Ik heb een vraagje: ik wil voor mijn 2 konijnen een konijnenheuvel maken. Heeft een van jullie daar ervaring mee? Waar moet ik op letten en hebben jullie nog leuke ideeen?
Zorg dat het ondergaast is En dat de tunnels niet naar de regenkant staan, zodat er geen regen naar binnen kan komen. Als ze niet veel kunnen graven, betegel dan een stukje voor de slijtage van de nagels. En dat er een stuk is waar e uit de regen en wind kunnen zitten.
Melissaaaaa
Geplaatst: 17-11-09 18:57
hee dat hadden wij! m'n pa had het gemaakt dus tips kan ik je verder niet geven hoor. m'n konijnen vonden het erg leuk en gingen vaak door de tunnel (pvc buis) haha!
brenin21
Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-09 19:59
@Henkje. Ondergaast is wel handig, want ze zijn nu al bezig met een "project" en ze zijn al een meter of meer opgeschoten. Gelukkig komen ze dan uit in een schapenwei waar gaas omheen staat. Mischien dat ik een stukje doe waar ze zelf kunnen graven (met gaas eronder) want ze vinden het zo leuk. En dan de rest met pvc buis. Voor de regen en wind kan ik mischien aan de buitenkant van het hok struikjes plaatsen. @Melissa, Weet je misschien nog wat voor diameter je buizen hadden? (een cm of 16 of zo dacht ik zelf aan)
Bedankt Sandra
Melissaaaaa
Geplaatst: 18-11-09 21:51
volgens m'n vader rond de 20cm
brenin21
Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-09 19:41
Melissa, hadden jullie ook nog een hok erbij, of woonden ze echt in de gangen?
Xjosee
Geplaatst: 19-11-09 19:44
Denk er ook aan dat je de heuvel niet te hoog maakt, of het aan de bovenkant dicht maakt. Wij hadden ook een konijnenheuvel, maar op een gegeven moment gingen ze zelf ook graven en kwam al dat zand op een hoop en sprongen ze eruit.
paar jaar terug hadden ze op mijn stageplek ook een mooie heuvel met allemaal buizen erdoor waar de konijnen ook in sliepen e.d.
echt leuk dat je daar over nadenkt want zelf wil ik ook ooit nog zoiets!
en vroegere buren van kennisen hadden ook een stuk afgezet voor hun konijnen en die groeven hun eigen huis, dus niks geen heuvel maar een heel tunnelparadijs ondergronds daar zat voor zover ik weet nergens gaas onder, misschien wel extra diep onder de afrastering zelf maar dat weet ik dus niet.
brenin21
Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-09 20:32
@Xjosee, dat is een goeie,dat zou ook echt iets zijn wat mijn konijnen zouden bedenken. @Hoi Elina. Hoe is het? Ik denk niet dat mijn vriend het leuk vind als de konijnen de tuin ondertunnelen, Hij kan al niet tegen mollen. Ik denk aan een soort taart vormige heuvel met een "punt" er uit. Waar ik dan in het "Midden" van de heuvel een hok in bouw. Stro lijkt me wat fijner om te liggen als PVC. Groetjes Sandra
nou ja zeg, kerels hebben ook altijd wat te zeuren he maar hier alles goed, met jullie?
zou niet teveel stro doen, volgens mij regelen de konijnen trouwens zelf ook wel hoeveel ze waar willen hebben.
Melissaaaaa
Geplaatst: 19-11-09 21:28
brenin21 schreef:
Melissa, hadden jullie ook nog een hok erbij, of woonden ze echt in de gangen?
neeeejoh zo'n enorm iets was het nou ook weer niet haha. 's nachts zaten ze in hun hok en overdag bijna de hele dag buiten. wij hadden zegmaar gewoon een stuk gras met in het midden een heuvel. (met maar 1 tunnel erdoor hoor )
We hadden een smalle achtertuin en hebben toen een konijnenren gemaakt. Inderdaad ondergaast, gedeelde onder een afdak. Konijnen en cavia's liepen los. Erg leuk om opeens jonge beesten onder de grond vandaan te zien komen.
brenin21
Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-09 21:54
@Ja hoor Elina, alles goed. Amani heeft weer een "brutale" periode vooral naar Bee Gee. En Sigyn is veel te lief voor hem. Maar over de konijnen ja die regelen inderdaad van alles zelf. Ook de tunnel! @Melissa. Die van mij eisen een villa of een hobbithol (lijkt mij zelf ook wel leuk) @DendroFleur jonge beesten lijken me ook leuk, maar euh ik heb Fluffy (ook geen mannennaam, maar het was een vrouwtje zeiden ze) laten helpen . Ik denk niet dat ik een afdak doe maar wel een net of zo erover tegen de roof dieren. En dan 3 of 4 tunnels waarvan er 1 uitkomt in het hok. Wordt het toch een luxe hobbithol
grappig, sigyn leek mij helemaal niet zo makkelijk tegen anderen, valt weer mee dus (had wel door dat ze verder heel lief is hoor ) ben je amani al een beetje ana het voorbereiden op het werk of ga je dat helemaal niet doen? thys begint ook vervelend te worden dus die mag in de lente beginnen en dan eerst voor de kar.
roofvogels moet je idd goed voor afschermen, hier kropen die dieren gewoon het kippenhok in om ze op te vreten!