Hamster is "kreupel"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Konstantine

Hamster is "kreupel"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-09 00:48

Dag beestenboelbokkers!

Ik heb een probleempje, of eigenlijk, mijn hamstertje heeft een probleempje.
Hij loopt "kreupel", dat wil zeggen, hij zet zijn rechter achterpootje niet goed neer. Ik weet niet wat er is gebeurd, hij lijkt geen pijn te hebben, hij loopt gewoon (en nog snel ook) en ik kan het ook aanraken. Maar hij doet niets met het pootje. Kan dit plotseling, zo zonder dat hij pijn lijkt te hebben?

Edit: Ik moet er wel bij zeggen, dat dit pootje de andere pootjes sowieso al niet zo goed bij hield als hij bijvoorbeeld in zijn radje rende, maar hij gebruikte het eerst wel, en nu dus niet meer... Vandaar mijn bezorgdheid.

Gezien het feit dat het weekend is en ik het pas net opmerkte, vraag ik eerst eventjes hier advies, omdat naar de dierenarts gaan nu dus niet mogelijk is. Als het niet verbetert of hij lijkt er last van te hebben, ga ik met hem naar de dierenarts, maak jullie dus maar geen zorgen!

Goof

Re: Hamster is "kreupel"

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 10:48

Misschien heel l.ullig; maar wat kan een DA doen aan een miniscuul hamsterpootje vraag ik me af?

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 10:49

Wat voor radje heb je? Wel veilig genoeg?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 18:19

Goof schreef:
Misschien heel l.ullig; maar wat kan een DA doen aan een miniscuul hamsterpootje vraag ik me af?

daar kan een da heel veel aan doen ;)

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 18:21

misshien is hij erges vast komen te zitten....
DA kan er wel wat aan doen hoor,was bij mij ook ;) had z'n pootje gebroken(zag er super grappig uit zo'n verbandje :P)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 18:23

Maar om wat voor hamster gaat het? ( syrische,russiche etc. )
En zie je geen bloed bij het pootje? Als je geen bloed ziet dan gaat het in iedergeval niet om een open botbreuk. En je kunt het beste wel even naar de DA gaan. Kan maandag ook. Maar haal sowiezo tot die tijd het radje eruit. En wat voor kooi heb je? Een dichte bak of tralie kooi? Als je een tralie kooi hebt, kun je mischien karton of placemats door de tralies weven waardoor niet kan klimmen tegen de tralies op. Dus dat hij op de bodem kan blijven.

Owjah wat voor radje heb je? Een met spijltjes of 1 met een dichte loopvlak?

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-09 18:29

Het is een russische dwerghamster van ongeveer 8 weken oud. De kooi is een onderbak van 13 cm hoog met daarbovenop een bovenstuk van tralies. Het radje is van kunststof en helemaal dicht.
Hij klimt inderdaad best vaak omhoog aan de tralies, maar daarbij gebruikt hij alleen zijn voorpootjes om zich op te trekken.

Ik heb het pootje net van dichtbij kunnen bekijken, het bloedt niet en is ook niet opgezwollen of zo. Hij vindt het niet leuk als ik er aan zit, maar dat vindt hij van het andere achterpootje ook niet.

Hij gebruikt het pootje echt helemaal niet, hij trekt het op en loopt op zijn andere drie pootjes.

Hij rende vanmorgen wel gewoon dolblij in zijn radje. Ik durf het radje er eigenlijk niet uit te halen, omdat hij dan juist tegen de kooi op gaat klimmen uit verveling...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 18:38

hmmm... denk dat het wel slimmer is om het radje uit te halen ;) en dan de kooi te beveiligen zoals ik al had gezegt. En hoe groot is de kooi?

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-09 18:42

Ik heb geen idee hoe groot de oppervlakte precies is... Ik denk ongeveer 40 bij 50 en de totale hoogte ook zoiets als 40. De hamster loopt nu even los over het bed en dan loopt hij wel iets beter dan in dat radje of in het zaagsel. Heb het radje er dus toch maar uitgehaald en even een placemat gepakt om die kooi te beveiligen.

Best stom dat dit nu gebeurd is, we zouden maandag gaan kijken voor een nieuwe kooi, omdat we deze toch vrij klein vonden...

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-09 18:48

Nu ik hem eens onder de bureaulamp heb bekeken, kom ik tot de conclusie dat het pootje wel een beetje blauw lijkt te zijn... Dus misschien dat hij toch ergens klem heeft gezeten of iets dergelijks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 19:02

hmm toch het beste denk ik om dan even naar de da gaan ;)
Kan zijn dat ie gekneus is ;) Maar dan kan hij pijnstillers voor krijgen. ( en ik zou voor een kooi gaan van min. 50 * 30, groter is altijd beter :D Heb voor 1 van mijn rusje zelfs een kooi van 70 bij 40 )

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 19:06

Als ik jou was, zou ik maandag pas naar de DA gaan. Als je in het week-end gaat dan kan je voor dat bedrag ook 2 nieuwe hamsters kopen. Is niet l.llig bedoelt hoor, maar ik denk dat het ergens knel heeft gezeten en misschien alleen maar gekneusd is en dat gaat vanzelf weer over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 19:08

astridelise schreef:
Als ik jou was, zou ik maandag pas naar de DA gaan. Als je in het week-end gaat dan kan je voor dat bedrag ook 2 nieuwe hamsters kopen. Is niet l.llig bedoelt hoor, maar ik denk dat het ergens knel heeft gezeten en misschien alleen maar gekneusd is en dat gaat vanzelf weer over.

Ze hoeft er ook niet direct mee naar de DA, maar het kan net zo goed gebroken zijn ;)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-11-09 19:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-09 19:55

Hee, bedankt! Daar heb ik vast wel wat aan ja :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 23:59

geen dank hoor :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 18:52

en hoe gaat het nu?

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 18:54

love_western schreef:
Goof schreef:

daar kan een da heel veel aan doen ;)

idd :j er bestaat nu zelfs een vissen dokter (voor goudvissen en grotere vissen: snoeken enz.)
dus een miniscuul hamsterpootje zal vast wel geholpen kunnen worden :j

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-09 19:00

Het gaat inmiddels weer best goed, Rooney racet weer dolgelukkig rond in zijn radje! Kon wel merken dat hij dat gemist had :D

De reden van de "blessure":
Het pootje is waarschijnlijk ietsje achtergebleven bij de groei en daardoor snel overbelast, dus het radje mag niet 24/7 in de kooi blijven. Anders zitten we om de paar dagen met een hamster die zijn pootje meesleept...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 19:05

Gelukkig dat je het nu weet wat het is :D
Wel lastig met dat radje, maar als het beter is voor de hamster, dan maakt het niet zo veel uit.