imka schreef:Ik lees juist overal dat qua hoogte het niet te hoog moet zijn, daarchinchillas geen hoogte in kunnen schatten, maar het belangrijker is om in de breedte een grotere maat te hebben? Per 2 wist ik al, en van die houten planken ook, maar datze er op knagen is niet erg, vervangen is zo gedaan.. ook heb ik een bench gezien die qua tralies even ver van elkaar af staat als de traliekooien die ik ken, en te klein.. tja, ook lees ik overal dat voor 2 chinchillas minimaal 80 breed en hoog mag.
Minimaal 80 vind ik wel erg klein voor 2 Chinchilla's, zou het zelf niet willen. De fokster van onze Chins raadde ons aan niet hoger te gaan dan 1 meter.
Er staat hier boven een hondenbench opgeslagen die een stuk groter is dan de afmetingen die jij noemt maar ik zou daar absoluut geen Chinchilla's in willen houden. Het is niet praktisch, een goede Chinchillakooi heeft meerdere deurtjes waardoor het makkelijker is om voer in de bak te doen, zandbak eruit te halen etc.
Een bench heeft hooguit 2 deuren die ook nog eens zo groot zijn dat je grote kans loopt dat de Chins eruit vliegen als je die opent.
Als het je om de prijs gaat raad ik je aan zelf een goede kooi te bouwen, dan ben je ook goedkoper uit.
Knagen aan houten planken kan je voor een deel voorkomen door de randen te bekleden met aluminium.