hoeveel water per dag?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jenny21

hoeveel water per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 13:25

Ik heb het idee dat onze hond meer drinkt dan anders..
Eerst ververste ik gewoon 1x daags de drinkbak, en nu komt het regelmatig voor dat de bak gewoon leeg is :o En dat ik dus tussendoor moet bijvullen.

Nu vraag ik me af wat is de normale waterbehoefte van een hond??? Wat is veel?
Het gaat om een hond van 9 kg en eet 2x per week brok en en de andere dagen KVV. De dagen dat hij brok krijgt drinkt ze sowieso meer maar dat is wel logisch....

Iemand enig idee? Ik kan namelijk via google niet echt een indicatie vinden.

bosmonster

Re: hoeveel water per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 13:31

ik heb twee honden (10kg en 27kg) en zij drinken samen 1 liter a 1,5 liter water per dag. ongeacht hoeveel jouw hond drinkt, lijkt het mij zoiezo verstandig even zijn nieren te laten checken (bloedtestje), want plotseling veel water drinken zonder reden, klopt niet. succes!

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 13:34

Is er iets verandert? dat is wel belangrijk om te weten...
Misschien overestapt naar andere brokken met meer zout erin?

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 13:35

ik werk op een honden pension met oudere honden. En bij oude honden komen nog wel eens slechte nieren voor waardoor ze extra veel gaan drinken. Om te bepalen of hij veel drinkt op een dag kun je 's ochtends vroeg met een maatbeker zijn waterbak vullen en dan moet je even noteren hoeveel je in de drinkbak gedaan hebt en om hoe laat. aan het eind van de dag ga je kijken hoeveel het dier heeft gedronken en hoeveel je evt. hebt moeten bijvullen. het totaal aantal gedronken liters schrijf je op, en bel je even de dierenarts, vertel hoeveel hij heeft gedronken en ze kunnen je precies vertellen of dit teveel is of niet. Is dit teveel dan zullen ze waarschijnlijk even het bloed testen of zelfs een echo van de nieren maken.

Als je zelf al vindt dat hij meer gaan drinken is, is een bezoekje aan de dieren arts niet verkeerd, slechte nieren komen vaak voor, en dan kan een speciaal dieet echt uitkomst bieden. ( persoonlijk vindt ik dat je hond wel veel drinkt, aangezien hij maar weinig brok krijgt. )

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 13:38

Een van onze honden begon ook ineens opvallend veel meer te drinken (24 kilo en hij dronk zeker 3,5 liter per dag). Hij heeft de ziekte van Cushing bleek na onderzoek door de da. Ik zou dus even over 24 uur opmeten hoe veel hij precies drinkt en dan even contact opnemen met je da.

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 17:12

Ik ga ook zeker naar de DA. Maar ik wilde gewoon even een idee hebben wat 'normaal' is!
In December krijgt ze haar enting, dus het zal zeker gecontroleerd worden!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 17:14

Jenny21 schreef:
Ik ga ook zeker naar de DA. Maar ik wilde gewoon even een idee hebben wat 'normaal' is!

Als ze meer drinkt dan normaal is het niet normaal.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 18:27

ThePast03 schreef:
Jenny21 schreef:

Als ze meer drinkt dan normaal is het niet normaal.

Maar ze wilt juist weten wat een normale hoeveelheid is. En als ze dat weet kan ze pas oordelen of de hond dan meer dan normaal drinkt.

TS: Ik weet ook niet precies wat een normale hoeveelheid moet zijn wat mijn hond drinkt, maar ik let er gewoon op hoe lang hij er over doet tot dat zijn bakje water leeg is. Hij heeft twee waterbakken ,maar drinkt het meeste uit een klein bakje wat in zijn bench staat en die is meestal 's avonds leeg. Daar baseer ik op of mijn hond meer of minder op een dag drinkt.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 18:33

Mijn hond drinkt ook meer de laatste tijd. (9 jaar)
Bloedje en plasje waren gewoon goed... Dus geen idee waar het aan ligt...

Wat ik wel merk is dat als ze zoute snacks gehad heeft (botjes, frolics) ze daarna behoorlijke dorst heeft. (Logisch)
Ze plast ook veel, maar DA kan er echt niets in vinden. :)

Indicatie via Google was: 50 tot 60 ml per kg LG, maar mijn DA vond absoluut aan de lage kant.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 18:39

annepaardoes schreef:
Maar ze wilt juist weten wat een normale hoeveelheid is. En als ze dat weet kan ze pas oordelen of de hond dan meer dan normaal drinkt.

De normale hoeveelheid is toch voor elke hond verschillend en afhankelijk van voer etc.
Als je de bak vaker moet bijvullen dan normaal dan drinkt je hond meer dan normaal en dat is over het algemeen geen goed teken als er verder niets veranderd is aan voer of beweging.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 18:41

Het is afhankelijk van:

- De hoeveelheid beweging die de hond krijgt
- De huisvesting
- Het voer
- Het soort hond
- De leeftijd
- Het gewicht

Het is van ZO veel factoren afhankelijk, dat er niet 1 eenduidig antwoord te geven is.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 19:14

Ik ga met Iris82 mee, het zal per hond verschillen. Maar als je hond zonder aanwijsbare reden, zoals ander voer, plotseling meer gaat drinken, en als dat ook niet kortdurend is, dan is er iets aan de hand.
Mijn hondjes drinken zelfs heel weinig sinds ze vlees eten. Maar die eten dan ook helemaal geen brokken meer.
Heb je misschien andere verwarming die voor drogere lucht zorgt? Ook dat zou een aanleiding kunnen geven om meer te drinken.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 19:19

ThePast03 schreef:
annepaardoes schreef:

De normale hoeveelheid is toch voor elke hond verschillend en afhankelijk van voer etc.
Als je de bak vaker moet bijvullen dan normaal dan drinkt je hond meer dan normaal en dat is over het algemeen geen goed teken als er verder niets veranderd is aan voer of beweging.

