Welke slang is geschikt?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dani

Welke slang is geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-09 14:26

Kon geen centraal topic vinden, maar er zitten hier vast mensen die ervaring hebben met slangen en me op weg kunnen helpen.

Ik roep al mijn hele leven dat ik een slang wil. Nu lijkt het er dan eindelijk van te gaan komen.
Ik heb al gezocht op het internet, maar het is lastig om overzichtelijke informatie te vinden, en ik weet ook niet altijd hoe up-to-date die info is.

Maar goed..ik ben dus op zoek naar een leuke slang om mee te beginnen, die een niet al te gek lastig terrarium nodig heeft. Dus niet heel groot, en ook niet hele stapels rotsen en takken en wat-al-niet-meer.

Wat betreft de slang: ik hou van opvallende kleurtjes. Maar albinoslangen vind ik ook bijzonder mooi. Geen echt kleine slangen, liefst wel minimaal 1 meter, maar zeker niet boven de 2 meter. Liefst niet giftig, i.v.m andere huisdieren (was niet van plan om ze bij elkaar te laten, maar wil ook geen risico's nemen)..en ook wel vanwege mijn ouders. :D
Een beweeglijke/snelle slang zou ik geen problemen mee hebben, graag zelfs (het beweeglijke iig). Heb sowieso al veel gehoord over koningspythons en korenslangen, maar ik weet niet goed welke andere soorten evt. leuk zouden zijn, en welke ondersoorten 't allemaal heeft, en wat dan de verschillen zijn in kleuren/zorg/karakter.

bromfiets

Re: Welke slang is geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 14:28

Rattenslangen zijn ideale beginnersslangen, rustig en bedaard, verkrijgbaar in enorm veel verschillende kleurtjes en ze zijn makkelijk te houden :)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-09 14:33

Maar zijn ze niet té rustig? Een beetje activiteit vind ik ook wel leuk namelijk.

(en waar zou ik het beste een slang kunnen halen? Particulier lijkt me beter dan dierenwinkel, maar volgens mij is er niet echt een overzicht van kwekers/websites oid?)

Gossie, ik klink nu wel heel erg onvoorbereid. Maar ik neem hier wel de tijd voor hoor, en 't is ook niet zo dat ik niks weet. Alleen de praktische dingetjes niet echt, geloof ik :+

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 14:36

Ik weet niet of jij ze actief genoeg vindt, maar ga eens op een reptielenbeurs kijken. Daar kun je verschillende soorten vergelijken en met al je vragen terecht en als je er dan uit bent kun je gelijk een slang meenemen van een goede particulier of bedrijf. Mensen die op beurzen staan zijn er namelijk vaak behoorlijk serieus mee bezig.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 14:38

Je wil een slang van minstens een meter, maar een niet te groot terrarium... Hoe groot het je het terrarium dan in gedachten?

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-09 14:41

Nou, ik had 't niet over 20 bij 20 bij 20 hoor. Maar ook geen terrarrium van 1.20 bij 1.00 bij 1.00. De maat die ik veel zie staan (als advies) is rond de 1.00 bij 80 bij 50, zoiets, en dat zou prima passen. Of is dat echt te klein?

Reptielenbeurs is een goede tip, thanks!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 14:51

Ik dacht (maar wij hebben alleen slangen in de opvang, dus tijdelijk en nooit blijvend) dat je minstens de lichaamslengte van de slang als lengte van je terrarium zou moeten rekenen...

50 hoog is trouwens niet heel hoog, veel slangen stellen iets van een flinke tak op prijs en gaan wat de hoogte in.

Ons opvang terrarium is 1.80 x 80 x 100 ik weet dat dit heel groot is, maar het is wel fantastisch daarin een slang te zien wonen...

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 14:56

Elaphe taeniura frisei of een Lampropeltis triangulum (mijn favo). Of eventueel Thamnophis sirtalis (kouseband).

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-09 15:03

Ik had ergens gelezen dat de diagonaal de lichaamslengte moet zijn, zodat-ie in theorie volledig uitgestrekt kan liggen.

Ik moet nog even opmeten hoeveel ruimte ik precies heb; maar als 't niet zou passen, dan maar een iets kleinere slang. Dan moet ik mijn wensen maar aanpassen, wil ook niet dat 't dier te weinig ruimte heeft. In de hoogte heb ik sowieso nog wel speling, dan moet ik alleen een muurkastje weghalen, maar 't kan wel.

Die lampropeltis was ik al eerder tegengekomen, die ziet er in ieder geval erg leuk uit! :j