Konijn eet geen hooi!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

AnnemiekvM

Konijn eet geen hooi!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 22:13

Hoi,

Sinds een weekje heb ik een nieuw konijn, omdat Pjotr was overleden en Luca eenzaam was.
Toen heb ik bij een fokker een 6 jarige Teddy Widder gekocht. Ik noem haar GrootHaar :D .
Maar het valt mij op dat ze helemaal geen hooi eet. Af en toe 1 stengeltje, maar meer niet.
Ik heb al verschillende soorten hooi geprobeerd en er ligt ook altijd vers hooi.

Is dit schadelijk? Laat haar gebit weer controleren bij het enten.

Groetjes Annemiek

Bluebontje

Re: Konijn eet geen hooi!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 00:41

Tja, je kan het er moeilijk in stampen.
Het enige wat je kan doen is het aanbieden, denk ik.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 00:43

misschien kan je kruiden hooi proberen, vind ze dat wel lekker.
Voor haar gebit een peentje en/of een schone tak geven om op te kauwen.
Eet ze wel vers gras?
Wel vreemd hoor! Hooi is echt mega belangrijk voor nijntjes, die hebben dat nodig voor hun spijsvertering.

Succes!

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 00:48

Je zou idd kruidenhooi s kunnen proberen. Dat vinden ze vaak wel heel lekker. Misschien is het gewoon een beetje verwend konijn :P

DA die altijd bij ons op stal komt die heeft de staleigenaar wijs gemaakt dat nijntjes geen hooi nodig hebben. Dat ze beter stro kunnen eten, omdat hooi slecht zou zijn (??) Dat heb ik nog nooit van mn leven gehoord. Iemand hier?

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 00:49

iedere dag goed opletten en zien of ze iets meer eet na een aantal dagen als ze de rest wel gewoon eet dan heeft ze het misscien nooit lekker gevonde of is ze andere dingen gewend??
geen idee, maar ik denk dat ze vast wel meer ervan gaaat eten na enige tijd

@ livetime nee dat is wel heel debiel als die dat heeft gezegd :S

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 00:49

Eet ze andere brokjes wel? Misschien heeft ze last van een haarbal ofzo (langharig konijn toch?:o). Even door de dierenarts naar laten kijken, als je het niet vertrouwend gewoon iets eerder gaan dan de enting!

Livetime: hooi is wel essentieel voor konijnen! Je kan ze beter op alleen hooi houden dan op stro met een klein plukje hooi. Bij de eerste weet je zeker dat ze genoeg hebben :)

saswes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 00:50

laat de tanden en kiezen controleren bij de dierenarts!!!! misschien heeft ze wel haken waardoor ze niet goed kan kauwen. dan kunnen ze soms wel gewoon pellets eten want die hoeven ze alleen maar te pletten. maar is natuurlijk niet echt gezond voor een konijn om alleen maar krachtvoer te eten.

edit: niet wachten tot de enting!!!

PatsyPatsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 00:52

bij mij eet geen enkel konijntje hooi, zit met hetzelfde probleem. (heb er 6)
ze zitten dag en nacht buiten op hun graspleintje en kunnen ook binnen in het hok. Het gras is nu wel helemaal op, nog geen milimeter hoog meer.
Eerst kregen ze hooi die ik ook aan de paarden gaf maar dat waren ze snel beu en eten ze niet meer. Nu ben ik naar de winkel geweest om speciaal kruidenhooi voor nijntjes en daar komen ze al helemaal niet aan. Blijkbaar hebben ze het niet nodig en zijn ze tevreden met het graspleintje? Ik bied het wel aan, meer kan ik niet doen.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 00:53

MissAnnemijn schreef:
Eet ze andere brokjes wel? Misschien heeft ze last van een haarbal ofzo (langharig konijn toch?:o). Even door de dierenarts naar laten kijken, als je het niet vertrouwend gewoon iets eerder gaan dan de enting!

Livetime: hooi is wel essentieel voor konijnen! Je kan ze beter op alleen hooi houden dan op stro met een klein plukje hooi. Bij de eerste weet je zeker dat ze genoeg hebben :)

Offtopic,
Ja dat meende ik ook.. Maar heb zelf geen konijnen meer hoor. Het gaat dan om de konijnen die ze bij ons op stal hebben.
Maar goed, ik vond dit zo'n belachelijk idee, dat ik dit even met jullie wilde delen om te zien óf het ook idd zo belachelijk is als t klinkt.

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 01:00

Ik moest ook direct denken aan een 'verwend' konijn ;)
Kruidenhooi (van Vitakraft) zou je kunnen proberen. En dan heb je nog keuze uit zo'n 3 verschillende soorten kruiden.

Als ze echt geen hooi eet zou je Supreme Science Selective kunnen geven. Dit is een hele goede brok waarbij het gemis van hooi voor de darmen van het konijn wordt opgevangen.
Dit is verkrijgbaar bij de meeste dierenspeciaalzaken. Maar wel duur, 1,5 kg is rond de €8,- á €9,- , verschillend per dierenspeciaalzaak.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 01:09

ik wilde al gaan googlen hoe mijn voer heet maar Sabin_e zegt het al; Science selective!

Dit krijgen mijn konijnen. Mijn vorige konijn had vaak poepklonten onder zn billen hangen. Nadat ik over gestapt was op dit voer heeft ie het nooit meer gehad.
Het is idd wat duurder maar is echt top voer!!!

"Gewoon" voer heeft meerdere kleuren, dat is gemaakt omdat mensen van afwisseling houden, dit voer is gewoon 1 brok, voelt ook echt al aan als geperst hooi. Alles zit erin.

ik haal een zak van 3 kilo voor rond de €12 en doe daar dan met 2 konijnen 1,5 maand mee. Als je bedenkt dat ik €300 in de maand aan stalling voor mijn paard kwijt ben dan is dit een koopje en het helemaal waard voor mn lieve nijntjes.

_xmichelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 19:57

misschien vind ze het niet lekker.
mijn konyn luste die zwarte dingetjes tussen zijn eten in ook niet.

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 20:00

Heeft je konijn altijd brokken? Als konijn genoeg aan hun brokken hebben, heb je veel kans dat ze het hooi niet meer hoeven. En verder ga ik met alle anderen mee. :)

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 22:14

Bedankt voor de tips. Hij krijgt al kruidenhooi en de tanden ga ik laten controleren.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 19:47

Mijn konijn eet ook vrijwel geen hooi en die is al 1,5 jaar hartstikke gezond krijg ik van de dierenarts te horen tijdens het inenten.. Dus ik denk niet dat het heel veel kwaad kan.