Epilepsie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

R.X.

Epilepsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-09 19:02

Hoi,

1 Van mijn honden heeft epilepsie.
Eerst hadden we pillen van de da later da en homophaat en nu nog alleen van de homophaat.
Door de homophatie is het een stuk beter geworden, minder lang en minder vaak.
Nu is het twee keer voor gekomen dat ze ging grommen en wou grijpen, ze heeft het dan niet door en we straffen dat tuurlijk ook niet.
Nu wou ik weten of er meerdere hiermee ervaring hebben en hoe het bij hun hond verliep.
Voor de duidelijkheid, de hond is totaal niet vals en heeft verder nog nooit gegromt of gebeten, nooit.

Riddershow

Re: Epilepsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 22:51

Mijn hond is in de na fase soms ook erg van de wereld en dan heeft ze ook wel eens naar ons gehapt. gewoon negeren en vooral je handen thuis houden als je niet weet of ze "er al uit" is. Mijn hond hapte echt gemeen,wilde ik mijn vingers niet in de buurt hebben.

Hoe oud is je hond? reu of teef?

Mijn hond had het al vanaf heel jongs af aan. Omdat ik al op vers voer zat, lag het iig niet aan de voeding. Ze heeft nooit aan reguliere medicatie gezeten omdat ze daar niet in aanmerking voor kwam. Daarvoor waren de tussenpauzes te groot. Maar deze werden wel kleiner. samen met een holische da uit uitrecht hebben we de neerwaardsespiraal kunnen opheffen en nadat ze gecastreerd is zijn haar aanvallen nog maar sporadisch.

Het happen is bij onzehond een fase geweest. nu doet ze het niet meer, maar haar aanvallen zijn ook lang niet meer zo heftig als eerst.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-09 22:58

Het is een teefje van vijf jaar oud.
Ze is geholpen.
Eerst deden we haar altijd aan haar achterpootjes haar verleggen als ze ergens vast lag.
Nu durven we dat dus niet meer.
Ze krijgt s'ochtends Farmfood brok en s'nachs vlees, rijst en groenten.
Ook heeft ze wat vaker bloed, denk dat ze dan op haar tong of wang bijt, vind het zo sneu voor haar, ze is zo lief en heeft zo'n rottijd meegemaakt voordat ze bij ons kwam.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 23:20

Het enige wat wij doen als ze een aanval heeft ishaar tijdens het vallen sturen (als we er bij zijn als ze valt en als het nodig is (dus als ze bijv ergensop valt of zo) en soms leggen we een handdoek onder haar hoofd om schade aan de tanden te voorkomen (bijv op tegels) verder uit laten razen. Moch je willen,ik kan je onze hda aanraden, ze heeft onze hond een beetje weten te helpen. ok niet 100%, maar dat maakt niet uit.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 11:11

heb zat ervaring met epilepsi(mijn zusje heeft het altijd al gehad) maar niet zoveel met epilepsi bij honden.

kennis van mij had een hondje die af en toe een aanval kreeg.
die viel gewoon op en begon te trillen en te doen.
daarna wel suf maar niet bijten ofzo

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 19:47

manishdra schreef:
Het enige wat wij doen als ze een aanval heeft ishaar tijdens het vallen sturen (als we er bij zijn als ze valt en als het nodig is (dus als ze bijv ergensop valt of zo) en soms leggen we een handdoek onder haar hoofd om schade aan de tanden te voorkomen (bijv op tegels) verder uit laten razen. Moch je willen,ik kan je onze hda aanraden, ze heeft onze hond een beetje weten te helpen. ok niet 100%, maar dat maakt niet uit.

Wel heel aardig van je maar onse da en homophaat helpen haar ook super, ben alleen benieuwd of er anderen ook veranderingen zien in de aanvallen.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 22:06

Tja, ik weet wel dat agressie bij epilepsie niet zo heel vaak voorkomt en laten we hopen dat het net zoals bij onze hond een tijdelijk iets is.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 22:34

Het is in al de tijd gelukkig maar twee keer voorgekomen.

Sann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 22:44

Mijn hond heeft sinds een jaar epileptie, is nu 6,5, dus eigenlijk (te) laat ermee begonnen (normaal gesproken tussen 0,5 en 5 jaar). Er is ook geen oorzaak bekend bij hem, niet door voer, stress of wat dan ook. Wel heeft hij het gem. elke 2 weken. Dus wel met regelmaat. Begin dit jaar begonnen met homeopatische middelen, na versterking van het middel werd het heftiger, dus tijdelijk gestopt. Vorige keer had hij het 10x binnen 1,5 dag. Afgelopen weekend zijn we weer begonnen met het eerste middel, omdat zonder dus eigenlijk weer erger werd, wat wel hielp (minder heftig en minder vaak op een dag). Helaas door het middel is hij wel minder actief. Voor zijn epileptie kon ik gemakkelijk 6km fietsen, zonder te stoppen, tegenwoordig houd hij geen 2km vol/geen zin.
Nadat hij de laatste epileptie heeft gehad, is hij de volgende dag heel angstig. Zelfs eten is eng (en dan is hij dus echt niet goed te pas). In de 'bijkomfase' moet je ook echt niet met je handen in de buurt komen, want hij weet niet wat hij doet.
Alles moet hij weer opnieuw verkennen..

