skinny cavia ineens dood in haar hokje

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

skinny cavia ineens dood in haar hokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 14:49

Vanmiddag vond ik latina ineens dood in het hok.
Ze was erg opgeblazen en het buikje leek wel vol vocht te zitten.
Gistere kon ik nog niks merken aan haar en heb ik haar huidje nog ingesmeerd en haar schoongemaakt met een babydoekje, dit was savonds nog.
De andere caafjes lijkt niks aan de hand te hebben.
Al ga ik nu spoken zien en vind ik ze ineens allemaal opgeblazen terwijl dat niet zo is.

Ook had ze gistere nog gewone eetlust en leek er niks aand e hand te zijn, nu vraag ik me af zou het toch een gasbuikje geweest kunnen zijn?
Alleen heb ik even rond gegoogled en zijn de sympthonen hier van geen eetlust en het niet fijn vinden dat je aan de buik komt etc. Geen van de sympthonen had ze alleen het opgeblazen.

Nu heb ik natuurlijk de overige 19 caafjes goed bekeken en ze hebben allemaal nog goede eet;ust en zijn erg bewegelijk en mag gewoon aan de buikjes komen. ( dus geen sympthonen van gasbuikjes )

Ook zat ze bij een beer ( misschien zwangerschaps vergifteging? ) hier zat ze net een maandje bij.

Wat dneken jullie?

chocobroodje

Re: skinny cavia ineens dood in haar hokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 15:00

Hartproblemen misschien? Dan houden ze ook vocht vast maar het kan natuurlijk ook gewoon pech zijn geweest.

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 15:01

denk niet dat je het geprobeerd of gehoord hebt.. maar klotste ze ook net als dat je zelf net gedronken hebt.?

dit kan ook symptomen zijn van een hartaanval.. die heeft mijn caafje ook gehad alleen kreeg hij helaas alles nog gewoon mee.. zijn buikje was ook opgezet en vol vocht.. het was net een waterballon..

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 15:02

Zou ze geen last gehad hebben van het spul van babydoekjes?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 15:11

van de baydoekjes denk ik niet, heb ik haar vaker mee schoongemaakt en de andere skinny's ook

@salsaentango idd net een waterballon daar leek ze echt op ja en het klotsen niet toen ze al dood was, en gistere was er helemaal niks aan de hand dus heb niks gehoord of iets

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 15:22

Is het echt vocht of kan het ook lucht zijn geweest?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 15:25

het zou natuurlijk ook lucht geweest kunnen zijn maar het voelde als vocht...echt zo'n waterballon achtig gevoel gaf ze me

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 16:56

Hij hartproblemen en tumoren in de buik kunnen ze last krijgen van een vochtophoping in de buik.
Als je het echt zeker wilt weten zou je autopsie kunnen laten doen.

Sterkte.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 17:20

Vergis je niet in de snelheid waarmee een lijk kan opzwellen als het op een warm plekje ligt.Misschien is het pas na overlijden gekomen en is het niet de oorzaak.

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 08:24

Gisteravond is mijn cavia (geen skinny, 6 jr) ook vrij plots overleden. Meestal zie ik het wel aankomen, maar eergisteravond heeft ze nog lopen brullen om andijvie en gistermiddag was ze ineens sloom. Tegen 11 uur s'avonds is ze op mijn schoot overleden. Het viel mij op dat zij ook een opgezwollen buik had, terwijl ik vorige week nog zoiets had van 'daar mag best wel wat aan.' Tijdens de stuiptrekkingen kwam er ook zuur vocht uit haar mond (maagzuur?), iets wat ik tot nu toe nog nooit heb gezien als een cavia overlijd. Ze was wel al op leeftijd, dus het kan ook gewoon ouderdom zijn, maar ik moest toch even denken aan dit topic.

Snowgirl38

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 08:35

Een van onze cavia's was opeens ook veel dikker ,dit merkte ik omdat ze haast niet door het deurtje van het huisje kon.We zijn toen naar de dierenarts geweest en die constateerde trommelzucht wat duid op gas in de darmen ,ze heeft toen laxeermiddelen gekregen en een flinke pijnstiller maar is helaas toch hieraan overleden.
Het leek inderdaad net alsof ze opgeblazen of zwanger was.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 08:50

Sterkte ermee Cinnepin.
Ik reageer even, niet omdat ik iets van cavia's ken, maar omdat wat je beschrijft, plots opgezwollen toch wel doet denken aan een uit de hand gelopen bacterieel proces. Graseters met een grote blinde darm (ook paarden) zijn daar heel gevoelig aan. Ik wil alleen maar even de tip geven een tijdje erg goed op te letten met de andere beestjes, gezien je niet weet wat het was. Even geen contact met dat hok, die beer, voeding eens kritisch bekijken enz..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 14:46

bedankt oor de reacties

De overige caafjes tonen allemaal nog gezond!

Gistere avond ondekte ik wel een caafje met diarree maar die heb ik appart gezet met water en hooi en de diarree is al weer over.

Op een ander forum werd mij verteld dat dit ook leek op een hart aanval