Oude hond schooit, drama

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Limoen

Oude hond schooit, drama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 23:24

Onze hond is behoorlijk dement aan het worden. Is doof (hoort heel soms wat als je schreeuwt) en begint slecht te zien.
Ze kan soms hele dagen slapen, maar ook ineens weer helemaal jong doen dan is ze enthousiast en speelt.

Maar nu heeft ze een tijdje iets nieuws.
Ze schooit GIGANTISCH! het begint vanaf het avondeten, dan wil ze restjes ze blijft net zolang drentelen en janken tot ze wat krijgt en anders gaat ze rustig door met janken.

Ook als ze 's avonds toostjes of nootjes hebben oid blijft ze maar janken. Je wordt er gewoon niet goed van, en we weten niet wat we eraan moeten doen. Foei oid roepen helpt niet, want het meeste hoort ze het niet en je hebt alleen maar onze andere hond & katten ermee.
Ze ligt nu gewoon op haar kleed de heeeele tijd te janken...

Wat moeten we hiermee?

jodi

Re: Oude hond schooit, drama

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 23:47

Tja....Als ze dan ook echt wat krijgt gaat het zeker niet over.
Hoe oud is ze?
Heeft ze misschien problemen met de spijsvertering en daarom gewoon honger?

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 23:49

ze is 12,5.
en ze heeft altijd eten staan, dus hoe zo'n honger zal ze hebben?

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 23:54

Ik bedoel dat als ze niet goed haar eten verteert,ze een honger-gevoel kan blijven houden.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 23:57

Klinkt alsof ze dement aan het worden is. Dit hoort erbij, en er is weinig aan te doen. Is er geen mogelijkheid haar tijdens het eten in de gang op te sluiten?

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 08:57

Kent ze geen gebarentaal? Mijn oudje is ook doof, maar als zij iets doet wat ik niet wil, hoef ik alleen maar naar haar te wijzen en met mijn vinger naar links en rechts alsof je er "nee" mee schudt.
Verder zou ik een paar hondensnoepjes oid ook op tafel zetten zodat je haar wel iets kan toe stoppen.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 09:56

Idd wat hier aangeraden wordt. Wat wij hebben gedaan toen onze hond dement werd, en dus erg onrustig, is bachbloesem druppels halen. Dat heeft heel erg geholpen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 10:00

Ik weet ook niet of je brokken geeft... maar deze zijn meestal niet vreselijk voedzaam en geven bovendien zoveel 'restrommel'.
Een oudere hond, wiens maag-darm-kanaal niet meer optimaal werkt, zou ik ook wat meer vers voer geven... farmfood ofzo.
En idd ook wat snoepjes bij de hand hebben zodat ze soms 'mee kan doen' wanneer jullie ook eten.
Als ze alleen maar altijd droge brokken heeft staan kan ik me voorstellen dat ze liever met jullie mee eet ;) :D
Mijn hond gaf ik eerst ook brokken (dacht dat dat het beste was), maar ze is vele malen gezonder en happier nu ik vers geef. Het is niet veel duurder en zeer zeker niet ingewikkelder. Alles zit kant en klaar in een zakje ;)

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 10:07

Overigens is het beter om niet de gehele dag een bak brokken te laten staan maar 2x per dag een keer aan te bieden. Eet ze niet? Dan weghalen en volgende maaltijd weer aanbieden. Zo eet ze niet wanneer ze zelf zin heeft en komt ze meer in een ritme, als je 2x per dag aanbied gaat ze wel op die tijden eten. Ik weet niet of dit een goed idee is met een al oudere hond maar het zou kunnen dat haar honger-gevoel dan minder wordt, als dat al de reden is van het schooien.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 10:34

Ook met een oudere hond kun je dat nog overzetten hoor. Mijn oudje is sinds vorig jaar van de hele dag brok tot haar beschikking over gegaan naar 3 keer daags vers vlees. Ik heb wel in het begin de brokken erbij laten staan. Na een aantal dagen eten ze vanzelf helemaal geen brok meer zodat je dat dan weg kan halen. In dat geval kun je haar dus eten geven vóór dat jezelf gaat eten. Dan is haar maag gevuld en zal ze niet zo snel komen schooien.
Mijn hondjes eten smorgens en 'savonds na ons eigen eten. Dan 'savonds later nog een kippennek of eendennek oid als wij zelf wat te knabbelen nemen.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 11:26

Onze oude hond (17) schooide ook steeds meer. hij begon te blaffen en wist ook van geen ophouden. Alleen negeren hielp niet.

