Konijn binnen houden?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tjaldur

Konijn binnen houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 17:53

Ik zit erover te denken om een konijn te nemen, maar heb hier nog wel wat vragen over. Ik ben van plan om hem gewoon binnen rond te laten lopen en hem in een hok te doen als ik weg ben. Is dit een goed plan, of ga ik hier moeilijkheden mee krijgen? Ik heb ergens gehoord dat konijnen zindelijk te krijgen zijn, maar hoe pak ik dat dan aan?

DewiRox

Re: Konijn binnen houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 17:57

Onze konijnen hadden een ren buiten, maar kwamen vroeger wel eens binnen. Die van ons waren echter niet zindelijk, dus deden hun behoefte overal.

Wat je vooral ook in de gaten moet houden is dat ze snoertjes doorbijten, van de telefoon, pc, noem maar op. Die van ons gingen ook onder de kast enzo zitten, waar ze weer moeilijk onder vandaan kwamen.

Dit is denk ik voor iedereen anders, maar volgens mij is zo wel het standaard konijn.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 18:03

Wanneer je 1 konijn wil nemen dan zou ik het konijn binnen zetten. Zo krijgt het konijn voldoende aandacht en die gezelligheid is natuurlijk veel leuker. Ik heb er twee samen, een mannetje en vrouwtje die buiten zitten. Ze houden elkaar goed warm en en kunnen lekker vrij rondlopen. Wanneer je je konijn wil laten rondlopen let dan, zoals DewiRox zegt, goed op alle snoeren e.d. Zonder toezicht zou ik het konijn niet los laten lopen want ze kunnen de gekste dingen uithalen. Die van mij zijn zindelijk maar niet ieder konijn is dat. Veel plezier met je keuze!

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 20:17

konijn binnen of buiten; het blijft een groepsdier. ga dus zeker voor 2 konijnen (uit de opvang!!). op deze manier vervelen ze zich ook minder snel en zullen ze minder snel sloopgedrag vertonen.
konijnen zijn ontzettend nieuwsgierig en zetten graag ergens hun tandjes in. zorg er dus voor dat kabels in kabelgoten zitten, plinten en behang niet bereikbaar zijn en blijf erbij.
wil je ze los laten lopen wanneer jij er niet bent, bombardeer dan 1 kamer in huis tot konijnendomein en leg je neer bij de vernielingen die ze ongetwijfeld aan zullen richten...
wil je ze los laten lopen en je woonkamer, is een grote panelenren ook een optie. zo neergezet en ook zo opgeruimd.

van nature zijn konijnen zindelijk. schep ieder drolletje wat je kan vinden steeds op en leg deze in hun toiletje. vaak hebben ze dit zo door! zorg dat bij het toiletje wat te knabbelen is, want konijnen gaan graag etend op de wc :+

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 20:32

Ik heb juist gelegen dat konijnen helemaal geen groepsdieren zijn en hun soortgenoten vaak de tent uitvechten. Ik heb het liefst een Franse Hangoor of iets wat erop lijkt en ben van plan hem als ik weg ben in een bench oid te doen. Als ik er ben kan hij gewoon rondhuppelen. Ik moet idd aan die kabels denken!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 20:40

Ik zou er toch twee nemen. Het zijn groepsdieren, in het wild zitten er ook altijd meerdere konijnen samen in een hol. Ik zie bij ons ook dat onze twee konijntjes veel gelukkiger zijn dan ons vorige konijntje dat helemaal alleen zat. Met z'n tweeën spelen ze veel meer, en ze slapen graag tegen elkaar aan, konijnen vinden het fijn als er eentje oplet op gevaar als de andere slaapt.
Ons eerste konijntje knaagde nergens aan, en zat altijd braaf op zijn eigen plekje, en was zindelijk. De nieuwe knijntjes zijn niet zindelijk, ontzettend nieuwsgierig, en knagen aan ALLES, van kabels tot meubels, deuren en behang.. Die lopen dus fijn buiten. Daar is van tevoren niets van te zeggen, konijnen verschillen echt heel erg van karakter. Ik zou zeggen; ga eens bij de opvang langs, die kunnen je ook alles vertellen over het karakter van elke konijn die ze hebben.

