Ons oudje is zielig.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

daantjuhhh

Ons oudje is zielig.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 23:32

Tja, onze Tosca is een beetje zielig.

Tosca: Afbeelding

Ik kwam vandaag thuis van werk en geef mijn oudje een aai over der bol.. en langs der oor..

Ik denk hu?? wat is dit??

Heeft ze een dik, warm, zwaar oor.
Ik denk dat het een abses is ofzo.

Onze jack zit vaak aan der oor (of staart) te hangen.
Morgen moet ze om 10 voor 7 bij de DA zijn.
Dat arme oude dier..

Moeten we der in de auto tillen, (zij denkt waarschijnlijk, joepie boswandeling) en dan komt ze bij de DA uit.
Ze is nu al 14 jaar oud en kan niet meer een lekkere wandeling maken, ze word een beetje doof en blind.
En dan moet ze ook nog in de auto.
Zie der nu al tegen op.

Maar het is een harde hoor.
Nu ook, je kan gewoon aan het oor zitten en er op drukken.
Ze blijft rustig zitten en je aankijken.
Ook eet en drinkt ze goed en is ze nog steeds lekker enthousiast.
Al gaat er nu wel een lampje branden.
Ze gaat al 2 dagen zo af en toe in een hoekje achter in de kamer liggen.

Wie duimd er morgen voor onze oude goedzak mee?

Ragdollcat

Re: Ons oudje is zielig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 23:36

Ah wat een snoepie.

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 23:36

Ik duim mee hoor :(:)!

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 23:37

Ach wat een lieverd :-) Ik duim mee hoor!

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 23:38

Misschien is het een bloedoor, daar moet je wel even mee naar de DA, ander verschrompelt het oor.

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

weet eigenlijk wel zeker dat dat het is!

Jacky91

ach wat sneu
wel een hele leuke hond zoals ie daar ligt

ik DUIM mee

Solleke_Noah

Ocharme :(:) ze ziet er zo wel een beetje zielig uit hoor! :) Ik duim!

mazzeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 23:39

En ik kan niet lezen zie ik, je hebt al een afspraak bij de DA! Mooi zo!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 23:40

mazzeltje schreef:
Misschien is het een bloedoor, daar moet je wel even mee naar de DA, ander verschrompelt het oor.

Wat is dat een bloedoor?

Ik heb geen idee, het voelt warm aan.
Dus dacht aan een ontsteking.

we hebben inderdaad al een afspraak met de DA.
Morgen om 10 voor 7.
Ik heb direct gebeld, maar kon vandaag niet meer terecht.

@De rest:
Heel erg bedankt voor het meeduimen..
Ook namens Toss uiteraard. :D
Laatst bijgewerkt door daantjuhhh op 08-12-09 23:41, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 23:41

het kan inderdaad een gesprongen bloedvat zijn,dan prikt de da het lek en taped het in.
Sterkte met de bejaarde!

brenpasbeau

ik duim ook voor jullie mee

sterkte met je mooie hond.
:(:)

Mjay

zon oor is vaak een bloedoor, door het klapperen springt er in het oor een vaatje en vult dan die ruimte tussen de twee huidlagen op met bloed, omdat het irriteerd klapperd ie weer met zn oor waardoor de bloeding dus niet ophoud en niet weg gaat...

mazzeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 23:42

Bloedoor of Othaematoom
Meer onderwerpen over honden vind je hier.

Inleiding
Met othaematoom (of simpelweg 'bloedoor') wordt bedoeld een bloeduitstorting tussen de lagen waaruit de oorschelp is opgebouwd. De oorschelp bestaat uit drie lagen: de binnenzijde en de buitenzijde van de oorschelp bestaat uit huid en tussen deze twee lagen huid zit een dun flapje kraakbeen. Tussen huid en kraakbeen lopen bloedvaten.De oorzaak van het ontstaan ervan is soms duidelijk terug te voeren op het schuren of krabben aan het oor of het krachtig schudden van de kop. Hierdoor kan een bloedvaatje knappen met als gevolg het ontstaan van een bloedoor. Soms is de oorzaak echter onduidelijk.

