Nogal baldadige pup, tips?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tobila

Nogal baldadige pup, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 23:23

Sinds half september hebben we een hele lieve pup in huis.
Een leuk zwart ruwharig bastaardje van toen zo'n 9 weken oud.

Dit is hem, hij heet Casper

Afbeelding

Het gaat hartstikke goed, alleen is hij vreselijk baldadig en ruw tijdens het spelen.
Mijn man gaat met hem iedere week naar puppiecursus, maar ik geloof dat de methode die hun hanteren niet zo erg geschikt is. Zij streven ernaar dat je je hond alles kan leren met een speeltje als beloning. Baasje + speeltje moet dus leuker voor de hond zijn dan de rest wat om de hond heen gebeurt.

We hebben heel veel soorten speeltjes geprobeerd, o.a. ook een Kong Wubba, maar hij vindt niks echt leuk! Hij rent zelfs niet achter balletjes aan. Hij speelt echter wel met andere dingen, waar hij niet mee mag spelen, zoals onze schoenen, sokken en als hij de kans krijgt verscheurt hij heel graag kranten, brieven en boeken

Hij bijt ook tijdens het spelen best hard in bijv. onze handen. Op zo'n moment zeggen we "FOEI!" of "NEE!" en krijgt hij een tik op z'n neus of ik pak hem even om de bek en neus. Hij gaat de laatste tijd wel steeds vaker over in likken aan de handen op het moment dat we hem corrigeren met de stem als hij bijt.

Als ik met hem buiten loop en ik begin een stukje te rennen, hangt hij gelijk kwispelend en blaffend in mijn kuiten. Hij heeft me zelfs al eens in m'n kont gebeten :o (niet hard, maar toch....)

Hij vertoont verder niet echt dominante trekjes. Als hij gecorrigeerd wordt, gaat hij zelf al gauw op zijn rug liggen.

We gaan in elk geval op zoek naar een andere hondenschool, maar ik wilde toch even vragen in de tussentijd of jullie misschien nog tips hebben hoe we hem het bijten af kunnen leren.

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 23:31

De methode die op de cursus wordt gehanteerd is prima geschikt, maar je moet heel consequent zijn. Als hij bijt, meteen stoppen met spelen en hem negeren. Geen 'foei' of 'nee' roepen, helemaal niets doen en negeren. Slaan helpt al helemaal niet. Hij krijgt op die manier alleen maar aandacht en dat is precies wat hij wil. Genegeerd worden is het ergste wat een pup kan overkomen.

Spullen waar hij niet mee mag spelen buiten zijn bereik houden en hem de hemel in prijzen als hij met zijn eigen speeltjes speelt.

Edit: zie net je foto, hij kijkt wel lekker ondeugend :D

replaym

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 23:41

De methode vind ik ook wel geschikt... Je moet idd heel consequent zijn. Ik denk dat je ook niet veel hondenscholen vindt waar ze een andere methode gebruiken, bijna alle scholen werken met belonen i.pv. straffen. ;)

Kan me voorstellen dat het nu helemaal niet lijkt te werken. Ik dacht zelf ook altijd dat het niet echt werkte, totdat we zelf een cursus gingen doen met onze pup. De aanhouder wint... we hebben nu een super lieve twee jarige hond :o . Het ging alleen niet altijd voor de wint.

Nu beloon je eigenlijk zijn gedrag door hem bij de bek te pakken. Hierdoor krijgt hij als nog de aandacht die hij graag wil. Het is dan wel negatieve aandacht, maar dat nemen ze dan maar voor lief. Dus probeer toch het negatieve gedrag helemaal te negeren en goed gedrag te belonen.. Succes met jullie monstertje.
Over de speeltjes, je kan er ook zelf heel leuk mee gaan spelen en je hond hier (eerst) niet bij betrekken. Hierdoor krijg je zijn aandacht en kun je hem later laten meespelen. Vervolgens bepaal jij ook weer wanneer het spelletje afgelopen is en ruim je het speeltje weer op.
Laatst bijgewerkt door replaym op 30-11-09 23:44, in het totaal 2 keer bewerkt

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 23:43

Redneck schreef:
De methode die op de cursus wordt gehanteerd is prima geschikt, maar je moet heel consequent zijn. Als hij bijt, meteen stoppen met spelen en hem negeren. Geen 'foei' of 'nee' roepen, helemaal niets doen en negeren. Slaan helpt al helemaal niet. Hij krijgt op die manier alleen maar aandacht en dat is precies wat hij wil. Genegeerd worden is het ergste wat een pup kan overkomen.