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 20:49

Ik heb twee gezellige huiskonijnen en dat gaat prima. Het is idd wel belangrijk dat je kabels wegwerkt en planten ergens neerzet waar ze niet bij kunnen komen. Ook moet je er tegen kunnen als er een keer iets vernield worden. Konijnen blijven knagers en zouden wel eens iets kunnen slopen. Hier is bijvoorbeeld een heel stuk behang vakkundig verwijderd door mijn voedster Kyra. In het begin deed ik mijn konijnen iedere keer terug in het hok als ik van huis moest, maar tegenwoordig kan ik ze met een gerust hart los laten lopen. Alleen als ik meerdere uren weg ben sluit ik ze even op. Wel moet je altijd zorgen voor voldoende knaagalternatief. Hier hebben ze standaard altijd knaagspeelgoed zoals wilgenballen, takken en kartonnen dozen.

Konijnen zijn van nature heel zindelijk. Bij de meeste konijnen gaat het zindelijk maken vanzelf, maar sommige konijnen hebben iets meer training nodig. In elk geval scheelt het heel veel als je konijnen geholpen zijn. Mijn dame Kyra liet voor haar castratie regelmatig wat keutels vallen om haar territorium af te bakenen maar dat is inmiddels helemaal verdwenen. Met mijn gecastreerde ram Wessel heb ik nooit problemen gehad.

Ik vraag me trouwens wel af wie je wijs gemaakt heeft dat konijnen geen groepsdieren zijn. Dat slaat namelijk helemaal nergens op. Twee mannetjes en twee vrouwtjes samen gaat inderdaad lang niet altijd goed. Daarom kun je ook het best voor een gecastreerde ram met een voedster kiezen. Dit gaat vrijwel altijd goed en is veel beter voor konijnen. Je zou, voordat je aan konijnen begint, de site http://www.bunnybin.nl eens moeten doorlezen. En dan vooral het stuk over koppelen. Hopelijk laat deze site je zien hoe konijnen echt in elkaar zitten. Bunnybin heeft in elk geval mijn ogen geopend en gezorgt dat ik nu zo enthousiast over mijn konijnen kan praten :P

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 20:52

Konijnen zijn wel degelijk groepsdieren en daarom is het dus ook beter om er 2 aan te schaffen. Ze zijn ook inderdaad zindelijk te krijgen! Het meest handige is om daarvoor een konijnen'toilet' aan te schaffen. Is gewoon een losse bak die je in de kooi kunt zetten en als ze loslopen er dus ook uit kunt halen.

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 21:05

Ik heb zelf 2 franse hangoren. Ben ooit begonnen met een rammetje, hij liep net zoals jij wilt gewoon altijd los door het huis als we thuis waren en als we weg waren en 's nachts zat hij in een grote kooi. Hij is keurig zindelijk en heeft een kattenbak in z'n kooi staan, echt ideaal :) Met een half jaar heb ik hem laten castreren, omdat ik bang was dat hij anders zou gaan sproeien.

De zomer na z'n castratie hebben we hem meegenomen naar de fokker om een vriendinnetje voor hem uit te kiezen. Had hem bewust meegenomen omdat ik zeker wilde weten dat het zou klikken. Nou geen enkel probleem, de kleine werd gelijk geaccepteerd en Wodka (de ram) was helemaal in z'n nopjes. Had 2 transportbakjes mee, maar ze gingen in 1 naar huis :Y)

En tot op de dag van vandaag zijn het beste vrienden, waar de een is is de ander, ze slapen tegen elkaar en lijken echt gelukkig. Zelf ben ik inmiddels verhuist en was ik niet in de mogelijkheid om het huis helemaal rabit-proof te maken, dus ze zijn verhuist naar buiten, naar een groot hok met ren. Ze komen nog regelmatig naar binnen, maar hebben nu zo'n dikke vacht dat het eigenlijk te warm voor ze is hier..