Duidelijk is hier de verdikking te zien in de oorschelp (boven de duim)

Verschijnselen
Het othematoom herken je aan de fluctuerende (sponsachtige) massa tussen de lagen van de oorschelp. Dit kan groot zijn, maar soms ook een klein zacht bultje.
De oorschelp is daarbij zwaar en staande oren hangen dan ook door het gewicht af. Een othaematoom is niet pijnlijk, maar hindert het dier wel, enerzijds door het gewicht, anderzijds door de veranderde stand van de oorschelp.

Bij de kat is de oorschelp vaak gevuld met pus in plaats van met bloed. Door dit abces is het oor warm en pijnlijk. De oorzaak daarvan moet bij vechtpartijen met andere katten worden gezocht.

Behandeling
Een aantal keren kan de bloeduitstorting worden gepuncteerd (leeggezogen), waarna een bepaalde stof in de holte wordt gespoten om herhaling te voorkomen. Met deze methode moet ongeveer 10 dagen worden gewacht, omdat anders het risico van het opnieuw vollopen van de oorschelp met bloed te groot is. Bij de meeste dieren kan deze behandeling zonder narcose worden gedaan. Heel vaak lukt dit niet en is de bloeduitstorting binnen enkele uren of dagen weer terug.
In dergelijke gevallen verdient een operatieve ingreep de voorkeur. Deze zal doorgaans niet eerder dan een week (als het bloed eenmaal gestold is en de bloeding is gestopt) na het ontstaan van de bloeduitstorting worden uitgevoerd.
De operatie is er op gericht de van de oorschelp weer tegen elkaar te hechten. De ingreep wordt vanzelfsprekend onder narcose uitgevoerd en hierbij wordt een sneetje gemaakt aan de binnenzijde van de oorschelp. Hieruit worden de bloedstolsels, bloed en fibrine verwijderd. Fibrine is een bloedstollingseiwit in het bloedplasma dat een belangrijke rol speelt bij de normale wondgenezing en bloedstolling. Vervolgens worden de huidlagen weer op elkaar gehecht en hiervoor zijn verschillende technieken.
Na 10-14 dagen worden de hechtingen verwijderd.

Belangrijk is ook de oorzaak van het bloedoor aan te pakken: als er sprake is van oorontsteking dient deze behandeld te worden.

Als u niets doet
Zonder behandeling zal het oor verschrompelen tot een zogenaamd 'bloemkooloor'. Littekenweefsel gaat zich samentrekken en daarbij verfrommelt de oorschelp. Als zich dit eenmaal heeft voltrokken is er niets meer aan te doen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 23:42

OOke, ja dat zou kunnen.
Maar intapen?
Met zoveel haar?

Dat krijg je er toch niet af?

mazzeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 23:43

ff gegoogled!

mazzeltje

Vaak wordt het als een soort "netje" gehecht!!

Abeltje77

Ik zou me geen gekke dingen in het hoofd gaan halen, maar gewoon morgen naar de DA. Dan weet je zeker wat er aan de hand is.

mazzeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 23:44

Een bloedoor is niet ernstig hoor, wel vervelend!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 23:44

mazzeltje schreef:
Bloedoor of Othaematoom
Meer onderwerpen over honden vind je hier.

Inleiding
Met othaematoom (of simpelweg 'bloedoor') wordt bedoeld een bloeduitstorting tussen de lagen waaruit de oorschelp is opgebouwd. De oorschelp bestaat uit drie lagen: de binnenzijde en de buitenzijde van de oorschelp bestaat uit huid en tussen deze twee lagen huid zit een dun flapje kraakbeen. Tussen huid en kraakbeen lopen bloedvaten.De oorzaak van het ontstaan ervan is soms duidelijk terug te voeren op het schuren of krabben aan het oor of het krachtig schudden van de kop. Hierdoor kan een bloedvaatje knappen met als gevolg het ontstaan van een bloedoor. Soms is de oorzaak echter onduidelijk.

Duidelijk is hier de verdikking te zien in de oorschelp (boven de duim)

Verschijnselen
Het othematoom herken je aan de fluctuerende (sponsachtige) massa tussen de lagen van de oorschelp. Dit kan groot zijn, maar soms ook een klein zacht bultje.
De oorschelp is daarbij zwaar en staande oren hangen dan ook door het gewicht af. Een othaematoom is niet pijnlijk, maar hindert het dier wel, enerzijds door het gewicht, anderzijds door de veranderde stand van de oorschelp.

