Waarmee laten jullie de hond uit en waarom?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Welk uitlaatmiddel?

Wurgband
11 (3%)
Slipband
14 (4%)
Hondenhalster
10 (3%)
Halsband
142 (49%)
Prikband
5 (1%)
Anti-trektuig
7 (2%)
Tuig
59 (20%)
Overige
38 (13%)

Totaal aantal stemmen: 286


DmNqUe

Berichten: 2979
Geregistreerd: 12-06-06
Woonplaats: Druten

Re: Waarmee laten jullie de hond uit en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 16:41

ik gebruik soms een halti, de meeste mensen zeggen dan ooh die hond is vals dit dat maar het is gewoon een ding om het een beetje in bedwang te houden dat het niet hond laat baasje uit word.

bosmonster

Berichten: 721
Geregistreerd: 17-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 16:41

de grote hond, 27kg, heeft een slipketting, zoals afb. 1 op pagina 1 met daaraan een verstelbare, nylon riem. de kleine hond, 10kg, heeft een nylon halsbandje en een uitrolriem.

Plaisir

Berichten: 1871
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: beemster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 16:43

Ik gebruik bij mijn toller een gewone halsband (hier train ik ook mee) met soms een 'gewone' riem en soms zo'n uitrollijn, en in het bos loopt hij lekker los :)

Elinee

Berichten: 1182
Geregistreerd: 11-11-06

Re: Waarmee laten jullie de hond uit en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 16:45

bij onze duitse herder gewoon een leren halsband + leren riem.

hij trekt verder ook niet, en luisterd gewoon goed.

risky
Berichten: 1507
Geregistreerd: 28-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 16:46

duitse herder tussen de 35 en 40 kilo,

fiets- heeft hij een nylon halti aan
wandelen- wurgband, hangt altijd los,gehoorzame woef
of nylon halsband met rollijn maar dat ligt aan de situatie waar we naar toe gaan.

Snippergroen

Berichten: 6693
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 17:02

Gewone normale halsband, los (is hier toegestaan :) ) en anders met uitrolband.

edit: mijn hond is een Markiesje, een kleintje dus ;)

moonvw

Berichten: 711
Geregistreerd: 22-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 17:42

Mijn honden lopen los. Ga ik naar het bos dan is het gewoon een lederen halsband met haltertouw..... maar dat is meestal met twee minuten al weer af. Heb mijn labrador ook nooit getraind met een lijn. Pas toen ze perfect luisterde heb ik haar geleerd aan een lijn te lopen. Meer voor veiligheid en sommige plekken moeten ze aan de lijn.

m1992

Berichten: 4796
Geregistreerd: 17-09-06

Re: Waarmee laten jullie de hond uit en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 20:53

Gewoon een halsband of niets want dan loopt ze gewoon los.
Waarom? Tja, ze is gewoon opgevoed en dus trekt ze niet..
Ze heeft nooit iets anders gehad dan een halsband :)

Het is een labrador teefje van iets ouder dan 2 jaar.

Mirry96

Berichten: 430
Geregistreerd: 20-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 11:55

Mandy_ schreef:
Ik heb voor mijn stafford een tuig van Mac Leather. Hij trok altijd heel erg en vond de slibketting geen opties meer hij hing zichzelf zowat op. Na 2 uitrolriemen gehad te hebben (hij zetten vliegensvlug zijn tanden erin en hap touw doormidden) heb ik hem nu aan een leren politie riem met altijd zijn tuigje en het trekken is verdwenen mijn dochter van 1,5 jaar kan nu gewoon met hem wandelen.


Wil dit ook gaan doen, heb je er profijt van van die riem? Ze heeft een slipketting. Bij mij kan ze evt ook zonder maar omdat pa het wil doe ik maar met. Ze liep aan een normale dikke riem maar omdat ze niet meer trekt en enorm fan is van speuren wil ik zo'n politieriem gaan kopen. Wat zijn jou goede en slechte ervaringen daarmee? En kan ik beter voor leer of stof gaan? ben stof gewend

loez

Berichten: 11078
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 12:01

Ik heb bij mijn Stafford al alles geprobeerd, maar helaas ook slecht geadviseerd en begeleid geweest. Achteraf zijn er een aantal dingen die ik nooit had mogen proberen eigenlijk. Maargoed.

