Mijn hondje word gedekt!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Leslie90

Mijn hondje word gedekt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 12:36

Vanavond word spannend *\o/*
Mijn hondje (chihuahua) word voor het eerst gedekt :D Ze is nu 3 jaar en vind dat een hele mooie leeftijd voor haar om mama te worden. Ik vind het echt heel spannend! Het is voor haar de eerste keer, maar voor ons ook.
Tips zijn altijd welkom door degene die wel ervaring hebben, en ervaringen lezen lijkt me ook leuk :o

Silence

Re: Mijn hondje word gedekt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 12:38

Wat is de reden dat je een nestje wilt?

bellow2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 12:40

Leuk hoor! :D

heeft je hondje een stamboom? en de papa ook? worden het kort of langharige?

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 12:42

denk dat dit eerder bij beestenboel hoort, ik tem even!!

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 12:46

Silence schreef:
Wat is de reden dat je een nestje wilt?

Goede vraag :D Om haar goede bloedlijn en genen door te geven. 't Is een heel lief, en aanhankelijk hondje. Het is super leuk om haar nakomelingen in huis te hebben. Dus of ik er ooit afstand van kan doen is nog maar de vraag ;(

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 12:49

heeft jouw chike stamboom en de papa ook? Denk eraan dat een dekking van een chihuahua soms rampzalig kan aflopen... Anders moet je eens komen kijken in het chihuahuatopic in de HK, daar zit iemand die met haar Chica ook een nestje heeft gehad. Ik heb het met veel chikes al slecht zien aflopen, dus laat het beestje zeker op voorhand checken en testen voor je ermee kweekt!

Als ze beide papier hebben en volledig in orde zijn, veel succes dan met de nieuwe nest :D

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 12:53

chipieke schreef:
heeft jouw chike stamboom en de papa ook? Denk eraan dat een dekking van een chihuahua soms rampzalig kan aflopen... Anders moet je eens komen kijken in het chihuahuatopic in de HK, daar zit iemand die met haar Chica ook een nestje heeft gehad. Ik heb het met veel chikes al slecht zien aflopen, dus laat het beestje zeker op voorhand checken en testen voor je ermee kweekt!

Als ze beide papier hebben en volledig in orde zijn, veel succes dan met de nieuwe nest :D

Ja, ze hebben allebei een stamboom. Dat het slecht af kan lopen had ik eerder gelezen, daarom twijfelde ik ook of ik het wel zou doen. Maar mams en paps zijn allebei nagekeken en hebben allebei alle entingen gehad, dus dat is wel een geruststelling. Ik hoop dat er tijdens de bevalling geen complicaties optreden.

Nou eerst hopen dat het vanavond een geslaagde dekking word *D

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 13:12

[LZP] > [BB]

Freedom007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 13:13

Spannend!!!!! Heb je foto van toekomstige mamma en vader??

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 13:38

dat is al heel fijn dat ze beide stamboom hebben! Ben benieuwd naar foto's :D

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 14:00

Krijgen de pups ook een stamboom?

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 16:18

Ik heb nog geen foto's van de vader, maar die ga ik vanavond even maken :) Hij is licht bruin en heeft een rood neusje.
Van mama wel:
Afbeelding

Niet echt super duidelijk, maar vind het de mooiste foto van haar :+:
De pups krijgen ook een stamboom.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 17:37

Hoe heb je de reu uitgekozen? En mag ik vragen waar je je hondje vandaan hebt?

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 17:53

GJ9 schreef:
Hoe heb je de reu uitgekozen? En mag ik vragen waar je je hondje vandaan hebt?

De reu is van een vriendin, ze bood het aan en zodoende :) Shakira, zo heet mijn hondje, komt bij Perlas Del Mar Menor vandaan. Ze komt uit Spanje, hoe leg ik liever uit in een privé bericht mocht iemand dat willen weten.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 17:57

Oeps oeps, weet waar je aan begint.