Wij hebben hem elke keer als hij begon te blaffen de gang in gedaan. Dat had hij snel door en hij blaft nu niet meer. Hij staat soms nog wel mee te kijken, maar dat vind ik niet zo erg, hij is dan verder niet vervelend. Soms gaat hij zelfs gewoon liggen. Ook geven wij hem zijn eten nu voordat wij gaan eten.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 11:31

Gewoon verwennen. Ze loopt op dr eindje, dus wat is het probleem?
DAt janken is wel extreem, weet je zeker dat ze geen pijn heeft?

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 12:34

Idd, ga volledig mee met Billy. Lekker laten gaan hoor, de hond beseft het toch allemaal niet zo meer.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 13:41

ondanks dat het een oude hond is moet ik zeggen dat dit mij geen juiste oplossing lijkt,
de hond is misschien dement aan het worden maar niet dom.

ze heeft snel zat in de gaten dat wanneer ze jankt ze iets krijgt,en dan zal ze het blijven doen.

en zoals eerder gezegt zou ik haar meer ritme in de maaltijden geven.
2 a 3 x per dag op een bepaalde tijd.niet eten,jammer dan wachten op de volgende voerbeurt...klinkt misschien zielig maar zo leert ze het wel

overigens zou ik haar toch even naar de dierenarts brengen om te controleren,als ze constant brokken heeft staan en toch ''honger'' blijft houden zou ik dat toch verdacht vinden.

tuurlijk mag je je hond wel wat verwennen omdat ze toch ouder word maar ik zou het niet te bont maken...op een gegeven moment gaat ze echt mee-eten met het gezin.

ik vind dat er nog wel leider-volgeling rol moet zijn tussen jullie.
hoe oud ze ook is,jij bent de leider en eet eerst..ze zal moeten wachten op haar beurt.

dit is echter niet aanvallend bedoelt het is mijn mening,ik geef je advies en je staat zelf vrij om te kiezen of je het wilt opvolgen ofniet.

ik hoop dat je het in elk geval opgelost krijgt,dit kan heel vervelend zijn.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 18:47

Mijn hond was ook dementerig en die wist niet eens meer dat er zoiets als een machtsstrijd kon zijn ;)
Verder doe ik persoonlijk aan die onzin van eerst door de deur en eerst eten zo niet mee. Honden weten donders goed dat jij geen hond bent. Doen alsof heeft dus geen zin.
En nee, dat een hond de laatste weken van zn leven wat extra privileges heeft, stoort mij niet.
Ik heb met mijn oude hond vorige week pizza gegeten de dag voor ze ingeslapen werd.
We hebben er allebei van genoten, wat is het probleem dan?

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 11:06

Helemaal niks Billy, dat is juist mooi.
Ik ben het helemaal eens met je bovenstaande post :j

En een demente hond, daar kun je het beste maar gewoon een beetje om lachen...

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 11:10

gwn negeren en geduld hebben, bedelen los je enkel op door te negeren dus niet aankijken, niets tegen zeggen en gwn rustig blijven eten. Het is daarbij belangrijk absoluut geen enkele vorm van aandacht te geven, het kan een tijd duren maar uiteindelijk snapt ze het wel

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 11:13

Ik heb er een van 14 lopen die volkomen doof is en weinig nog ziet. Hij heeft het voor de rest nog best naar zijn zin. Enig probleem is dat hij snel onzeker wordt als ik er niet ben en me gaat "roepen" Heeft hij nooit gedaan. Hij is sowieso veel verbaler geworden, is enorm aanhankelijk geworden en schooit ook ineens. Ik moet er wel een beetje om lachen en laat het maar een beetje gaan. Vind het persoonlijk wel schattig zo'n oud hondje met al zijn gekke dingetjes. Ik moet wel zeggen dat negeren niet altijd meer lijkt te helpen bij zo'n oudere hond. Kan je hem geen stukje buffelhuid geven of een bullenpees als jullie aan het eten zijn?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 12:57

Lauratje_88 schreef:
gwn negeren en geduld hebben, bedelen los je enkel op door te negeren dus niet aankijken, niets tegen zeggen en gwn rustig blijven eten. Het is daarbij belangrijk absoluut geen enkele vorm van aandacht te geven, het kan een tijd duren maar uiteindelijk snapt ze het wel

Een demente hond snapt dat niet meer.
Een demente hond weet nl na 5 minuten al niet meer dat ze wat gehad heeft, dus die denkt gewoon dat het etens- of snacktijd is....
Negeren snapt zo'n dier al helemaal niet.

