Kip ineens dood

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bojangles

Kip ineens dood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 19:51

Tot ons spijt vond ik zostraks 1 van onze kippen dood in het hok.
Vanochtend liep ze nog, kerngezond, en zeker niet mager, door het hok zoals normaal. Nooit geen tekenen van ziekte gehad oid.

Ze blijkbaar vanmiddag in een hoekje in het nachthok gaan liggen op haar zij. Daar heb ik haar dood gevonden. Kon er niks aan vinden, lijkt alsof ze echt plotsklaps dood is gegaan.

Iemand ervaring mee?

Zijn er misschien maatregelen die ik moet nemen tegen de andere kippen als voorzorg, of kun je daar verder weinig aan doen?

Appeltje00

Re: Kip ineens dood

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 19:52

wij hadden dat ook. de volgende ochtend was onze laatste kip helaas ook gestorven

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 19:52

Heeft er niet een ei vast gezeten?

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 19:56

@Xyris, deze kip legde al een tijd niet meer, het was een baardkuifhoen en die leggen niet zoveel. Haar zusje is van de zomer wel helaas doodgegaan aan legnood. Iig ze had legnood en ze werd behandeld op de kliniek alleen helaas tijdens het afhechten is ze overleden...

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 20:46

Hmm.. tsja dan is er ineens een heel scala aan mogelijkheden.. Heeft er niet een hond ofzo los gelopen en is de kip zich letterlijk dood geschrokken?

Anders wordt het medisch gebeuren en over de kip weet ik eerlijk gezegd niet veel op dat gebied.. Wel vervelend voor je :(

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 20:47

was ze te vet?
Dan kan het een hartaanval zijn geweest

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 20:49

Mijn kippen zijn erg tam en zijn niet bang voor honden, wij hebben er zelf ook eentje.
Ze zitten in een overdekte ren waar eigenlijk geen dier in kan komen en verder zat hij in het nachthok in een hoekje.

Mijn gevoel zegt het hart, maar ik hoop gewoon niet dat er iets heerst ofzo, heb namelijk nog 3 kippen en 2 konijnen in de ren.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 20:51

geerke schreef:
was ze te vet?

Jeetje lastig, voor mijn gevoel zijn mijn kippen gewoon 'normaal'.
Een tijd terug was de dierenarts er geweest en toen vond hij dat de baardkuifkippen wel ietsjes dikker mochten dus ben ik ze iets meer gaan bijvoeren.

Wanneer is een kip eigenlijk te dik?

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 20:56

Wij fokken jaarlijks bijna 200-250 kippen, mijn schoonvader al meer dan 40 jaar..

Dit soort gevallen komen voor en kan van alles zijn..

Een hersenbloeding bijvoorbeeld.. Een kip is dan plotseling een paar minuten "dronken" en valt dan dood neer.. Een hartaanval kan inderdaad ook.

Controleer je je hok goed op ongedierte? Ook al is het nu kouder, bloed luis komt toch nog voor.. Controleer je hok zodra het donker is bij de stokken, kijk of je hele kleine rode beestjes ziet.
Controleer je kippen ook geregeld op gewone luis.

Bloedluis zie je vaak alleen 's avonds maar kan je kip wel bloedarmoede bezorgen. Er zijn allerlei simpele dingen om dit te voorkomen.

Luister ook geregeld naar de ademhaling, als je zacht een soort geknor hoort is je kip bijvoorbeeld verkouden oid. En controleer de ogen, of die mooi schoon zijn.

Voor meer tips/vragen mag je me altijd een pb'tje sturen.

