Epileptische aanval hond 3.5j

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nickytje

Epileptische aanval hond 3.5j

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 14:10

Ik moet zeggen: Ik kreeg bijna een hartverzakking.

Ik typ het hier even neer, misschien heeft iemand er wat aan als je hond ooit dezelfde symptomen vertoont.

Ik hoorde zonet wat 'scharrelen', dus ik dacht dat één van mijn Jacks weer achter de zetel was gekropen. Toen ik ging kijken kwam
mijn Mechelse Herder naar me toe 'gemankt'. Hij bolde erg zijn rug en liep vreemd spartelend met zijn poten. Ik ben even met hem
naar buiten gegaan en heb getracht hem rustig te houden. Vervolgens heb ik met bevende handen het noodnummer van onze
dierenarts gebeld (voor 's nachts en de weekends). Eenmaal aan de telefoon was zijn 'aanval' al weer over. Al bij al heeft het misschien 2 minuutjes geduurd.

Hij wist me te vertellen dat het een lichte vorm van epilepsie kon zijn. Zolang deze niet langer duren dan 10 minuten moest ik niet panikeren (ik was uiteraard wel lichtelijk in paniek, als je je hond zo ziet doen).
Als hij het enkele keren op een dag krijgt, of als het langer duurt dan 10 minuten moest ik eens langskomen. Meestal is er geen aanwijsbare reden voor epilepsie, maar af en toe kon er via bloedonderzoek
wel een oorzaak gevonden worden.

Nu hebben wij vroeger nog ooit een hond gehad die epilepsie had, hij kreeg hier medicatie voor en is bijna 15j geworden (ook een mechelaar).

Ik ben er nog steeds van onder de indruk! Heel even dacht ik dat ik m'n dierbaarste 'bezit' moest afgeven ;(

Groetjes van Nicky

zonnebloem18

Re: Epileptische aanval hond 3.5j

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 14:13

Is best schrikken inderdaad onze yorkie had het de laatste jaren van haar leven ook af en toe.
Dan was je met haar aan het wandelen en dan viel ze ineens om.
Ze is uiteindelijk 18 geworden dus nog best netjes.
Wel even opschrijven wanneer het was en hoe laat in je agenda of een bestandje op de PC ofzo mocht het weer gebeuren blijven bijhouden.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 14:14

ik zou meteen naar de dieren arts vertrekken en een bloed onderzoek laten doen echt waar

5 maanden geleden is mijn hond overleden daardoor
hij had een hersen bloedinkje gehad waardoor de functie van zijn lever het niet meer deed
toen kreeg hij dus die epeleptiese aanvallen
de dieren arts zei ook eerst oh valt wel mee kan wel vaker gebeuren bij honden
wei zijn de volgende dag naar de dieren arts gegaan omdat wij het toch niet vertrouwde
zijn leverwaarde was niet meer te meten
gelijk daarna een laatste wandeling gemaakt en hebben we hem in moeten laten slapen

zit nu weer met de tranen in mijn ogen

DUS aub ga naar de dierenarts en laat dat testje doen

Nickytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 14:16

Zonnebloem, bedankt om me daar nog even aan te doen herinneren om het op te schrijven!

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 14:18

overigens hadden wij het niet gemerkt dat hij een hersen bloeding had gehad
vandaar het geruststellende antwoordt van de dieren arts

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 14:18

1 Van onze honden heeft het ook.
En inderdaad schrik je de eerste keer.
Onze hond is nu vijf eerst hadden we wat pilletjes van de da en nu alleen nog maar homophatisch en dat gaat nu veel beter.
Minder vaak en lang.

Nickytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 14:19

wopkelover schreef:
ik zou meteen naar de dieren arts vertrekken en een bloed onderzoek laten doen echt waar

5 maanden geleden is mijn hond overleden daardoor
hij had een hersen bloedinkje gehad waardoor de functie van zijn lever het niet meer deed
toen kreeg hij dus die epeleptiese aanvallen
de dieren arts zei ook eerst oh valt wel mee kan wel vaker gebeuren bij honden
wei zijn de volgende dag naar de dieren arts gegaan omdat wij het toch niet vertrouwde
zijn leverwaarde was niet meer te meten
gelijk daarna een laatste wandeling gemaakt en hebben we hem in moeten laten slapen

zit nu weer met de tranen in mijn ogen

DUS aub ga naar de dierenarts en laat dat testje doen

Jeetje zeg! Sterkte nog ermee, ik kan me voorstellen dat je weer met tranen in je ogen zit!
Ik zat zonet al bijna in de auto richting dierenarts hoor (de eerste reactie), maar ik moest toch sowieso bellen
want op die praktijk is niemand.

Ik denk dat ik sowieso wel dat onderzoek ga laten doen, zeker na jouw verhaal. Better safe than sorry inderdaad!

Onze oude mechelaar die ook epilepsie had kreeg ook medicatie hiervoor. Het beste dier is alweer 10j overleden ondertussen.
Zijn aanvallen waren ook anders. Hij ging dan liggen, trillen en was heel angstig.

@R.X.: Is jullie hond daarvoor onderzocht geweest?

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 19:04

en ben je al langs de dierenarts geweest

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 19:10

Epelepsie komt vaak voor bij mechelaars. Goed op schrijven, wat hij deedt, de aanval beschrijven, hoe lang, urine laten lopen enz.
Volgende keer zo snel mogelijk heen. De symptomen die je beschrijft kunnen inderdaad ook bij een hersdenbloeding te zien zijn maar ook enkel bij hartproblemen. Epilepsie is vaak zo niet zichtbaar na een aanval, de andere twee wel. En met medicatie kan je een hoop doen.

Nickytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 19:26

Wilawander schreef:
Epelepsie komt vaak voor bij mechelaars. Goed op schrijven, wat hij deedt, de aanval beschrijven, hoe lang, urine laten lopen enz.
Volgende keer zo snel mogelijk heen. De symptomen die je beschrijft kunnen inderdaad ook bij een hersdenbloeding te zien zijn maar ook enkel bij hartproblemen. Epilepsie is vaak zo niet zichtbaar na een aanval, de andere twee wel. En met medicatie kan je een hoop doen.

Ik wist niet dat het tamelijk vaak voor kwam bij mechelaars (en we hebben altijd dit ras gehad)... Nu inderdaad één van onze oude mechelaars had dit ook, en zijn dochter ook! Dus het kan
dan ook erfelijk zijn denk ik? Ik ga ook eens informeren of één van zijn ouders dit ooit hebben gehad (die ken ik beide)..

Ik laat sowieso dat bloedonderzoek doen, maak ik morgen een afspraak voor. Ik heb ook alles opgeschreven, het uur, de duur en de symptomen.