Onderhoud Peruvian (cavia)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Meert

Onderhoud Peruvian (cavia)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 20:59

Ik heb een beetje een probleem met het haaronderhoud van mijn cavia. Flo heeft hele lange haren. Zo lang dat ze er af en toe op gaat staan en dat ze er op plast. Nu knip ik haar haren regelmatig bij, aan de zijkanten korter en op haar kont kaal. Alleen haar haren groeien zo onwijs hard waardoor dit knippen regelmatig moet gebeuren. Alleen dit is iedere keer zo'n onwijs gevecht. Knippen aan de zijkant gaat nog wel, maar aan de achterkant lukt het gewoon niet. Ze begint al te spartelen zodra je naar haar kont wijst. Kammen en knippen bij haar kant lukt niet. Het is een onwijs fel ding die als het haar niet zint je laat voelen hoe scherp haar tandjes zijn. Heeft iemand tips hier voor?

Even wat foto's van Flo haar prachtige haartjes:
Afbeelding
Afbeelding

Deze foto is van 15 september (toen was ze bijzonder braaf bij het kammen):
http://94.100.121.66/732150001-732200000/732170401-732170500/732170417_6_Dwv3.jpeg

Emytje

Re: Onderhoud Peruvian (cavia)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 21:25

Kun je het niet met zn 2tjes doen? Dat de 1 knipt en de ander vasthoudt? Mijn zeugje was er gelukkig vrij makkelijk in. Gewoon wat komkommer voor dr bekkie en als ik bij haar kontje kwam trapte ze weleens, maar ah, het is maar een klein beestje. Bijten heeft ze gelukkig nooit gedaan.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 08:34

Inderdaad met zijn 2en :) En dan flink kort knippen, zodat de haartjes eerst lekker kunnen groeien voordat je ze weer moet knippen :) Zo doen we dat met die van ons ook.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 10:57

wij hebben er ook eentje met zulk lang haar.
net alsof ze niet willen dat je het gaat knippen begint deze ook vreselijk moeilijk te doen. :+
met 2 personen wil het het beste,eventueel een handdoek gebruik waar je heer gedeeltelijk in wikkelt zodat bijten wat moeilijker gaat

xnien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 15:06

of om de twee weken wassen ik heb ook een sheltie die heeft ook een nat gat ik ga haar vandaag wassen

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-09 17:09

XTxGxTX schreef:
of om de twee weken wassen ik heb ook een sheltie die heeft ook een nat gat ik ga haar vandaag wassen

Maar laat je de haren dan gewoon lang? En was je dan alleen de achterkant?

Iemand anders houdt Flo beet tijdens het knippen, maar als ze gaat bijten dan laat degene wel los (wat logisch is). Ik ga het zo nog is proberen en dan wikkel ik haar in een handoek.

@Ellepel: Dat idee heb ik nou ook. Dat ze denken blijf van mijn haren af! Ik krijg ook altijd het idee bij haar dat ze weet dat ze heel erg knap is met haar mooie haartjes.

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 17:13

Diegene kan ook een ovenhandschoen aan doen.

Iedere twee weken wassen zou ik niet doen bij cavia's ivm met weerstand. Ik deed het zelf om de 6-8 weken, maar probeerde het zoveel mogelijk te doen met alleen knippen. Eigelijk hoor je een cavia namelijk helemaal niet te wassen.

xnien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 17:56

Flosje446 schreef:
XTxGxTX schreef:

Maar laat je de haren dan gewoon lang? En was je dan alleen de achterkant?

Iemand anders houdt Flo beet tijdens het knippen, maar als ze gaat bijten dan laat degene wel los (wat logisch is). Ik ga het zo nog is proberen en dan wikkel ik haar in een handoek.

@Ellepel: Dat idee heb ik nou ook. Dat ze denken blijf van mijn haren af! Ik krijg ook altijd het idee bij haar dat ze weet dat ze heel erg knap is met haar mooie haartjes.

ik laat de haren gewoon lang en ik was gewoon de achterkant