ik had al eerder een topic over fretten dat ik die misscien wou nemen maar ik ben er uit dat ik die denk ik toch niet wil. Mijn moeder heeft vroeger een rat gehad en stelde dan ook voor om een rat te nemen. wie heeft er ook allemaal een ratje?
en komt hij bij een fokker weg of uit de dierenwinkel.
weet iemand waar in er 1 in de buurt van hoogeveen zou kunnen ophalen?
Zijn hok staat in de keuken op de kast, het hok staat altijd open, en anders maakt hij het zelf open want ze zijn o zo slim. Maar hij komt nooit van de kast af, hij komt altijd gezellig kijken als je aan het koken bent etc.
Hij heeft nog nooit gebeten, en mijn broertje en zusje kunnen er alles mee doen, agoshie,
ik heb al een kooi. ik heb 1 met 2 verdiepingen en best wel groot. hij komt zoja inde woonkamer bij de tv te staan. hij kan dan de hele woonkamer door kijken. maar ik denk niet da hij los in de woonkamer kan iv snoeren waarschijnlijk alleen op mn kamer los. en op de bank!
Silence
Geplaatst: 26-11-09 16:31
Ik wil je sowieso 1 tip geven.
Fretten hoor je niet alleen te houden, maar ratten ook niet. Kijk er dus voor minstens 2.
Appeltje00
Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-09 16:31
o ja en waar heb jij hem weg?
HorseTopShop
Geplaatst: 26-11-09 16:32
Silence schreef:
Ik wil je sowieso 1 tip geven.
Fretten hoor je niet alleen te houden, maar ratten ook niet. Kijk er dus voor minstens 2.
Dat hebben we haar ook al duidelijk geprobeerd te maken met fretten, maar zonder succes.
Appeltje00
Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-09 16:32
@silence
ja ik weet dat je ze samen moet houden!
Laatst bijgewerkt door Appeltje00 op 26-11-09 16:32, in het totaal 1 keer bewerkt
xLiezel
Geplaatst: 26-11-09 16:32
Ik heb wel eens gehoord dat ratten er wel áltijd een maatje bij moeten hebben!
Silence
Ik zou ze overgens bij de fokker halen en niet bij de dierenwinkel. Het is eigenlijk net als met hondjes enzo, let op t nest, op hoe de rest eruit ziet, hoe het dier zich gedraagd als mensen in de buurt komen.
Maar je weet ook dat ratten gruwelijk veel werk zijn? Ze hebben veel speeltjes nodig, hangmatjes enz. Ze moeten veel kunnen klimmen, dus veel verdiepingen in hun kooi. Maar ze kunnen ook niet tegen te veel viezigheid, en een kooi van het goede formaat (1,5x1x0,5 is toch wel n minimum) helemaal goed schoonmaken, hangmatjes wassen etc kost je gerust 2 of 3 uur. Plus dat je er de eerste tijd veel tijd in zult moeten steken om ze goed mak te maken.
zonnebloem18
Geplaatst: 26-11-09 16:42
Altijd 2 nemen minder is gewoon zielig. Een kooi waarvan je denkt dat hij groot genoeg is is vaak te klein de minimale maten zijn: 60bx45dx70h en groter is fijner. Ratten haal je NIET bij de dierenwinkel maar bij een rattery of opvang die zijn er genoeg. Ratten hoeven geen familie van elkaar te zijn om bij elkaar te kunnen. Vrouwtjes zijn gemiddeld genomen drukker dan mannen maar vrouwen krijgen (over het algemeen) meer last van bijv. tumoren baarmoederproblemen. Dat mannen niet samen kunnen is een fabel het kan af en toe wat moeilijke zijn maar ik heb groepen gehad van 10 mannen die heerlijk zonder problemen samen leefden.
Ratten zijn duur, niet zozeer het eten of in onderhoud maar qua dierenartskosten. Ratten zijn erg gevoelig en het is zeker aan te raden tegen de tijd dat ze 1 jaar zijn voor elke rat zeker 100 euro apart te hebben.
Zaagsel is not done daar krijgen ze luchtwegproblemen van gebruik liever beukensnippers, hennepvezel of corbo.
Als je vragen hebt laat het weten ik heb in de afgelopen jaren zeker 300 ratten opgevangen en geplaatst en zelf zo rond de 70 gehad.
Appeltje00
Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-09 16:43
dat van de tijd besef ik wel. ik heb ook wel een groot hok. met een trap naar beneden en dan 2 verdiepingen voor de rest maken we er nog buizen enzo in.
ik kan nog niet een rattery in de buurt ontdekken of een fokker.. ja vroomshoop maar dat is een half uur .
Vjestagirl
Geplaatst: 26-11-09 16:51
fionaf09 schreef:
ik kan nog niet een rattery in de buurt ontdekken of een fokker.. ja vroomshoop maar dat is een half uur .
Dan zou ik toch daarvoor gaan. Het is maar een half uur. Als je een paard of hond zou kopen zou je toch ook wel een half uurtje rijden om naar een dier te gaan kijken?
Ja maar een dierenwinkel kan evt ook. balou is er ook gelukkig mee
Vjestagirl
Geplaatst: 26-11-09 16:53
En er zijn ook heel veel mensen er NIET gelukkig mee. Daarbij, in de opvang zitten vaak zo veel diertjes, waarom niet die een nieuw leven geven? Of zorgen dat je hem van een goede fokker hebt, zodat je weet waar ze vandaan komen.
Als je al niet eens tijd wilt besteden aan het zoeken naar het perfecte rattenkoppeltje voor jou, hoe ga je het dan doen als je de hokken moet verschonen etc.?
kaatje89
Geplaatst: 26-11-09 16:54
Sorry maar een fokker zegt ook niet alles...
Toen wij klein waren kregen we een konijn, mijn moeder speciaal naar een fokker toe, konijn lag binnen een maand dood in zn hok.. Die erna gewoon uit de winkel gehaald, is 9 jaar geworden.. Je moet er ook wel geluk mee hebben..
De konijn van mn vriend komt uit de dierenwinkel, niks mis mee, die van mij bij een particulier weg, heeft een verschrikkelijk slecht gebit.. Tjah als je gewoon kijkt naar het beestje zelf, zien ze er goed uit? levendig? noem maar op
Uit een opvang vind ik wel een goed idee, zijn vaak al tam, en je geeft ze gewoon een goed huisje
Balou_k
Geplaatst: 26-11-09 16:54
Moet wel zeggen dat mijn rat uit de dierenwinkel net van de fokker kwam, hier uit zeeland, nog jonkie's en aangezien ze uit de dierenwinkel kwamen en al veel hadden gezien in slechts 1 a 2 weken was hij binnen no time mak.