zijn niet naar de dierenarts geweest. ;)