oudere kat laten wennen aan kattenluik?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

TinkerTreas

oudere kat laten wennen aan kattenluik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-09 13:18

Kun je een oudere kat (ongeveer 13 jaar denken we) nog laten wennen aan een kattenluik? En hoe kunnen we dat het beste aanpakken.
Kieran is sinds enkele maanden een binnenkat geworden, het zat me niet lekker dat hij buiten liep. Gelukkig pikt hij dit erg goed op. Maar we willen hem graag meer bieden, dus gaat mijn vriend 1 van onze balkons voor hem afzetten en daar ook klimattributen en ligplankjes plaatsen. Ook zouden wij dan graag de kattenbak daar neerzetten, maar dan moet hij natuurlijk wel altijd het balkon op kunnen.
Het is trouwens een overdekt/ inpandig balkon en de kattenbak kan daar helemaal beschut staan, dus het is niet zo dat hij dan met z'n gat in de regen moet gaan zitten :D
Graag jullie advies hierover.

Dana01

Re: oudere kat laten wennen aan kattenluik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 13:20

hier hebben we eerst de magneetstrip eruit gehaald, dan voelen ze geen weerstand en is de stap niet zo groot.
als je ze er een paar keer doorheen drukt, en er staat wat lekkers aan de andere kant, hebben ze het zo in de gaten :j

tinkerkatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 13:23

Inderdaad gewoon een paar keer erdoor heen zetten. (Hou een fototoestel gereed bij de eerste keer, die kop is geweldig om te zien:)) Mijn kater was erg verbaasd de eerste keer dat hij zomaar buiten was. Maar na een paar keer snapte hij het en wist hij hoe het werkte.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 13:26

Gewoon volhouden inderdaad :) bij die van ons duurde het wel een maand voordat ze erdoor gingen, en daarns hebben we de magneet strip ervoor gedaan :)

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-09 14:47

Ik ben benieuwd hoe hij daarop reageert, meneer houd er namelijk al helemaal niet van om opgepakt te worden. Dus die wordt dan echt link denk ik als we hem door een luikje heen duwen :o :D

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 15:46

dat hoeft maar 1 keer, hij moet even snappen dat hij niet doodgaat als hij er doorheen gaat :D

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 15:49

kan je wel leren hoor.
druk hem er een keer doorheen en rammel daarna met een bakje vlees ofzo.
in elk geval een geluidje dat hij kent en weet dat er wat lekkers aan komt.
moedig aan met je stem en de meeste katten snappen dan heel goed dat ze er echt doorheen kunnen.

zorg er wel voor dat het luikje soepel genoeg is,sommige katten vinden het vreselijk als het luikje hard op hun rug komt als ze er doorheen gaan

me_myself_i

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 17:14

Zet je kat aan de ene kant van de deur jij met wat blikvoer (of vlees) aan de andere kant, je houdt het kattenluikje omhoog en lokt de kat er doorheen, na een keer of 3 hebben ze het wel door. Nu Hou je het luikje niet meer omhoog maar gewoon dicht en zet het blikvoer aan de andere kant, probeer hem te lokken met geluidjes (wij roepen altijd poes poes poes als ze eten krijgen dus dan komen ze ook :P) Vaak duwen ze dan met hun neusje tegen het luikje en dan zie je ze kijken van: Verrek ik kan erdoor naar het eten :D Gewoon proberen :D

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 01:11

Mijn poes van 15 had het binnen een dag door.
Ik heb het luikje eerst open gezet door er een touwtje aan te maken en die even aan het raam te plakken met plakband.
Daarna heb ik het luikje weer losgemaakt en voor haar open gehouden als ze erdoor wou en hem vervolgens zachtjes over haar rug heen dicht laten glijden.