Konijn met longontsteking

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

OokamiJarig

Konijn met longontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-09 16:18

Eerst en vooral: dit konijn krijgt al medicatie met goedkeuring van de dierenarts.

Ik ben op zoek naar mensen die ook ervaring hebben met konijnen met een longontsteking. Niet al te lang geleden is een ander konijn van mij aan een longontsteking gestorven, maar de omstandigheden waren toen anders. Zij had een snotneus en we zijn ermee tot bij de DA geweest, wat voor stress heeft gezorgd. Met dit konijn zijn we niet tot daar geweest, omdat we de medicatie al hebben liggen (omwille van het vorige konijn). Ik heb wel gebeld en we mogen de medicatie geven.
Gaaike is al 8 jaar en ik denk dat ze sinds eergisteren niet goed meer eet. Gisteren toen ik haar eten gaf zag ik nog wat eten in haar bakje liggen, maar omdat het al donker was kon ik het niet goed zien. Ze zat toen wel in haar hok (ze leeft op het terras, met een hondenhok met verkleinde opening als beschutting) maar dat doet ze vaker omdat ze het geluid van de pot met eten herkent. Vandaag zat ze weer in haar hok toen ik haar eten ging geven en lag er nog veel eten in haar potje. Ik heb haar direct binnen gezet, in een hok vol hooi. Ze heeft al aan het hooi geknabbeld en verplaatst zich af en toe. Ik zag dat één soort brokjes allemaal op waren, dus ik ben er daarvan extra uit het eten gaan vissen. Ik ben ook knabbelstokjes gaan halen. Omdat ze niet gewend is om binnen te zijn en ik zoveel mogelijk stress wil voorkomen staat ze in de kamer naast de woonkamer en hangt er een doek over de helft van haar hok.
Heeft iemand nog tips om haar hierdoor te krijgen? Ik weet dat de kans dat ze sterft vrij groot is, maar ik zal er alles aan doen om dat te proberen voorkomen.

Nickeltje

Re: Konijn met longontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 17:57

Zorgen dat je konijn het warm genoeg heeft, sluit haar anders op in het nachthok zodat ze vannacht echt de ko niet in kan. Dan maar een nachtje klein...
Lekker dikke bos hooi er bij voor een warm nest.
Verder veel fruit en groenvoer.

Wat heb je voor medicijnen? Dit vraag ik niet omdat ik twijfel aan je behandeling, maar puur uit nieuwsgierigheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 18:31

Let op dat het temperatuurverschil van buiten en binnen niet te groot is, dit is niet goed.
Wanneer ze niet wil eten, dan moet je gaan dwangvoeren.
Wil ze wel eten dan is science selective een goed voer.
mag ik vragen welke medicijnen je voor je konijn hebt? Is ze benauwd, is ze gecheckt op pasteurella?

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 19:19

Verstandig dat ze nu binnen zit, wat zijn de symptomen die ze verder vertoont?
Is ze groente gewend? Zo ja, veel beter als knabbelstokjes met veel suikers. Wanneer ze niet wil eten idd dwangvoeren met Science Recovery of Critical Care.
De medicijnen ben ik ook benieuwd naar.

OokamiJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-09 16:30

Bedankt voor de reacties :)
Ze krijgt 2/3de van een tablet Baytril (15mg) per dag.
Ik ga af en toe eens kijken en ze zit soms op hooi te knabbelen. Vanmorgen lag er ook een klonter platte kak, maar haar anus is gelukkig proper. Ze eet dus wel, maar niet erg veel. Groente durf ik haar niet te veel geven omdat ze dat niet gewoon is, al at ze soms wel van de (niet giftige) planten op het terras. Zal ik haar een wortel geven?
Ze is niet gecontroleerd voor pasteurella, want we zijn niet tot bij de DA geweest vanwege de stress. Ik heb even op internet gezocht. Als symptomen van de gewone versie staat er: niezen, natte neus en vieze voorpootjes. En bij de 'subtielere' versie: natte ogen , ontstekingen in de neus, piepende neusgeluiden en gebitsafwijkingen. Kloppen deze symptomen? Ze heeft geen van dit alles. Je ziet wel aan haar dat ademen moeilijker gaat, maar ze maakt er geen geluid bij. Haar neus is niet nat en haar tanden zijn normaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 23:24

