Abces kapotgesprongen....

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xxJacqyxx

Abces kapotgesprongen....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 12:07

Hallo allemaal,

Zojuist zie ik dat er een abces kapot is gesprongen. Wat moet ik nu doen? Moet ik met de kat naar DA, of kan ik het enigszins ook zelf schoonmaken?

Alvast bedankt voor de reacties!

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 12:49

Even de DA bellen voor advies kan sowieso geen kwaad. Meestal als een kat een abces heeft, maakt de DA het open, spoelt het goed uit en plaatst eventueel een drain om te voorkomen dat de wond zich gelijk sluit en het abces zich opnieuw kan vullen. De DA geeft vaak ook antibiotica om verdere infecties de kop in te drukken.

Wat je wel alvast kunt doen, is de boel met wat gekookt en een eind afgekoeld water proberen schoon te maken. Voordeel van een al open geklapt abces is dat de druk er af is en dat de vuiligheid nu weg kan. Het moet alleen niet gelijk weer dicht gaan nu. De DA kan je adviseren hoe je verder moet handelen nu.

CM_

Re: Abces kapotgesprongen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 12:52

Idd even voor advies bellen, en zelf wss even schoonmaken met betadine kun je dit ook mooi doen, word de boel meteen ontsmet.

Wel sneu voor je kat, had deze allang dit abces? Want de volgende keer kun je dan beter door de dierenarts het abces laten behandelen.

xxJacqyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 12:55

Dank jullie wel voor jullie reacties. Zal straks meteen toch de DA bellen.

@ CM Dit was een stalkat, die ik afgelopen woensdag in huis had gehaald. Zag wel dat hij een bult had op z'n koppie, maar moch niet echt goed kijken wat het was. Als ik het had geweten, was ik inderdaad even langsgegaan.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 12:57

Je kan het ook schoonmaken met Biotex groen. Dit trekt meteen de laatste rotzooi eruit.
Het was vast een kater! Die knokken nog wel eens en dan lopen vrij snel een abces op.
Verder kan je bij de dierenarts even een AB kuurtje ophalen. Dat lost het probleem van binnenuit op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 16:26

drie dagen lang doorspoelen met een injectiespuit en biotexwater,
door het in het gaatje van het abces te spuiten. Zo voorkom je dat het weer opnieuw aangroeit.

corinec

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 16:33

Mijn kat had laatst ook een klein abces aan zn oortje.
De dierenarts heeft het open gemaakt zodat de rotzooi eruit kon en hij heeft een spuit met antibiotica gehad en nog pillen.
Ik denk wel dat het verstandig is ok even de da te bellen ivm infectiegevaar. Komt hij ook buiten?

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 16:37

Inderdaad het gaatje zo lang mogelijk openhouden door het te spoelen met speciaal spul en een spuit.. Dat moesten wij in ieder geval wel goed met onze hond die een abces bij z'n anaalklieren had :j

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 16:41

Ik zou hiermee niet zo snel naar de dierenarts gaan, het is nu eenmaal open en jij kan het zelf net zo goed schoonmaken als de arts. Houd het goed in de gaten en het wondje open, zorg dat het etter er steeds uit is. Wanneer er geen etter meer uit komt, zwelling weg is en rustig oogt mag het weer dichten.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 20:13

Toch maar even langs dierenarts, wat antibiotica zal geen kwaad kunnen voor het genezen van het abces en idd je kan het zelf wat spoelen (verdunde betadine, biotex).