Begonnen met een halsbandje, daarna een tuigje, vanuit daar een slipketting, vanuit daar een prikband in combi met een stroombandje _-:( _-:(

Uiteindelijk gelukkig een hele goede en fijne trainster tegen gekomen en helemaal opnieuw begonnen. En nu lopen we helemaal relaxed met een tuig. Aangezien ze af en toe nog wel kán trekken ivm gedrag naar andere dieren oid. Een halsbandje (en het gebruik wat hier aan vooraf is gegaan aan slip en prikband enz) kan schade aanbrengen aan haar nek en ruggenwervels.
Dus voor haar alleen nog maar een tuig :)

Voor onze Boerboel hebben we een jachtlijn. Het is een 'slip' en lijn in 1. Maar die hond loopt zo relaxed, het is dat er een lijn aan zit :')

Voor tussendoor gebruik ik ook bij hem een tuig. Omdat hij af en toe wel graag wil spelen met andere honden en hier iets enthousiast in wordt. Meneer weegt bijna 10 kg meer als ik, dus je kan wel raden hoe dat eruit ziet als hij écht wil. Het tuig dat we voor hem hebben zit een heel fijn handvat aan waar ik hem aan vast kan pakken, waardoor hij niet zomaar met mij een loopje kan nemen :)

daffodil

Berichten: 10450
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Waarmee laten jullie de hond uit en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 12:05

Ik heb vier takke terriers waarvan er 1 los loopt zonder halsband. Twee hebben een nylon halsband om met daaraan ruim tien meter koord zodat ze flink kunnen rennen en de jongste heeft een halsbandje om met een heel kort riempje zodat ik haar vast kan houden bij het oversteken maar daarna loopt ze los.

Dat koord koop ik gewoon van de rol bij de bouwmarkt en daar knoop ik een musketon haak aan.

Avelienvd

Berichten: 7228
Geregistreerd: 28-12-04

Re: Waarmee laten jullie de hond uit en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 12:08

Is een topic van 7 jaar geleden..

Zoe_97

Berichten: 9463
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: Waarmee laten jullie de hond uit en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 12:12

mijn malteser heeft een vernauwde luchtpijp en loopt aan een touwtje. mijn toekomstige border collie zal aan een halsband lopen bij gewone wandelingen. een halve slipband bij de sport (verplicht bij meeste hondenscholen) en een slipketting (snake) bij het mogelijke showen (verplicht). tot hij veilig los lan lopen zal hij in natuurgebieden/bos/strand aan een tuig met ene 10 eterlijn lopen.

Urona447
Berichten: 2814
Geregistreerd: 13-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 12:23

Voor mijn duitse herder een gewone halsband of een slipketting. Heb hem gewoon los hangen dus hij slipt niet. Vind de slipketting makkelijk om om te doen en hij heeft er minder last van dan de halsband omdat de slipketting los hangt.

Voor mijn hollandse herder gebruik ik een halsband met teletac. Ze is nu al een paar keer achter een kat aangegaan en zodra iemand een stok gooit luisterd ze niet meer.Gebruik de stroomfunctie eigenlijk nooit , een piepje is al voldoende. Beide honden lopen bijna altijd los, lang leve het buitengebied.

Animal

Berichten: 8448
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Re: Waarmee laten jullie de hond uit en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 12:46

Onze honden liepen altijd los met wurgketting om :)
De ketting hadden ze om voor het geval ze ooit eens van het erf zouden wegrennen achter een haas aan. Aan de ketting hingen onze telefoonnummers. Bij onze duitse herders zat een metalen ketting fijner dan een stoffen halsband.

Wanneer we ze mee moesten nemen naar de dierenarts, we naar het strand gingen of iets anders in het openbaar waar we de honden vast wilden hebben, klikten we meestal de lijn aan het 'verkeerde' oog van de wurgketting. Ook wel eens aan het oog waar hij voor bedoeld is. Maakt uiteindelijk ook niks uit, ze liepen toch netjes mee en de riem kwam nooit op spanning te staan.

