Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
xXLianneXx schreef:Machie schreef:Waarom moet een hond op zn rug liggen?
Mijn pup van 4 maanden accepteerd dat ook echt niet zomaar van iedereen! En die is echt niet te vroeg bij zn moeder weggegaan (we hebben hem met 8 weken opgehaald)
dat is een teken van onderdanigheid, alleen een ranghogere kan een hond op de rug laten liggen om zo zijn dominantie aan te tonen.
Dat jij (of iemand anders) dat bij je hond niet kan betekend dat jou hond je niet als een ranghogere ziet en dat dus niet accepteert.
En hij dus dominanter is, en dus problemen kan geven.
BonaFide schreef:Hallo,
Wij hebben zelf een labrador die zonder moeder is opgegroeid omdat zijn moeder ziek werd. Dit is een erg dominante hond, hij kan zich dus ook niet zich overgeven.. Hij doet geen vlieg kwaad en is echt met iedereen dikke vrienden!...
Nu heb ik dus een hele leuke puppy gezien die uit spanje komt, ook te vroeg bij zijn moeder vandaan, maar is het een grote kans dat hij ook zo dominant wordt?
Ligt dit aan het ras van mijn hond? We hebben alle cursussen gedaan met hem, maar de leidster vond hem echt een betonplaat voor z'n kop hebben..
Overigens snapt mijn hond niet wat zich overgeven is, hij is er zelfs ''bang'' voor! Bij de Dierenarts moest hij op z'n rug liggen, 3 man hebben hem moeten omdraaien en uit angst ging hij plassen..
xXLianneXx schreef:Oprtalj schreef:
Dat is echt een misvatting. Het op de rug leggen van een hond om hem te dwingen zich over te geven is een achterhaalde methode. Sowieso is rangorde binnen een roedel al iets dat voor de roedelleden van veel minder betekenis is dan dat mensen vaak aannemen. Maar daarbij is het zo dat als de ene hond de andere corrigeert en de laatste zich daarop overgeeft dat het initiatief is van de hond zelf. M.a.w.: die hond gaat dan zelf op zijn rug liggen en dat is iets anders dan dat hij op de rug wordt gedwongen.
Een verhaal als dat van TS waarbij een hond al tegenspartelend door 3 man op de rug wordt gedwongen en dan van pure ellende zijn urine laat lopen heeft niets, maar dan ook niets te maken met dominant gedrag van de hond in kwestie.
ik bedoel ook niet op de rug gooien en dwingen, mijn honden duw ik zachtjes op de schouder waarna ze zich laten vallen, ik trek niet de poten er onderuit als je dat dacht. Als je kijkt naar een filmpje van wolven zie je ook dat een dominantere een ander als het ware omduwt ookal is omduwen niet het juiste woord. Beetje moeilijk te beschrijven wat ik precies bedoel.
xXLianneXx schreef:ik gooi mijn honden zelden om maar ik kan het wel, jij hebt er een heel ander beeld bij. maar het gaat inmiddels een beetje ontopic want ik heb je andere reactie gelezen en daar ben ik het mee eens, ook ben ik met je eens dat het dwingen niet moet. Maar jij hebt er blijkbaar een ander beeld bij dan ik bedoel, en ik kan het niet goed uitleggen dus.
hier in dit filmpje zie je een beetje hoe ik bedoel, op een gegeven moment "gooit" hij alle honden even om.
http://www.youtube.com/watch?v=qFP28ANX ... r_embedded
xXLianneXx schreef:maar goed dit bedoelde dit dus, mijn uitlegvermogen is gewoon ontsettend slechtIk duw heb ook niet om met het idee van nu ben ik de baas. Maar je ziet wel dat hele onderdanige honden zo hun onderdanigheid tonen door op de rug te gaan liggen. Dat zie ik wel eens als ik een andere hond tegenkom in het park die gaat al liggen als die mijn honden ziet aan komen(zijn dan ook wel grote honden, dus wel imposant) maar dat zie ik dan toch echt als een teken van onderdanigheid(het gebeurt soms ook bij honden die we nog nooit eerder zijn tegengekomen). Het verschil is alleen dat die hond zich vrijwillig al laat vallen en niet "omgeduwt" wordt. Maar op de rug laten vallen heeft in mijn ogen dan wel wat met onderdanigheid en dominantie te maken. Weer een slechte uitleg maar misschien snap je wat ik bedoel.
Oprtalj schreef:BonaFide schreef:Hallo,
Wij hebben zelf een labrador die zonder moeder is opgegroeid omdat zijn moeder ziek werd. Dit is een erg dominante hond, hij kan zich dus ook niet zich overgeven.. Hij doet geen vlieg kwaad en is echt met iedereen dikke vrienden!...
Nu heb ik dus een hele leuke puppy gezien die uit spanje komt, ook te vroeg bij zijn moeder vandaan, maar is het een grote kans dat hij ook zo dominant wordt?
Ligt dit aan het ras van mijn hond? We hebben alle cursussen gedaan met hem, maar de leidster vond hem echt een betonplaat voor z'n kop hebben..
