Voorgeschiedenis: Niets noemenswaardigs op een half jaar geleden. Mevrouw is tijdens onweer op de trap geklommen en ervanaf gevallen. Er is een stukje kraakbeen van haar ruggenwervel geschoten en op de zenuwbaan gaan drukken. Gevolg: verlamde achterpoot en staart. Inmiddels is dit weer redelijk goed hersteld. Rent weer rond, maar wel met een ietwat slepend pootje. Heeft wel last van artrose, stijf als ze lang gelegen heeft.
Het begon: Met veel plassen en veel drinken. Daarnaast ook een onstilbare etenslust. Slecht uit de rui gekomen. Dikkere buik gekregen. Ik had al een keer urine laten checken, maar het leek allemaal oke. Toen ze opeens binnen begon te plassen, een halve week achter elkaar door. En ik vertrouwde het gewoon niet. Dus naar de DA.
De dierenarts: Dacht aan baarmoederontsteking. Hond is de hele dag daar geweest, maar dat was het niet. Bloed afgenomen voor suiker, was het niet. Bloedbeeld bepaald, niets raars te vinden. Bloed en urine afgenomen voor cushing: verhoogd cortisol/creatine. Cortisol is een stresshormoon, kan ook hoog geweest omdat ze bij de DA was.
Cushing is een ziekte die zowel bij paarden, bij mensen als bij honden voor kan komen. Door een tumor in de hersenen of de bijnieren wordt er teveel cortisol aangemaakt. Dit geeft een hoop vage klachten. Maar als je het onbehandeld laat, wordt het wel steeds erger tot blindheid, epileptie aan toe.
Nu: Morgenochtend om 08.00u urine opvangen. Dan 3x pillen en dan weer de volgende ochtend urine opvangen. De buisjes worden naar de Kliniek in Utrecht gestuurd. Mocht ze cushing hebben is het nog afhankelijk wat voor soort (hypofyse of bijnieren). Wel zou het betekenen dat ze hoe dan ook haar hele leven aan de meds moet.
Heb er nog een ander idee bij. Mijn teef is n de zomer van 2008 tegen een ijzeren weidehek geknalt. Daarbij hadt ze ook rugproblemen (geen verlammingsverschijnselen) en een bloeding in de blaas.
2 maanden terug begon ze ook te plassen en veel te drinken, was suf, plaste veel, ongelukjes enz.
Bij haar was het cortsol ook verhoogd maar dat is bij haar stress want bloedafnemen is een ramp. Bij haar zijn stukjes weefsel en kristalletjes in de urine gevonden en een onsteking in de blaas. (wat niet zichtbaar was in het bloed). Na en AB kuur en tabletten die de kristallen oplossen gaat het haar weer prima. De DA denkt dat dit onstaan is als gevolg van de klap die ze gemaakt heeft.
Misschien een idee?
Iris82
Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-09 18:03
Zal het eens voorleggen. Maar de vraag is wel: hoe hebben ze die ontsteking wel gevonden dan? Want in de urine is niets te zien volgens de DA.
Meestal wijst veel drinken idd op problemen met de nieren. Al een op suikerziekte getest?
Meys
Geplaatst: 07-12-09 18:14
Ons boomertje had cushing. Ze was al te oud en te ziek om haar te laten opereren (had al suikerziekte en was blind)
Sterkte met je hond!
Wilawander
Geplaatst: 07-12-09 18:26
Iris82 schreef:
Zal het eens voorleggen. Maar de vraag is wel: hoe hebben ze die ontsteking wel gevonden dan? Want in de urine is niets te zien volgens de DA.
In de urine maar was minimaal. De dierenarts zei al wel dat ze dit normal niet zouden behandelen maar doordat de blaas beschdigd geweest is door de klap heeft zij er wel erg last van. Ik wilde toch AB proberen en ze knapte wonderbaarlijk op. Na een week controle en de onsteking was weg maar toen kwamen de kristallen te voorschijn
Iris82
Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-09 18:41
chocobroodje schreef:
Meestal wijst veel drinken idd op problemen met de nieren. Al een op suikerziekte getest?
Nieren waren helemaal prima helaas... Suikerziekte ook op getest ja, had ik dat nog liever gehad dan cushing denk ik...
Zeer herkenbaar verhaal, alleen heeft onze hond waarschijnlijk geen cushing, die is goed opgeknapt. Begon ook met zeer veel drinken en plassen, daarna een dikke vocht buik. Eerst heeft hij toen andere pillen gekregen tegen de pijn door de artrose, dat hielp goed. maar na 3 weken hetzelfde verhaal maar dan erger. Toen bleek hij een nier en lever ontsteking te hebben. Na de antibiotica is hij gelukkig weer goed opgeknapt! Hopelijk voor je is het geen cushing, dat is erg vervelend! Bij ons dacht ze aan Ziekte van Kahler, dat is een gezwel in de hypofyse, dat zorgt ook voor een dikke buik, maar dan meer door ophopend vetweefsel.
is de hond ook onderzocht op haar schildklier,mijn dogo had zo ong hetzelfde en die had schildklier problemen...dronk ook heel veel,dikke buik,en veeeel plassen....
onze hond heeft suikerziekte en is sinds vorige week gediagnostiseerd met Cushing. we zijn begonnen met Vetoryl (60mg/dag) en vooralsnog gaat het juist slechter ipv beter: misselijk, braken, onrustig, niet willen eten, wel honger hebben, zich naar voelen. heel sneu. ik kijk het weekeind aan, en als het maandag niet beter is, bel ik maar wéér de dierenarts (heb een abonnement daar, helaas).
Onze Yorkshire vroeger heeft ook cushing gehad. Het kan oa van verschillende aard zijn zoals je zegt, bijnieren of hypofyse. Vaak zie je ze idd veel drinken, veel plassen, veel eten, vaak suffer en minder actief, niet goed in de vacht zitten, moeilijk verharen of net teveel, dus half kaal worden, huidproblemen zijn vaak te zien, ook spieratrofie, bij cushing worden de spieren afgebroken en krijg je vetopslag op andere plaatsen (nek, rug, buik) vandaar dat cushing patienten vaak een heel duidelijk beeld hebben. Onze hond is destijds niet behandeld, op dat moment was de behandeling heel intensief (ik spreek dan ook van een jaar of 10 terug), wat voor ons niet haalbaar was. Ze heeft het lange tijd erg goed gedaan, is uiteindelijk 13 geworden, de laatste periode had ze erg veel last van haar conditie, veel sneller moe, daarnaast plaste ze vaak in huis, echt hele plassen, die ze zomaar liet lopen, veel kon ze er niet aan doen. Uiteindelijk is ze overleden aan nierfalen, wat op het einde eigelijk heel snel gegaan is, ik heb niet echt de indruk gehad dat ze zich heel erg slecht gevoeld heeft in die periode, ze at verder normaal en deed gewoon haar alledaagse ding.