konijn "kauwt" bij knuffelen/aaien

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

chocobroodje

konijn "kauwt" bij knuffelen/aaien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 18:39

Ik ben benieuwd of iemand dit herkent. Mijn konijn is dol op tutten/aaien en knuffelen. Nu gebeurt het best vaak dat hij dan zachtjes op zijn tandjes gaat knabbelen, soort kauw beweging. Ook gaat hij mij vaak terug wassen/likken. Is dit onderdanigheid, vindt hij het gewoon zo vreselijk lekker, of is het toch iets anders? Ben heel benieuwd wat jullie denken :j

benangelique

Re: konijn "kauwt" bij knuffelen/aaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 20:13

is het tandenknarsen of klinkt het anders? bij tandenknarsen hebben ze pijn of zijn ze angstig.
jouw terugwassen is erg lief, maar heeft vooral te maken met het feit dat hij jou als zijn onderdanige beschouwt!

lekker een voedster erbij joh!

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 21:29

Nou hij is zeker niet angstig en heeft ook echt geen pijn. Klinkt alsof hij gewoon heel relaxt is. legt lekker zijn koppie plat en zijn oogjes dicht. Ik geloof ook niet dat hij mij als onderdanig beschouwd.

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 23:41

Als konijnen je lief vinden, gaan ze ook wel eens terug wassen/zachtjes bijten. Dus ik denk dat het gewoon is omdat hij het lekker vind en omdat hij je lief vind!
Ik moet op school een konijntje trainen, hij gaf me altijd "kusjes" op mijn neus, ook omdat hij het leuk vond dat ie aandacht kreeg. Dus heb ik er een commando aan geplakt. Dus nu kan ze kusje geven op commando :D

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 23:42

ik heb geleerd dat dit betekent dat ie het heel erg lekker vind :D Doet mijn konijn ook wel eens tijdens het aaien, volledige relaxmodus dan haha

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 23:44

Mijn konijn (leeft helaas niet meer) deed dat ook altijd. Als ik die kriebelde ging ie terugkrabbelen/likken. Ik vond het altijd ontzettend schattig, helemaal die kop die hij erbij trok :')

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 10:17

Is gewoon allo-grooming. Paarden doen dit ook bij elkaar (al doen die het met hun neus, en niet met de tong).
Mijn ratjes deden het ook. Bij de een moest je echt op de schoft kriebelen, dan likt hij terug. Bij de andere moest je tussen de oren wrijven, en als hij het heeeel lekker vond dan ging hij steeds harder likken, haha.
Mijn paard doet het ook, die vindt werkelijk alles lekker :+ En als ze het heeeul lekker vindt dan begint ze met schrapen van de tanden, dat is wel pijnlijk voor mij :') .

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 16:18

Precies dat leek mij ook al, als ie bang was dan lag hij er vast niet zo uber relaxt bij ;)
Nu ben ik aan het denken voor eventueel een meisje erbij te nemen, maar de meeste kooien vind ik niet echt geschikt voor 2 knijnen. Zou 1,40 groot genoeg zijn?

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 17:13

ik zeg ook niet dat hij bang is, maar het zou kunnen. 1 van mijn nijnen blijft ook doodstil (tandenknarsend) met de ogen dicht zitten, maar doet dat idd uit angst.
1.40 is voor 2 dwergen mooi, laat je ze regelmatig los ook?

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 17:19

japie loopt zo'n 16 uur per dag los, maar hij is geen dwerg. Meer een middelmaatje. Het konijntje dat ik op het oog heb is een gents baardkonijn. Schijnt wat zeldzamer te zijn, vond het vooral een aandoenlijk koppie hebben :) Maar heb geen idee hoe groot ze worden. Weet jij dat misschien?

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 17:36

nee, met dat ras heb ik geen ervaring. volgens mij zitten ze (aan foto's te zien) tussen een dwerg en middelmaat in.
met 16 uur los per dag moet een hok van 1.40 volstaan. hoe hoog is het hok en hoe diep?

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 17:40

Ons konijn deed het ook weleens! Dan lag die op de bank en dan ging hij ook die kauwbeweging maken, zijn kiezen werden wel regelmatig gedaan dus het was waarschijnlijk geen pijn.

Mijn 2 'jaarling' konijnen heb ik het allebei nog niet zien doen, maar die lopen ook niet vaak binnen dus vandaar. :)

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 17:41

Nou dat moet ik nog bestellen dan ;) Ik had hem op zooplus zien staan voor 109 euro. Hij zit nu in een hok van 1 meter en heeft een "kattebakje" nog in de kamer staan voor als hij los is.
Heb net gegoogeld op gents baardkonijn maar kom er niet echt wijs uit. Ik heb contact met een belgische fokker van het ras en heb hem de vraag maar even gesteld. Hij zal het vast wel weten, hij had nog 3 dames zitten. Nu vriendlief nog overhalen, want hij vindt het maar niks een 2de "rotzooimaker" erbij ;)

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 19:41

Mijn konijn doet dat soms ook als ik hem aai. Hij komt er echt om vragen en owee als ik ermee stop, dan wringt hij zich helemaal onder m'n hand en blijft wroeten tot ik weer verder doe. Meneer gaat ook zelf weer weg als hij er genoeg van heeft.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 21:55

Thioro schreef:
Mijn konijn doet dat soms ook als ik hem aai. Hij komt er echt om vragen en owee als ik ermee stop, dan wringt hij zich helemaal onder m'n hand en blijft wroeten tot ik weer verder doe. Meneer gaat ook zelf weer weg als hij er genoeg van heeft.

Precies ;) Als ik stop gaat ie met z'n voorpootjes op mijn sloffen krabbelen, betekent zoiets als: Joehoe, je bent nog niet klaar ;) Soms gaat hij ook op mijn slof liggen, vindt hij ook fijn
Afbeelding

Jenthe_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 21:54

De mijne doet dit ook, dat is gewoon een teken dat ie geniet hoor, als hij bang is of pijn heeft zal ie niet zo relaxed blijven zitten :)
heb een geweldig konijn trouwens, volgt me overal, maakt "hm hm" geluidjes en kijkt mee tv op de zetel :D

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 22:51

Die van mij volgt mij ook overal, zo grappig. Voor zijn castratie knorde hij vaak, maar dat doet ie nu niet meer. Dan werd ie echt opgewonden, en ging ie knorren :D Hij sproeide toen ook vandaar zijn castratie ;)