bench voor chinchilla?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

imka

bench voor chinchilla?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 19:26

Hoihoi,
Misschien een hele rare vraag, maar vroeg het me gewoon af... Zou ik als kooi voor een chinchilla geen bench kunnen gebruiken? Als ik namelijk zo rondkijk zie ik dat een bench in een grote maat (107 of 120 cm breed/80 hoog, 60 diep) heel niet duur is, en een goede stevige plaat als onderbak heeft en ook van metaal.

Dus ik vroeg me af, zou dit (met atributen zoals houten plankjes enz.) ook ingedeeld kunnen worden als chinchillaverblijf? En waarom niet/wel?

Ik hoop wat te horen!

Anoniem

Re: bench voor chinchilla?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 19:52

Een chinchilla springt en klinkt toch? Daar zal een bench dan te laag voor zijn :)

imka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 19:53

ja, maar als ik kijk naar chinchillaverblijven, zijn de meeste ook maar 80 cm - 1 meter hoog. Of je moet een voliere nemen.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 20:32

Een Chinchilla zet je niet alleen, daarvan neem je er minimaal twee. ;)

En voor twee Chinchilla's vind ik de afmetingen erg krap en bovendien moet je ook rekening houden met het feit dat de "tralies" van de bench een stuk verder uit elkaar staan. Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat Chinchilla's zich door behoorlijk kleine gaten kunnen wurmen.

Houten platen klinkt leuk, maar die zijn binnen no time weg geknaagd.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 20:33

Ik zou voor 2 chinchilla's sowieso niet kleiner doen als een Ferplast Brio Medium of Ferplast Aria.
Een bench is echt veeeeeeeel te klein en laag.

imka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 20:39

Ik lees juist overal dat qua hoogte het niet te hoog moet zijn, daarchinchillas geen hoogte in kunnen schatten, maar het belangrijker is om in de breedte een grotere maat te hebben? Per 2 wist ik al, en van die houten planken ook, maar datze er op knagen is niet erg, vervangen is zo gedaan.. ook heb ik een bench gezien die qua tralies even ver van elkaar af staat als de traliekooien die ik ken, en te klein.. tja, ook lees ik overal dat voor 2 chinchillas minimaal 80 breed en hoog mag.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 20:46

imka schreef:
Ik lees juist overal dat qua hoogte het niet te hoog moet zijn, daarchinchillas geen hoogte in kunnen schatten, maar het belangrijker is om in de breedte een grotere maat te hebben? Per 2 wist ik al, en van die houten planken ook, maar datze er op knagen is niet erg, vervangen is zo gedaan.. ook heb ik een bench gezien die qua tralies even ver van elkaar af staat als de traliekooien die ik ken, en te klein.. tja, ook lees ik overal dat voor 2 chinchillas minimaal 80 breed en hoog mag.

Minimaal 80 vind ik wel erg klein voor 2 Chinchilla's, zou het zelf niet willen. De fokster van onze Chins raadde ons aan niet hoger te gaan dan 1 meter.
Er staat hier boven een hondenbench opgeslagen die een stuk groter is dan de afmetingen die jij noemt maar ik zou daar absoluut geen Chinchilla's in willen houden. Het is niet praktisch, een goede Chinchillakooi heeft meerdere deurtjes waardoor het makkelijker is om voer in de bak te doen, zandbak eruit te halen etc.
Een bench heeft hooguit 2 deuren die ook nog eens zo groot zijn dat je grote kans loopt dat de Chins eruit vliegen als je die opent.

Als het je om de prijs gaat raad ik je aan zelf een goede kooi te bouwen, dan ben je ook goedkoper uit.
Knagen aan houten planken kan je voor een deel voorkomen door de randen te bekleden met aluminium.

imka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 20:51

Allemaal heel erg bedankt voor jullie meningen/tips! Ik ga geen benchgebruiken nu ik jullie mening gehoord heb, maar was dan ook meer benieuwd als dat ik het ook echt wou gaan aanschaffen, dus zal of er 1 zelf gaan maken (iemand tips?) of toch een dure aan moeten schaffen... :)

imka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 20:54

Romy18Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 20:57

ik heb mijn chins in een keukenkastje van de ikea zitten :+ 1m op 80cm op 80cm deurtjes ervoor, wat planken en n tak erin en klaar is kees voor n euro of 75 een heel mooi degelijk verblijf, zitten er nu n jaar in en der hoeft nog steeds niets vervangen te worden, heb wel hardhout planken, door dat zachte spul zijn ze zo doorheen geknaagd.

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 20:58

Ja kan makkelijk zelf wat maken, maar of dat goedkoper is dan een goede ruime kooi kopen is.

Heb vroeger zelf chinchilla's gehad, die zaten in een binnenvoliere , van 60 diep, bijna 2 mtr hoog en 3 mtr lang.Hij nam een hele muur van me in beslag.

Met goed voliere gaas kom je een heel eind, het frame als je het van hout maakt wel goed in pakken in voliere gaas anders knagen ze hem zo doormidden voor je. Een voordeel je kan je eigen fantasie gebruiken.

Romy18Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 20:59

Grootste voordeel van n keukenkastje ipv tralie werk of gaas is de hoeveelheid rotzooi die rond vliegt, rond mijn kooi is het zelden een troep en dat heb je met tralie werk wel sneller!

imka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 21:01

romy18 bedankt! Is een goed idee opzich!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 21:03

imka schreef:
had trouwens qua maat dit in gedachte:
http://www.zooplus.nl/shop/knaagdieren_ ... illa/49480

Dat is een mooie maat, al zou de breedte wat ruimer kunnen. Enige nadeel wat me gelijk opvalt is de bak, die heeft een vrij lage rand waardoor je in ieder geval zeker weet dat de bodembedekking door je hele huis heen komt te liggen.

Maar twee Chins moeten zich hier prima kunnen vermaken als ze ook regelmatig los mogen lopen.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 11:23

wij hebben eens een kamervoliere van 1 meter hoog omgebouwd tot chinchilla kooi,zaten boven de chinchilla,s en in het midden een halve plank en daaronder de 2 cavia,s en 1 konijn.
ging perfect samen

NoaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 11:27

Heb nog een grote mooie binnen voilere voor je (ook dienst gedaan als Chin-verblijf). Moet je alleen even ophalen in Utrecht ;-)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 11:30

Idd met voiliere panelen kom je een heel eind, die panelen worden door veel mensen thuis gemaakt, en kosten rond de 20 a 25 euro per paneel.
Je moet dan dus niet naar een echte voilierebouwer gaan kijken, die zijn stervens duur.
Maar hier in de buurt bijvoorbeeld zit er een in Gemert en een achter Oss, die het voor relatief weinig geld doen.

Ik heb zo twee prachtige en gigantische kattenrennen :D