Ik heb vanmiddag mijn nieuwe rittens opgehaald op school. Alles super, niks aan de hand. In het transportkooitje en in de auto.
Onderweg was het ontiegelijk druk, bij elkaar zo'n 4 uur in de auto gezeten. Ik had wat voer voor ze meegenomen, dan hadden ze wat te doen.
Halverwege de rit kwam ik erachter dat ze al het voer hadden opgesmikkelt, dus ik dacht ik leg er nog meer bij voor ze. Ik stond al zo'n 20 minuten stil op 1 plek, dus kan geen kwaad denk ik nog. Ik doe het bovendeurtje open, en je raadt het al. Spring ritten weg...... Precies op dat moment gaat de boel weer rijden. Ik zit op de middelste baan kan geen kant op.
Ik zie het ratje nog net in een gat onder mijn stuur springen. De oprit was afgezet door de politie en de vluchtstrook was in gebruik als spitsstrook. Ik kon geen kant op.......
Ondertussen een kwartiertje doorgereden voor ik eindelijk de weg af kon. Maar de ritten was nergens meer te bekennen. Ik heb werkelijk de hele auto ondersteboven gehaald. Niks......
Dit is begin van de avond allemaal gebeurd. Ondertussen ben ik allang thuis, ik heb nog eens samen met mijn vriend de auto doorgespit. Maar nog altjd geen ritten. Ben er echt kapot van. Hoe kon ik nou zo stom zijn!! Ik weet het niet meer.
Ik heb nu maar 1 rat, dus ik moet als de donder ergens anders een rat vandaan halen. Ik ga er maar vanuit dat ze via een uitgang op de weg is gevallen ofzo. Anders weet ik het ook niet meer. Ik controleer om het uur de auto, ik heb wat voer en water neergelegd maar inmiddels geloof ik daar niet meer in.
Tsja, banketstaaf, maar dit soort dingen gebeuren, je probeerde je best te doen voor het beestje toch?
Ik weet twee dingen van rittens, ze zijn watervlug....en kunnen zich verstopt houden op de meest rottige plekjes. Laat de auto even met rust, check pas na een uurtje of 3, leg wat wc rolletjes neer (en zet ze dan rechtop) zodat je kan zien of er iets langs gekomen is (ze vallen dan om)
Is het ratje wat je nog hebt familie van het beestje? Anders de kooi erbij zetten in de auto? Lastig hoor, het is al een hele toer als ze ontsnappen in je woonkamer, laat staan je auto.
Ik hoop voor je dat je hem nog vindt!
Sharmila
Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-09 03:31
Ja daar ben ik inmiddels ook achter dat ze watervlug zijn. Ik durf aan de ene kant die andere er niet goed bij te zetten, omdat het zo koud is. Maar met het wc rolletje is een goed plan.
Ja, de kou is wel een ding, misschien een kruik ofzo erbij? Ze zijn zo ontzettend gevoelig voor luchtweginfecties...dat is balen
Tip, mocht je die ander vinden, gelijk aan de bisolvon en tussistin siroop (doseringen kan je wel op rattenfora vinden) wie weet kan je nog wat voorkomen.
En mocht het niet werken, je kan deze kleine denk ik nog wel vangen met een diervriendelijke muizenval...zo'n klapkooitje (mocht hij zich nog in je auto bevinden
Ach wat ontzettend sneu voor je (ook niet de slimste actie maar kan het me zo inbeelden)! Ik begrijp dat je er kapot van bent! Ik vrees ook dat je hem niet meer gaat vinden, maar hoop toch op een goede afloop!
Laika
Geplaatst: 04-12-09 09:41
Jeetje wat een avontuur! Ik weet natuurlijk niet in welke staat jouw auto is, maar als het goed is kan het ratje niet vanuit de cabine naar het motorgedeelte, of naar buiten vallen. Misschien dat het ratje vandaag bij daglicht het gaatje terug vindt en dan straks gewoon in de cabine te vinden is.
Ik heb een redelijk nieuwe auto. Mijn vader smste met het net toevallig. Ik ga straks weer verder met mijn zoekactie. Heb bijna geen oog dicht gedaan vannacht.
das goed nieuws..en nu hoe ga je haar daar vandaan halen?
uniekhorse
Geplaatst: 04-12-09 12:58
Oh jeetje zeg, maar iig fijn om te weten dat ze nog in de auto zit Heel veel succes met het vangen. Kun je het dashbord niet los halen of iets dergelijks ?
CTJ
Geplaatst: 04-12-09 12:58
Gelukkig is ze er nog! Als je nu in een glazen pot voer doet? Als ze dan het eten wil pakken er in klimt, maar dat de pot hoog genoeg is dat ze er niet meer uit kan klimmen? Succes met vangen!
spatter
Geplaatst: 04-12-09 13:02
wat een avontuur voor het kleintje sterkte met vangen
Tjonge! Dat wordt moeilijk! Kan je niet aan een soort vangkooi geraken? Dat bestaat toch voor muizen en ratten? Je legt er wat eten in en als ze er in kruipen klapt de kooi dicht. Misschien is dat wel iets?
SRG
Geplaatst: 04-12-09 13:04
Fijn dat je ritten er wel nog zit... ik zou proberen een stukje kip te koken en dat in je auto neer te leggen, mijn ratten doen daar echt een moord voor namelijk. (kip niet kruiden uiteraard). Heel veel succes iig... en je laat het wel ff weten als je dr hebt he (en een foto zou natuurlijk helemaal leuk zijn )
ylva
Geplaatst: 04-12-09 15:02
wij vingen ontsnapte hamsters altijd met een emmer, op de bodem leg je wat voer/lekkers en je zet een loopplankje tegen de rand ze vallen dan in de emmer, maar kunnen er niet meer uit (ik hoop tenminste dat ze er niet meer uitkomt, ratten zijn wel iets handiger dan hamsters)
Nou dan kun je de lol op heb ook een rat gehad wat los is gekomen in de auto, maar heeft wel de bedrading flink doorgeknaagd hoop echt dat je hem voor de tijd hebt. Succes ermee.
Hoi dames daar ben ik weer! Nou wat een gedoe zeg......Ik dacht nu heb ik dat kleine ding wel. Maar nee hoor....watervlug. Als ik mijn hand richting haar stak dook ze weer weg achter mijn dashbordkastje.
Dus.....ik ben naar de garage geweest. De hele middag gezeten, en samen met de monteur het hele dashbord eruit gehaald. Geen madammetje te vinden. Die zat doodstil en goed verstopt. Dus de auto maar weer in elkaar gezet. De monteur kon me in ieder geval wel met zekerheid vertellen dat er absoluut geen uitgang richting buiten was, gelukkig. Dus op straat zou ze niet terecht komen.
Daarna ben heb ik een muizenval gekocht. Maar dat werkte niet..... Ze pakte het voer eruit en ging er weer vandoor. Ik ben zo'n 4 uur met die val bezig geweest maar, geen resultaat.
Tot ik op het idee kwam om met mijn andere rat te gaan werken, Pip. Ik Pip in het vervoersmandje gestopt en zo gelokt. Door haar pasta te geven, wat lekker knarst kwam Ot weer tevoorschijn. Bij elkaar zo'n 3 uur op mijn knietjes in de auto gezeten, maar na een hoop geduld sprong ze eindelijk in het reismandje en klapte ik hem snel dicht. GEVANGEN!!!! Inmiddels was het weer 3 uur in de ochtend.
Maar dit is zo'n beetje het verhaal, vandaar dat ik nog niet gepost heb. Na 2 nachten geen oog dicht te doen heb ik heel hard geslapen.