Kat ineens onzindelijk (alleen ontlasting)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

FitchJarig

Kat ineens onzindelijk (alleen ontlasting)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 01:43

Dag allemaal,

Ik heb een beetje een smerig vraagje over mijn kat. Ze is zo'n 18 jaar oud, dol op slapen, eten en geaaid worden. Ook heeft ze zo nogal haar eigen willetje. Is zwerver geweest, heeft geen tanden meer en licht reumatisch. Ze is één keer heel erg ziek geweest, verder is 't gewoon een lief ouwetje wat niet zo graag meer rent, maar wel altijd vrolijk is.

Al sinds ik haar heb vond ik ongeveer 1 keer per maand een keutel in de woonkamer. Poep was superdroog, dus daar kwam ik wel weer overheen. De laatste tijd is dit echter steeds vaker. Ook is het soms diarree, niet echt smakelijk. Naar de DA gegaan die een uitgebreid onderzoek gedaan heeft maar het op ouderdom heeft geduid en een middel om de darmen te helpen mee heeft gegeven. De kat poept nu echter bijna dagelijks ergens anders dan in de kattenbak. Ze wandelt vrolijk met me mee naar de slaapkamer (waar ze anders nooit graag komt) om daar een mooie drol op de deurmat achter te laten, poept in de hal, of klimt zelfs struikelend op mijn handtas om daar een smerig diarree-achtig iets achter te laten, of ze besmeurt een kussen van de bank. Steeds als ik 't zie zeg ik FOEI en pak haar en zet haar voorzichtig in de kattenbak. Maar dan poept ze gewoon terwijl ik d'r vast houd en valt het op de grond. Soms kreunt ze ook een beetje tijdens het poepen. Denk dat ze gewoon pijn heeft, en de kattenbak nu associeert met pijn.

Snap dat het ouderdom is, maar dit is gewoon vies en onhygiënisch. Heeft iemand een idee wat hiertegen kan helpen? Of moet ik hier maar mee leren leven? Kat in de keuken (zeil) ofzo zetten is ook niet echt mogelijk, want ze is alleen gelukkig op de bank, dat is echt d'r plekje, daar zit ze 23,5 uur per dag op.

justahorse

Re: Kat ineens onzindelijk (alleen ontlasting)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 01:47

het lijkt erop dat jou kat last heeft van dementie. Dus idd ouderdom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 01:49

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-07-23 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

FitchJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 01:53

Ik dacht eerst ook aan dementie maar ze plast gewoon echt altijd netjes op de bak, dus ik denk eigenlijk niet dat dat 't is. Of zou dat wel kunnen? Ze vindt 't wel steeds erger als ik even ergens anders ben in huis (slaapkamer, badkamer), dan gaat ze heel hard miauwen, deed ze anders ook nooit.

Ik vind die pijn ook zielig. Mijn moeder dacht dat ik haar beter een spuitje kon laten geven vanwege die pijn, maar als ik zie hoe ze geniet als ze eet, 's avonds op de bank knorrend tegen me aan ligt, of geniet als ik haar borstel... denk ik dat ze nog wel wil leven.

Misschien dat een krant zou werken. Maar dan gaat ze dat misschien ook associëren met pijn. Maar ik kan het proberen!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 12:26

kan zijn dat ze last heeft van verstoppingen, bij dit soort veranderend gedrag altijd naar de DA gaan. Kat, zeker een die altijd zindelijk is geweest, doet dit niet express