Succes met de aanschaf van een konijn :)

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 21:33

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 13:28

Tjaldur schreef:
Ik heb juist gelegen dat konijnen helemaal geen groepsdieren zijn en hun soortgenoten vaak de tent uitvechten. Ik heb het liefst een Franse Hangoor of iets wat erop lijkt en ben van plan hem als ik weg ben in een bench oid te doen. Als ik er ben kan hij gewoon rondhuppelen. Ik moet idd aan die kabels denken!

Konijnen leven erg graag in een groepje en daar doe je ze ook echt heel veel plezier mee. Maar de praktijk wijst uit dat veel mensen een konijn alleen houden, ook al weten ze dit. Wanneer je een konijn alleen houd om welke reden dan ook ben je geen dierenmishandelaar hoor. Ja, het is beter maar zoals ik al schreef kiezen mensen vaak anders. Zorg dat je konijn niet alleen zit te verpieteren en geef hem of haar veel aandacht!

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 13:52

jij als mens kan nooit een soortgenoot vervangen....
ga jij z'n oogjes of oortjes uitlikken? tegen hem aanliggen als het koud is of gewoon voor de gezelligheid?

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 18:34

benangelique schreef:
jij als mens kan nooit een soortgenoot vervangen....
ga jij z'n oogjes of oortjes uitlikken? tegen hem aanliggen als het koud is of gewoon voor de gezelligheid?

Hihi, dat is precies wat ik deed toen mijn Wessel nog een klein Wesseltje was :o Maar toch kon ik geen soortgenootje vervangen. Hoewel ik echt heel veel tijd met hem besteedde, was ik niet 24 uur per dag beschikbaar. En nee, Wessel was niet zielig en had het best goed toen hij nog alleen was. Toch wist ik al vanaf het eerste moment dat ik hem adopteerde dat Wessel een vriendinnetje zou krijgen zodra hij oud genoeg was voor castratie. Met 5 maanden is hij gecastreerd en 2 weken later gekoppeld aan Kyra. Dolgelukkig zijn ze samen.

Een konijn alleen kan best gelukkig zijn, maar zodra ze een soortgenootje als gezelschap krijgen zie jij als baasje dat je konijn nog een stuk gelukkiger is geworden als voorheen. Als je niet bereid bent om twee konijnen te nemen kun je beter helemaal geen konijn nemen :D

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 19:52

thanx linea!

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 22:09

Ik heb mijn konijn ook binnen in een grote kooi. Ze kan iedere dag door de kamer lopen :D. Eerder zat ze met een ander konijn, helaas is deze overleden. We hebben geprobeert om er een ander konijn bij te doen maar dit ging niet goed. Nu zit ze samen met een cavia en als ze in de kamer loopt zit ze met de kat. En dat gaat heel goed :D.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 22:11

iemand nog een optie tegen klauter=konijnen?
zitten buiten, komen dagelijks enkele uren los in de tuin en hebben sinds een week ontdekt dat je via de ren op het dak van het hok kan springen..
alleen er af is geen optie...

shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 22:15

@benangelique: kan je geen (speciaal) net over de ren (en eventueel het hok)doen?

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 22:17

de ren is 50 cm hoog en zit aan het hok vast. de bovenkant is afgedicht met plexiglas. nu lopen er dus 2 los in de tuin, die springen dan op de ren en van daarop op het hok (weer 50 cm hoger).
heb de ren al afgeschermd door er kratten op te zetten, maar ze vinden steeds een maniertje om toch bovenop het hok te komen :+

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 17:33

Oké, naar meer research kwam ik er idd achter dat je het beste een gecastreerde ram bij een voedster kan zetten. Ik wil eerst een ram nemen, hem na een maand of 6 laten castreren en dan een leuk vrouwtje uitzoeken.