Spullen waar hij niet mee mag spelen buiten zijn bereik houden en hem de hemel in prijzen als hij met zijn eigen speeltjes speelt.

Edit: zie net je foto, hij kijkt wel lekker ondeugend :D

Hij is idd ook lekker ondeugend :D
Hij heeft de neiging als we nee of foei zeggen, dat hij uit frustratie ofzo meteen in een stoelpoot of iets dergelijks bijt }> , daarna gaat hij voor je zitten blaffen. We negeren hem dan inderdaad, maar dan gaat hij gerust nog een paar minuten door. Dat blaffen vind ik dan niet zo erg en hij stopt daar inderdaad mee als we hem negeren, maar als hij in de stoelpoten o.i.d. begint te bijten dan kan je hem toch moeilijk negeren.. :o Wat zou je dan het beste kunnen doen?

replaym

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 23:46

Citaat:
Dat blaffen vind ik dan niet zo erg en hij stopt daar inderdaad mee als we hem negeren, maar als hij in de stoelpoten o.i.d. begint te bijten dan kan je hem toch moeilijk negeren.. :o Wat zou je dan het beste kunnen doen?

Je kunt het best de stoel weghalen... maar dat kan natuurlijk niet altijd. Je kunt hem ook zonder iets te zegger erbij weg halen en hem even appart zetten. Vervolgens laat je hem weer terug komen. Maar in geen geval tegen met praten dan.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 23:47

heb je 't probleem nog niet voorgelegd bij de huidige puppycurcus?

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 23:56

replaym schreef:
De methode vind ik ook wel geschikt... Je moet idd heel consequent zijn. Ik denk dat je ook niet veel hondenscholen vindt waar ze een andere methode gebruiken, bijna alle scholen werken met belonen i.pv. straffen. ;)

Kan me voorstellen dat het nu helemaal niet lijkt te werken. Ik dacht zelf ook altijd dat het niet echt werkte, totdat we zelf een cursus gingen doen met onze pup. De aanhouder wint... we hebben nu een super lieve twee jarige hond :o . Het ging alleen niet altijd voor de wint.

Nu beloon je eigenlijk zijn gedrag door hem bij de bek te pakken. Hierdoor krijgt hij als nog de aandacht die hij graag wil. Het is dan wel negatieve aandacht, maar dat nemen ze dan maar voor lief. Dus probeer toch het negatieve gedrag helemaal te negeren en goed gedrag te belonen.. Succes met jullie monstertje.
Over de speeltjes, je kan er ook zelf heel leuk mee gaan spelen en je hond hier (eerst) niet bij betrekken. Hierdoor krijg je zijn aandacht en kun je hem later laten meespelen. Vervolgens bepaal jij ook weer wanneer het spelletje afgelopen is en ruim je het speeltje weer op.

Bedankt, hihi 8-)
De methode, die ze op de hondenschool hanteren, vind ik ook absoluut niet slecht en ik weet ook dat belonen beter werkt dan straffen.
Ik heb alleen het idee dat 't toch beter helpt hem te belonen met snoepjes (van die heeele kleine snoepjes uiteraard :D ) Ik heb hem alleen nog op die manier leren komen. Hij loopt nu weleens los en dan hoef ik hem maar 1 keer te roepen en hij zit al naast me. Hij krijgt nu dus ook niet elke keer een snoepje, maar ik ben't geleidelijk aan aan het afbouwen. Ik roep hem ook heel vaak en laat hem vervolgens weer gaan, omdat hij anders gaat denken: "Oh, ze roept me, dus we gaan weer naar huis, waar ik nu net geen zin in heb, doeiiii"

johanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 23:59

zoals hier boven al gezegd de methode die ze hanteren is zeer geschikt. Een pup weet in het begin echt niet dat spelen/ bijten zachtjes moet of niet mag. Dit moet je hem dus allemaal leren. en voor de andere dingen kapot maken moet je hem bestraffen. De beste methode is helemaal niks zeggen en hem voorstraf opsluiten. dus bijv in de gang. Je mag dan echt niks zeggen. Want je pup wilt juist aandacht. Ook al zeg je bijv foei dan krijgt de hond toch aandacht. Met spelen werkt het ook om zelf heel enthousiast en blij te doen. Worden ze meestal heel blij van. Ik heb zelf met meerdere honden een pupy cursus of daarna vervolg cursus gedaan. De ene cursus was 8 a 9 jaar geleden. En de laaste pas een klein jaar geleden.
Ik ben toen ook ergens anders gaan lessen. Dit was bij een martin gaus school. Deze zijn soms wel iets prijsiger, maar in mijn geval echt veel maar dan ook veel beter. de basiscursus is wel iets pittiger maar je leert er heel veel van. Je krijgt namelijk niet alleen praktijk maar ook theorie. Waar je echt veel aanhebt en van leert. OOk voor dit probleem. Dit is echt een aanrader.