# edit: Zie dat je baardkuif hoender hebt. Leuk, wij hebben die ook ( en nog wat andere soorten). Als je je kip aan de onderkant beet hebt moet je duidelijk de leg botjes kunnen voelen. Zelfde als je bij een paard ribben moet kunnen voelen :)
Laatst bijgewerkt door Nessah op 01-12-09 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 20:57

Bij kippen en ander gevogelte is het vaak al te laat op het moment dat je het (eventueel) opmerkt. Het zijn meesters in het doen alsof er niets aan de hand is. Wanneer er echt iets is, gaan ze slechter in de veren zitten (bol zitten) en blijven ze meer op een plek zitten.
Het kan veel zijn, maar ik ga bij een bol zittende kip tegenwoordig na het één dag aan te zien naar de VA. Gelukkig zit er bij mij eentje in de buurt die is afgestudeerd op kippen. Vaak weten reguliere DA weinig tot niets over kippen.
Je vermoed dus geen legnood. Een kip waaraan je aan de buitenkant niets ziet (verwondingen of luizen oid) kan nog steeds veel dingen hebben. Boedarmoede door bloedluizen? (Krop-)verstopping (komt best veel voor, mn bij raskipjes) door een verkeerd zittend grasje, klei eten (met het voer meepikken / in modder wroeten), een soort van geelzucht (kun je zien door een gele aanslag in de keel), enz, enz...
Probeer een goede dierenarts te vinden, evt. kun je met je overige kippen voor controle terecht. Ze zijn alleen wel schaars, helaas....

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 20:59

Vervetting kun je vooral voelen door de kip op te pakken en over de buik te voelen (in het midden, van voor naar achteren, tot tussen de poten ongeveer); is het borstbeen scherp, dan is de kip te schraal. Voel je een klein vetlaagje over dit bot, dan issie ws. oke. Voel je het borstbeen moeilijk, dan is je kip zeker te vet. Kippen lusten helaas wel graag "vet" eten, zoals mais, meelworm enz. Dat heeft vaak een voorkeur boven lichter verteerbaar voer.

(NB; bij bloedarmoede is het vlees heel bleek -wit, zoals we het soms uit de winkel kennen!. Bij vervetting is het vlees erg blubberig -en geel)
Laatst bijgewerkt door Irma_Maandag op 01-12-09 21:02, in het totaal 2 keer bewerkt

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 20:59

@Irma_Maandag: Maar goed in de veren zitten hoeft niet altijd wat te betekenen.. Je kan ook de "pech" hebben dat ze in 1 keer in de rui vallen ( wat een hele enkele keer gebeurd) en dat ze zelf haast kaal zijn maar dan kunnen ze wel kerngezond zijn.

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 21:02

geerke schreef:
was ze te vet?

Dit hoeft niet aleen te gebeuren als ze vet zijn hoor!
Mijn vogel is er ook aan overleden maar die was zekker niet vet!
Wel iets te magger en had gezondheidsproblemen..
Maar ken meerdere vogels die uit het niets een hartaanval gehad hebben komt best vaak voor...

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 21:03

Klopt Nessah, je hebt gelijk. Ik doelde meer op gerafelde veren, uitgepikt verenkleed door andere kippen (of door zichzelf door stress) enz.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 21:03

ik had het net ook. Mijn haan (vlaamse kip) liep vanmorgen nog goed mee te pikken en vanavond kwam hij niet thuis met de rest van mijn kippen. Ik dacht, ga eerst mijn paarden doen en dan ga ik hem wel zoeken. Toen ik het hok open deed lag hij dood in zijn hok. Hij was nog maar een klein jaartje oud.
De rest van de kippen doen normaal, maar weet niet of ik me nu zorgen moet gaan maken.
Hij was op een ei doodgevallen (lag geplet) en toen ik hem dus vond had lijkstijfheid al ingetreden.
Heb hem maar begrafen... maar moet ik ergens op letten met de rest van mijn kippen?
Misschien dat dit overzichtelijk neergezet zou kunnen worden zodat ik morgen de checklist door kan nemen...
alvast bedankt
@TS, ik weet heel goed wat je voelt... was je erg gehecht aan de kip?

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 21:06

Bedankt voor de reacties allemaal!

Heb nu helaas geen baardkuifhoenders meer, heb nu nog 2 kuifhoenders en een Shabo.

Heb de dieren allemaal dagelijks in handen, dus normaal valt het me direct op als er iets aan mankeert.

Eentje had idd een tijdje terug last van luis in de kuif, die heb ik gewassen en behandeld.
Er was wat gepikt naar zijn hoofd (veren waren weg verder geen wondjes oid) maar dat komt nu alweer mooi bij.

