diagnose via internet?!?!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sillysoul

diagnose via internet?!?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 20:56

Ik kan niet begrijpen waarom mensen een diagnose van een ziek dier of persoon via internet proberen te krijgen.
Ten eerste moet een (dieren)arts niet voor niets zo lang studeren, ten tweede kan een (dieren)arts een tuchtzaak verwachten indien hij/zij via de telefoon/internet een diagnose stelt (die achteraf niet blijkt te kloppen en ernstige gevolgen heeft). Dus waarom kunnen leken wel via internet een diagnose stellen en daaropvolgend advies geven?
Heel vaak wordt als enige referentie het eigen huisdier genomen, alsof alle gevallen die daarop lijken ook hetzelfde zijn en op dezelfde manier behandeld moeten worden.
Het enige verstandige dat je kan doen bij medische vragen is je (dieren)arts bellen...

Ben ik nu de enige die dit vind?

Laika

Re: diagnose via internet?!?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 21:45

Nee hoor, ik ben het geheel met je eens.
Mijn advies, ga altijd eerst naar je dierenarts, dan krijg je een diagnose én medicatie. Dan duik ik het internet op, en kijk ik of de diagnose en medicatie overeen komen met de symptomen die mijn huisdier vertoont.
Dit doe ik omdat ik bepaalde dingen over het hoofd gezien kan hebben, die voor de dierenarts heel belangrijk kunnen zijn. Klopt het allemaal, dan is het goed. Klopt het niet, dan neem ik weer contact op met mijn dierenarts.

Met mezelf (persoonlijk) doe ik het totaal anders hoor! Maar zelf voel ik dus wél hoe ik me voel. Ik kan niet voor mijn huisdier voelen. En mijn huisdier kan niet tegen mij zeggen dat het wel meevalt en dat we dat rustig een paar dagen kunnen aankijken.

sillysoul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 23:29

ha, eindelijk een verstandig iemand!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 23:34

er is niets op tegen om te vragen....misschien heeft iemand ook zoiets meegemaakt?
Als het is uit zuinigheid dan vind ik het geen goede reden.
Er zitten trouwens ook dierenartsen hier op Bokt hoor....

Als iets urgent is vind ik het soms wel vreemd dat er eerst een topic geopend wordt,en dat de TS nog gezellig zit te beppen over wat het eventueel zou kunnen zijn....en het dier is doodziek

sillysoul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 23:58

toevallig ben ik zelf dierenarts...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 00:43

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 07:54

@ Chiqa, Bokt bestaat bijna 9 jaar, en met: Totaal aantal posts 52311526 | Totaal aantal topics 1141548 | Totaal aantal leden 123591 zal zo ongeveer alles al wel een keer in een topic besproken zijn geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 07:59

En 99 van die 100 topics worden weer gesloten, beetje zonde toch?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 09:50

sillysoul schreef:
toevallig ben ik zelf dierenarts...

en jij weet ook altijd wat het dier mankeert?
Ik maak het toch regelmatig mee dat dierenartsen zich zelfs achter de oren krabben....
Wat ik wel heel fout vind is dat als een dier doodziek is je eerst een topic gaat openen.
Maar de niet urgente gevallen zoals korstjes of een vraag over wondverzorging is toch prima?

Zou jij blij zijn als je er steeds bij geroepen zou worden voor ieder plekje of korstje?
Ik denk het niet.....

sillysoul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-09 10:55

nee ik bedoel echt de urgente dingen waar het echt alle kanten op kan gaan. Over een klein korstje weet iedereen toch hopelijk dat het vanzelf moet genezen. En indien dat niet geneest is er wel een taak voor de dierenarts.
Ik heb niet beweerd dat dierenartsen alwetend zijn, het gaat mij erom dat iedereen al een diagnose heeft bedacht zonder het dier gezien te hebben, dat de hoest van de ene hond zeker niet hetzelfde is als de hoest van de andere hond, het verschil tussen beide moet de dierenarts maken! Blijkt het kennelhoest te zijn, dan zie ik niet zo gauw een bezwaar om DAN een topic te openen om te vragen naar de ervaringen omtrent kennelhoest bij honden.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 11:09

Precies wat ik zei Sillysoul! Eerst de diagnose van de dierenarts, en dan pas het internet ermee op :j
En persoonlijk vind ik een hoestende hond waarbij het lijkt alsof er iets in zijn keel zit toch urgent genoeg om dezelfde dag nog even een dierenarts te laten kijken. Misschien geen spoedgeval om de DA uit zijn bed te halen, maar overdag moet het gewoon kunnen lijkt mij :j

sillysoul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-09 11:14

als er echt iets in de keel zit is het wel spoed kan stikken), maar hoesten 'alsof er iets in de keel zit' is vaak een hond met kennelhoest en dus niet levensbedreigend.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 11:18

sillysoul schreef:
Dus waarom kunnen leken wel via internet een diagnose stellen en daaropvolgend advies geven?

Dat kunnen leken niet. Althans geen betrouwbare.... Ik vind met name de topics waarin alles van Bach bloesems, groene blubber tot reiki wordt aangeraden (soms zelfs voor levensbedreigende aandoeningen!) ridicuul en getuigen van weinig gezond verstand. Zoals je zelf al zegt éérst de dierenarts bellen , dan beppen op het net. Okay, ik hoef niet eens te bellen, ik was zo slim er één te trouwen.... ;)

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 11:29

@kugger very smart 8-)

ik vind ook niet dat je zomaar een diagnose kan stellen op het net, maar idd voor de kleine dingen zoals wondverzorging, ervaringen bij bv gebeten hond enz..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 11:33

sillysoul schreef:
als er echt iets in de keel zit is het wel spoed kan stikken), maar hoesten 'alsof er iets in de keel zit' is vaak een hond met kennelhoest en dus niet levensbedreigend.

ik vind een hoestende hond zeker een reden om naar de dierenarts te gaan...ook omdat ik dat nog nooit heb meegemaakt. :o
(en ik heb 6 honden...)
Als ik weet wat 'iets' is ren ik wat minder hard :D

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 11:33

Nou ben ik zelf ook erg van oplossingen op de meest natuurlijke wijze. Maar ga toch echt op zijn minst voor een diagnose naar een dierenarts.
De diagnose voor een mank lopend hondje kan tenslotte al verschillen tussen een geirriteerd nageltje tot een hernia. Dat nageltje kun je vaak zelf wel zien, maar zeker de hernia kan alleen een dierenarts met zekerheid zeggen. En dan zit daar natuurlijk nog heel veel tussen.
Maar goed, ik ga liever 5 keer voor niets, dan 1 keer te laat. Mijn gemoedsrust is mij die 26 euro consult wel waard.

Zo heb ik nu mijn oudje op pijnstilling staan voor artrose in haar knietjes, maar met regelmaat ga ik even met haar naar de DA om te laten kijken of er niets sluimerd wat uitelijk onderdrukt wordt door die pijnstilling. Tot nog toe, gelukkig telkens voor niets geweest :D

@Max, ook met een gebeten hond is het beter om even te laten kijken hoor. Laatst was de hond van mijn zoon aangevallen, voornamelijk beetwonden in zijn nek, maar toch was ook zijn hoornvlies beschadigd. Weer typisch zoiets wat alleen een dierenarts met zekerheid kan vaststellen. Ook is behandeling daarvan cruciaal voor het behouden van het oog. Wij waren in ieder geval blij dat we er toch even naar hebben laten kijken!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 12:20