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 23:59

Maartje1990 schreef:
heb je 't probleem nog niet voorgelegd bij de huidige puppycurcus?

Jazeker, maar die zeggen dan dat je hem gerust een tik op de neus mag geven of in z'n nekvel mag pakken als hij te ruw is met spelen en verder afleiden met het speeltje.

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 00:02

johanne schreef:
zoals hier boven al gezegd de methode die ze hanteren is zeer geschikt. Een pup weet in het begin echt niet dat spelen/ bijten zachtjes moet of niet mag. Dit moet je hem dus allemaal leren. en voor de andere dingen kapot maken moet je hem bestraffen. De beste methode is helemaal niks zeggen en hem voorstraf opsluiten. dus bijv in de gang. Je mag dan echt niks zeggen. Want je pup wilt juist aandacht. Ook al zeg je bijv foei dan krijgt de hond toch aandacht. Met spelen werkt het ook om zelf heel enthousiast en blij te doen. Worden ze meestal heel blij van. Ik heb zelf met meerdere honden een pupy cursus of daarna vervolg cursus gedaan. De ene cursus was 8 a 9 jaar geleden. En de laaste pas een klein jaar geleden.
Ik ben toen ook ergens anders gaan lessen. Dit was bij een martin gaus school. Deze zijn soms wel iets prijsiger, maar in mijn geval echt veel maar dan ook veel beter. de basiscursus is wel iets pittiger maar je leert er heel veel van. Je krijgt namelijk niet alleen praktijk maar ook theorie. Waar je echt veel aanhebt en van leert. OOk voor dit probleem. Dit is echt een aanrader.

Bedankt voor de tip(s)!! Ik ga daar eens naar informeren :D !

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 00:05

replaym schreef:
Citaat:
Dat blaffen vind ik dan niet zo erg en hij stopt daar inderdaad mee als we hem negeren, maar als hij in de stoelpoten o.i.d. begint te bijten dan kan je hem toch moeilijk negeren.. :o Wat zou je dan het beste kunnen doen?

Je kunt het best de stoel weghalen... maar dat kan natuurlijk niet altijd. Je kunt hem ook zonder iets te zegger erbij weg halen en hem even appart zetten. Vervolgens laat je hem weer terug komen. Maar in geen geval tegen met praten dan.

Als hij begint te blaffen en je staat op, rent hij hard blaffend en kwispelend(hihi, dondersteen is íe, he }> ) voor je weg. Je krijgt hem dan dus ook echt niet te pakken en het plezier van achter hem aan rennen gun ik hem niet :D

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 00:11

Hahahah.....oh wat herkenbaar!!!!! Onze Sorry was net zo erg.
Maar vrees niet......het gaat allemaal voorbij.

Het grote geheim heet voorkomen.
Heel simpel en doeltreffend. Ok, het kost een beetje tijd in het begin maar het heeft ook zo zijn voordelen.

Stap 1: Laat niets slingeren, laten slingeren = kapot = eigen schuld =dikke bult

Stap 2: In het baasje of vrouwtje bijten is niet leuk. Dan doen ze niks meer. Blijf stokstijf stilstaan. Als ie je bijt mag je best eens flink auw roepen. Het pupje weet niet dat ie je pijn doet.

Stap 3: Put hem uit (en jezelf ook, ik was de eerste 3 maanden om 10 uur s'avonds dood), ga leuke spelletjes met hem doen. Zoek uit wat hem triggert. Piepjes? Geurtjes? Wees creatief en doe er iets mee. Sleep hem mee naar een winkelcentrum bv, veel nieuwe indrukken maken moe, en moe is rust in huis.

