Nieuwe rage, honden importeren...?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Equidea

Nieuwe rage, honden importeren...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-09 21:26

Ik zie het steeds vaker mensen die honden importeren uit veelal slechte oorden.
Je komt het tegen op marktplaats, op google, zelfs op plakreclame op auto's!

Wil je geen hond, dan word je wel gevraagd om er een mee terug te nemen van vakantie (mocht je toevallig daar heen gaan).

Onder het mom; 'een beter leven gunnen aan deze dieren'.
Maar zo hou je het allemaal toch juist in stand...? En hebben we in nederland niet de asielen al vol genoeg met hondjes die ook zielsgraag liefde willen?

Anoniem

Re: Nieuwe rage, honden importeren...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 21:36

[LZP] > [BB]

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 21:37

Volgens mij is dit al in heeel veel topics genoemd...

Wij zijn in ieder geval erg blij met onze Spanjaar en Griek :D
In de nl. asiels zaten destijds alleen maar herders of jacks en met beide heb ik niet zoveel. Ook konden heel veel honden niet met katten of kinderen, wat ik wel een vereiste vindt.
Dus ja, mijn keuze voor een "allochtone hond" was heel makkelijk :)

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 21:48

of je het hiermee in stand houd, denk het niet..
in die "oorden" blijven ze toch wel zo met hun beesten omgaan, en als ik kan kiezen tussen een hond nemen die in een asiel hier zit of "daar" (heb je dat verhaal over overstroomde asielen gehoord?) is de keuze niet zo moeilijk...
:Y)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 21:49

Ik zou een hond kiezen die hier zit. Onder het mom van: Verbeter de wereld, begin bij jezelf.

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 21:52

Eigenlijk is het antwoord hier heeeeel simpel op.
Je hebt voor en tegenstanders voila nu heb ik je net een discussie van minstens 8 pagina's bespaard.
Ik persoonlijk ben voorstander omdat normaal gesproken het ergste wat een asielhond hier kan gebeuren een humaan spuitje is. Natuurlijk ook erg maar humaan.
De dieren vanuit die landen worden op beestachtige wijze gekweld en gemarteld tot ze niet meer kunnen.
Natuurlijk heb je ook hier mensen die hun honden slecht behandelen maar hier is het gelukkig nog geen vaste waarde.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 22:01

Wat jij dus zegt, is dat wel de honden hier maar moeten laten stikken, alleen omdat mensen in andere landen barbaars zijn met hun honden?

Is het zo dat honden in Spaanse asiels niet met een spuitje gedood worden? Want dat zou ik eigenlijk niet weten.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 22:02

Beetje misleidende titel. Ik heb twee honden geïmporteerd, 1 uit Zweden en 1 uit Luxemburg maar dat waren beide rashonden die gewoon bij goede fokkers vandaan kwamen.

Wat betreft de "asielhonden" die hierheen gehaald worden heb ik een dubbel gevoel. Persoonlijk zou ik het beter vinden als ze dat soort problemen ter plaatse zouden verhelpen. De loslopende honden daar castreren en daar voorzien van medische hulp. Mensen die nu zo'n hond in huis halen zouden dat geld dan kunnen schenken om de honden ter plaatste te helpen en hier in Nederland een hond uit het asiel halen.

Komt nog bij dat ik een behoolijk slechte ervaring heb met zo'n stichting die honden uit het buitenland aanbiedt en diezelfde ervaring helaas ook bij anderen hoor.
Ik haal wel honden uit de Nederlandse asiels. ;)

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-09 22:04

Lijkt het me toch beter om die mensen die hun honden daar zo schijnen te kwellen, bij te brengen dat dit niet de manier is? Die honden inderdaad onvruchtbaar maken.

Dit is eigenlijk symptoom bestreiding...

windhond

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 22:04

Je moet het probleem daar aanpakken. Zolang al die honden hierheen gehaald worden verbetert de toestand daar niet .