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 13:02

Billy schreef:
Lauratje_88 schreef:

Een demente hond snapt dat niet meer.
Een demente hond weet nl na 5 minuten al niet meer dat ze wat gehad heeft, dus die denkt gewoon dat het etens- of snacktijd is....
Negeren snapt zo'n dier al helemaal niet.

veel anders kun je niet doen he je kunt hem toch moeilijk buiten gaan opsluiten telkens als je gaat eten? Of er tegen gaan roepen dat hoort die toch ook niet meer, hem een nieuw signaal aanleren , dat stoppen met bedelen betekent, gaat ook niet meer want dat onthoud hij niet, ik denk dat er niet veel meer aan te doen valt dan gwn negeren, ik bedoel het niet slecht ofzo en als iemand een oplossing heeft goed maar zo denk ik er over (wil niemand aanvallen ofzo)

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 13:07

Misschien bedoel je dan met negeren: accepteren...
M.a.w. je erbij neerleggen omdat het toch niet meer zal veranderen...

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 13:09

Wat is er mis mee om de hond gewoon (zo schrijf je dat, niet gwn) een kleinigheidje te geven als jij eet? Hond tevreden en rustig, en jij kunt op je gemak eten.
Het gaat om een oude hond, het is niet dat je nog 15 jaar zn eten moet verdelen in kleine porties. Het gaat misschien om een paar weken of maanden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 13:23

Daar is niets mis mee als de hond daarna tevreden en rustig is. Dan lijkt me dat inderdaad de beste oplossing. :j
Maar als je hond twee minuten later weer bij de tafel staat te piepen, dan betwijfel ik of dit wel de beste oplossing is. Hmmm, lastig, aangezien je hond dementeert. Als ze beseft dat ze succes had en het daarom nog een keer probeert, dan beloon je je hond dus eigenlijk voor haar ongewenste gedrag. Maar de vraag is of ze dat inderdaad wel beseft. Zo ja, dan kun je haar misschien proberen weg te sturen bij de tafel, bijvoorbeeld met een waterpistool. :Y) Dat werkt bij die van ons heel goed.
Als het allemaal toch niet meer zo tot haar doordringt dan kun je er denk ik ook niet zoveel meer aan doen :)

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 13:25

Je kan toch iets zoals een bullenpees geven, iets waarmee ze een tijd zoet zijn en daarna ook een beetje moe. Tenminste als de tandjes nog een beetje okay zijn. Meestal als die van mij iets te kluiven hebben gehad liggen ze erna lekker te pitten.

Nb een waterpistool zou ik persoonlijk bij mijn oudje niet doen, vind ik zielig voor de oude baas.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 14:14

loveshadow schreef:
Zo ja, dan kun je haar misschien proberen weg te sturen bij de tafel, bijvoorbeeld met een waterpistool. :Y) Dat werkt bij die van ons heel goed.
Als het allemaal toch niet meer zo tot haar doordringt dan kun je er denk ik ook niet zoveel meer aan doen :)

Jee zeg, dat vind ik persoonlijk wel erg grof om zo'n oudje met een waterpistool te bewerken. Meestal zien ze niet zo goed meer en horen ze minder en snappen ze absoluut niet wat ze verkeerd doen.
Als ze het al die jaren niet gedaan heeft en nu wel dan snap je zelf ook wel dat ze dat niet bewust doet. Die oudjes hebben nu eenmaal heel veel aandacht nodig, maar dat hebben ze natuurlijk ook wel verdiend als ze al zolang je beste vriend zijn.

Ik heb hier ook zo'n kanjer lopen, 15 en een half jaar oud en sinds kort bijna helemaal blind. Die heeft nu gewoon heel veel aandacht nodig en extra liefde en verwennerij. Ik hoop dat ik hem dat nog heel lang mag geven.

TS: De tip van Nikka vind ik nog het beste. Probeer eens om de hond wat lekkers te geven om op te kluiven als jullie eten.
Geniet van je hond nu het nog kan!