Kan een hond een verstandelijke handicap hebben?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Equidea

Kan een hond een verstandelijke handicap hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 21:08

wij hebben 3 kleine hondjes, waarvan er 1 'anders' is.

Zo heeft dit hondje, een tijd een onverklaarbare periode gehad, waarbij ze alles bij elkaar schreeuwde, en in elkaar krimpte bij elke aanraking.
Zo liep ze ook als iemand die teveel gedronken had.
De dierenarts dacht dat ze een ernstige hernia had, eenmaal allerlei testen doorgelopen te hebben, kon niemand iets vinden...
De dierenarts vroeg mij om erover na te denken om haar af te maken, zo ver was het hondje heen.
2 dagen later, na de laatste afspraak, was ze helemaal beter en was ze weer mijn beste vriendje... net alsof er niks gebeurt was.

Zo merk ik ook bij bijvoorbeeld het leren zitten, liggen etc. Dat ze het ergens wel begrijpt, maar ook weer niet. Ik ben zo al een halfjaar bezig en nog kan ze het niet.
Terwijl de andere 2 hondjes met 20 minuten prima op commando konden zitten.

Het duurde voor haar ook ruim een halfjaar om te wennen aan onze eerste hond, en toen weer een halfjaar om te wennen aan de pup (die inmiddels nu volwassen is). Dit terwijl ze altijd wel veel in de buurt van andere hondjes geweest is.

Verder is het een ontzettend eenkennig hondje, ik heb echt nog nooit een dier meegemaakt waarvoor je zoveel moest doen, voordat er een sprankeltje vertrouwen was. Ook is ze bang voor vreemde mensen.

Het is voor mij een ontzettend leuk hondje, maar ik heb het idee dat ze iets 'mist' zeg maar, dat er iets niet helemaal goed zit in dat hoofdje.
Inmiddels is ze wat zelfverzekerder, en durft ze tegen de andere hondjes in te gaan, als er een botje afgepakt word of er een op haar plekje ligt, maar ik heb wel het idee dat het nog steeds niet helemaal klopt.

Het zijn verder ook indrukken die ik van haar heb, die kan ik niet echt omschrijven, of ze moeten nu net gebeuren zodat ik het niet weer vergeet.

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 21:11

Ik denk het wel. Wij hebben ook een hond en we noemen die altijd hond met autisme :+ . Klinkt echt super stom maar die leeft zo ongeveer alleen maar voor zijn bal, is soms heel bang en dan vind hij je weer super leuk etc. Altijd zo geweest.

_Do_

Re: Kan een hond een verstandelijke handicap hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 21:14

Volgens mij kan dit wel. Een hond kan tenslotte ook zuurstof tekort hebben bij de geboorte.

En ik ken ook een hond die niet helemaal is. Een draadje los. Het is bij een hond alleen moeilijker te benoemen/vinden. Omdat ze niet kunnen praten en niet iedereen het ziet/opvalt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 21:16

jahoor mijn lab is zo :)

dier ziet geen gevaar.......... blijft de grote uitdagen, terwijl hij toch echt als ze gaan knokken het onderspit delft.

hij kijkt bij elk commando een beetje vragend, en dan issie heel trots dat het hem gelukt is.

Hij is te dom om voor de duvel te dansen, maar krijgt alle deuren open, inclusief een schuifpui en klapdeurtjes met het haakje aan de andere kant. Hij kan de moeilijkste problemen oplossen maar sociaal is hij heel zwak, ondanks dat het een hele, hele lieve hond is waar je echt alles mee kan doen :)

Hij is geboren uit een avontuurtje tussen broer en zus :D en hij mist echt een chromosoompje :)

maar we hebben veel lol met hem, en hij is erg lief......... maar sporen doet ie niet :)

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 02:28

Kennissen van mij hadden een hond die serieus het syndroom van Down had. Je zag het ook. Net zoals bij mensen met het syndroom stonden de ogen ver uit elkaar enzo.
Op latere leeftijd is ie gaan bijten en werd hij onvoorspelbaar. Toen hebben ze hem in laten slapen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 11:50

Ja hoor kan zeker. Mijn ouders hebben ook zo'n hond gehad. Training hielp niet, hond kon niks onthouden en mijn ouders hebben echt veel ervaring met opvoeden en trainen van honden. Ook was de hond erg sterk en kende haar eigen krachten niet. Op straat werd je zo onderuit getrokken als ze iets interessants tegen kwam. Ze had geen maat met eten en drinken, een volle emmer water moest perse leeg. Uiteindelijk hebben mijn ouders moeten besluiten de hond in te laten slapen want er was echt niks meer mee te beginnen. Het was gewoon door haar gedrag geen hond voor in een gezin, en honden kun je niet zoals mensen uit huis plaatsen. De DA kon ook beamen dat, als de hond een mens was geweest ze onder de noemer "verstandelijk gehandicapte" was gevallen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 13:46

Ik heb geen hond met een verstandelijke handicap, maar wel een cavia, Sara of tante. Het beestje vind alles ontzettend lastig, is extreem schrikachtig gebleven. Dus we vonden haar al raar, ook lichamelijk is ze namelijk niet helemaal correct. Maar toen er baby-cavia's waren van moeder, dook tante op exact een zelfde wijze als de kleintjes constant onder moeder om zich te verstoppen en plotseling vielen er wel een heleboel stukjes op zijn plaats. Ze is ook nooit meer terug gegaan naar de (toen gecastr.) man.