KimD

Berichten: 20458
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 12:47

Jongens, topic is uit 2009, waar hebben jullie het uitgegraven? :')

Even een TeM.

Animal

Berichten: 8448
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Re: Waarmee laten jullie de hond uit en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 12:49

Mag je zeggen! Haha, ik had het nog niet gezien. :D

wortel115

Berichten: 2133
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Re: Waarmee laten jullie de hond uit en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 12:52

De mijne loopt altijd los, heeft ook nooit een halsband aan. Ze mag vrij spelen op het erf en als ik haar roep komt ze keurig terug en loopt ze aan de voet mee naar binnen.

Femke_Tweety

Berichten: 12013
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 12:58

Ze loopt meestal los.

En anders een heel eenvoudige half-check. (overig gestemd dus)
Die halfcheck staat zo afgesteld dat hij, volledig aangetrokken, nog altijd 2 vingers vrij laat rond haar hals. Nooit wurgend dus.

Ik heb hier voor gekozen omdat iedere variant van gesp of kliksluiting heel irritant is met haar lange haar.
Dan zit er altijd weer wat klem, of om de gesp gedraaid of wat dan ook.
Hier steekt ze zelf haar neus in, en hij glijdt ook weer makkelijk van haar hals af als hij uit mag.
Tis een heel klein bandje met een simpel riempje.
Bandje is leer, halfcheck gedeelte een klein kettinkje met fijne schakeltjes, het riempje een dun smal polyester dingetje, van een meter denk ik.

Het totaal verdwijnt op wandeling meestal in mijn broekzak.

Femke_Tweety

Berichten: 12013
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 13:01

KimD schreef:
Jongens, topic is uit 2009, waar hebben jullie het uitgegraven? :')

Even een TeM.



Maakt op zich niet uit toch? Ts is nog actief op bokt, de vraag nog altijd interessant op zich.

Ik vind het wel een leuk topic.

palousa_boy

Berichten: 10425
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 13:05

Hier lopen ze los mee over eigen grond of de doodlopende weg waar bijna niemand komt.
Afhankelijk van de tijd van het jaar krijgen ze soms wel een halsband met bel om ivm jagers.

Als we er een mee nemen met een ritje met de paarden gaat dat ook los met halsband + bel.

Leffroi
Berichten: 4657
Geregistreerd: 01-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 13:06

Ik gebruik voornamelijk een 'jachtlijn' op het moment, gewoon omdat ik hem mooi vind. Mijn hond trekt niet dus kan er alles wel aan hangen. Met het fietsen gebruik ik een tuig, omdat hij het eerste stuk dan erg graag wil en mag trekken. Maargoed, daarna gaat hij gewoon los (fietsrondje is altijd rondje gaslocatie. Komt verder geen auto, nauwelijks andere honden e.d.) Ideaal!

secricible

Berichten: 25705
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 13:07

Kentaro schreef:
Wij hebben nylon halsbandjes van Rogz 4dogs met een stukje ketting.
De reden hiervan is dat onze shiba's een enorme pels hebben en je een gewone halsband nogwel eens over hun koppie trekt..... Of je moet hem zo strak doen, dat het echt geen gezicht is... (net of je ze wurgt...)
Een tuigje heeft vooral Kazuo een enorme hekel aan :P


Maak van shiba akita en mijn antwoord is compleet. Hier ook 2 haarballen met veel vacht. De meeste riemen trek je of over de kop, of slopen de vacht dus ik gebruik ook slipketting (bij ons noemen ze dit "halve slip" en sindsdien geen gedoe meer. Riem staat los genoeg zodat hij zelfs op strakste stand niet wurgt.

Amiigo

Berichten: 7310
Geregistreerd: 03-11-07
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 13:09

Wij hebben een border collie en die laten wij uit met een halsband en leren riem eraan. Is goed opgevoed dus loopt altijd aan een slap koortje mee.. 9/10 loopt die ook los dus dan heeft die hem meer om voor de sier haha

Femke_Tweety

Berichten: 12013
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 13:09

Grappig, meer mensen die vanwege vacht voor half-check kiezen dus!