katten vast een dagje mee? Verhuizing

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

katten vast een dagje mee? Verhuizing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-09 09:49

Ik ben momenteel druk bezig met verhuizen. Zit in de luxe positie dat ik daar ruim de tijd voor heb en dus lekker rustig aan kan doen.
Nou ga ik zo meteen eerst even de laatste kast in elkaar frutsen en de tafel op zijn plek zetten, en vanmiddag wou ik rustig aan wat rondlummelen en de eerste dozen uitpakken en in de kasten doen. Muziekje erbij, wat te drinken erbij, geen grote, lawaaimakende dingen, maar lekker wennen in mijn nieuwe huisje en het van mij maken.
Nu heb ik 2 katten, en ik zit te twijfelen of ik ze vanmiddag (dus ná het klussen) even een paar uurtjes mee zou nemen om ze alvast wat te laten wennen. Aan de ene kant lijkt me dat het de overgang kleiner voor ze maakt, aan de andere kant ben ik bang dat het ze gewoon extra stress oplevert. Nou hebben ze hier thuis ook al stress, met alles wat ingepakt, opgeruimd, over de kop gehaald en versleept word, maar toch....

wat zouden jullie doen? katten een middagje mee of thuis laten? Ik heb daar wel iets lekkers voor ze, heb een kattenbak, kan ook wat brokjes en hun favoriete ligplekjes meenemen, dat is allemaal geen probleem. Ik ben alleen, dus verder wat dat betreft ook geen onrust, en ik kan alles dusdanig hermetisch afsluiten dat ontsnappen geen optie is.

Joto

Re: katten vast een dagje mee? Verhuizing

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 09:51

Ik zou ze thuis laten, en als jij er klaar voor bent, de hele wups in 1 x mee nemen.. Hebben wij ook gedaan, beestjes zijn paar dagen van slag, maar beviel prima! Denk als je ze nu een paar uur mee neemt dat ze behoorlijk van slag zullen zijn.. Katten hebben maar 1 huis, en geen 2.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 09:58

Een kat doe je er geen plezier mee om ze mee te nemen voor maar even, ze hechten aan een huis en minder aan de baas.
Honden vinden het wel leuk om mee te gaan.
Ik zou ze thuis laten totdat je echt over gaat en niet meer terug gaat naar je oude huis.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 10:28

Als ze al vaker gewend zijn op visite mee te gaan overal naartoe dan kun je het doen, maar anders zou ik het niet doen en ze lekker thuis laten tot je echt gaat verhuizen.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 10:29

Ik zou ze pas mee verhuizen als je zelf helemaal over gaat. Dat hebben wij ook altijd gedaan. Als ze niet gewend zijn om vaak ergens heen te gaan levert even ergens heen alleen maar veel stress op.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-09 10:32

Dank jullie wel allemaal! Jullie zeggen eigenlijk allemaal wat mijn gevoel ook zegt: niet doen. Maar ja, zo'n idee word je aan de hand gedaan en dan begin je toch te twijfelen.
Ze zijn niet gewend om regelmatig mee ergens heen te gaan, dus ik laat ze lekker thuis tot ze daar mogen blijven!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 10:59

Ik weet zeker dat je daarmee de verstandigste keuze maakt.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 10:30

Nou, ik ben blij dat ik naar mijn gevoel en jullie advies heb geluisterd, want gisteren zijn de katten definitief mee verhuisd, en 1 van de twee neemt me dat niet in dank af!
Na aankomst zijn ze gisteren samen achter de piano gedoken, en in eerste instantie niet meer tevoorschijn gekomen. Pas 's avonds, toen ik voor de tv zat, begon de angsthaas van de twee wat rond te scharrelen en kwam uiteindelijk op schoot liggen. Vanochtend zat ie weer achter de piano, maar nu ik er weer ben ligt ie weer lekker op de klimpaal waar hij in het vorige huis ook altijd lag. Nog wat kijkerig, maar hij doet het toch maar even!

Echter, de andere kat is de kat waarvan ik de minste problemen had verwacht. Die hangt heel erg aan mij, wil daar zijn waar ik ben, loopt altijd (ook in huis) met me mee en ligt daar waar ik zit. Bovendien is dat de dapperste van de twee als het op veranderinge (nieuwe wasmachine, bezoek etc) aankomt. Maar juist hij is gisteren achter de piano gekropen en er tot nu toe niet achter weg geweest...... Hij is duidelijk de kluts heel behoorlijk kwijt, het arme dier!

We komen er wel door, heb van alles aan lekkere dingen voor ze in huis (maar zelfs voor vis wil hij er niet achter weg komen) en als hij zo blijft haal ik nog zo'n stopcontact ding van de DA. Maar ik ben erg blij dat ik ze vorige week niet mee genomen heb!!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 12:21

laat ze maar gewoon even met rust, geen aandacht aan schenken en laat ze het huis zelf maar ontdekken, ze ontdooien wel.
Gaan ze wel gewoon naar de bak?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 12:27

)Geen paniek, is heel gewoon. Geef ze de tijd, een kat hecht aan omgeving en ze zijn uit hun vertrouwde ruimte weggeplukt om ergens vreemd neergekwakt te worden. Dat duurt even. Ik zou niet meteen met middeltjes aan gaan slepen, overhalen heeft ook geen zin (het blijven katten he :D ) en extra aandacht geven ook niet. Laat ze maar gewoon zelf ontdekken en het komt vanzelf goed. Soms is het met een paar dagen voorbij (zo'n brutaal nest heb ik bijvoorbeeld rondlopen) en soms kan het wel een paar weken duren.

Ik hoop dat je wel hun oude spullen gehouden hebt, ipv alles nieuw te kopen (krabpaal, bak, mandjes etc.). Dan hebben ze iets vertrouwds met hun eigen geur.

uiltje001

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 12:30

Wel binnenhouden de eerste weken! Anders ben je ze zo kwijt.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 18:16

Ze blijven in elk geval tot nieuw jaar binnen, geen zorg. Al hun oude spulletjes, zelfs dingen die uiteindelijk wel weg moeten omdat ik er eigenlijk geen plek voor heb, zijn mee gegaan.
De lekkere dingen zet ik gewoon voor ze neer, eten ze ervan dan eten ze ervan, maar de keus is aan hun. Maar ik merkte dat bij kat nr 1 de geur van vis toch te verleidelijk was, waardoor hij uit zijn schuilplaats kwam.

De eerste gaat wel naar de bak, over de tweede heb ik ernstig mijn twijfels..... ik heb het hem niet zien doen, er is er vanmiddag toen ik even weg was wel 1 naar de bak geweest, maar welke, dat weet ik niet.....

Edit: en prompt komt ook nr 2 achter de piano vandaan, omdat ie toch wel honger heeft.... komt helemaal goed hierzo!