Verder veel sterkte en succes. Die van mij zijn nu bijna 3 en anderhalf. Heb er nu zelf een in de pubertijd zitten. Nog een half jaartje doorbikkelen hier en ik heb 2 normale honden ;)

Oh ja, stoelpoten. Afleiden, neem een kong met iets erin, beetje smeerkaas doet wonderen. Daar is ie lekker lang mee bezig.
Maar beter kan je zorgen voor nieuwe indrukken. Dan is ie zo moe, dat ie geen stoelpoot meer kan zien.

johanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 00:13

onze nieuwe pup, nu 1,5 jaar oud heeft hier heel veel van geleerd. In het begin toen ze er net was, was ze heel rustig op de pupycursus wou ze niet spelen. Ze was een beetje ziekjes. Maar toen ze beter was was het een ramp andere honden vind ze geweldig. Dus ik stond de eerste les basiscursus met een hond alleen maar oog heeft voor andere honden. Ze werken daar met de clicker en dat is zo fijn. Ze ging steeds beter luisteren. Hier mochten de honden in het begin ook niet meteen los en moesten ze aan een lange lijn. Dus ben je met een oefening bezig van bijv. hier komen en je hond wil weg lopen dan kan je hem zo naar je toe halen en leer je hem niet dat hij van je weg kan lopen. ( dat was bij de andere cursus wel zo. zodat wij achter onze hond aankonden.) Ook hebben we haar wel eens een time out gegeven en dat werkt echt. Het is even doorzetten maar je krijgt erzoveel voor terug. ( hond ging bij de oefening perfect liggen en ineens dacht ze stik jij er effe in een deed net of ze me niet hoorde. We hebben haar aan het hek gebonden zodat ze alleen nog kon staan en niet gaan zitten en liggen. 1 min. geen aandacht geven opnieuw oefening gevraagd. Dit deed ze weer niet en zo tot ze uiteindelijk meteen toen ik het vroeg ging liggen. ) hierna heeft ze het nooit meer gedaan. Dit zijn van die kleine dingen waar ze mijn heel goed mee hebben geholpen. En de hond meer respect voor mij heeft gekregen. Ze is nog wel heel speels maar dat hoort erbij.
succes met je hond

jodi

Re: Nogal baldadige pup, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 00:18

Een pup heeft behoefte aan knagen,dat kan je hem niet onthouden.
Zorg dat hij een knaag-ding heeft(een dik touw bv) en geef hem dat telkens als hij ergens zijn tanden in zet.

replaym

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 10:16

Citaat:
De methode, die ze op de hondenschool hanteren, vind ik ook absoluut niet slecht en ik weet ook dat belonen beter werkt dan straffen.
Ik heb alleen het idee dat 't toch beter helpt hem te belonen met snoepjes (van die heeele kleine snoepjes uiteraard :D )

Ik had ook niet begrepen dat ze dat daar niet doen! Wij doen idd ook belonen met snoepjes en m.b.v. de clicker. Dan kun je later de snoepjes idd afbouwen. Werkte bij ons wel goed. Succes! en natuurlijk nog meer plezier met jullie lieverd O:) (op de foto lijkt hij toch wel heel schattig)

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 10:55

De methode die ze op je hondenschool gebruiken is niet slecht, maar niet even geschikt voor alle honden. Niet elke hond is namelijk even dol op een speelgoedje... Als jou hond speelgoed maar niks vind, dan is het te onozel voor woorden om hem daar mee te belonen, want dan is er niet veel belonen aan :+ . Als jou hond beter reageerd op snoepjes: dan gebruik je snoepjes (bij ons was het omgekeerd, hondenschool gebruikt meestal snoepjes, hond moest niks van eten hebben, dus wij gebruikte speeltjes).
Vooral niet luisteren naar de uitleg 'jamaar dan wilt hij alleen nog maar iets doen als er eten voor in de plaats staat', dat is ongeveer de grootste onzin die er bestaat. Met het afbouwen van snoepjes moet je nu ook helemaal nog niet bezig zijn, dat is nog veel te vroeg. Nu moet hij nog mooi elke keer opnieuw die beloning krijgen. Dat afbouwen komt later pas, als hij het bevel echt helemaal onder de knie heeft en in alle omstandigheden (belangijk! niet alleen op de puppyplein of in je tuin, maar overal).

Let natuurlijk wel dat je niet alleen met snoepjes beloont, maar dat je je eigen lichaamstaal er ook bij betrekt (bijvoorbeeld bij het 'hier' bevel, zeker bij een pup met de leeftijd van die van jou: een héél hoog stemmetje gebruiken, heel enthousiast klinken, je klein maken en wat achteruit lopen -als je wilt, zelfs enthousiast op en neer springen is heel gewenst-. Als hij komt, zorgen dat die beloning van het snoepje samenkomt met een héél enthousiaste beloning van jou.... die ga je later nog nodig hebben als je je snoepjes hebt afgebouwd).