Heeft die reu al vaker gedekt? Als een reu eenmaal gedekt heeft is hij niet meer zindelijk, dus gaat hij het hele huis onder plassen bij je vriendin.

En verder is het echt niet slim om zomaar de eerste beste Chi die je tegen komt op je teefje te zetten. Je weet totaal niet wat je fokt dan, en hoe het uit gaat pakken.

Heb je wel gewoon een stamboom van de raad van beheer? Op zich kan het heel interessant zijn om bloed uit spanje te halen of uit een ander land, niets mis mee. Maar ga dan wel verantwoord fokken, evt. met tips van een goede fokker. Er zijn er die je best zouden willen helpen.

Medea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 18:02

GJ9 schreef:
Oeps oeps, weet waar je aan begint.

Heeft die reu al vaker gedekt? Als een reu eenmaal gedekt heeft is hij niet meer zindelijk, dus gaat hij het hele huis onder plassen bij je vriendin.

Is dat een typisch chihuahua kwaaltje..?

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 18:03

Weet ik niet, ik heb geen ervaring met reuen van andere rassen. Misschien weet een andere hondenkenner het?

Het is dat ze met hun geur gaan vlaggen, je zou zeggen dat ieder ras dat doet.

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 18:14

Hmm.. Hij heeft nog niet eerder gedekt, wel weet ze dat hij zijn zindelijkheids training zal vergeten. Dat had ik al eens gelezen, en ik heb zelfs gelezen dat de teefje dat zal doen tijdens de dracht geloof ik? Ik zelf weet totaal niet of het zal lukken, ze zijn allebei natuurlijk onervaren. ''Op een oude fiets moet je het leren'' is hier dus niet het geval.

Hij is niet de eerste de beste. Ik wil goede pups, om het zo maar even te zeggen. Ik heb veel reutjes gezien, een paar daarvan kon ik. Één daarvan was een kreng tegen kinderen, vreemde mensen en andere honden. Dat wil ik niet, stel dat de pups later ook zo worden. Mijn hondje is toen ze pup was gepakt door een zwarte hond, ze is dus erg blafferig tegen zwarte honden. Verder is ze super lief, tegen kinderen zeker, zij is een allemansvriendje. Hij is precies zo als mijn hondje. Niet om hem de hemel in te prijzen, maar hij is wel het hondje wat ik zoek voor mijn teefje :)

Verder heeft mijn dame een geldig stamboom. Ik heb best veel dingen gelezen over fokken etc. Maar wat is het aller belangrijkste eigenlijk? En wat heb je allemaal precies nodig voor de bevalling? Ik wil graag alles al achter de hand hebben. We hebben al een adres voor een werpkist met anti-dooddruk stangen.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 18:23

Fijn dat je in ieder geval op karakter selecteert, dat is heel belangrijk. Dat doet niet iedere chihuahua fokker helaas, maar degenen die het wel doen herken je gelijk aan hun hondjes.

Ik weet niet of je vriendin het over heeft voor 1 dekking om een niet zindelijke reu te hebben? Ik ken mensen die het ook hebben gedaan, en die hebben er behoorlijk spijt van gehad!

Verder is de kans heel groot dat het mislukt met twee onervaren hondjes, heb ik al eerder meegemaakt.

Als je echt goede pups wilt, kan ik je wel een paar tips geven. Wacht nog een half jaartje met dekken, ga naar shows met je hondje, neem contact op met fokkers (ik kan je wel tips over goede fokkers geven, waar je die kan vinden). Als je goed weet wat de plus en min punten zijn van je teefje kan je daar een reu bij uitzoeken. Liefst bij een goede fokker die zijn lijnen goed kent, dus ook weet wat voor afwijkingen er in zijn lijnen voorkomen. Als jij dat ook te weten kan komen over jouw lijn, dan kan je op die manier een goede combi uitzoeken met een minimale kans op gebreken bij je pups.