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 22:42

Ik zou ook een hond van ''daar'' halen aangezien de honden hier in het asiel het nog niet half zo slecht hebben als ''daar''. Daarbij, het probleem ''daar'' wordt op deze wijze ook verholpen. De honden die hier naar toe komen zijn ''daar'' weg, wat er op neer komt dat er ginder dus minder puppy's ter wereld komen en minder honden een slecht leven hebben.

Zelf heb ik destijds 2 honden meegenomen uit Kreta. Eén ging sowieso naar mijn zus, de andere zouden wij wel oplappen en een goed tehuis voor zoeken. Laat nou net diezelfde dag dat wij terug kwamen van vakantie de dierenarts interesse hebben in die hond. Allebei goed terecht komen, allebei gelukkig nu. In Kreta hadden deze honden geen leven, de ene was nog een pup, zo mager als wat en vocht voor haar eten. Jawel, ze kreeg te eten. De hele roedel honden, stuk of 15, kreeg 1 kip per dag... De andere was een al wat oudere hond, een jaar of 2 a 3? Ze zat onder de klitten, was schuw en ze had een flinke schotwond bij haar bek. Niemand die daar medische zorg voor gaf....

Kom dan nog maar eens aan dat je zo'n hond daar moet laten, terwijl de honden hier in het asiel goed te eten krijgen, medische zorg en veel liefde van vrijwilligers... Uiteraard moeten de honden hier uit het asiel ook weg, ieder dier verdiend een goed huis, maar dat verdienen de honden ''daar'' ook. En ''daar'' gaan ze het zeker niet krijgen, hier wel ;)

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 23:21

Equidea schreef:
Lijkt het me toch beter om die mensen die hun honden daar zo schijnen te kwellen, bij te brengen dat dit niet de manier is? Die honden inderdaad onvruchtbaar maken.

Dit is eigenlijk symptoom bestreiding...

Maar door een hond uit een Nederlands asiel te halen los je de problemen hier ook niet op.
En zo is wat mij betreft nu eenmaal de realiteit: dierenleed heb je overal en als individu kun je de wereld wat dat aangaat niet veranderen. Wat je wel kunt doen is voor dat ene dier dat jou aanspreekt het verschil maken. En wat mij betreft heeft ieder dier evenveel recht op een goed tehuis. En zo denk ik dat iedereen die besluit een herplaatser een warm mandje te bieden gewoon moet kiezen voor dát dier dat hem het meeste aanspreekt, ongeacht waar dat dier vandaan komt.
Daar komt bij dat stichtingen die zich bezig houden met het herplaatsen van buitenlandse honden over het algemeen wel meer doen dan alleen dat. Vaak worden ook asielen ter plaatse ondersteund met geld, voeding, medicijnen en andere materialen. Ook sterilisatieprojecten horen daarbij.
Over dit onderwerp zijn overigens al meerdere topics geweest.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 13:13

Klopt, het is niet alleen maar het hiernaartoe halen van de honden hoor!
Beide honden van ons kostten ons toen E250 per stuk, dat is een beetje voor de kosten van deze hond (vliegen, eten) en de rest gaat naar de asiels daar!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 21:39

Ik heb zoiets van door er eentje van ginder mee te nemen stop je de problemen niet, maar door er geen mee te nemen ook niet, dan gaan ze simpelweg naar dodingsstations. Hier kun je ze idd ook uit de asiels gaan halen, op zich ook niets mis mee, maar wederom door de hond er te laten zitten zullen mensen daarom niet minder impulsief aankopen gaan doen. Probleem moet gewoon ergens anders aangepakt worden. Nl de broodfokkers en zij die honden importeren voor de fok of gewoon voor de verkoop, ook de winkels, er wordt hier en daar al wat aan gedaan en dat is goed, maar we zijn er nog lang niet. Over aankopen in het buitenland, om eerlijk te zijn geef mij maar een pup van een fokker met jarenlange ervaring in 1 ras, hier in de buurt (slechts paar nestjes per jaar, hondjes worden sociaal opgevoed, ouderhonden zijn correct in orde en netjes opgevoed), een die gewoon het beste voor heeft met zn honden, mooi papier erbij, medisch in orde en voor een normale prijs (dus die niet puur voor het geld worden gefokt). Binnenkort kan ik een pupje gaan kiezen, met een karakter die mij het meeste ligt. Dit is een ideale situatie voor mij. Al vind ik het top voor die mensen die andere hondjes helpen. gaat vaak veel liefde en werk in en je krijgt er gewoon ook veel voor terug.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 14:12