Bij de kat is de oorschelp vaak gevuld met pus in plaats van met bloed. Door dit abces is het oor warm en pijnlijk. De oorzaak daarvan moet bij vechtpartijen met andere katten worden gezocht.

Behandeling
Een aantal keren kan de bloeduitstorting worden gepuncteerd (leeggezogen), waarna een bepaalde stof in de holte wordt gespoten om herhaling te voorkomen. Met deze methode moet ongeveer 10 dagen worden gewacht, omdat anders het risico van het opnieuw vollopen van de oorschelp met bloed te groot is. Bij de meeste dieren kan deze behandeling zonder narcose worden gedaan. Heel vaak lukt dit niet en is de bloeduitstorting binnen enkele uren of dagen weer terug.
In dergelijke gevallen verdient een operatieve ingreep de voorkeur. Deze zal doorgaans niet eerder dan een week (als het bloed eenmaal gestold is en de bloeding is gestopt) na het ontstaan van de bloeduitstorting worden uitgevoerd.
De operatie is er op gericht de van de oorschelp weer tegen elkaar te hechten. De ingreep wordt vanzelfsprekend onder narcose uitgevoerd en hierbij wordt een sneetje gemaakt aan de binnenzijde van de oorschelp. Hieruit worden de bloedstolsels, bloed en fibrine verwijderd. Fibrine is een bloedstollingseiwit in het bloedplasma dat een belangrijke rol speelt bij de normale wondgenezing en bloedstolling. Vervolgens worden de huidlagen weer op elkaar gehecht en hiervoor zijn verschillende technieken.
Na 10-14 dagen worden de hechtingen verwijderd.

Belangrijk is ook de oorzaak van het bloedoor aan te pakken: als er sprake is van oorontsteking dient deze behandeld te worden.

Als u niets doet
Zonder behandeling zal het oor verschrompelen tot een zogenaamd 'bloemkooloor'. Littekenweefsel gaat zich samentrekken en daarbij verfrommelt de oorschelp. Als zich dit eenmaal heeft voltrokken is er niets meer aan te doen.

Heel interessant!
Bedankt.

Ik hoop dat het voldoende is als ze hem leeg halen.
Want een narcose, daar komt oma niet meer uit ben ik bang!

luanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 23:46

Ach, oudje...
Ik duim met je mee !
Wat betreft andere ouderdomskwaaltjes, ik dacht dat mijn oude herder slecht ging zien (had ook zo'n blauwe staar-waas) maar achteraf was ze alleen stokdoof.
Boswandelingen ging er een halsband om met kattebelletjes eraan. Zij hoorde mij niet als ik riep, maar ik kon wel horen waar zij was.
Ook hing er voor de zekerheid een sleutellabeltje aan met : doof : en mijn 06-nummer.

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 23:47

Succes hoor! Ik duim mee :j. Het arme ouder dier :(:)
Ik denk eerder dat ze dan een kopverband krijgt, gewoon een verband om d'r hoofd met dr goede oor vrij. Die flappert er dan uit zeg maar :').

Moet je 10voor7 's ochtends of 's avonds?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 23:48

Ja.. alleen houdt tossie een wandeling in de bos niet meer vol.
Naar een paar 100 meter gaat ze erbij liggen.

En wat bedtreft het slechte zien... ja, ze loopt zo nu en dan wel eens wat omver!

@Chantal:
Ja ik hoop het voor der.
Ik moet 's avonds.

PineApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 23:49

Ik duim ook mee voor haar hoor!
Succes morgen bij de DA.
hopelijk is het niets ernstigs.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 23:01

Nou we zijn vandaag bij de DA geweest.
Leeg halen kan alleen onder narcose.
De huidlagen zijn flink van elkaar af.

Ze vertelde dat het echt een schoonheids operatie zou worden.
Hond voeld namelijk niks van een bloedoor.
Het doet niet pijn, ze zal alleen een bloemkool oortje krijgen.

Omdat wij het belangrijkste vinden dat Tossie zich lekker voeld hebben we gekozen voor een bloemkool oortje.

Het risico van een 14 jarige hond met overgewicht onder narcose is te groot.