Hond plakt te veel aan mij.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hond plakt te veel aan mij.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 21:26

Hallo,

Ik heb sinds dinsdag ( 2 dagen dus ) een nieuwe hond, een labrador van ander half jaar oud en hij is 74cm groot!?
Hij komt van een niet al te goede plek vandaan, er werd weinig met hem gedaan en hij kreeg veelste weinig eten waardoor hij nu ook veelste mager is.Je ziet zijn ribben en bekken enz erg duidelijk en ik zie mensen er ook echt naar kijken alsof ik het heb gedaan, ben dan ook blij als ik kan uitleggen dat ik hem juist help en net heb.
Ben langs de dierenarts geweest en hij weegt 42,50 kilo, hij moet nog ruim 5 kilo aankomen.

Maar dat terzijde, het gaat er dus om dat hij te veel aan mij plakt oftewel veelste waaks is.
Sinds dag één voelde hij zich denk al redelijk goed bij mij, ik had die avond nog een lange wandeling met hem gemaakt en hij kon al makkelijk los lopen bij mij.
Nu loopt hij bijna alleen maar los met mij, behalve als we ergens bij drukke wegen zijn of ergens waar veel mensen zijn. Tijdens het lopen aan de lijn blijft hij om de 10 sec mij aankijken, nu is mij verteld dat dat een beetje waaksheid is. Als hij losloopt gebeurt het zelfde, hij rent ong 10 meter van mij af, en kijkt dan of ik er nog sta en komt naar mij toe gerent. Daarna gaat hij weer weg en gebeurt het zelfde keer op keer.
Ook gaat hij niet de hoek om voordat ik ook de hoek om ben, want dan ben ik uit het oog en dat is waarschijnlijk niet goed volgens hem.

Nu laat ik hem ergens uit waar veel andere honden ook loslopen, het is er echt heel gezellig voor ze. Hij speelt dan ook leuk mee is erg sociaal maar wel de baas en dat heeft hij ook duidelijk laten zien. Ze zijn allemaal erg onderdanig voor hem geworden. Het wordt soms alleen een beetje te veel voor hem of soms wordt hij een beetje bang lijkt het en dan rent hij weer naar mij en drukt zich helemaal tegen mij aan. Of wat nu 2 keer is gebeurt dat hij ineens een lik in me gezicht geeft.
Als iemand anders hem roept kijkt hij mij ook eerst aan, hij is echt al een beetje op mij.

Nu vind ik het heel lief en leuk dat hij naar mijn gevoel best waaks is voor mij, maar gisteren heeft hij wel bijna mijn kitten te pakken gekregen. Hij was er bang voor en deed die kitten niets, maar toen de kitten bij mij kwam zitten werd hij echt superboos en had mijn kitten bijna te pakken. Een aantal minuten later toen de kitten weer mijn richting op kwam deed hij het weer.

Vandaag ging ik ook even boodschappen doen en heb hem meegenomen maar hij moest wel eventjes buiten wachten, na een tijdje gejank was hij stil en ging hij liggen.
Toen ik eenmaal aankwam sprong hij tegen me aan en bleef tegen mij aanspringen om in mijn gezicht te kunnen likken. Toen kwam er een vrouw naar mij toe om te praten dat ze het een leuke hond vond, toen begon hij ineens te blaffen. Ik snapte dat niet want voor dat ik de winkel inging was dat helemaal geen probleem.
Het leek een beetje dat hij bang was dat ik hem zou verlaten en ik ben dan ook zeer benieuwt hoe hij dat hier thuis gaat doen als hij alleen is.

Wie kent dit gedrag en weet of het goed/slecht is? Wat ik er tegen kan doen etc..

Erg bedankt alvast als je dit hebt gelezen en/of als je reageert.

Nikka

Re: Hond plakt te veel aan mij.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 21:30

Je hebt de hond 2 dagen, een hond die uit zijn bekende plaats is gehaald. Geen wonder dat deze hond zoekt naar stabiliteit. Op dit moment ben jij dat voor hem. Ik zou erg voorzichtig zijn met hem alleen te laten en dit geleidelijk opbouwen. Heb je in de buurt niet iemand die veel van honden weet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 21:33

Nikka schreef:
Je hebt de hond 2 dagen, een hond die uit zijn bekende plaats is gehaald. Geen wonder dat deze hond zoekt naar stabiliteit. Op dit moment ben jij dat voor hem. Ik zou erg voorzichtig zijn met hem alleen te laten en dit geleidelijk opbouwen. Heb je in de buurt niet iemand die veel van honden weet?