Ga morgen toch voor de zekerheid nachthok en konijnenhok reinigen, heb nog die 404 staan hier.
Iemand verder nog goede tips?

Heb ook wat gelezen over bloedluis, maar dan vermageren ze toch ook sterk?

Het was toch mijn inziens een gezonde kip verder, helemaal fit, vanochtend nog druk in de weer, kakelen naar je roepen als die je ziet, niks als anders.
Als het bloedluis was dan had die toch al wat minder moeten voelen, dat gaat toch niet zo plotsklaps?

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 21:07

@Lecytinker, jij ook eentje, wat zonde.
Ja was zeker gehecht aan de kip, ik ben elke dag met mijn kippen in de weer en ze zijn allen handtam. En springen ook op schoot.

Beethoven was degene samen met zusje Mozart die begonnen met tokken en roepen als ze je zagen, de 2 kuifhoenders die als kuiken zijn gekomen hebben dit gelukkig overgenomen precies zelfde geluidje heel schattig :P

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 21:07

Als je je kippen sowieso elke dag even kort bekijkt is dat vaak al genoeg om sommige dingen te voorkomen.

Zijn de ogen schoon, neusgaten schoon, luizen, bloedluis ect. Kost maar heel even de tijd en je bespaart jezelf een hoop rotzooi. :)

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 21:11

Gewassen? Let wel op dat als een kip gewassen is, hij goed droog geföhned moet worden en een nacht binnen moet blijven zodat er geen tocht op komt. Kippen zijn hier erg gevoelig voor! Waarmee heb je je kip behandeld hierna? Want je behandeld kippen tegen luis, dus met gif. Als je dit perongeluk overdoseerd kan een kip hier dus ook aan onderdoor gaan.

Bloedluis zal het niet geweest zijn, ik gaf meer als tip dat je daar op moet letten.. Bij bloedarmoede door bloedluis krijgen ze ook lichte kinlellen ect.

Leuk dat je kuifhoenders hebt, mag ik ( evt via pb) vragen waar je ze vandaan hebt :) Wij zijn de grootste fokkers ( van de krielen). :)

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 21:12

Meestal gaat bloedarmoede en malaise door bloedluizen inderdaad geleidelijk;ze worden inderdaad minder actief en bleker. Je kunt de kippen in het nachthok met een zaklamp beschijnen en kijken of je de luizen ziet lopen. Overdag zitten ze niet op de kip. De zitstokken kun je insmeren met een kleverige stof (aan de uiteinden); dan zie je de volgende ochtend of er luizen op zijn blijven kleven. Ook kunnen de luizen dan niet bij de slapende kippen komen. Het nachthok kun je witten (dan zie je ongedierte sneller zitten) en alle kieren proberen dicht te smeren (dan kunnen de luizen daar overdag niet gaan zitten) om dit te voorkomen. Ook zijn er bestrijdingsmiddelen voor op de markt (ik ken de naam niet, maar die weet Nessah vast wel).

Geen wondjes op de dode kip? Kan het ook een marter of kat zijn geweest? Is je hok roofdier-proof?

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 21:15

Bojangles schreef:
@Lecytinker, jij ook eentje, wat zonde.
Ja was zeker gehecht aan de kip, ik ben elke dag met mijn kippen in de weer en ze zijn allen handtam. En springen ook op schoot.

Beethoven was degene samen met zusje Mozart die begonnen met tokken en roepen als ze je zagen, de 2 kuifhoenders die als kuiken zijn gekomen hebben dit gelukkig overgenomen precies zelfde geluidje heel schattig :P