Als het zover is wil ik best tips geven over hoe je je pups groot moet brengen. Aller belangrijkste is hygiëne, alles ontsmetten, ook je eigen handen, zo weinig mogelijk aanraken, en met zijn tweeën de bevalling doen (ivm met navelstrengetjes afbinden, dat lukt je niet alleen), liefst iemand met ervaring erbij die ook vertrouwd wordt door de hond.

Maar zover is het nog (lang) niet, ik hoop dat je nog eens goed na wilt denken over de dekking.

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 18:25

Ben benieuwd of het lukt, succes vanavond

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 18:35

hoe veel dagen is je teefje al loops ???
het moet wel twee keer gebeuren tussen de 11 en de 15 dag
zo heb je de meeste kans

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 18:35

Dat kan je bij Chihuahuas niet bepalen, die kunnen het heel goed verbergen. Je moet naar de kleur afscheiding kijken.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 18:56

Leslie90 schreef:
Hij is niet de eerste de beste. Ik wil goede pups, om het zo maar even te zeggen. Ik heb veel reutjes gezien, een paar daarvan kon ik. Één daarvan was een kreng tegen kinderen, vreemde mensen en andere honden. Dat wil ik niet, stel dat de pups later ook zo worden. [img]Mijn%20hondje%20is%20toen%20ze%20pup%20was%20gepakt%20door%20een%20zwarte%20hond,%20ze%20is%20dus%20erg%20blafferig%20tegen%20zwarte%20honden[/img]. Verder is ze super lief, tegen kinderen zeker, zij is een allemansvriendje. Hij is precies zo als mijn hondje. Niet om hem de hemel in te prijzen, maar hij is wel het hondje wat ik zoek voor mijn teefje :)

Verder heeft mijn dame een geldig stamboom. Ik heb best veel dingen gelezen over fokken etc. Maar wat is het aller belangrijkste eigenlijk? En wat heb je allemaal precies nodig voor de bevalling? Ik wil graag alles al achter de hand hebben. We hebben al een adres voor een werpkist met anti-dooddruk stangen.

Een Chihuahua van mij is ook als jonge hond gegrepen (had zijn hele rug openliggen) maar is er niet blafferig of minder zelfverzekerd van geworden. Zelfs de hond die hem gegrepen had benaderde hij gewoon vriendelijk. Heeft te maken met een stukje aangeboren zelfverzekerheid of honden wel of niet wat over houden aan dergelijke situaties.

Krijgen de pups ook stambomen? Ik vind het bijna een wonder dat de reu van je vriendin de meest passende reu zou zijn.
Voldoen ze beiden aan de voorwaarden van de rasvereniging? Is je teef ingeschreven in het NHSB?
Als je in het belang van het ras fokt heeft het alleen zin als zo'n nest ook in de toekomst meerwaarde voor het ras kan betekenen.

Kun je geen goede begeleiding krijgen van de fokker van de reu? De meeste goede fokkers willen met plezier hun pupkopers helpen.

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 20:14

Ooh wat fijn, nog meer beesten op de wereld 8)7

Ik snap dit niet, maar misschien dat het ook een kwestie van niet willen snappen is.
Er zijn al zoveel dieren, waarom zou je een nestje willen?
Laatst bijgewerkt door dakplaat op 10-12-09 20:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 20:26

Leuk dat je een nestje wil!
Volgens mij heb je wel goed nagedacht over de lijnen. :j
Je kan het progesteron gehalte wel degelijk weten.. Naar de dierenarts gaan en prikken.. Want als ze nog niet op het hoogtepunt is, is het bijna zeker dat de reu niet zal dekken.. (en de teef laat het dan waarschijnlijk ook niet toe..)

En over het niet zindelijk meer zijn van een reu weet ik niks van? Ik ken een reu die ook heeft gedekt, en die is nog gewoon zindelijk..

Iig, als het toch allemaal lukt, veel plezier en vooral succes met het nestje!