Voedingsroutine kat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

billionache

Voedingsroutine kat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 13:55

Sinds enkele dagen is Johnny van mijn moeder naar m'n vader verhuisd. Bij mijn vader kreeg hij droge brokken die hij moest delen met de anderen. Ze kregen op onregelmatige tijdstippen eten (als de bak leeg was werd hij bijgevuld). Nu willen we graag van die gewoonte afstappen. Hij eet enorm veel en het is dus niet haalbaar om elke keer weer bij te vullen. Hij wordt ook dik en dat kan hartproblemen veroorzaken, op zijn leeftijd (13 jaar) dus niet meer zonder risico's. We willen dus op regelmatige tijdstippen eten geven. Nu moet mijn moeder om 4 uur 'smorgends gaan werken, dan ben ik dus bij mijn oma, kan zij hem moeilijk dan eten gaan geven. Dus gaan we hem als mijn moeder thuis is (tussen 9 en half 12) en als wij ongeveer gaan eten (18u) eten geven. Zijn dit volgens jullie realistische tijdstippen ?

Tweede vraag nu, wat voor voer te kopen. Helemaal in het begin kreeg hij natvoeding van Whiskas. Hier zijn we mee gestopt; lievelingseten van de katten, maar bevat weinig voedingsstoffen. Daarna kregen ze dus droge kattenbrokken. We hadden zo'n 4 verschillende smaken in huis voor voldoende afwisseling. Nu krijgt hij soms (1 keer om de twee dagen ofzo) natvoeding van een biologisch merk. Voor de rest krijgt hij de Whiskas Senior droge kattenbrokken.

Ben benieuwd naar jullie mening :)

desy_kuiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 13:59

Om te beginnen ik ben begonnen toen mijn kat kitten was met wiskas. Hij werd inderdaad erg dik en er zit niet genoeg voedingstoffen in. Hij is nu 2,5 jaar en krijgt nu al 2 jaar Hills. Er staat op de zak hoeveel hij mag/moet hebben kwa leeftijd en gewicht die van mij mag 80 gram dus hij krijgt s'ochtends 40 en s'avonds 40. Hij krijgt stipt om 7.00 en om 17.00 zijn eten. Niet meer en niet minder. Af en toe krijgt hij wel kitbits van wiskas die snoepjes. Ongeveer 3 over de hele dag. Hij ziet er nu perfect uit.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 14:00

Wij hebben 6 katten thuis en niet de mogelijkheid om de hele dag eten voor ze te laten staan omdat de honden dat dan netjes opeten.

Als we smorgens met de honden uit gaan, om ongeveer 9u dan krijgen de katten allemaal een bak eten waarin vlees zit (ik geloof van Tompoes) met brokjes er bij en een scheutje kattenmelk.
Dat is echt de grote maaltijd voor ze.
Dan rond lunchtijd zitten er soms 2 of 3 katten die smorgens te laat waren, zij kunnen een handje kattenbrokjes krijgen.

Om 17u worden onze honden gevoerd. Dan zijn alle katten ver weg. Zij melden zich om 19u en krijgen dan brokjes (ander merk dan tussen de middag).

s'avonds om 22u als de honden weer voor de lange wandeling gaan, dan krijgen de katten weer een kleine portie vlees (tompoes) met wat brokjes.

Verder krijgen onze katten eens per week een eendagskuikentje, die hebben we in de opvang als voer voor reigers en dergelijke vogels en daar profiteren de katten van mee.

BabsiejJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 14:05

Ik zou om te beginnen een ander merk voer kiezen. Whiskas eten ze veel van, maar vult niet. Zit ook veel suiker in.

Daarbij zou ik toch proberen smorgens ook te eten te geven. Bij mij krijgen ze porties omdat ik vers vlees geef. Ik voer smorgens om 06.30 om 17.00 en rond 23.00.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 14:18

Joycebunny schreef:
Sinds enkele dagen is Johnny van mijn moeder naar m'n vader verhuisd. Bij mijn vader kreeg hij droge brokken die hij moest delen met de anderen. Ze kregen op onregelmatige tijdstippen eten (als de bak leeg was werd hij bijgevuld). Nu willen we graag van die gewoonte afstappen. Hij eet enorm veel en het is dus niet haalbaar om elke keer weer bij te vullen. Hij wordt ook dik en dat kan hartproblemen veroorzaken, op zijn leeftijd (13 jaar) dus niet meer zonder risico's. We willen dus op regelmatige tijdstippen eten geven. Nu moet mijn moeder om 4 uur 'smorgends gaan werken, dan ben ik dus bij mijn oma, kan zij hem moeilijk dan eten gaan geven. Dus gaan we hem als mijn moeder thuis is (tussen 9 en half 12) en als wij ongeveer gaan eten (18u) eten geven. Zijn dit volgens jullie realistische tijdstippen ?

Tweede vraag nu, wat voor voer te kopen. Helemaal in het begin kreeg hij natvoeding van Whiskas. Hier zijn we mee gestopt; lievelingseten van de katten, maar bevat weinig voedingsstoffen. Daarna kregen ze dus droge kattenbrokken. We hadden zo'n 4 verschillende smaken in huis voor voldoende afwisseling. Nu krijgt hij soms (1 keer om de twee dagen ofzo) natvoeding van een biologisch merk. Voor de rest krijgt hij de Whiskas Senior droge kattenbrokken.

Ben benieuwd naar jullie mening :)

Soort voer: Carocroq, goed van samenstelling, redelijk betaalbaar en ook goed te verkrijgen.
Je kan de dagportie afwegen en 1x per dag geven in een bakje dat permanent beschikbaar is. Of als je de tijd hebt inderdaad 2x per dag 1/2e portie geven. Verder is er kattenspeelgoed met een voerbeloning. Voerbal met een gat waar brokjes uitkomen is de bekendste en meestal in de dierenwinkel te krijgen. Er is ook een speelbord met bakjes, etc. waar kat de brokjes met tanden en voetjes uit moet peuteren. Bij beide zijn ze langer bezig en een te dikke kat verbrand meer energie voor dezelfde hoeveelheid voer.

Don_Zhivago

Re: Voedingsroutine kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 22:51

Ik zou 's morgens voeren en dan rond een uur of 5-6 nog een keer...

omdat je zegt dat hij te dik wordt en omdat het al een oude kat van 13 is zou ik gaan voor een hoogwaardige light voeding voor senior katten..

denk bijvoorbeeld aan satiety support van Royal Canin, dit is een licht verteerdbare voeding met heel veel vezels.. hij krijgt dus het gevoel dat hij vol zit.

Stop met het vlees, heel af en toe een portie oke maar dan wel van een hoogwaardige voeding dus geen wiskas o.i.d
denk hierbij aan de A-merken: Royal Canin en Hills..