Verder ben ik het volledig eens met HBvisser. Als je iets laat slingeren is het je eigen schuld dat het stuk is, kost wat kost vermijden dat er dingen liggen die hij kapot kan bijten. Hoe vaker hij die kans krijgt, hoe meer hij zichzelf er ook mee beloond.

Bijten = AUW (klink maar eens heel zielig), rechtstaan en niets meer doen. Bijten moet gelijk staan aan einde spel. Stopt hij: spel mag terug starten. Stopt hij niet? Naar een andere kamer gaan, zodat hij eventjes alleen moet blijven en het spel moet stoppen.

Uitputten, ongeveer de beste tip hier al gegeven. Geef je pup de (mentale) stimulansen die hij nodig heeft, neem hem overal mee naartoe, leer hem de meest vreemde dingen kennen (die van ons heeft als pup in een ballenbad gezeten, is in de speeltuin op alle speeltuigen meegeweest, is mee naar gigantische hondenhappeningen geweest, naar motorcrossen,...). Zoveel mogelijk indrukken laten opdoen, zoveel mogelijk vreemde dingen laten zien en laten doen. Je zal er 1: een brave (want heel moe) pup van krijgen, 2: een wereldhond van krijgen, die nergens bang van heeft.

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 13:15

Als je hond speelgoed niet interessant vindt maar schoenen bijvoorbeeld wel, moet je even bedenken waarom. Niet omdat schoenen van anture leuker zijn, maar omdat hij er een leukere ervaring mee heeft dan met zijn speelgoed. Elke keer dat hij aan schoenen zit krijg hij reactie, wauw! Een pup leeft voor ambiance, en ook nee of foei zeggen, oogcantact etc is leuk op die leeftijd. Dus is ie met een schoen weg, rustig afnemen zonder woorden of oogcontact = no fun. Heeft hij toevallig een speeltje tussen zijn tanden, maak dan grote heisa, alsof je het wil hebben, dus wat je normaal zou doen als ie een schoen vast heeft. Reken maar dat speelgoed dan veeeeeeeeel interessanter wordt!

En ook als hij te rus speelt, opstaan en weglopen/ negeren. Als hij dat gedrag vertoont wordt er niet gespeeld. Pups moeten leren om zichzelf te beheersen: in eerste instantie zachtjes bijten ipv hard, daarna niet bijten, zachtjes spelen, zachtjes een snoepje aannemen, niet te blaffen voor aandacht etc. Dat leren ze alleen maar als dat "onbeheerste gedrag" niks opleverd en beheerst gedrag wel... Dus gaat hij "over the top", stoppen met spelen.

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 17:42

HBVisser schreef:
Hahahah.....oh wat herkenbaar!!!!! Onze Sorry was net zo erg.
Maar vrees niet......het gaat allemaal voorbij.

Het grote geheim heet voorkomen.
Heel simpel en doeltreffend. Ok, het kost een beetje tijd in het begin maar het heeft ook zo zijn voordelen.

Stap 1: Laat niets slingeren, laten slingeren = kapot = eigen schuld =dikke bult

Stap 2: In het baasje of vrouwtje bijten is niet leuk. Dan doen ze niks meer. Blijf stokstijf stilstaan. Als ie je bijt mag je best eens flink auw roepen. Het pupje weet niet dat ie je pijn doet.

Stap 3: Put hem uit (en jezelf ook, ik was de eerste 3 maanden om 10 uur s'avonds dood), ga leuke spelletjes met hem doen. Zoek uit wat hem triggert. Piepjes? Geurtjes? Wees creatief en doe er iets mee. Sleep hem mee naar een winkelcentrum bv, veel nieuwe indrukken maken moe, en moe is rust in huis.

Verder veel sterkte en succes. Die van mij zijn nu bijna 3 en anderhalf. Heb er nu zelf een in de pubertijd zitten. Nog een half jaartje doorbikkelen hier en ik heb 2 normale honden ;)

Oh ja, stoelpoten. Afleiden, neem een kong met iets erin, beetje smeerkaas doet wonderen. Daar is ie lekker lang mee bezig.
Maar beter kan je zorgen voor nieuwe indrukken. Dan is ie zo moe, dat ie geen stoelpoot meer kan zien.

Ga volledig mee met HBVisser (wanneer niet? :+ )

Je hebt een erg vrolijke en speelse pup, alleen maar leuk hoor. Je komt er best uit, ze worden vanzelf volwassen.