Ja wij (een kennis en ik) importeren ook honden uit het buitenland, voornamelijk Turkije en Roemenie. Overigens niet massaal, maar 1 of 2 per keer en dat is dan per 2 maanden ofzo, ligt eraan hoe snel we plaatsen en of we opvang hebben.
Waarom we dit doen? Het kwam op ons pad en de situaties daar zijn zo schrijnend dat we ons allebei niet meer kunnen omdraaien en doen of er niks aan de hand is.
Overigens werken er daar ook mensen aan het onvruchtbaar maken, dat wordt langzaamaan steeds meer, maar het volk werkt vaak erg tegen.
Kijk het liefst zien wij ook dat mensen daar veel beter met hun dieren omgaan, maar helaas wil dat nog niet zo erg lukken, dus proberen we gewoon honden uit een uitzichtloze situatie te halen en ze hier een kans op een beter leven te gunnen.
En als mensen een hond zoeken, zeg ik ook gerust dat er hier in het asiel ook vast leuke zitten, maar in Turkije en Roemenie zitten ook vreselijk veel geweldige dieren die ik het ook heel erg gun.
Heb zelf 2 turkse katten en kan me geen dankbaardere dieren voorstellen. Ze hebben het allebei zwaar gehad, dat merk je aan één nog heel goed, maar hij is bij mij lekker tot rust gekomen en een paar pondjes aangekomen, als ik dan zie waar hij vandaan komt en hoe heerlijk hij soms op bed ligt te snurken heb ik zoiets van ja, dat voelt goed.

Overigens zijn de opmerkingen dat de honden vaak problemen hebben niet waar, tuurlijk die zitten er tussen, maar van alle honden die wij tot nu toe geplaatst hebben is er pas 1 ingeslapen door gedragsproblemen. Overigens waren wij het er niet mee eens, want we wisten zeker dat het opgelost kon worden, maar helaas is de verkeerde gedragstherapeut ermee bezig geweest. (ben zelf bijna gedragstherapeut dus ik weet wel een beetje waar ik het over heb)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 12:15

Hier zijn al heeeeel veel topics over geweest. Wij hebben zelf een straathond uit Turkije en zijn hier superblij mee, hijzelf trouwens ook.

Met dat in stand houden ben ik het niet eens, wij hebben onze hond via stichting AAI en zij doen juist heel veel goed werk in Turkije en Griekenland, een stuk bewustwording bij de bevolking, honden castreren/steriliseren en enten, en ze hebben daar ook asiels waar van uit ze honden proberen te plaatsen in de landen van herkomst zelf. Ook geven ze voorlichting aan toeristen die in aanraking komen met zwerfdieren.

Honden die hier in Nederland geplaatst worden zitten eerst in een gastgezin om te acclimatiseren voor zij naar hun definitieve baasjes gaan en de aankomende baasjes worden uitgebreid gescreend voor ze de hond mee mogen nemen. Andere reden om de honden eerst in een gastgezin te plaatsen is omdat je zo ook een beeld krijgt van wat voor hond het is, en bij wat voor soort mensen die past. Als de honden wat aandachtspunten in de omgang hebben wordt gezocht naar een eigenaar met veel ervaring, ook wordt altijd aangeraden om een cursus te gaan doen met de hond al is het alleen maar om samen een band op te bouwen. Verder komt na een paar maanden nog iemand van AAI op huisbezoek om te kijken hoe het gaat en hoe de hond gehuisvest is bij de nieuwe eigenaar. Zulke goede nazorg krijg je niet van een asiel in Nederland is mijn ervaring.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 12:57

Ik haal liever uit nederland een hond, maar als iemand een leuke hond uit het buitenland aanbied (wel via een stichting in nederland) zou ik evt ook zo'n hond willen hebben.