Ja, mijn kippen mogen overdag op de weide van de paarden scharrelen... Zie ze elke dag twee keer en praat met ze, meg uit hoe trots ik ben dat ze eitjes leggen voor me en dat ze zo netjes de wei schoon houden en dat ze zo lief zijn en de hele tijd achter me aanlopen als ik er ben.
de haan in ik hadden een paar problemen in het begin, maar hadden nu een goede vriendschap.
Vanmorgen zei ik nog tegen hem dat hij niet zo op zijn eten moest afrennen en moest delen en nu lag hij dus dood. Had m nog maar een paar maanden. Wil geen nieuwe haan nu.
Maar maak me wel zorgen om mijn kippen, vooral omdat er zulke lieve kipjes tussen zitten, vooral 1 kip, moeke... die loopt altijd terug naar haar hok om een ei te leggen en dan is ze klaar komt ze naar mij gerend om te zeggen dat ik haar moet optillen en de groep moet opzoeken en haar daarnaartoe moet brengen en dan ben ik zo stom dat ik dat ook doe.
Maar tja, ze leggen eitjes voor e he, dus dan mag het...

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 21:17

Kipjes zijn ook zoow leuk; lekker tokken, krabben in het zand, onkruidjes en pieren oppeuzelen... Ik vind ze gezellig!

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 21:17

Irma_Maandag schreef:
Meestal gaat bloedarmoede en malaise door bloedluizen inderdaad geleidelijk;ze worden inderdaad minder actief en bleker. Je kunt de kippen in het nachthok met een zaklamp beschijnen en kijken of je de luizen ziet lopen. Overdag zitten ze niet op de kip. De zitstokken kun je insmeren met een kleverige stof (aan de uiteinden); dan zie je de volgende ochtend of er luizen op zijn blijven kleven. Ook kunnen de luizen dan niet bij de slapende kippen komen. Het nachthok kun je witten (dan zie je ongedierte sneller zitten) en alle kieren proberen dicht te smeren (dan kunnen de luizen daar overdag niet gaan zitten) om dit te voorkomen. Ook zijn er bestrijdingsmiddelen voor op de markt (ik ken de naam niet, maar die weet Nessah vast wel).

Geen wondjes op de dode kip? Kan het ook een marter of kat zijn geweest? Is je hok roofdier-proof?

heb gekeken, zijn veren zaten netjes naar beneden en was nergens nat of bloed.
Voeten lagen wel uitgestrekt, net alsof hij omgevallen was.

edit : hij was in orde vanmorgen, toen is hij met de rest gaan scharrelen en vanmiddag rond half 4 vond ik hem dood in het hok terwijl de rest buiten aan het scharrelen was. Hij is dus in zijn eentje terug naar het hok gegaan terwijl de rest is blijven scharrelen denk ik...
Dus dat is al raar...
Laatst bijgewerkt door LecyTinker op 01-12-09 21:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 21:18

Ja gewassen, die tip kreeg ik van een fokker.
Alleen de kuif dan hè, omdat in het midden wat kaal was hing de buiten kant wat en was vies geworden rm hing voor de oogjes, dus buitenste gedeelte voorzichtig gewassen, daarna geföhnd. Hangende delen wat bijgeknipt en hij had weer een mooie rechtopstaande kuif.
Heb niet de gehele kip gewassen.

404 spray heb ik tegen luis e.d., op advies van dierenarts.

Bedankt voor je tips overigens, ik heb er veel aan.
Ga toch voor de zekerheid ook mijn hok nog eens behandelen en ik las ergens ook iets over naden dichtmaken enzo.

En zal morgen bij daglicht mijn andere kippen ook eens goed bekijken en ik zal eens kijken of ik kan voelen of ze wel of niet te dik zijn.
Heb Beethoven nog niet begraven hij ligt nu in een doos op wat stro maar weet niet of ik morgenvroeg nog durf te voelen of hij te dik was of niet :o

Ik zal je PB-en waar ik mijn kippen vandaan heb!

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 21:21

Irma_Maandag schreef:

Ik zal dit weekend aan de slag om het hok zowiezo voor de zekerheid goed te reinigen :)

Nee geen wondjes heb helemaal gecheckt.

Geen roofdier sporen gezien, de ren is hermetisch afgesloten, dan zou de marter door het gaas gebeten moeten hebben.
Daarom gaan ze 's nachts ook in een afgesloten hok, omdat wij hier steenmarters en vossen hebben lopen. Wil dat risico niet lopen. Ben echt heel voorzichtig met mijn dieren ;)