Ja dat zeker wel, ik laat hem uit bij een erg leuke plek waar iedereen ze hond uit laat. Ook de hondenuitlaat service etc. Er lopen echt overal honden en het is een paradijs voor ze.
Hun vinden het een superhond en erg goed dat hij zo waaks is voor mij, maar ze schrokken wel over die kitten en zeiden dat ik daar wel mee moest oppassen.
Ik heb wel eerder honden gehad maar ik heb dit nog nooit meegemaakt?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 21:33

Hij is duidelijk nog erg bezig met zijn plek tov van jou en in jouw roedel (met kitten te bepalen). Hij vind dat hij hoger in rangorde staat dan je kitten, maar hij mag niet op jouw schoot en je kitten wel. Hij vindt dat kennelijk niet kloppen (geef m eens ongelijk. ;) )

Probeer jezelf goed in te lezen in hondengedrag want deze gedragingen zijn gewoon normaal.

EDIT: Ik bedoel niet zo zeer normaal (iets te snel getypt) maar verklaarbaar voor de situatie waar de hond zich nu in bevindt. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 21:37

Iris82 schreef:
Hij is duidelijk nog erg bezig met zijn plek tov van jou en in jouw roedel (met kitten te bepalen). Hij vind dat hij hoger in rangorde staat dan je kitten, maar hij mag niet op jouw schoot en je kitten wel. Hij vindt dat kennelijk niet kloppen (geef m eens ongelijk. ;) )

Probeer jezelf goed in te lezen in hondengedrag want deze gedragingen zijn gewoon normaal.

Ja dat snap ik zeer zeker maar hij deed het niet alleen toen ze op schoot kwam, ook toen ze evenlater rustig mijn kant op kwam lopen werd hij boos. En nu als ze in mijn buurt komt kijkt hij haar echt al met een scherpe blik aan..

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 21:38

Vind dit heel 'normaal' gedrag.
Daarnaast heeft een hond altijd maar 1 baas.

Meteen mee naar de winkel nemen en hem buiten laten wachten vind ik niet echt gepast.
Als je nu ontzettend veel met hem doet, kan de hond straks alleen nog maar moeilijker alleen zijn.
Juist die kleine momentjes van het boodschappen doen is goed om op te bouwen dat hij alleen is, i.p.v. hele middagen alleen laten.

Dit gedrag kan blijvend zijn.
Waar je niet mee moet instemmen is dat gebeuren met katten.
De hond moet weten dat je niet alleen van hem bent.
Als de kat bijvoorbeeld hoger zit als hem, is de kat de baas.
Valt hij hierop de kat aan, dan kan dit een dominantie probleem zijn.
(Ik weet wel dat dit bij honden zo is, hoe de verhouding kat-hond is trek ik gelijk aan hond-hond)

Heb zelf ook ooit een hondje gekregen met een verleden.
Beest heeft altijd aan mij geplakt, en heeft altijd verlatingsangst gehouden.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 21:45

Ik heb ook een hond met een verleden gehad en die heeft altijd enorm aan mij alleen gehangen, heeft ook altijd verlatingsangst gehad, vandaar heel voorzichtig opbouwen. Niet ervan uitgaan dat het wel goed zal gaan.