Ik heb een hondenbench van 125 X 75 X 84. Is dat groot genoeg voor 2 volwassen Franse Hangoren die zo'n 4 uur per dag door huis kunnen rondlopen (in het weekend langer)?

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 17:41

ik heb een konijn een mannetje en die zit binnen in een hok het deurtje staat altijd open dus hij kan gaan staan waar hij wilt. hij zit alleen omdat ik bang ben dat hij een ander konijn iets aan doet.
ik wilde er een kleinte bij zetten maar dat gaat waarschijnlijk neit is mij ook afgeraden.
maar een konijn binnen gaat prima.

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 20:21

Mijne zit binnen, heeft een hok van 1.40 maar mag dag en nacht loslopen ineen kamer van 4 bij 4. En overdag mag hij op de hele boven verdieping paraderen. Kabels e.d. zijn zo goed als kan weggewerkt, en met veel beweeg ruimte hebben ze daar meestal ook geen intresse in. Ik heb hem sind hij 8/9 weken is en heb hem zindelijk gemaakt. Hij heeft geen stro/hooi op de bodem van zijn kooi liggen, hij heeft een plas/poepbak n een hooiruif.

Jenthe_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 21:43

de mijne zit ook binnen, hij heeft ontzettend veel bang buiten en ik woon in een niet zo veilige buurt voor hem (grote vogels, katten, vossen) hij is niet echt zindelijk..
maar ik heb wel een ontzettende band met hem, die ik denkik nooit had gekregen als ik hem buiten had gezet!
wel idd opgepast voor plantjes en kabels ;)
edit: hij heeft wel een hok maar daar is het 'deksel' van afgenomen waardoor het nu een bak is :) hij loopt dag en nacht los.

judith__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 22:24

hoihoi,

het is helemmaal geen gek idee om je konijn los te laten lopn door je huis.
ik doe dat ook met mijn konijn en hij loopt ongv. 12a14 uur per dag los door de woonkamer.

heerlijk vindt hij dat.
hij gaat ook heel vaak op de mat onder onze tafel lang uit liggen.
dan ligt hij lekker warm tegen je voeten als we tv kijken.

ik heb hem zindelijk gekregen door hem gewoon telkens als hij iets deed hem even in zijn hok te zetten.

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 16:06

Tjaldur schreef:
Oké, naar meer research kwam ik er idd achter dat je het beste een gecastreerde ram bij een voedster kan zetten. Ik wil eerst een ram nemen, hem na een maand of 6 laten castreren en dan een leuk vrouwtje uitzoeken.

Ik heb een hondenbench van 125 X 75 X 84. Is dat groot genoeg voor 2 volwassen Franse Hangoren die zo'n 4 uur per dag door huis kunnen rondlopen (in het weekend langer)?

Waarom niet gewoon naar een nijnenopvang, waar je zo een setje meenemen kan? Dat is toch stukken makkelijker?

Vind je bench als nijnenhok iig te klein voor Fransozen.
Misschien als je er wat koppelhekjes (te koop bij de welkoop) aan doet, maar erg stevig is dat ook niet.

Mijn ervaring met nijnen is dat ze meestal zelf wel een toilet-hoekje uitzoeken (als ze gewend zijn aan hun nieuwe huis)
Zet je er vervolgens een toilet neer, zullen ze daar hun behoefte vaak ook in doen. Verschilt per nijn of ze daarna ook echt het toilet gaan opzoeken als het op een andere plek staat. Nijnen zijn érg netjes, die lopen liever niet in hun eigen poep.

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 17:31

Wessel heeft de eerste tijd ook in een bench gewoon van ongeveer 100 cm bij 65. Wel had ik er een extra plateau in bevestigt van ongeveer 100 cm bij 40. Dit zou ik dan ook zeker doen voor jou fransen! Aan de voorkant van de bench kunnen ze dan recht op staan, terwijl de achterkant van de bench twee verdiepingen heeft.