Ja daar heb je gelijk in, maar er zullen toch vast ook wel ergens waardes zijn van hoeveel een hond van die afmeting en dat gewicht gemiddeld ongeveer zou moeten drinken bij normale omstandigheden. (misschien was de ts daar naar op zoek)

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 19:53

Ja Annepardoes: daar ben ik inderdaad naar opzoek!
Zo weet ik dat er voor paarden ook een soort van richtlijn is.

Maar ik heb toenstraks 0,25 liter in zijn waterbak gedaan, nu maar eens kijken hoe lang het duurt voordat het op is! En wat dit op 24 uur is...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 20:03

Mijn Jack Russel (6 kilo) drinkt tussen de 0,5L en 0,75L per dag.
Het ligt er aan wat we gedaan hebben en hoe warm het is.
Ga ik met haar naar het bos, dan drinkt ze meer dan als ik haar normale rondjes doe.

Als je hond (langere tijd) meer drinkt dan voorheen en er is niks veranderd aan zijn omgeving kun je beter even zijn bloed/urine laten controleren.

Ik heb 2 paarden die op dezelfde manier worden gehouden/bereden/gevoerd. De 1 drinkt veel meer dan de ander. Is altijd al zo geweest en ze zijn beide gezond. Pas als 1 van beide meer/minder gaat drinken dan wat ze normaal doen ga ik me zorgen maken.

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 20:33

http://www.dierenkliniekduurstede.nl/ni ... rinken.htm

Houdt er rekening mee dat vers vlees veel vocht bevat (tussen 60-80%). Als jouw hond per dag bv. 300 gr. vers vlees met een vochtpercentage van bv. 70% eet, krijgt hij dus al 210 ml binnen. Dit moet je optellen bij z'n drinken.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 18:50

Als een hond onder normale omstandigheden (dus niet na inspanning of bij dracht of dergelijke) meer dan 100ml per kg drinkt, dan is dat teveel.

Jou hond weegt 9kg, dus als hij meer dan een liter per dag drinkt dan is dat teveel en moet je het laten nakijken.

Is het een teefje en indien ja, is ze gecastreerd?

Plast ze ook meer dan anders?

Onze hond (teefje, toen niet gecastreerd) begon op een bepaalde moment ook heel veel te drinken. Wij moesten ook ineens het bakje meerdere keren per dag bijvullen waar het normaal maar 1 a 2 keer per dag was. Ze dronk ook makkelijk een volledig bakje (halve liter) in 1 keer op. Verder plaste ze ook veel en werd ze zelfs onzindelijk in huis.
Verder was er niet veel te merken aan de hond, geen koorts, niet suf, gewoon haar vrolijke zelf en at nog goed.
Toch mee naar de DA gegaan en ze bleek pyometra (baarmoederontsteking) en tepelgezwellen (die hadden we wel al gevoeld en was ook een extra reden om te laten nakijken) te hebben. Ze is toen geopereerd en volgens DA hadden we met de baarmoeder niet veel langer moeten wachten.

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 08:32

Het is een gesteriliseerd teefje... Maar ik heb het op 24 uur in de gaten gehouden en het was precies een halve liter!

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 12:24

Een halve liter lijkt mij niet teveel voor een hondje van 9 kg.

Maar heb jij dan een klein drinkbakje? Ons drinkbakje is goed voor een halve liter en dat is toch een vrij standaard bakje. Vermits je zegt dat je het bakje meerdere keren per dag moet verversen is het misschien meer dan een halve liter?

Nugoed, zelfs als het uitgemeten niet teveel is. Je hebt duidelijk een verandering gezien en dat alleen is al genoeg om het te laten onderzoeken

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 20:17

precies!
Ze moet toch in december d´r inenting hebben, dus dan leg ik het even voor en dan als de DA het nodig vind dan vang ik wat op!

Ik heb wel een normale drinkbak alleen deed ik er niet zo veel in omdat ik anders vergeet te verversen... (schaam, schaam) Als ik er minder in doe, dan valt mijn oog er sneller op en dan krijgt ze gewoon wat vaker vers water!

luanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 16:34

Mijn hond drinkt ook meer als anders, maar ik wijt het ook aan het feit dat het kouder wordt, en nu binnen de verwarming hele dagen brand.
Is toch binnenshuis een verandering van de luchtvochtigheid.
Ik merk zelf ook dat ik 's avonds zelf ook dorst heb.
+ mijn hond is 1 1/2 maand geleden geopereerd, en de nawerking van de narcose zorgt er ook voor dat de hond meer plast, en meer drinkt.