Normale toename gewicht konijn

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Arethe

Normale toename gewicht konijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 13:39

Ik heb ongeveer 4 weken geleden samen met mijn vriend een heel lief nijntje gekocht.
Het is een jong hangoortje en is nu bezig met groeien.
Hij krijgt 2x daags ong. 10 Gr Rabbit Balance van Hope Farms, onbeperkt hooi, en verse kruiden zoals peterselie, basilicum. En dan wat andere groenten en soms een klein(!) stukje fruit.

Ik hou zijn gewicht bij (weeg hem iedere week) maar vroeg me af wat een normale toename van gewicht is per week ong?
Hij woog toen we hem kochten 840 Gr, week erop 964 Gr, en afgelopen zondag 1074 Gr. Hij komt dus ongeveer 110-120 Gr aan per week.
Hij beweegt veel en krijgt volgens mij gezonde voeding alleen ben bang dat hij misschien dik aan het worden is of dat dit normaal verloopt.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 15:03

Overvoeren doe je hem zeker niet. Afhankelijk van het verwachte volwassen gewicht zit je juist wel vrij laag met het droogvoer. Is het het een raskonijn waar je dat verwachte gewicht van weet of is het een rasloos dier? Dierenwinkelkonijnen krijgen vaak mooie namen mee, maar zijn meestal rasloze mengelmoesjes die meestal tussen de 2 en 3 kilo gaan wegen.
De richtlijn is 25 gram biks per kilo volwassen lichaamsgewicht, minder bij science selective voer. Hij zou dus nog meer mogen, tot een leeftijd van 4 maanden wordt zelf onbeperkt voer gezegd. Onbeperkt zou ik niet letterlijk nemen, maar royaler dan je nu doet zou wel mogen.
Verder is zijn menu prima.