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 21:46

Klinkt een beetje als onze hond ( die is nu wel dood) maar die had verlatings angst, zodra je weg ging uit huis ging ze lopen janken enzo, en als je er weer aan kwam was ze heel vrolijk.
Ook liep ze altijd contstant achter je aan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 21:48

Steun zoeken bij baasje moet je nooit mee ingaan, steun zoeken zou ik mij persoonlijk van hem afkeren,
je bevestigd zijn gedrag als je dit namelijk toelaat en kan van kwaad tot erger worden.
Hij kan alleen maar zekerder worden als je hem op zijn eigen benen laat staan, dus geen gemiep bij jou benen, en mss een curus overwegen.
Dit kan een diepgeworteld probleem zijn/worden en zal alleen maar erger worden als er niets mee doet.
Goed dat je hulp vraagt hier!!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 21:52

Toen ik mijn hond kreeg viel hij ook uit naar de andere hond als ik deze wilde aanhalen. Zo ook naar de kat.
Ik als leider bepaal zelf wie ik aanhaal, ook al is het dat de laagste in rang.
Het werd vanzelf beter en na 1 maand was het eigenlijk helemaal over.
Het heeft ook met onzekerheid te maken.

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 22:01

CarolShadow schreef:
Vind dit heel 'normaal' gedrag.
Daarnaast heeft een hond altijd maar 1 baas.

Dat een hond altijd maar 1 baas heeft klopt imo niet helemaal,
zou een mooie zijn dat de honden wel naar mij luisteren en niet naar
mijn man of andersom.
Kan zelfs onze grote honden aan mijn dochtertje van 8 meegeven om te
wandelen, kwestie van opvoeden.........

Ts het lijkt erg op verlatingsangst, goed dat je hem overal mee naar toe neemt,
maar probeer hem ook in het begin korte tijd alleen te laten, en dat steeds iets verder op te bouwen, heb je zelf later alleen maar profijt van.
Ook consequent blijven wat nee is moet nee blijven en niet toch maar voor 1x ja.
Wens je veel plezier met je nieuwe hond.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 22:37

Chiqa schreef:
Steun zoeken bij baasje moet je nooit mee ingaan, steun zoeken zou ik mij persoonlijk van hem afkeren,
je bevestigd zijn gedrag als je dit namelijk toelaat en kan van kwaad tot erger worden.
Hij kan alleen maar zekerder worden als je hem op zijn eigen benen laat staan, dus geen gemiep bij jou benen, en mss een curus overwegen.
Dit kan een diepgeworteld probleem zijn/worden en zal alleen maar erger worden als er niets mee doet.
Goed dat je hulp vraagt hier!!

Hier ben ik het niet mee eens. Het is niet gek om een hond die uit een slechte situatie komt en net 2 dagen bij TS is eerst wat te laten wennen aan een situatie. Eerst moet er een binding en vertrouwen komen met de nieuwe baas. Vanuit hier geleidelijk aan de zelfstandigheid opbouwen. Om je nu al af te keren van de hond zal hem niet zekerder maken.
Ik zou overigens eerder gaan voor een goede gedragstherapeut als je er niet uitkomt dan een hondencursus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 22:47

Nikka schreef:
Hier ben ik het niet mee eens. Het is niet gek om een hond die uit een slechte situatie komt en net 2 dagen bij TS is eerst wat te laten wennen aan een situatie.

Dus jij bent een voorstander van zijn foute gedrag te belonen door het toe te laten? Jij denkt dat hij daardoor zekerder wordt?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 22:50

@Chiqa
Maar je kan een hond ook overprikkelen.
Ik nam mijn hond ook gelijk mee op pad, maar ik merkte dat hij het op school (veel schreeuwende kids ed) heel eng vond.
Dus dat heb ik uitgesteld totdat hij aan de normale (verkeers)drukte gewend was. Vertrouwen moet ook groeien en als je een niet zelfverzekerde hond te veel prikkelt kunnen ze juist nog banger worden.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 22:51

Heeft niks met fout gedrag te maken maar meer met wennen aan een nieuwe situatie. Bijna alle herplaatsers zijn zo in het begin, hebben bijna allemaal hun wat afwijkend gedrag. Heb je zelf wel eens een herplaatser gehad?