Die van mij had het heel erg benauwd, die ademnde met het bekje open.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 07:32

Waarom heb je een tablet gekregen en niet vloeibaar? Tabletten lijken me erg lastig doseren.
Verder van belang wanneer ze slechter eet is darmstimulerende middelen en pijnstiller (tevens ontstekinsgremmer).
Ik vind het erg moeilijk om te beoordelen, daarom zou ik zeggen mail eventueel is naar mensen met veel ervaring zoals een groter opvangcentra of konijnenbelangen.nl deze kunnen je vaak gerichter helpen.

OokamiJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 12:57

Ze ademt niet met haar bekje open, maar haar hoofd beweegt mee als ze ademt. Gisteren heeft ze een wortel gekregen en daar flink van gegeten. Vandaag heeft ze een nieuwe gekregen zodat ik goed kan zien of ze gegeten heeft of niet.
Ik weet niet waarom we tabletten hebben en niet iets vloeibaar.
Bedankt voor die site, ik ga er eens op rondkijken en eventueel een mailtje sturen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 15:46

Ik kreeg enrofloxoral mee voor mijn zieke konijn destijds. Dat zijn druppels. Dat ze eet is wel een goed teken. Konijnen liggen al gauw apatisch in een hoek en eten niet als ze zich belabberd voelen.

OokamiJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 16:01

Ik heb Enrofloxoral even opgezocht op google en het is blijkbaar zowat hetzelfde als Baytril.
Ik stop het pilletje in haar mond en spuit dan kleine beetjes water in haar mond tot ze een paar keer geslikt heeft. Dan zet ik haar nog even op mijn schoot om te kijken of ze het pilletje niet uitspuwt.
Vandaag heb ik haar nog geen hooi zien eten en de wortel en het stukje appel zijn nog heel. Ik heb geen Science Recovery of Critical Care in huis dus ik zal tot morgen een andere oplossing moeten zoeken. Misschien een papje van korrels, appel en bruin brood?

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 18:59

Vervelend dat ze niet gegeten heeft, al een mailtje terug van konijnen belangen oid? Ik vermoed dat er meer aan de hand is..
Is ze trouwens wel ingeent?

OokamiJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 11:34

Gisteren heeft ze drie keer redelijk wat gegeten van het papje dat ik haar gaf. Maar helaas heeft het niet mogen zijn.

Afbeelding
Mijn allerliefste Gaaike, wat ga ik je missen

Lippen gehuld in zwijgen
Gedachten vol van niets
Twee ogen kijkend in de leegte
In deze wereld van stilte
Omdat jij er niet meer bent

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 11:36

Wat sneu, sterkte!

Mag ik nog wel vragen of je konijntjes geent waren? Of een tijdje terug?

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 11:40

Ach jeetje, wou net nog wat tips gaan geven. Heel veel sterkte!

OokamiJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 11:43

Dit jaar hebben ze geen spuiten gehad, omdat ze nooit in contact komen met andere konijnen. Stomme keuze...

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 12:07

Voel je nou niet schuldig, een longontsteking daar kun je ze niet tegen inenten :(:)

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 12:08

Ze hebben ze eerder wel gehad verneem ik een beetje uit het verhaal, de symptomen lijken namelijk op een vorm van VHD, ook omdat ze het beide hadden leek me longonsteking niet de juiste diagnose.
Maar neem dat jezelf absoluut niet kwalijk, je kan er niks aan doen je hebt je uiterste best gedaan.