Help spondylose boxer, oefeningen gezocht.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Help spondylose boxer, oefeningen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 21:56

Onze hond heeft beginnende spondylose.
Nu wil ik achterhandslapte door spiervermindering voorkomen en ben op zoek naar oefeningen die ik met hem kan doen. Zijn billen vallen al wel wat in. Ik loop 5 keer per dag een kwartier tot 20 minuten met hem, aan een flexlijn, zodat hij zelf een beetje het fijnste tempo voor hem zelf kan bepalen. Ik houd de beweging constant wat betreft tempo en afstand.
Dierfysio zit hier niet in de buurt, bij mijn weten.

Is het verstandig hem buiten een jas aan te doen ivm met het warmhouden van de rugspieren? Rode lampen voor warmte worden ook geadviseerd. Het ging de hele zomer en het najaar goed, maar nu heeft hij er sinds een week weer last van en toont dat door kreupelheid in de achterhand.
Vanmiddag hebben we de da weer bezocht en gaan even op de metacam. We zullen zien of hij last heeft vanwege het vochtige weer
of dat de spondylose is verergerd. Maw, blijft het aanhouden dan gaat hij weer op de foto. Dit wordt dus ook onder narcose.

Wie heeft er ervaring mee?
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 08-12-09 20:48, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Typfout uit titel gehaald.

kimmie261

Re: Help spndylose boxer, oefeningen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 22:15

ik heb 2 honden met spondylose gehad,en je kan ze tabletjes geven,wat de druk van de wervels op de zenuwen weghaalt,dat maakt het leven een stuk aangenamer voor ze :)

en voor rontgenfoto hoeft ie toch niet onder narcose?

spondylose is zo goed te zien op een rontgenfoto...en wat ik met mijn honden deed,niets eigenlijk,de ene had het echt heel erg,maar knapte hard op van de tabletjes,en heeft daar nog 4 jaar mee geleefd,en die liep gewoon rondjes mee uitlaten en later op eigen terrein los.

de anders is pas ingeslapen,hij had het ook,alleen niet zo extreem als die eerste hond,en hij liep gewoon los in de tuin...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 22:25

Hij is begin dit jaar op de foto geweest, hij werd geopereerd en kon toen mooi op de foto. Hij lag op zijn rug, met zijn poten omhoog.
Maar wacht es, dat waren HD foto's! Voor spondylosefoto's kunnen ze blijven staan toch? Hij wil niet liggen bij de dierenarts, hij vertrouwd ze niet :D
Ze hebben toen ook een foto van zijn rug gemaakt en tussen twee wervels boven zijn bekken, ontstond een bruggetje. Toen was het alleen nog op die plaats.

Mag ik vragen wat voor tabletten je gaf? Wintu krijgt dagelijks Fortiflex met Chondroitine en glucusomine en nog een ander stofje erin.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 22:34

bij mijn honden hebben ze foto's gemaakt als ze op hun zij lagen...en dan is het goed te zien...

en wat vooral het probleem is bij spondylose is dat die bruggetjes op de zenuwuiteinden gaan drukken,dat is zo pijnlijk voor de hond

en van mij kregen ze corticosterioden ,ook niet helemaal goed voor de hond hoor,maar als de boel eenmaal aan elkaar gegroeit is,dan is de druk eraf en kan je ip zonder medicijnen verder gaan :)

dit is overigens een goede site,fijne mensen en die hebben ook iets voor sponylose,alleen heb ik daar geen ervaring mee...
http://www.huisdierendokter.nl/inspondylose.html

Vosse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 19:16

Evt. spondyvetsem gaan geven? Wel homeopathie, moet je ook willen.

Rechte stukken naast de fiets laten draven (mocht dat lukken) is ook erg goed voor de spieropbouw.