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 20:03

Allemaal hartstikke bedankt voor de goede tips! Ik heb hier echt wat aan :j !
Het klinkt ook allemaal hartstikke logisch en ik betrap mezelf erop dat ik 't eigenlijk ook wel weet hoe het moet voor een groot deel :o , maar op 1 of andere manier heb ik er toch niet aan gedacht...

Silvia

Re: Nogal baldadige pup, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 20:12

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 20:12

Wat wil je dan? Een hondenschool waar ie word geslagen om zn aandacht erbij te houden? Deze hondenschool is prima, maar naar mijn mening te vroeg. Wij hebben nu ook een 12 weken oude pup in huis, bijt ook, maar puppycursus word zeker nog even uitgestelt! Een pup kan zich nauwelijks concentreren, laat staan met een groep andere pups eromheen. Ga eerst eens 'zit', 'naast', 'blijf' en 'foei' consequent leren. Maar dan ook écht consequent! En idd, alles opruimen en voorwezen. Veel kauwspeeltjes in huis leggen, knopen, doeken, touwen, zachte ballen, kongs (met iets erin, likje leverpastei of pindakaas bijv ;) ) enzovoort. En als ie je bijt, (overdreven) 'auw'roepen, neus even vastpakken en iets waar ie wel in mag bijten aanbieden, als een knoop. En als je ziet aankomen dat ie zal gaan bijten streng maar vriendelijk 'zachtjes' blijven zeggen. Succes! Bij ons is het ook nog weinig goeds, maarja, het is dan ook wel een pup he! Al weet ze wel dat ze fout zit als we 'zachtjes' of 'auw' zeggen, kwestie van lááng en consequent dooroefenen..

Edit; Als hij van het blaffen een spelletje maakt, negeren! Het is een actie-reactie werking geworden, blaffen is aandacht.

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 20:40

Loizy schreef:
Wat wil je dan? Een hondenschool waar ie word geslagen om zn aandacht erbij te houden? Deze hondenschool is prima, maar naar mijn mening te vroeg.

Ehm, nee, een hondenschool waar ze ook belonen met snoepjes, omdat dat naar mijn idee bij Casper beter werkt.
Dat't misschien te vroeg is, heb ik ook al aan zitten denken, omdat hij inderdaad (net als de andere pups van zijn leeftijd) zijn aandacht er gewoon niet goed bij kan houden

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 21:02

Hebben jullie dan geen puppycursus waar het gewoon de bedoeling is dat de pups héél veel met elkaar spelen? (waarbij de baasjes dan vooral veel uitleg krijgen, terwijl pups ronddarrelt tussen alle andere pups?)

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 21:24

tantjeuh schreef:
Hebben jullie dan geen puppycursus waar het gewoon de bedoeling is dat de pups héél veel met elkaar spelen? (waarbij de baasjes dan vooral veel uitleg krijgen, terwijl pups ronddarrelt tussen alle andere pups?)

Nee, ze mogen juist niet met elkaar spelen. Het is daar de bedoeling dat je bijna continu de aandacht van je pup probeert te krijgen met behulp van een speeltje. Je loopt zeg maar met z'n allen als een soort pipo de clown om je pup heen te springen met dat speeltje om jezelf i.c.m. het speeltje zo interessant mogelijk te maken voor de pup. Op het moment dat hij het goed doet krijgt hij het speeltje.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 21:37

Ik vind het goed dat ze daar wel mee bezig zijn, maar dat kan toch nooit lang zijn? Hoe lang is de concentratietijd die een pup op die leeftijd heeft? drie/vier minuten?
Bij onze hondenschool (en veel andere hier in de buurt, maargoed, is wel belgie) is er een puppyklas waar er vooral gespeeld wordt, met af en toe eens een paar minuten een basisoefeningetje ertussen. Primaire socialisatie staat hier centraal: de wereld leren kennen. Ze gaan zo ook regelmatig met de pups oefenen om over vreemde objecten (bv schommelbrug) te lopen.. Geloof dat dit tot 15weken is. Vanaf dan gaan ze naar de "superpups" tot hun zes maanden, en daar gaat het er al wat serieuzer aan toe (dus inderdaad die aandacht en alle basisoefeningetjes - zit/lig/staan/blijven/hier komen/..). Vanaf hun 6maanden gaan ze naar de A-klas, als ze daar sterk genoeg in staan kunnen ze een overgangsproef doen voor hogere klasse...

Mijn tip: zoek een hondenschool die spelen van pups aanmoedigd!