Overigens snapt mijn hond niet wat zich overgeven is, hij is er zelfs ''bang'' voor! Bij de Dierenarts moest hij op z'n rug liggen, 3 man hebben hem moeten omdraaien en uit angst ging hij plassen..
Als ik het zo lees is naar mijn mening jouw hond helemaal niet dominant, maar is er meer sprake van een misverstand tussen jou en je hond. Is het proberen de hond te dwingen tot overgave iets dat je op cursus hebt geleerd te doen? Het is namelijk een nogal verouderde en achterhaalde methode en de kans is heel groot dat je hond geen plaat voor zijn kop heeft, maar gewoonweg echt niet begrijpt wat je van hem wil.
Het is natuurlijk wel moeilijk te beoordelen op basis van deze paar zinnen en zonder de hond in het echt te hebben gezien, maar het verhaaltje over de dierenarts geeft mij een ander beeld dan dat van een dominante hond. Voor zover er dominante honden bestaan, trouwens. Want veel van wat wordt betiteld als dominant gedrag heeft vaak een hele andere oorzaak.
Of een hond die te vroeg is weggehaald bij de moeder gedragsproblemen zal ontwikkelen is van veel factoren afhankelijk. Ik heb hier ook een hond die al met een week of 3 bij de moeder is weggehaald, maar die is wel tot 8 weken bij zijn broertjes en zusjes gebleven en is daarna ook in een roedel met meerdere honden terecht gekomen. Aan hem merk je niets vreemds qua gedrag. Maar als zo'n pup opgroeit zonder andere pups en volwassen honden die hem hondse manieren bijbrengen, dan is het wel weer een ander verhaal.
Het hangt dus een beetje af van de leeftijd van het hondje nu, de leeftijd waarop het bij de moeder is weggehaald en wat er in de tussentijd is gebeurd. En dan nog kun je er moeilijk iets over zeggen. Ik denk wel dat een dergelijk hondje het beste af is bij iemand die thuis is in hondengedrag, dus mocht je besluiten het dier te adopteren, zoek dan alsjeblieft de juiste begeleiding en geen cursus die gebaseerd is op achterhaalde ideeën over rangorde en roedelgedrag!
BonaFide schreef:Oprtalj schreef:
Als ik het zo lees is naar mijn mening jouw hond helemaal niet dominant, maar is er meer sprake van een misverstand tussen jou en je hond. Is het proberen de hond te dwingen tot overgave iets dat je op cursus hebt geleerd te doen? Het is namelijk een nogal verouderde en achterhaalde methode en de kans is heel groot dat je hond geen plaat voor zijn kop heeft, maar gewoonweg echt niet begrijpt wat je van hem wil.
Het is natuurlijk wel moeilijk te beoordelen op basis van deze paar zinnen en zonder de hond in het echt te hebben gezien, maar het verhaaltje over de dierenarts geeft mij een ander beeld dan dat van een dominante hond. Voor zover er dominante honden bestaan, trouwens. Want veel van wat wordt betiteld als dominant gedrag heeft vaak een hele andere oorzaak.
Of een hond die te vroeg is weggehaald bij de moeder gedragsproblemen zal ontwikkelen is van veel factoren afhankelijk. Ik heb hier ook een hond die al met een week of 3 bij de moeder is weggehaald, maar die is wel tot 8 weken bij zijn broertjes en zusjes gebleven en is daarna ook in een roedel met meerdere honden terecht gekomen. Aan hem merk je niets vreemds qua gedrag. Maar als zo'n pup opgroeit zonder andere pups en volwassen honden die hem hondse manieren bijbrengen, dan is het wel weer een ander verhaal.
Het hangt dus een beetje af van de leeftijd van het hondje nu, de leeftijd waarop het bij de moeder is weggehaald en wat er in de tussentijd is gebeurd. En dan nog kun je er moeilijk iets over zeggen. Ik denk wel dat een dergelijk hondje het beste af is bij iemand die thuis is in hondengedrag, dus mocht je besluiten het dier te adopteren, zoek dan alsjeblieft de juiste begeleiding en geen cursus die gebaseerd is op achterhaalde ideeën over rangorde en roedelgedrag!
Mijn hond is echt erg dominant, hij toont ook dit gedrag. We hebben veel ervaringen met honden zo'n 17 jaar, maar zo'n type hebben we nog niet meegemaakt. Hij is alleen bij zussen en broertjes opgegroeid, en soms kwam de oma even op bezoek..
Hij toont geen agressief gedrag of een nijging hierna, het is juist een 'andermans vriend'..
Qua karakter is het een superbeest maar qua dominantie zou het een graad minder mogen. Inmiddels is het een huishond geworden, aangezien hij liever lui dan moe is.. Maar een gezinshond was nou eenmaal onze bedoeling..
Helaas reageert hij super overactief naar andere honden, en gaat er op een erg opdringerige manier mee om, hij bedoelt het super goed, alleen sommige honden kunnen dit niet accepteren aangezien hij erg opdringerig en dominant opgegroeid is. Ik meen dat dit zeker te maken heeft dat hij zonder corrigerende 'volwassen' honden is opgegroeid!