me_myself_i

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 23:00

@ chiqa: dit is heel normaal gedrag voor een herplaatser, ze komen in een totaal nieuwe situatie met een totale nieuwe roedel en ze proberen zo snel mogelijk een leider te zoeken en zich daar een beetje zekerder door te worden.
@ TS: Ik zou niet meteen hem zo overbelasten met prikkels inderdaad, de hond is nog erg onzeker en misschien wat angstig in de hele nieuwe situatie. Logisch dat hij dan steun bij jou zoekt. Je zegt dat hij uitvalt naar je kat, dit moet je niet toelaten ik zou het meteen afstraffen, niet slaan maar gewoon heel hard : foei roepen. Ik zou de eerste week gewoon normaal wandelen met hem en hem af en toe eens 5 minuten alleen laten in de huiskamer (hij moet ook leren dat alleen zijn niet eng is. Gewoon beginnen met de kamer uitlopen en dan 5 sec wachten en dan weer terug naar binnen gaan. Niet afscheid nemen, meestal hebben ze niet eens door dat je weggaat. Gaat hij blaffen? Negeren tot hij weer stil is en dan pas naar binnen gaan.) Met het meenemen winkelen zou ik nog een paar weken mee wachten. Je kan hem wat zekerder maken door tijdens spelletjes hem af en toe te laten winnen (het LAATSTE spel win jij altijd, want jij bent de roedelleider en diegene die beslist wanneer er gespeeld wordt). De aanval naar de kat of de extreme dominantie naar andere honden kan ook door onzekerheid komen, als de hond zich weer zekerder voelt kan dit vanzelf wel minder worden :D Ik wens je nog veel plezier en succes met je nieuwe hond :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 23:03

Nikka schreef:
Heeft niks met fout gedrag te maken maar meer met wennen aan een nieuwe situatie. Bijna alle herplaatsers zijn zo in het begin, hebben bijna allemaal hun wat afwijkend gedrag. Heb je zelf wel eens een herplaatser gehad?

Nee maar wel erg veel herplaatsers gezien op de hondenschool, daar is iemand die honden traint als hulphonden (blindegeleiden) en die negeerde dit gedrag, en met de reden die ik eerder vertelde.
Steun zoeken is er niet bij, fout gedrag zegt hij. Hij moet op zijn eigen benen leren lopen.
Zo heeft hij verschillende onzekere honden tot hele zekere honden kunnen krijgen, en hij is een kei.
(Zit in Duitsland)
Ik kan mij daar wel in vinden.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 23:37

Ik heb al regelmatig herplaatsers de mist in zien gaan omdat adoptanten ze meteen hanteren als andere honden. Het lukt alleen als er sprake is van een stabiele hond. Je moet een hond aanbieden of vragen wat hij aan zal kunnen en daar wordt hij zekerder van en dit geleidelijk opbouwen. Hier hebben we het over een hond die pas zijn 2e dag bij TS zit.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 00:00

Herkenbaar,

Ook ik heb een herplaatser van nu 2 jaar oud,hij was 1,5 jaar oud toen ik hem overnam.
Spike was,en is nog steeds,een jaloers hondje. Hij gaat regelmatig mee naar stal,en als andere honden of katten mijn aandacht opeisen gaat hij grommen of jaagt ze weg.Ik ben altijd heel duidelijk geweest tegen hem,IK bepaal wat ik doe,niet hij.Gelukkig heeft dat geholpen.

Wat betreft het laten wennen,Spike ging vanaf het begin,aan de lijn,dat wel,mee naar stal,mee naar het bos en dergelijke.. ook plakte hij heel erg aan mij,maar gelukkig heb ik dat niet te erg laten worden. Tijdens het uitlaten kijkt hij nog steeds waar ik blijf,maar ik vindt het alleen maar prettig,echt een teken dat hij bij mij hoort,dat ik zijn baas ben.Niemand anders kan hem ook makkelijk mee nemen,hij twijfelt dan haha!

Mijn hond is nog steeds 'mijn' hond,maar ik heb hem altijd duidelijk laten merken dat hij zelf een hond is,en ook zijn eigen boontjes moet doppen.Dat gaat gelukkig erg goed,en is nu een stabiele hond,die graag bij me is,maar ook als ik er niet ben,gewoon wacht,of luisterd naar de mensen waar hij dan bij is.
Dus mijn tip,wees consequent naar je hond toe,laat hem wennen aan jou leven,en begin nu al met hem te laten weten wat hij wel,en niet kan maken.. stoot hem niet af,zodat hij nog onzekerder word,maar vertroetel hem ook niet..want dat is moeilijker eruit te krijgen. Succes!