Edit; filmpje van een heftige vorm van zijn epileptie (is niet altijd zo)
http://www.youtube.com/watch?v=qMUayGiWiYQ

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 17:33

Wij hadden ook een hond thuis met epilepsie. Zij kreeg natriumvalproaat (is een middel wat ze ook bij mensen voorschrijven) en mocht zo nodig stesolid (is ook valium) bij een insult. Ze kreeg vooral complex partiele aanvallen (ongecontroleerde handelingen die niet te stoppen zijn van buitenaf, hond reageert niet op omgeving) en af en toe een absence (even wegraken). Ze heeft alleen in het begin een paar keer een tonisch clonisch insult gehad (schokken/schudden en stijfkrampen). Vanaf dat moment heeft de DA dus de medicatie voorgeschreven en daar heeft ze het altijd goed op gedaan. Helaas hebben de medicijnen wel ernstige bijwerkingen, we wisten dus dat ze niet oud zou worden. Uiteindelijk is ze 10 jaar geworden, meer dan we verwacht hadden, en is ze overleden aan hartfalen (vocht achter de longen en het hart) wat veroorzaakt was door jarenlang medicijngebruik. Het was echter een afweging tussen de bijwerkingen van de medicatie of de negatieve effecten van de insulten die ze had. Ook daar was ze niet oud mee geworden. Bovendien hou je aan ieder tonisch clonisch insult hersenbeschadiging over, dit herstelt nooit meer. Deze insulten had ze niet meer toen ze de medicijnen ging gebruiken. De aanvallen die ze nog wel had waren wel vervelend, maar niet gevaarlijk voor de hond of de omgeving.

Ik heb zelf hele goede ervaringen met homeopathie met allerlei andere ziektes en kwaaltjes, maar ik denk dat bij epilepsie alleen reguliere medicijnen echt helpen om minder aanvallen te krijgen of aanvalsvrij te worden. Misschien een idee om toch eens bij de DA te informeren. Medicatie kan namelijk ook de scherpe randjes van het gedrag van je hond afvlakken zodat hij niet meer zo agressief is. Ook al doet je hond het onbewust, dat bijten en grommen is best een groot risico en met goede medicatie kan het gewoon overgaan.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 18:31

Mijn ervaring is bij de reguliere DA onderdruk je de aanvallen. Mijn HDA heeft gezocht naar de oorzaken (door zo'n wichelroede (ik stond r ook sceptisch naast hoor ;) )) en is daarop gaan focusen. Eerst werde de aanvallen ook meer (zijn we met één middeltje tijdelijk gestopt) en later werder de aanvallen minder en deze zijn nu bijna voorbij. Mijn HDA zei dat ze bij 50% de aanvallen kon laten verdwijnen en bij de rest op zijn minst kon verminderen. Nou bij ons is dat laatste gelukt. En daar ben ik heel blij mee.

Ik geloof eigenlijk helemaal niet in dat soort wichelroede practijken met druppetjes doorzichtige vloeistoffen die water zouden kunnen zijn. Maar het werkte en dat zal wel geen placebo effect zijn geweest want op aanvallen heb je geen oinvloed.

Gypsylady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 18:42

Ik had ook een hond met epilepsie
Ze kreeg hele zware aanvallen dat ze weg viel met schokken en alles laten lopen schuim, op der bek enz enz
Soms wel 3 x op een dag en dan weer een poosje geen
Ze kreeg gewone medicijnen van de DA die geweldig goed hielpen
De aanvallen beleven toen beperkt tot hooguit 1x per jaar
Toen ze haar eerste aanval kreeg was ze ook heel agressief en wist ze ook niet wat ze deed
Ze viel ons en een groot paarden beeld aan toen ze uit de eerste aanval kwam
Ze was helemaal in paniek
Later als ze een aanval kreeg ging ik bij haar zitten en prate zachtjes met haar
Als de aanval dan bijna over was was ze niet meer zo in paniek
Ze is trouwens maar 8 jaar geworden
Helaas overleden aan kanker en dus niet aan de epilepsie

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 18:44

mijn hondje heeft het ook maar die wil niks liever dan bij me liggen als hij der 1 heeft want als ik heb optil en bij me leg word hij heel rustig gelukkig.maar je heb heel veer soorten epilepsie aan vallen ik zelf heb het ook.dus elk hond is anders