Waarmee laten jullie de hond uit en waarom?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Welk uitlaatmiddel?

Wurgband
11 (3%)
Slipband
14 (4%)
Hondenhalster
10 (3%)
Halsband
142 (49%)
Prikband
5 (1%)
Anti-trektuig
7 (2%)
Tuig
59 (20%)
Overige
38 (13%)

Totaal aantal stemmen: 286


Iris82

Berichten: 39851
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 13:15

Onze bordercollie (9 jr) heb ik meestal los. Ik neem dan een simpele nylon riem mee die ik zelf om mijn hals hang, mocht het nodig zijn dat ze aangelijnd wordt dan sla ik die om haar nek. Maar vanuit mijn huis kom je eigenlijk gelijk op een 'hondenpad' en is de riem dus niet nodig. Maar zekerheid gaat voor alles toch?

Wanneer we ergens gaan wandelen waar we wel een riem nodig hebben of waar ze niet los mag, loopt ze aan een nylon tuigje met bont onderlegd. Tuigje is donkerbruin met zwart bont. Ze heeft een tuigje omdat dit handig was om haar voor langere tijd vast te leggen (bij wedstrijden) en ze heeft een beetje een zwakke keel omdat ze als pup kennelhoest gehad heeft. Ze hoest dus nogal snel als een beetje druk op haar keel komt (als ze zelf een beetje aan de rem trekt).

Mijn voorkeur voor riem gaat uit naar een lederen jachtlijn omdat je die op meerdere manieren kan verstellen en de hond makkelijk vast kan leggen, helaas is die van mij vorige maand kapot gegaan en heb ik nog geen nieuwe gekocht.

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 13:15

Mizora schreef:
@Sonja: Ik heb de termen niet door elkaar gehaald, een wurg ketting wurgt en een slipketting slipt een stukje waarna hij stopt. Ik weet dat die termen door elkaar gebruikt worden maar dan is het niet duidelijk waar ze mee lopen. Dus vandaar de verduidelijking met plaatjes.


Nummer 1 is gewoon een slipketting, nummer 2 noem je een half check halsband (ook wel obedience halsband genoemd).
Wel handig als je de juiste namen gebruikt. ;)

avaluna

Berichten: 4429
Geregistreerd: 02-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 13:15

Gewone halsband en jachtriem of uitrolriem voor onze Labrador van een jaar, maar... als onze kleuter mee gaat op haar fietsje of we gaan met een hele bups honden en ze kan niet overal los dan gaat het anti-trek-tuigje er toch echt aan!

petitparis

Berichten: 15989
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Waarmee laten jullie de hond uit en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 13:21

hangt er vanaf, onze kleinere honden vroeger, altijd met en gewone halsband of een slipband als ze de halsband gemakkelijk over hun hoofd konden trekken of anders een akelig strakke halsband aanmoesten om te wandelen.

Bij grotere honden (heb enkele maanden voor kennisen hun honden uitgelaten) neem ik meestal een slip/wurgketting en een halstertouw (voldoende land en vaak goedkoper en steviger dan menig hondenleiband) Meestal hangt de leiband gewoon door, maar het geeft mij net ietsje meer zekerheid en het geluid van de ketting is vaak voldoende voor de honden om de honden er aan te herinneren, dat ze toch niet mogen gaan trekken ookal wandelt er iemand anders met hun.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Re: Waarmee laten jullie de hond uit en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 14:03

Onze 2 duitse doggen van 50 en 70 kilo lopen gewoon aan een leren halsbandje mee :j

Wildgirl

Berichten: 11667
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 14:10

memerel schreef:
Wij laten onze hond aan een halsband van nylon.
Is een teckel van 12kg. Loopt braaf mee aan de riem, loopt zo nu en dan ook los. Op strand en in het bos iig los, in de buurt niet altijd (is en blijft een teckel - jaagt graag op katten)

Hij heeft de halsband wel alleen om als hij aan de lijn loopt. In huis heeft hij geen halsband om.

Een teckel van 12 kilo?????
Jeetje zeg :o

Mijn kruising mechelaar x labrador loopt vaak los; naast de fiets loopt hij met een halti omdat hij door zijn enthousiasme anders te hard gaat.
Ik wissel het lopen af met halsband en slipketting*.

Jouw benaming van wurgketting klopt niet; het woord slipketting komt namelijk van het slippen wat de band doet als je de hond corrigeert.
Je mag bij een slipketting dus ook nooit druk blijven houden na de correctie; de ketting hangt dan dus weer door.
Jouw 2e foto laat een onderbroken of halve slipketting zien; desgewenst kan je het kettingstuk wat niet kan slippen daar ook in het leer/nylon van krijgen.

nowornever

Berichten: 3205
Geregistreerd: 06-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 14:13

Onze schotse collie word altijd uitgelaten met een halsband en een uitrollijn.

Liesjeloef

Berichten: 1882
Geregistreerd: 23-10-08
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 14:13

Onze honden (een van 5,een van 6) lopen bijde met halsbanden, alleen als ik door het donker ergens heen moet en hun meeneem gaat meestal het reflecterend tuigje aan.. Verder lopen ze bijde met rollijn, of als ik op een open veld met ze gaan spelen gaan ze aan een longeerlijn.

saskiaojan

Berichten: 7240
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 14:15

ikdoemaarwat schreef:
voor de jack heb ik een gewone leren halsband met gewone leren riem
voor de bull heb ik een tuig
http://i154.photobucket.com/albums/s249 ... border.jpg

daarmee heb ik eigenlijk zijn hele lichaam mee onder controle , hij kan zich erg sterk maken
als ik weet dat het rondom de flat erg druk is of andere hele drukke situatie's dan komt de halti erbij, dan hou ik hem gewoon bij het tuig,maar de halti is voor als hij dan ineens gaat trekken en voor confrontatie met bepaalde honden

Grappig dit is precies wat ik neem wilde zetten....

alleen is mijn bul er niet meer. mijn ene jack lopt aan de lijn die is nog te jong en te blij om los te lopen, de ander loopt wel alijd los maar heeft wel een halsband om en heb ook altijd extra riem mee want je weet maar nooit!
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 20-11-09 17:10, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Graag geen foto's quoten, foto in link geplaatst.