Heb trouwens net weer een afdankertje van 4 jaar van marktplaats afgehaald :)

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 13:01

_San87_ schreef:
Is het zo dat honden in Spaanse asiels niet met een spuitje gedood worden? Want dat zou ik eigenlijk niet weten.

Is geloof ik erg verschillend, zijn er ook bij die 'gewoon' met gaskamers werken....

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 13:04

De dierenartsen die ik spreek zijn allemaal niet blij met deze acties.

Het is goed bedoeld, en een goed initiatief, maar de honden nemen nogal eens ziektes mee naar NL , waar de dieren hier niet tegen bestand zijn . En dat geeft nieuwe problemen voor de nederlandse populatie.

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 13:07

@ CM, de honden die ik ken (en die uit het buitenland komen), worden eerst uitgebreid getest op allerlei ziektes. Pas als alles goed is mogen ze vliegen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 13:12

Quinzy schreef:
Eigenlijk is het antwoord hier heeeeel simpel op.
Je hebt voor en tegenstanders voila nu heb ik je net een discussie van minstens 8 pagina's bespaard.
Ik persoonlijk ben voorstander omdat normaal gesproken het ergste wat een asielhond hier kan gebeuren een humaan spuitje is. Natuurlijk ook erg maar humaan.
De dieren vanuit die landen worden op beestachtige wijze gekweld en gemarteld tot ze niet meer kunnen.
Natuurlijk heb je ook hier mensen die hun honden slecht behandelen maar hier is het gelukkig nog geen vaste waarde.

Ben ik het helemaal mee eens :j

De lieve honden hier in asiels krijgen uiteindelijk allemaal een huis, het grootste deel van de mensen wil niet zo ver reizen of zoveel moeite doen voor een hond van ver weg, en haalt er gewoon een uit het asiel. En de honden waar iets mis mee is, en die niet worden herplaatst, die worden gewoon netjes behandeld en goed verzorgd en krijgen uiteindelijk een spuitje.
In Spanje bijvoorbeeld lopen ontzettend veel zwerfhonden, vaak lieve hondjes die geen vlieg kwaad doen, en die worden gevangen, vaak terwijl ze daar zitten of op transport mishandeld en daarna doodgeschoten of vergast. Geen spuitjes daar, dat is te duur.. Dan vind ik dat je beter zo'n zwerfhond een tweede kans kan geven :) De honden in Nederland komen toch wel goed terecht.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 13:34

_San87_ schreef:
Wat jij dus zegt, is dat wel de honden hier maar moeten laten stikken, alleen omdat mensen in andere landen barbaars zijn met hun honden?

Nou nou... de honden hier in asiels hebben een hemel vergeleken met de dieren in bepaalde landen.
En nee... daar krijgen ze geen spuitje nee ;)

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 15:16

Snap aan de ene kant wel de mensen die zeggen hier in de asiels zit het overvol met honden waarom honden uit het buitenland ophalen?
Andere kant waarom zouden honden uit het buitenland geen kans verdienen?
Ik vind het heel moeilijk en dubbel eigenlijk

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 23:31

Die ziektes is ook weer zoiets wat echt niet waar is, ja die mensen die ze massaal importeren van broodfokkers, die halen ziektes naar NL.
Maar de honden die wij laten komen, krijgen uitgebreide bloedonderzoeken, alle entingen die ze moeten hebben, chips, ontwormingen, ontvlooiing. Echt alles, anders mogen ze niet eens de grens over.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 02:07

eigenlijk worden die honden beter gecontroleerd dan de honden die hier her en der via marktplaats enz worden verkocht of niet Rockwitch