Hond aan konijnen laten wennen hoe?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ash_

Hond aan konijnen laten wennen hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 19:46

Hallo bokker,
Al een paar maanden heb ik 2 konijntjes in mijn bezit. Deze zitten buiten in een ruim hok en lopen de hele dag overdag(als iemand thuis is) buiten in de tuin.
Nu heb ik ook een hond die niet zo aardig is tegen de konijnen. Ze was in het begin heel jaloers. Ik heb haar er toen ook zoveel mogelijk bij betrokken om de jaloezie niet nog erger te maken. Tog is ze niet betrouwbaar met de konijnen.
Heb haar wel eens laten snuffelen dan trok ze haar lip op en ging over op de aanval (kon haar opnieuw weg halen) Als de konijnen nu in de tuin zitten reageerd mijn hond er al bijna niet meer op maar als ze de kans krijgt in de tuin te komen zal ze deze zeker grijpen.

Nu zit ik er over te denken om de tuin konijn proef te maken en de konijnen overdag de hele dag in de tuin te laten lopen. Voor nu de winter is dit geen probleem met de hond.
Maar zodra er weer mooi weer is en de tuindeur staat open word het kiezen als ze niet samen kunnen. Dus of konijnen hele dag in het hok of hond binnen houden (wat lastig is met de deur open)

Nu vroeg ik mij af of er een manier is waardoor mijn hond de konijnen gaat accepteren. Graag tips :D

benangelique

Re: Hond aan konijnen laten wennen hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 19:51

vermoedelijk is het niet aan te leren; konijnen maken bij nagenoeg alle honden een jachtinstinct los. je nijntjes zijn hun leven dus niet zeker als ze in de buurt van de hond komen!
waarom plaats je geen traphekje (gesloten, je hebt ook een spijlen-variant) in je tuindeur voor de zomer?

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 19:53

Daar zat ik ook aan te denken maar dat word erg moeilijk aangezien we een schuifpui hebben.
Ook mijn ouders vinden het niks om continu in de gaten te houden of de duer wel of niet dicht is

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 19:56

hm, dat is lastig ja.
hier gaan de nijnen hun hok in als de hond los loopt, maar ideaal is het niet. honden liggen dan de hele tijd voor het hok met het gevolg dat de nijnen dikke stress hebben.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 19:56

Zou het risico niet gaan lopen.
Konijn blijft prooidier, hond jager.
Op een onbewaakt ogenblik, kan ook al zijn konijn en hond wel goed met elkaar, zelfs als een konijn ineens snel beweegt, het
knopje jager in de hond aangaan en je konijn te grazen nemen.
Mijn hond gaat goed met knagers en konijnen, echter NOOIT zal ik die samen gezellig in de tuin laten rommellen.

Zo wie zo dus NOOIT zonder toezicht samen, dat gaat in de tuin al niet.
Stel ze lopen buiten, de telefoon of voordeur bel gaat, denk je er dan altijd aan, om of de konijnen snel op te sluiten of de hond mee naar binnen te nemen???

Wat voor hond is het?

Stuk tuin HOND en KONIJN proof afzetten een optie?

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 19:57

Ligt helemaal aan je hond en die van jouw geeft al aan de konijnen wel als een lekker hapje te zien. Niet aan beginnen dus en gewoon zo laten.

Mijn hond vind het allemaal prima, maar die doet nog geen vlieg kwaad. Ik heb de tuin een deel afgezet voor de konijnen en de rest voor ons en de hond.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 19:59

Optie om het af te zetten is denk ik wel mogelijk. Moet alleen even bekijken hoe.

Het is een oliebol shu. (als ik het goed schrijf)

Ja ik vertrouw haar ook niet en zeker niet alleen met de konijnen.
Maar om de konijnen in het hok te doen asl de deur van de tuin open gaat vind ik ook zo zielig omdat ze nu (de hele winter.) overdag de hele dag rondlopen

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 20:01

@Bramasole: Hoe heb jij de tuin afgezet?

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 20:07

Ik zal wel eens een foto maken. Ik heb palen in de grond geslagen. 1 meter hoog gehouden, geplastificeerd gaas erom heen, deurtje etc. De ruimte er in is ongeveer 3x4 meter met zand en daaronder (30 cm diep ongeveer) stenen i.v.m. het graven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 22:11

Onze boxer maakt het ook niet uit. Ik heb een erg grote ren en zet vaak een stuk gras af met gaas. De hond ligt er naast te pitten en de konijnen grazen rustig verder. Als ze ontsnappen blijft ie er alleen maar naar kijken, verzet geen poot. Een stuk afzetten lijkt me het meest ideaal.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 22:21

Hoe kan ik het dan het beste afzetten zonder palen in de grond te slaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 22:23

Ik zet altijd stevig gaas neer, dat maak ik aan de andere ren vast en met tentharingen pin ik het vast in de grond.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 22:32

Is dat ook stevig genoeg als een hond daar tegen aan springt?