Binky_Zephyr

Berichten: 3504
Geregistreerd: 20-01-09
Woonplaats: Den Helder

Re: Waarmee laten jullie de hond uit en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 14:18

halsband met rol lijn .. :) ik moet eigelijk een tuig kopen .. omdat hij vaak hard trekt :P

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 14:20

Voor mijn hond gebruik ik een tuig, hij is nogal een wervelwind en als er wild voor zijn neus schiet gaat hij daar zo in op dat ik wil voorkomen dat alle krachten op zijn nek komen te staan, in sommige gebieden kan hij gewoon echt niet los dus loopt hij aan de 10 meter lijn. Ik vind het verder ook wel een veilig idee, hij komt hier niet zo 123 uit. Verder heb ik nog wel een halsband maar die is meer voor de sier :D

Liezel1
Berichten: 14964
Geregistreerd: 20-10-04

Re: Waarmee laten jullie de hond uit en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 14:23

Cloris, wat voor 10 meter lijn heb jij?

R.X.
Berichten: 3815
Geregistreerd: 13-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 14:29

[/quote]
Een teckel van 12 kilo?????
Jeetje zeg :o
[/quote]

Tjee dringt nu pas tot me door ik heb een kruising Chiwhauwa keer Kees hond en zij weegt 6 kilo en een Boerenfox en zij weegt 9 kilo en beiden zijn toch een stukkie groter als een Tekkel!

Spip

Berichten: 159
Geregistreerd: 29-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 14:31

Normale halsband en riem, als je je hond opvoed zijn die andere dingen niet nodig.

Als mijn hond zou trekken zou ik een gentle-leader nemen, dat is nog het meest vriendelijke.

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 14:33

Liezel1 schreef:
Cloris, wat voor 10 meter lijn heb jij?


Ik heb ooit een keer voor mijn mijn vorige Dogo reu een soort Flexriem gekregen van iemand met 10 meter lijn, nooit meer zo een gevonden en deze is nu door de rem heen geschoten jammer genoeg dus moet ik op zoek naar iets nieuws:-(

lynne_berna

Berichten: 3127
Geregistreerd: 04-10-07
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 14:34

We hebben een jachthond, die loopt dus ook aan een jachtlijn.
En onze vuilnisbak loopt of los of aan een slipketting.

Mechelfan
Berichten: 230
Geregistreerd: 26-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 14:36

thuis los met teletact, in het bos los zonder halsband o.i.d.
Ik heb een knpv voorbrenglijntje in m'n jaszak voor het geval er eens een lijntje aan moet.

R.X.
Berichten: 3815
Geregistreerd: 13-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 14:43

teletact

Wat is dat?

Anoniem

Re: Waarmee laten jullie de hond uit en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 14:51

Hier: leren band met een halve slip
gewone leren halsband
nylon halsbandje

AEP
Berichten: 372
Geregistreerd: 22-06-08
Woonplaats: Naast de veldbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 14:53

Altijd los en zonder halsband.
Alleen op vreemd terrein (zoals een andere stal) heeft ze een halsband met riempje om.

Mechelfan
Berichten: 230
Geregistreerd: 26-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 14:58

R.X. schreef:
teletact

Wat is dat?


http://www.dogtra.com/

hier de verzamelsite. Kortgezegd een halsband met afstandsbediening waarmee je een signaal kan geven. Een tril/piep/of stroom signaal.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37256
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 15:00

Dat hangt ervan af waar en hoe.

Onze oude kruising bordercollie heeft een overbejaarde leren normale halsband. Onze kleine kruising russel/whippet heeft een leren whippethalsband. Onze witte herder wisselen we af met een slipband van nylon met een metalen tussenstukje. Dat is nog een erfenis van onze vorige extreem bange herder die zich overal uitwurmde. Ook gebruiken we bij hem regelmatig een gewoon nylon tuig.

De riemen zijn of een instelbare nylon riem, los of een rollijn afhankelijk of ze los kunnen/mogen, de lengte van de wandeling omgeving

LDRD

Berichten: 9871
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 15:07

Ik heb een oersterke duitse herder (45 kg) die aan de slipketting (bovenste plaatje) mee gaat. Hij luistert goed en de ketting hangt dan ook nagenoeg altijd losjes. Als hij een gewone halsband om zou hebben dan is hij nauwelijks te houden als hij een keer niet zou luisteren, met alle gevolgen van dien (kleine hondjes zijn een éénhapscracker voor hem :o ).

xJasmijn

Berichten: 2360
Geregistreerd: 14-02-09
Woonplaats: leende.

Re: Waarmee laten jullie de hond uit en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 15:12

Ik heb een L;abrador en daar gebruik ik een gewone halsbad,nooit een andere.
maar ik laat hem altijdt los mee lopen,ze hoeft niet aabn de lijn ;)

Pluttersput

Berichten: 15019
Geregistreerd: 11-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 15:13

Kleine kruising cairn van 7 kilo loopt aan een tuig met de flexi. Het tuig heeft hij om, want als hij erg trekt dan hangt hij zich niet op. Iets anders is hier niet op te verzinnen. Een wurgband werkte niet, een slipketting niet een halti niet, dus nu loopt hij aan een tuig, en het gaat steeds beter.